Kapitalpension
Fra : McClouds Maine coon

Dato : 25-12-02 17:56

Er der nogen der ved om man kan ophæve en kapitalpension uden for aftalte
tid. Jeg ved godt det koster 60% afgift.
Den er arbejdsgiver og medarbejder betalt men arbejder ikke i firmaet mere.

--
Hilsen
Henrik & Jeanette

Fra : Nette

Dato : 25-12-02 18:20

"McClouds Maine coon" wrote in message
> [...]
> tid. Jeg ved godt det koster 60% afgift.
> Den er arbejdsgiver og medarbejder betalt men arbejder ikke i firmaet

Det er jeg ret sikker på at man kan. Men forhør dig ved forsikringsselskabet
for en sikkerheds skyld.
Jeg har også en, der bare står og "samler" støv, som jeg ikke indbetaler
til, fordi jeg ikke arbejder i firmaet mere.
Min bankrådgiver har rådet mig til at få den flyttet over dertil, hvor jeg
betaler nu, da en udbetaling slet ikke ville kunne betale sig. Som du selv
nævner koster det 60%, og det er slet ikke noget du kan/eller har fået
trække(t) fra nogen steder.

Nette

Fra : MAndersen

Dato : 25-12-02 20:58

Som du selv
> nævner koster det 60%, og det er slet ikke noget du kan/eller har fået
> trække(t) fra nogen steder.
>
> Nette

Alternativt skyd den ind på en tilsvarende kapital i andet selskab/firma,
eller indskyd den på en ratepension(skattekode 2)

Uanset hvad du gør, så vær opmærksom på følgende.

Udover de 60% kan der være et gebyr for at ophæve ordningen, kan være
procent eller et fast beløb.

Hvis du indskyder på anden ordning, kommer du måske til at betale
omkostninger af indskyddet.

Du kan i dag have en lavere årlig omk. end den du evt. flytter til eller
omvendt.

Du skal også være opmærksom på, at hvis du flytter ordningen kan du flytte
til en ordning hvor du betaler omk. af indestående, andre steder betales af
præmie/indskyd.

Held og lykke

MAndersen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-12-02 23:44

Nette skrev Onsdag den 25. december 2002 18:19 i dk.videnskab.jura:

> og det er slet ikke noget du kan/eller har fået
> trække(t) fra nogen steder.

På en arbejdsgiverbetalt kapatialpention trækkes medarbejderdelen
før skatten beregnes, så den er godtnok trukket fra.

Ivar Madsen

Fra : Nette

Dato : 26-12-02 00:43

"Ivar Madsen" wrote in message news:5423995.bMqaqU8jZg@news.milli.dk...
> På en arbejdsgiverbetalt kapatialpention trækkes medarbejderdelen
> før skatten beregnes, så den er godtnok trukket fra.

hvis du skal have udbetalt den opsparing før tid, som jeg omtalte, så skal
du slippe 60%, når du opsiger den, Uanset hvad der er indbetalt/fratrukket
tidligere.

Nette

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-12-02 01:01

Nette skrev Torsdag den 26. december 2002 00:42 i dk.videnskab.jura:

> hvis du skal have udbetalt den opsparing før tid, som jeg omtalte,
> så skal du slippe 60%, når du opsiger den, Uanset hvad der er
> indbetalt/fratrukket tidligere.

Det er korekt, og der er ikke noget med at man kan hæve noget af
den, skal man have noget fra den, så skal den gøres op, og man får
det hele (- de 60% forstås). Danske Bank bruger forøvigt 2-3 uger
på opgørelsen, siger en jeg kender der for nyelig har hævet sin før
tid.

Ivar Madsen

Fra : McClouds Maine coon

Dato : 26-12-02 11:14

Tak for alle svarene.

Jeg har haft kontakt til min tidligere arbejdsgiver og de siger at det ikke
kan lade sig gøre at hæve før tid.
Det skulle være noget med at det er lovgivningen der siger det når det er en
arbejdsmarkedspension som er aftalt i overenskomsten.
Hvis det ikke er rigtigt at den ikke kan hæves hvor kan man evt finde en
lovtekst der siger det modsatte.

Henrik

Fra : Nette

Dato : 26-12-02 11:30

> Hvis det ikke er rigtigt at den ikke kan hæves hvor kan man evt finde en
> lovtekst der siger det modsatte.

Kontakt du nu forsikringsselskabet for en sikkerheds skyld. Jeg er ret
sikker på at de kan ligge inde med noget viden om den opsparing, som
arbejdsgiver ikke kender til. Sidstnævnte har dog bare indbetalt til den, og
det behøver ikke betyde, at de kender noget til nogen lov omkring
udbetaling.
Måske har forsikringsselskabet en hjemmeside, hvorpå det står?

Nette

Fra : McClouds Maine coon

Dato : 26-12-02 11:50

Nu er det sådan at forsikringen er i Nordea bank.

Henrik

Fra : Nette

Dato : 27-12-02 02:36

> Nu er det sådan at forsikringen er i Nordea bank.

Bank eller forsikringsselskab...what ever...så kontakt Nordea bank og hør
dem nærmere

Nette

Fra : Poul Christensen

Dato : 26-12-02 12:29

"McClouds Maine coon" <mcclouds@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejdsmarkedspension som er aftalt i overenskomsten.
> Hvis det ikke er rigtigt at den ikke kan hæves hvor kan man evt

Jeg tror ikke der er lovregler herom. Enten fremgår
hævebetingelserne af aftalen med Nordea eller også fremgår de af
fagforeningens overenskomst med arbejdsgiverforeningen. Så prøv
at finde din kontrakt med Nordea frem og læs det med småt eller
tal med din fagforening, hvis kontrakten ikke siger noget.

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-12-02 13:11

McClouds Maine coon skrev Torsdag den 26. december 2002 11:13 i
dk.videnskab.jura:

> [...]
> Hvis det ikke er rigtigt at den ikke kan hæves hvor kan man evt
> finde en lovtekst der siger det modsatte.

Nu skal vi lige have slået fast med syvtommersøm, er der tale om en
KAPITALPENTION?
_Hvis_ der er tale om en arbejdsgiver-kapitalpention, så kan det
godt ske at den ikke direkte kan gøres op før tid, men den kan så
overføres til en alm. kapitalpention, som så kan gøres op.

Hvis der er tale om en arbejdsmarkedspention, så kan den sikkert
ikke lukkes før tid, men så længe du ikke har specificeret hvad det
er for en, så er det bedste råd du kan få nok det du allerede har
fået, næmlig snark med din fagforening.

Ivar Madsen

Fra : MAndersen

Dato : 27-12-02 15:52

> [...]
> ikke lukkes før tid, men så længe du ikke har specificeret hvad det
> er for en, så er det bedste råd du kan få nok det du allerede har

Kapital, rate eller rente, alle kan - og det er ikke usædvanligt - være
etableret uden mulighed for at hæve ordningen før udløb. (medmindre man er
tilstrækkelig syg).

De kan enten kun stilles i bero, eller overflyttes til en anden ordning hvor
det selskab der har ordningen skal garantere at den fortsætter på samme
vilkår, altså at den ikke må hæves før tid.

mvh
MAndersen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-12-02 22:41

In article <5423995.bMqaqU8jZg@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:

> På en arbejdsgiverbetalt kapatialpention trækkes medarbejderdelen
> før skatten beregnes, så den er godtnok trukket fra.

Så vidt jeg er orienteret, så er dette ikke helt korrekt.
Man kan ikke fradrage kapitalpensionsbidrag i topskatten bare
fordi arbejdsgiveren administrerer den.

Jeg har været tvunget af skattetrykket til at få min lavet om
til en ratepension. Så en del af mit depot er kapitalpension,
og resten er ratepension.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-12-02 22:05

Povl H. Pedersen skrev Fredag den 27. december 2002 22:40 i
dk.videnskab.jura:

> Så vidt jeg er orienteret, så er dette ikke helt korrekt.
> Man kan ikke fradrage kapitalpensionsbidrag i topskatten bare
> fordi arbejdsgiveren administrerer den.

Det er godtnok nogle år siden jeg stoppede der hvor jeg havde en
kapitalpention gennem arbejdsigveren, men dengang var det sådan,
det er jeg helt overbevist om,,,

Ivar Madsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-02 23:23

In article <2358604.ksx60yhuGb@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:
> [...]
>
> Det er godtnok nogle år siden jeg stoppede der hvor jeg havde en
> kapitalpention gennem arbejdsigveren, men dengang var det sådan,

Korrekt. Reglen blev ændret fordi folketinget anså det for
uhensigtsmæssigt at de ikke fik nok ind i skat fra de der
indbetalte på kapitalpension med 67% skattefradrag, og kun
40% beskatning ved senere udbetaling. Så ville de hellere
have pengene nu, fremfor 40% af et langt større beløb, og
betale mere i pension til den tid.

Ratepension kan dog fradrages fuldt ud, men beskattes som alm.
indkomst ved udbetaling.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-12-02 23:57

Povl H. Pedersen skrev Lørdag den 28. december 2002 23:22 i
dk.videnskab.jura:

> Korrekt. Reglen blev ændret

Ok, jeg beklager at jeg ikke har holdt mig uptodate,,,

Ivar Madsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-12-02 15:01

McClouds Maine coon wrote:

> Er der nogen der ved om man kan ophæve en kapitalpension uden for aftalte
> tid. Jeg ved godt det koster 60% afgift.
> Den er arbejdsgiver og medarbejder betalt men arbejder ikke i firmaet mere.

Afhænger lidt af betingelser ved oprettelse,
men hvorfor dog ?

Hvis du ikke iøvrigt har andre pensionsordninger, vil det da være
at "pisse i bukserne", og intet er det værd,
og det efter en del erfaringer,

men beskriv årsagen til, at den skal ophæves, så kan jeg bedre
beskrive de alternative muligheder, du / I har.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.