Citat fra NME
Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 25-12-02 17:12

Prøv lige at se dette citat fra NME.com:

"Yet more black-clad Scando garage action, this time from Aarhus, which is a
town in Denmark famous for never, ever producing any good bands."

Kan nogen forklare mig, hvordan det ellers temmeligt respektable blad har
opstøvet det rygte? Og er det i øvrigt det øvrige Danmarks (og måske især
Kbh.) opfattelse?

Resten kan btw læses her:

http://www.nme.com/reviews/11065.htm

God jul,
MvH Mikkel

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-12-02 18:08

In an article of 25 Dec 2002 Mikkel Knudsen wrote:

> [...]
> opstøvet det rygte? Og er det i øvrigt det øvrige Danmarks (og måske især

Nah... Under Byen kommer da fra Århus, gør de ikke? Men hvad er der ellers?

--
Uffe Holst

Fra : Karina Hjorth

Dato : 25-12-02 18:25

>Nah... Under Byen kommer da fra Århus, gør de ikke? Men hvad er der ellers?

Indigo Sun, Barcode og Basix er da også alle - så hut jeg visker - fra
Århus... 3 VIDT forskellige genrer i øvrigt....

Mvh
Karina

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-12-02 18:32

In an article of 25 Dec 2002 Karina Hjorth wrote:

> Indigo Sun, Barcode og Basix er da også alle - så hut jeg visker - fra
> Århus... 3 VIDT forskellige genrer i øvrigt....

Hvis Basix er dem, jeg tror det er, så vil "good bands" i hvert fald
udelukke dem.

Det andet siger mig ikke så meget umiddelbart.

--
Uffe Holst

Fra : Karina Hjorth

Dato : 25-12-02 19:17

>Hvis Basix er dem, jeg tror det er, så vil "good bands" i hvert fald
>udelukke dem.

Det afhænger vel af, hvilken smag man har....

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-12-02 12:32

> Det afhænger vel af, hvilken smag man har....

Ja, det er naturligvis de færreste folk med en dårlig musiksmag, som
erkender, at de har en dårlig musiksmag på trods af musikkens vitterlig
dårlige kvaliteter.

Men i en NME-kontekst, som dette jo er, så er Basix ikke gode. Hvis Basix
altså er de dersens a capella-fyre fra Melodi Grand Prix for et par år
siden. De er da passable, men jeg må indrømme, at jeg har hørt meget andet
og bedre a capella-musik på trods af, at det ikke lige er min genre.

--
Uffe Holst

Fra : - A

Dato : 25-12-02 19:50

On Wed, 25 Dec 2002 18:24:38 +0100, "Karina Hjorth"
<khjorth@oncable.dk> wrote:

>Indigo Sun, Barcode og Basix er da også alle - så hut jeg visker - fra
>Århus... 3 VIDT forskellige genrer i øvrigt....

Og så er der også bands som Illdisposed og Exmortem. Langt fra Basix
rent musikalsk men dog fra samme by.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-12-02 00:40

Uffe Holst skrev:
> [...]
> Danmarks (og måske især Kbh.) opfattelse?

> Nah... Under Byen kommer da fra Århus, gør de ikke? Men hvad er der

TV-2? Nu er man (jeg) jo nok NME langt underlegen i musikalsk kvalitativ
autoritet, men selvom de måske ikke har rykket verden, slår de mig
stadig som et "godt band". Desuden - og dette er ment med al mulig
spydighed - har de overlevet og båret langt mere livskraft og
spilleglæde end mange af de bands, som NME og ligesindede gennem årene
har udskreget til nyfødte, revolutionerende rockhelgener.

Men hvad - eftersom NME efter linket at dømme ikke føler sig kaldet til
at søge forståelse af fremmedsprogede tekster, før de anmelder, skal man
måske heller ikke forvente det store.

Som svar på Mikkels sidste spørgsmål: Generelt betragtet er det mig helt
ligegyldigt, hvor i landet et band eller en kunstner kommer fra, hvis
jeg kan lide deres musik. Derfor har jeg heller ikke nogen generel dom
over Århus på det felt - det er mit indtryk, at det mest er århusianerne
selv, der kærer sig om, hvordan den århusianske musikscene har det, og
hvordan den klarer sig over for det københavnske overherredømme.

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Ikke engang de værste fans sætter overflødige udenlandske ord i

Fra : kautaq

Dato : 26-12-02 00:21

Peter Brandt Nielsen wrote:

> [...]
> selv, der kærer sig om, hvordan den århusianske musikscene har det, og
> hvordan den klarer sig over for det københavnske overherredømme.

Det tror jeg du har ret i, men det skyldes nok osse at på et
tidspunkt var Århus danmarks førende musikby. Det var i starten
af firserne med bands og solister som Kliche, TV2, Gnags, Helmig,
Linnet m.fl.

Dem der husker den tid er nok ikke helt kommet over at
København senere igen tog over som danmarks musikby nr.1 og
har været det siden.

Ikke blot solgte pladerne, men den århusianske musikscene
var osse nyskabende og eksperimenterende den gang. Her tænker
jeg igen på Kliche og TV2. Men osse længere nede i undergrunden
med punk og new wave var Århus med helt fremme.

Man skal osse huske på at talenterne i dansk musik i stor
stil flytter til København og ikke Århus, hvor end de kommer
fra i landet. Det gælder osse for indspilningsfaciliteter,
lydteknikere, pladeselskaber osv. at kræfterne er samlet i
København og ikke i Århus.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 27-12-02 13:26

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:audfln$7sj$1@sunsite.dk...

> [...]
> selv, der kærer sig om, hvordan den århusianske musikscene har det, og
> hvordan den klarer sig over for det københavnske overherredømme.

Det er jo i virkeligheden også dybt ligegyldigt. Det morede mig bare
eftersom der (her i området) har været en del omtale af en bog om
århusianske musikere (samt kunstnere der synger om Århus). Samtidigt så var
det et rygte, jeg aldrig rigtigt havde hørt før.

Måske kommer det af at de kunstnere, der for alvor placerede Århus på
danmarkskortet i 1980'erne (fx Thomas Helmig) ikke ligefrem er NME's stil?
Så har NME måske hørt kritik af de kommercielle giganter fra dets
ligesindede i Danmark.

I øvrigt så er Sune Wagner SVJV da fra Sønderborg? Hvor Sharin Foo er vokset
op aner jeg ikke.

MvH Mikkel

Fra : Nimo

Dato : 27-12-02 23:08

Hello. Hermed mit første indlæg på gruppen. Eller er det det andet?
Håber jeg svarer "på den rigtige måde". Har ikke helt styr på det endnu.

Jeg mener helt bestemt at The Raveonettes er et København baseret orkester,
men jeg kan tage fejl. Hvis det er tilfældet, kommer NME's "angreb" til at
tage sig lidt uheldigt ud. Jeg spiller selv i et Århus band
http://www.thedefectors.com og har selv oplevet at komme både fra Aalborg og
København

Desuden mener jeg, at det må være ligegyldigt hvor man som band har sin
base. Hvad NME åbentbart ikke har tænkt på er, at det jo er yderst sjældendt
at en plade bliver lavet udelukkende i den by, bandet har sin base i. Derfor
er bemærkningen om dårligt producerede plader fra Århus lidt i hegnet
uanset. F.eks er mit eget bands nye single ganske vist skrevet i Århus, men
produceret i KBH af Thomas Troelsen fra Superheroes. Så hvordan skulle man
kunne sætte musiks geografiske tilhørsforhold i bås? Det er altså nærmest
underordnet hvorfra et band kommer, når alle bands i hele landet, ja verden,
har mulighed for at gøre hvad de lyster. Adskillige udenlandske navne, har
fået produceret deres plader i DK. Måske ovenikøbet i Århus.., Kan man høre
det?

Håber på flere kommentarer til emnet.

MVH
Mort Harder

Fra : Uffe Holst

Dato : 27-12-02 23:25

In an article of 27 Dec 2002 Nimo wrote:

> Desuden mener jeg, at det må være ligegyldigt hvor man som band har sin
> base.

Det kan vi ikke være mere enige om. Men trods det har der været en tendens
til, at bands med base i Århus har slået på, at de netop kommer fra denne
by, som om det er garant for kvalitet -- hvilket det desværre ikke altid
er.

--
Uffe Holst

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 29-12-02 13:33

"Nimo" <nipabr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hello. Hermed mit første indlæg på gruppen. Eller er det det andet?
> Håber jeg svarer "på den rigtige måde". Har ikke helt styr på det endnu.

Velkommen til gruppen!

(Et lille hint: Det anbefales at svare under det citerede. Det øger
læsevenligheden for gruppens andre brugere.)

Mvh Mikkel