/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kronrørs spørgsmål
Fra : Daddy


Dato : 25-12-02 15:33

Hej

Jeg er ved at lappe min gamle BMW sammen, og skal i den forbindelse have
skiftet kronrørslejer,
og efter at have skilt det ad er der et par problemer der springer i øjnene.

Jeg kender ikke de helt rigtige tekniske navne for delene, men jeg håber at
i kan forstå
nedenstående beskrivelse, og evt. komme med et par gode råd.

Når man afmonterer det "rør" der går op i stellet, bliver den ene del af
lejet siddende,
henholdsvis foroven og forneden på krønrøret(altså i stellet).
Hvordan får man de lejedele fjernet så der kan monteres nye ??
Jeg troede at man kunne banke dem ud fra den modsatte ende, men der hvor de
sidder er
røret tykkere, så man lige akkurat ikke kan nå lejedelen.

Den del af lejet som bliver siddende på røret skal der tilsyneladende bruges
en form for
aftrækker til, er der nogen der ved hvor man kan få en sådan aftrækker,
eller kan det løses på anden vis.??

På forhånd tak.

MVH
Ole Fisker



 
 
armand (25-12-2002)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 25-12-02 16:42


Daddy <Daddy@Daddysduo.dk> skrev i en
news:3e09c157$0$139$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg kender ikke de helt rigtige tekniske navne for delene, men jeg håber
at
> i kan forstå nedenstående beskrivelse,
Når man én gang selv har stået med sagerne i hånden, er det en fornøden
beskrivelse du giver; men for princippets skyld bør definitionerne lige
holdes på det tørre:
Igennem KRONRØRET går KRONRØRSAKSLEN, som har både et NEDRE LEJE og et ØVRE
LEJE. Begge lejer består af hhv en INDERRING og en YDERRING hvorimellem der
befinder sig LEJEKUGLER!!!

> Når man afmonterer det "rør" der går op i stellet, bliver den ene del af
> lejet siddende, henholdsvis foroven og forneden på krønrøret(altså i
stellet).

Oftest er det kun det nederste lejes yderrring der bliver siddende, imens
den øverste er lige til at tage ud! Er den øverste måske kantet en smule så
den klemmer??

> Hvordan får man de lejedele fjernet så der kan monteres nye ??
> Jeg troede at man kunne banke dem ud fra den modsatte ende, men der hvor
de
> sidder er røret tykkere, så man lige akkurat ikke kan nå lejedelen.

Der burde være en ganske lille kant som man med en skarptkantet (og lang)
dorn skulle kunne fange - ellers er der kun at forsøge at varme kronrørets
end(er) op så yderringene slipper!

> Den del af lejet som bliver siddende på røret skal der tilsyneladende
bruges
> en form for aftrækker til, eller kan det løses på anden vis.??

Måske det samme trick med varme også sur her :-/
Jeg er smed og har derfor adgang til en vinkelsliber. Har du også, så gør
evt. som følgende:
Slib inderringen med slibeskiven på tværs af akslen - I starten grundigt,
men mod slutningen forsigtigere, således at du ikke sliber ind i akslen. En
gennemslibninmg er faktisk ikke nødvendig, idet man kan stoppe når
materialet er så tyndt at det bliver blåt af slibevarmen.
Sørg for at få slebet i hele ringens tykkelse/længde, også helt ind i den
nederste krog og ringen vil lade sig trække af akslen!

For montage af den ny ring samme sted er det en god ide at have den opvarmet
forinden og få den helt på plads førend at kontakten med akslen køler den
ned!!

--
Armand.




Jorgen Gerdorf (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Jorgen Gerdorf


Dato : 25-12-02 21:55


"Daddy" <Daddy@Daddysduo.dk> skrev i en meddelelse
news:3e09c157$0$139$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg er ved at lappe min gamle BMW sammen, og skal i den forbindelse have
> skiftet kronrørslejer,

Du skriver ikke hvilken BMW model det er du er ved at lappe sammen, bare at
den er gammel.

> og efter at have skilt det ad er der et par problemer der springer i
øjnene.
>
> Jeg kender ikke de helt rigtige tekniske navne for delene, men jeg håber
at
> i kan forstå
> nedenstående beskrivelse, og evt. komme med et par gode råd.

På originalt "BMW-sprog" hedder de to lejeskåle, der sidder fast i
kronrøret: "Laufring mit Aussenschulter",
og de to lejekonus'er, der sidder fast på kronrørsakslen ("Steuerrohr")
hedder: "Laufring mit Innenschulter".

> Når man afmonterer det "rør" der går op i stellet, bliver den ene del af
> lejet siddende,
> henholdsvis foroven og forneden på krønrøret(altså i stellet).
> Hvordan får man de lejedele fjernet så der kan monteres nye ??
> Jeg troede at man kunne banke dem ud fra den modsatte ende, men der hvor
de
> sidder er
> røret tykkere, så man lige akkurat ikke kan nå lejedelen.
>
Armand har ret i, at det skal/bør være muligt at slå de to lejeskåle i
kronrøret ud fra den modsatte side v.hj.a. en lang dorn med en skarp kant.
Men jeg vil tilråde at du forinden varmer kronrøret op med en varmepistol,
der hvor lejeskålen sidder. Slå flere gange med dornen hele vejen rundt
langs lejeskålens inderkant,
så du ikke kæntrer lejeskålen, men slår den lige ud.

> Den del af lejet som bliver siddende på røret skal der tilsyneladende
bruges
> en form for
> aftrækker til, er der nogen der ved hvor man kan få en sådan aftrækker,
> eller kan det løses på anden vis.??

Her vil jeg ikke anbefale en vinkelsliber, med mindre du er en trænet
håndværker. Jeg har fjernet den nederste lejekonus fra kronrørsakslen (på
min DKW) ved først at varme
lejekonussen op med varmepistol (eller en gasbrænder) og derefter slå en
skarpslebet skruetrækker ind under konusringen, tre til fire steder. Det
plejer at give gevinst

>
> På forhånd tak.
>
> MVH
> Ole Fisker
>
Med venlig hilsen
Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 (1955)



MZ_Jesper (25-12-2002)
Kommentar
Fra : MZ_Jesper


Dato : 25-12-02 22:34

Jeps det kan lade sig gøre at slå skålene af - men det kan være ret
bøvlet...

Mvh Jesper

"Jorgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e0a1a9d$0$199$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Daddy" <Daddy@Daddysduo.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e09c157$0$139$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg er ved at lappe min gamle BMW sammen, og skal i den forbindelse have
> > skiftet kronrørslejer,
>
> Du skriver ikke hvilken BMW model det er du er ved at lappe sammen, bare
at
> den er gammel.
>
> > og efter at have skilt det ad er der et par problemer der springer i
> øjnene.
> >
> > Jeg kender ikke de helt rigtige tekniske navne for delene, men jeg håber
> at
> > i kan forstå
> > nedenstående beskrivelse, og evt. komme med et par gode råd.
>
> På originalt "BMW-sprog" hedder de to lejeskåle, der sidder fast i
> kronrøret: "Laufring mit Aussenschulter",
> og de to lejekonus'er, der sidder fast på kronrørsakslen ("Steuerrohr")
> hedder: "Laufring mit Innenschulter".
>
> > Når man afmonterer det "rør" der går op i stellet, bliver den ene del af
> > lejet siddende,
> > henholdsvis foroven og forneden på krønrøret(altså i stellet).
> > Hvordan får man de lejedele fjernet så der kan monteres nye ??
> > Jeg troede at man kunne banke dem ud fra den modsatte ende, men der hvor
> de
> > sidder er
> > røret tykkere, så man lige akkurat ikke kan nå lejedelen.
> >
> Armand har ret i, at det skal/bør være muligt at slå de to lejeskåle i
> kronrøret ud fra den modsatte side v.hj.a. en lang dorn med en skarp kant.
> Men jeg vil tilråde at du forinden varmer kronrøret op med en varmepistol,
> der hvor lejeskålen sidder. Slå flere gange med dornen hele vejen rundt
> langs lejeskålens inderkant,
> så du ikke kæntrer lejeskålen, men slår den lige ud.
>
> > Den del af lejet som bliver siddende på røret skal der tilsyneladende
> bruges
> > en form for
> > aftrækker til, er der nogen der ved hvor man kan få en sådan aftrækker,
> > eller kan det løses på anden vis.??
>
> Her vil jeg ikke anbefale en vinkelsliber, med mindre du er en trænet
> håndværker. Jeg har fjernet den nederste lejekonus fra kronrørsakslen (på
> min DKW) ved først at varme
> lejekonussen op med varmepistol (eller en gasbrænder) og derefter slå en
> skarpslebet skruetrækker ind under konusringen, tre til fire steder. Det
> plejer at give gevinst
>
> >
> > På forhånd tak.
> >
> > MVH
> > Ole Fisker
> >
> Med venlig hilsen
> Jørgen Gerdorf
> DKW RT250/2 (1955)
>
>



Ib Jakobsen (26-12-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 26-12-02 00:24

Jorgen Gerdorf wrote:

>
> Du skriver ikke hvilken BMW model det er du er ved at lappe sammen, bare at
> den er gammel.
>
> Armand har ret i, at det skal/bør være muligt at slå de to lejeskåle i
> kronrøret ud fra den modsatte side v.hj.a. en lang dorn med en skarp kant.
> Men jeg vil tilråde at du forinden varmer kronrøret op med en varmepistol,
> der hvor lejeskålen sidder. Slå flere gange med dornen hele vejen rundt
> langs lejeskålens inderkant,
> så du ikke kæntrer lejeskålen, men slår den lige ud.

Hvis det er en R80 eller tilsvarende, så er der ingen eller stort set ingen
kant. Så er der kun tricket med at svejse "noget" på tværs tilbage.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



MZ_Jesper (26-12-2002)
Kommentar
Fra : MZ_Jesper


Dato : 26-12-02 00:30

Ib har ret, der er kun en meget lille kant - meen det ka' altså godt lade
sig gøre uden svejseapp.
Alle de gode gamle to-ventil modeller bruger samme lejer og kronrør.

Mvh JK

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3E0A3E08.3C7688EE@post.tele.dk...
> Jorgen Gerdorf wrote:
>
> >
> > Du skriver ikke hvilken BMW model det er du er ved at lappe sammen, bare
at
> > den er gammel.
> >
> > Armand har ret i, at det skal/bør være muligt at slå de to lejeskåle i
> > kronrøret ud fra den modsatte side v.hj.a. en lang dorn med en skarp
kant.
> > Men jeg vil tilråde at du forinden varmer kronrøret op med en
varmepistol,
> > der hvor lejeskålen sidder. Slå flere gange med dornen hele vejen rundt
> > langs lejeskålens inderkant,
> > så du ikke kæntrer lejeskålen, men slår den lige ud.
>
> Hvis det er en R80 eller tilsvarende, så er der ingen eller stort set
ingen
> kant. Så er der kun tricket med at svejse "noget" på tværs tilbage.
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
>
>



Ib Jakobsen (26-12-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 26-12-02 01:20

MZ_Jesper wrote:

> Ib har ret, der er kun en meget lille kant - meen det ka' altså godt lade
> sig gøre uden svejseapp.
> Alle de gode gamle to-ventil modeller bruger samme lejer og kronrør.

På min var lejet større end kronrørets mindste diameter. Der var kun lejets
rundingsradius at få fat i.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



GERT BO THORGERSEN (26-12-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 26-12-02 02:53

Min BMW er også gammel, en R60 fra 1976. Men Armand skriver vedr.
benævnelserne, LEJEKUGLER, men det er nu KONISKE RULLELEJER med KONISKE
LEJERULLER som er i BMWér fra ihvertfald efter 1969.

For et år siden søgte jeg at skifte kronrørslejer på min BMW, men opgav da
jeg
ikke selv havde mulighed for at lave værktøj der til. Men nu var
"lejeskålene" på de fastsiddende yderdele også i fin stand så jeg lod dem
sidde og satte de nye inderskåle på den nye kronrørsaksel (nu efter et
uheld).

Men hvis jeg havde haft mulighed for det ville jeg have lavet/drejet enten
en aftrækker, som kunne laves bredere ved at "flække" den i 4 dele, i enden
som griber på lejeskålens kant, så den kunne kiles ud efter at være ført ind
bag lejeskålen. Og dertil et kort rør (= lejeskålens højde), med lidt større
diameter end
lejeskålens ydermål, til at placere på kronrøret og derudi kunne trække
lejeskålen fri af kronrøret, og have aftrækkeren vilende der på.
Eller jeg ville have lavet næsten det samme omvendt; nu kan sikkert med den
rette dorn banke lejeskålene ud; altså med en der har den rette længde og et
bredt "hoved" til at føre mod den smalle lejekant. Men ved at lave
aftrækkeren omvendt mente jeg altså tildrejet af en rund stang så den lige
kunne komme forbi i kronrørets smalleste åbning og derefter - via flækning
i 2
eller 4 dele i enden - kunne tvinges ud på lejeskålens kan, hvorefter man så
slår med en hammer i den anden ende.

Jeg mindes for mange år siden hvordan Gearløs lavede en aftrækker til af
trække hovedlejet af på de gamle BMW R69S, som jo har sfæriske rullelejer. I
værkstedhåndbøgerne står der jo at man ikke kan aftrække lejet uden at
ødelægge det. Men Gearløs fik lavet en aftrækker flækket i 8 dele som kunne
komme ind og træde på inderskålens kan, og via en ring derefter fik de 8
dele til at hænge sammen på deres pladser under aftrækningen. Så alt kan
lade sig gøre

Gert Thorgersen


Daddy <Daddy@Daddysduo.dk> skrev i en
news:3e09c157$0$139$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg er ved at lappe min gamle BMW sammen, og skal i den forbindelse have
> skiftet kronrørslejer,
> og efter at have skilt det ad er der et par problemer der springer i
øjnene.
>
> Jeg kender ikke de helt rigtige tekniske navne for delene, men jeg håber
at
> i kan forstå
> nedenstående beskrivelse, og evt. komme med et par gode råd.
>
> Når man afmonterer det "rør" der går op i stellet, bliver den ene del af
> lejet siddende,
> henholdsvis foroven og forneden på krønrøret(altså i stellet).
> Hvordan får man de lejedele fjernet så der kan monteres nye ??
> Jeg troede at man kunne banke dem ud fra den modsatte ende, men der hvor
de
> sidder er
> røret tykkere, så man lige akkurat ikke kan nå lejedelen.
>
> Den del af lejet som bliver siddende på røret skal der tilsyneladende
bruges
> en form for
> aftrækker til, er der nogen der ved hvor man kan få en sådan aftrækker,
> eller kan det løses på anden vis.??
>
> På forhånd tak.
>
> MVH
> Ole Fisker
>
>







GERT BO THORGERSEN (26-12-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 26-12-02 08:17

Jeg kom i tanke om en måske enklere aftrækker som jeg tænke på da jeg selv
havde problemet med kronrørslejeskålene på BMWén.
Igen kræver det en drejebænk. At dreje et rundstål til så den næststørste
diameter og længste del har samme diameter som lejeskålens konus mindste
diameter, og så for enden af denne stykke rundt stål et kort stykke med blot
1 - 2 mm større radius; lige nok til at hægte på lejeskolen. Dernæst bore et
hul igennem rundstangen, med diameteren passende til en f.eks. 10 mm.
gevindstand (eller bolt) og sluttelig save den over 2 gange på langs så den
bliver til 4 dele. Disse dele kan da føres ind bag lejepanden og "låses
fast" på kraven af denne når gevindstangen indførers med en møtrik/skive i
den ene ende, og hvorefter gevindstangen kan bruges som aftrækker via en
plade og møtrik i den anden ende.
Et enkelt værktøj hvis man har mulighed for selv at lave det eller få det
lavet

Gert Thorgersen

GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:audnm4$oco$1@news.loxinfo.co.th...
> Min BMW er også gammel, en R60 fra 1976. Men Armand skriver vedr.
> benævnelserne, LEJEKUGLER, men det er nu KONISKE RULLELEJER med KONISKE
> LEJERULLER som er i BMWér fra ihvertfald efter 1969.
>
> For et år siden søgte jeg at skifte kronrørslejer på min BMW, men opgav da
> jeg
> ikke selv havde mulighed for at lave værktøj der til. Men nu var
> "lejeskålene" på de fastsiddende yderdele også i fin stand så jeg lod dem
> sidde og satte de nye inderskåle på den nye kronrørsaksel (nu efter et
> uheld).
>
> Men hvis jeg havde haft mulighed for det ville jeg have lavet/drejet
enten
> en aftrækker, som kunne laves bredere ved at "flække" den i 4 dele, i
enden
> som griber på lejeskålens kant, så den kunne kiles ud efter at være ført
ind
> bag lejeskålen. Og dertil et kort rør (= lejeskålens højde), med lidt
større
> diameter end
> lejeskålens ydermål, til at placere på kronrøret og derudi kunne trække
> lejeskålen fri af kronrøret, og have aftrækkeren vilende der på.
> Eller jeg ville have lavet næsten det samme omvendt; nu kan sikkert med
den
> rette dorn banke lejeskålene ud; altså med en der har den rette længde og
et
> bredt "hoved" til at føre mod den smalle lejekant. Men ved at lave
> aftrækkeren omvendt mente jeg altså tildrejet af en rund stang så den lige
> kunne komme forbi i kronrørets smalleste åbning og derefter - via
flækning
> i 2
> eller 4 dele i enden - kunne tvinges ud på lejeskålens kan, hvorefter man

> slår med en hammer i den anden ende.
>
> Jeg mindes for mange år siden hvordan Gearløs lavede en aftrækker til af
> trække hovedlejet af på de gamle BMW R69S, som jo har sfæriske rullelejer.
I
> værkstedhåndbøgerne står der jo at man ikke kan aftrække lejet uden at
> ødelægge det. Men Gearløs fik lavet en aftrækker flækket i 8 dele som
kunne
> komme ind og træde på inderskålens kan, og via en ring derefter fik de 8
> dele til at hænge sammen på deres pladser under aftrækningen. Så alt kan
> lade sig gøre
>
> Gert Thorgersen
>
>
> Daddy <Daddy@Daddysduo.dk> skrev i en
> news:3e09c157$0$139$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg er ved at lappe min gamle BMW sammen, og skal i den forbindelse have
> > skiftet kronrørslejer,
> > og efter at have skilt det ad er der et par problemer der springer i
> øjnene.
> >
> > Jeg kender ikke de helt rigtige tekniske navne for delene, men jeg håber
> at
> > i kan forstå
> > nedenstående beskrivelse, og evt. komme med et par gode råd.
> >
> > Når man afmonterer det "rør" der går op i stellet, bliver den ene del af
> > lejet siddende,
> > henholdsvis foroven og forneden på krønrøret(altså i stellet).
> > Hvordan får man de lejedele fjernet så der kan monteres nye ??
> > Jeg troede at man kunne banke dem ud fra den modsatte ende, men der hvor
> de
> > sidder er
> > røret tykkere, så man lige akkurat ikke kan nå lejedelen.
> >
> > Den del af lejet som bliver siddende på røret skal der tilsyneladende
> bruges
> > en form for
> > aftrækker til, er der nogen der ved hvor man kan få en sådan aftrækker,
> > eller kan det løses på anden vis.??
> >
> > På forhånd tak.
> >
> > MVH
> > Ole Fisker
> >
> >
>
>
>
>
>
>



Daddy (26-12-2002)
Kommentar
Fra : Daddy


Dato : 26-12-02 10:45

Hej

Mange tak for alle rådene, det er altså helt fantastisk med sådan en
nyhedsgruppe.

Det er en 75/5 fra 1971 og jeg fik den synet i efteråret, men der stadig en
del ting der skal laves. Så der
kommer nok flere spørgsmål :)))))

Jeg regner med at bestille en stak stumper fra motorworks i England, det er
væsentligt billigere end i DK.
De har også stumper til MotoGuzzi, http://www.motorworks.co.uk/

MVH
Ole Fisker


"Daddy" <Daddy@Daddysduo.dk> skrev i en meddelelse
news:3e09c157$0$139$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg er ved at lappe min gamle BMW sammen, og skal i den forbindelse have
> skiftet kronrørslejer,
> og efter at have skilt det ad er der et par problemer der springer i
øjnene.
>
> Jeg kender ikke de helt rigtige tekniske navne for delene, men jeg håber
at
> i kan forstå
> nedenstående beskrivelse, og evt. komme med et par gode råd.
>
> Når man afmonterer det "rør" der går op i stellet, bliver den ene del af
> lejet siddende,
> henholdsvis foroven og forneden på krønrøret(altså i stellet).
> Hvordan får man de lejedele fjernet så der kan monteres nye ??
> Jeg troede at man kunne banke dem ud fra den modsatte ende, men der hvor
de
> sidder er
> røret tykkere, så man lige akkurat ikke kan nå lejedelen.
>
> Den del af lejet som bliver siddende på røret skal der tilsyneladende
bruges
> en form for
> aftrækker til, er der nogen der ved hvor man kan få en sådan aftrækker,
> eller kan det løses på anden vis.??
>
> På forhånd tak.
>
> MVH
> Ole Fisker
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste