Hvad spiser man på Fanø og hvor?
Fra : Iggy

Dato : 25-12-02 14:35

Hej gruppe og God jul

Jeg skal en tur til Fanø og jeg tænkte på om der var en egnsret, et
spisested etc, man ikke må gå glip af når nu man er der!

mvh iggy

Fra : Nette

Dato : 25-12-02 18:29

"Iggy" wrote in message
> Jeg skal en tur til Fanø og jeg tænkte på om der var en egnsret, et
> spisested etc, man ikke må gå glip af når nu man er der!

*LOL*...Jeg ved de har nogle egnsretter, men kan ikke lige huske hvad
Men en lilel sjov ting: For nogle år siden var hele familien draget på
sommerferie i Varde. Vi tog båden til Fanø en dag.
Inden da havde vi selvfølgelig læst alle mulige rejsebeskrivelser og bøger
omkring serverdigheder og specialiteter. I dem alle stod der, at de på Fanø,
var meget kendt for deres lynghonning. Den skulle være udsøgt og helt
speciel.
Velankommet til øen, måtte vi selvfølgelig eje sådan et glas. Vi kørte hele
øen rundt, fandt kun ET sted de solgte nyslynget honning, men speciel og
udsøgt lynghonning, havde de aldrig hørt om. Og de gleode en ekstra gang, da
min mor trak en bog op og læste omkring Fanø og deres berømte honning.
Så man skal altså ikke tro på alt, hvad man læser i rejsebøgerne

Nette

Fra : Peter Westh

Dato : 25-12-02 18:51

"Iggy" <sbjoern@NOSPAMglocalbeer.dk> wrote in message
> Hej gruppe og God jul
>
> Jeg skal en tur til Fanø og jeg tænkte på om der var en egnsret, et
> spisested etc, man ikke må gå glip af når nu man er der!

Erik Koed Westergaards bog "Danske Egnsretter" nævner følgende retter:

Bakskuld: Saltet, tørret ising.
Kogt torsk eller klipfisk med spækterninger.
Kas: En vælling af byggryn og saltet flæsk. Laves også i en version med
kærnemælk, løg og kartofler.
Æwlkag' mæ' flæsk
Gammedags hviskål: En stuvning af hvidkål, saltet flæsk eller lammekød,
kartofler. smages til med salt, peber og sukker.
Fanø- pølse: En røget medisterpølse, smagt til med peber, i nyere tid også
karry. Spises kogt med grønlangkål eller stuvede kartofler.
Sakkuk: En bygmelsbudding der spistes med sprængt kød, kartfoler, spæk,
stegte løg, sirup og smør. En festret. Laves i dag ofte med rismel.
Fanø-smørrebrød: Snitter af franskbrød smøres mee 6 forskellige slags pålæg
og arrangeres dekorativt som en lagkage. Ost, æg, rullepølse, saltkød, steg
og frikadelle.

mvh

Peter