Hvad omfatter en spegning...????
Fra : Niels Buch

Dato : 25-12-02 12:47

Jeg er kommet til at diskutere, hvad der er indeholdt i en spegningsproces.
Jeg mener, der er tale om en saltning, lettere røgning og vindtørring. Min
ærede søster mener, at der udelukkende er tale om en saltningsproces evt.
indeholdende salpeter.
Er der nogen, der kan hjælpe...??? Evt. med litt.henv.

På forhånd tak

--

Regards
Niels

n.buch@get2net.dk

Fra : Nette

Dato : 25-12-02 14:29

"Niels Buch" wrote in message news:qUgO9.12$LY5.615@news.get2net.dk...
> [...]
> indeholdende salpeter.
> Er der nogen, der kan hjælpe...??? Evt. med litt.henv.

Speget sild er i hvert fald ikke røget eller vindtørret, men kun lagt i
saltlage. Så derfor vil jeg nok være tilbøjelig til at holde med din
søster

Har lige hurtigt fundet dette link til sildene:
http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/o0810082.html

Nette

Fra : Niels Buch

Dato : 26-12-02 14:41

Spegesild har lige netop ikke en flyvende fis (undskyld udtrykket) at gøre
med spegning (der er efter min mening nok nærmere tale om en form for
sprogforbistring ved oversættelse fra islandsk) - der er jo bare tale om en
saltningsproces........
Spegeskinker, nordmændenes spegekød, spaniernes og italienernes spegede
svineprodukter (MUMS!!!!!) f. eks. mener jeg er reelle eksempler på spegning
af kød....
Er der her i gruppen en håndværksslagter, der kunne være mig til
hjælp...????

--

Regards
Niels

n.buch@get2net.dk

Nette <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e09b296$0$2540$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Nette

Dato : 26-12-02 20:29

"Niels Buch" wrote in message news:oFDO9.32$tV6.791@news.get2net.dk...
> [...]
> med spegning (der er efter min mening nok nærmere tale om en form for
> sprogforbistring ved oversættelse fra islandsk) - der er jo bare tale om

http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/p0680001.html
Citat: "Efter godt 1 måned i saltkarret tages sildene op og klargøres.
Hovedet skæres af, indvoldene udtages og skindet trækkes af, d.v.s. at
spege."

Hvis du slår op i en engelsk ordbog, under spegning, kan du se at der står
"cure in salt", som kan oversættes direkte til "kur i salt".

De er vel også alle saltede??

Nette

Fra : Niels Buch

Dato : 27-12-02 15:28

Hvad blev der så af spegeskinken - og hvorfor kalder man så ikke bare en
spegning en saltning (Hvis der altså ikke er tale om andet end en
saltning)....??
Jeg har fisket (professionelt) i mine yngre år, og der plejede vi, når vi
fiskede anden konsumfisk end sild, at tage sildene fra, rense dem og lægge
dem i en saltlage, så vi havde sild klare til pålæg - og hvis vi nu skulle
få lyst til en bidesild. Den form for saltning (sildene i ren saltlage)
kaldte de gamle fiskere en grønsaltning - sildene lå ikke særligt længe i
lagen før de blev spist. Lå sildene længere (på den anden side af 2 - 3
mdr.) i lagen, kaldtes de
saltsild. Spegesildene (oftest islandske) var bare en salgsbetegnelse for
den samme vare....

Som helt ung opholdt jeg mig på en norsk bondegård, hvortil min ungdoms
sweethearts familie var udvandret lige efter krigen. Det var en traditionelt
bygget gård med mange forskellige huse, hver med hver deres funktion.
Blandt stuehus, stald, lo og fadebur(e) var der også røghuset, hvor bl. a.
skinker og sider blev røget efter en let saltning. Derefter hængte man kødet
op under tagspærrene i et specielt hus, der var bygget oppe på kanten af en
skråning, og således, at vinden frit kunne blæse ind under taget, hvor
kødet hang. Det kød, der havde gennemgået letsaltning, let røgning og
endelig vindtørring - og kun det - kaldte man spegekød....
Huset, hvor man vindtørrede, blev grundet den gode udluftning, og det
faktum, at man havde kunnet udstyre et bredt bræt med tre huller i den ende
af huset, der ragede ud over skrænten, samtiddig anvendt som lokum, men jeg
er dog ikke helt sikker på, om dette faktum havde afgørende betydning for
kvaliteten af det færdige kulinariske produkt....
--

nyhedsmeddelelse:3e0b5888$0$24672$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Nette

Dato : 27-12-02 16:13

"Niels Buch" wrote in message news:6rZO9.2824$oy.1495@news.get2net.dk...
> Hvad blev der så af spegeskinken - og hvorfor kalder man så ikke bare en
> spegning en saltning (Hvis der altså ikke er tale om andet end en
> saltning)....??

Måske kan både saltning og røgning samt saltning alene kaldes for spegning??
Hvem ved....?

Nette

Fra : Niklas

Dato : 28-12-02 21:12

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e0c6e03$0$1762$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Måske kan både saltning og røgning samt saltning alene kaldes for spegning??
> Hvem ved....?
>
> Nette

Ifølge nudansk ordbog er det saltmarineret og derefter røget.

Venligst

Niklas