/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
ejer og brevpapir
Fra : Kaptajn Klo


Dato : 25-12-02 00:57

15 point fra hullemanden
jeg skal lave brevpapir til mit firma!

er det rigtigt at der efter firmanavnet SKAL fremgå navnet på ejer? (det er
et enkeltmandsfirma?)


begin 666 flag_green.gif
M1TE&.#EA"@`*`)$``````#-F`#.9`/___RP`````"@`*```"&@0VA@AB$HQJ
4`8;(+#R+JI4X(,B-C$FB)U@``#L`
`
end


 
 
Mari (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Mari


Dato : 25-12-02 01:30


"Kaptajn Klo" <brugtpc@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e08f451$0$178$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> er det rigtigt at der efter firmanavnet SKAL fremgå navnet på ejer? (det
er
> et enkeltmandsfirma?)

Der skal stå det samme, som der står på virksomhedens
registreringsbevis.

På det står der FIRMANAVN v/indehavernavn. Og det er
betegnelsen for den person, der hæfter med hele sin formue,
for de bindinger virksomheden påføres i de aftaler, der
skrives på brevpapiret.

Så, JA til dit spørgsmål, ellers er der ingen ide i at lave brevpapir.


Mari



Carsten Thomsen (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Thomsen


Dato : 25-12-02 19:08

> Der skal stå det samme, som der står på virksomhedens
> registreringsbevis.

Hvor har du det fra?
Kan du henvise til en lov, nogle vejledninger eller nogle afgørelser ?
Eller er det din egen holdning?

Jeg vil tro (uden jeg har undersøgt det), at indehavernavn skal fremgå af
"faktura" og andre juridiske dokumenter - men ikke nødvendigvis af
brevpapir!

Idéen med at "Kaptajn Klo" vil undlade indehaver på brevpapir er
sandsynligvis at han vil blæse sig større op en han er...
Så kan man mene om dét hvad man vil .......




Inger & Søren Sturm (26-12-2002)
Kommentar
Fra : Inger & Søren Sturm


Dato : 26-12-02 23:20

Det kommer vel an på, hvad man skal bruge brevpapiret til. Hvis der skal
skrives kontrakt på det, er det vigtigt, at aftaleparten kan se præcis, hvem
der hæfter for aftalen.
I. Sturm

"Carsten Thomsen" <cajuth@hotmail.com> wrote in message
news:aucs65$6b898$1@ID-139211.news.dfncis.de...
> > Der skal stå det samme, som der står på virksomhedens
> > registreringsbevis.
>
> Hvor har du det fra?
> Kan du henvise til en lov, nogle vejledninger eller nogle afgørelser ?
> Eller er det din egen holdning?
>
> Jeg vil tro (uden jeg har undersøgt det), at indehavernavn skal fremgå af
> "faktura" og andre juridiske dokumenter - men ikke nødvendigvis af
> brevpapir!
>
> Idéen med at "Kaptajn Klo" vil undlade indehaver på brevpapir er
> sandsynligvis at han vil blæse sig større op en han er...
> Så kan man mene om dét hvad man vil .......
>
>
>



Mari (26-12-2002)
Kommentar
Fra : Mari


Dato : 26-12-02 23:50


"Carsten Thomsen" <cajuth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aucs65$6b898$1@ID-139211.news.dfncis.de...
> > Der skal stå det samme, som der står på virksomhedens
> > registreringsbevis.
> Jeg vil tro (uden jeg har undersøgt det), at indehavernavn skal fremgå af
> "faktura" og andre juridiske dokumenter - men ikke nødvendigvis af
> brevpapir!

Og hvorfor tror du ikke brevpapir er et juridisk bindende dokument?
Brevpapir er et officielt dokument og alt, der kommer til at stå på
brevpapiret
er bindende for den juridiske enhed, som er FIRMANAVN v/INDEHAVERNAVN.
Det er nærliggende at forestille sig, at brevpapir skal anvendes til at
skrive
tilbud, aftaler og lign. på - og i så fald skal det indeholde info om,
virksomhedens fulde
navn, således at aftalepartneren ikke kan være i tvivl om, hvem der er
indgået
aftale med. Ligesom det kan indeholde "Garantilogo" for medlemskab af
brancheforening,
Miljø- og kvalitetscertificering o.lign. som har betydning for samhandelen.

Men........ der er intet krav om, at det skal være designet brevpapir med
bogtrykt logo osv.
Et stempel kan udgøre det. Det er alene info om den juridiske enhed, der er
aftalepartner,
der klart skal fremgå af officielle dokumenter - og hermed også brevpapir.

Mari



Lars Ladingkaer (27-12-2002)
Kommentar
Fra : Lars Ladingkaer


Dato : 27-12-02 00:03

"Mari" skrev:
> Brevpapir er et officielt dokument og alt, der kommer
> til at stå på brevpapiret er bindende for den juridiske
> enhed, som er FIRMANAVN v/INDEHAVERNAVN.

Men er brevpapiret juridisk mindre officielt ved at der kun står firmanavnet
(uden indehaver) ?

Mvh, Lars



Mari (31-12-2002)
Kommentar
Fra : Mari


Dato : 31-12-02 02:40


"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse
news:3e0b8ac7$0$47398$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Mari" skrev:
> > Brevpapir er et officielt dokument og alt, der kommer
> > til at stå på brevpapiret er bindende for den juridiske
> > enhed, som er FIRMANAVN v/INDEHAVERNAVN.
>
> Men er brevpapiret juridisk mindre officielt ved at der kun står
firmanavnet
> (uden indehaver) ?

Ja, for firmanavnet for et enkeltmandsfirma er FIRMANAVN v/INDEHAVERNAVN
indehaveren har "pligt" til at oplyse, hvem hans kunder og leverandører
handler med
og de handler ikke men penselsvingeren, men med penselsvingeren Hans Hansen.

Det er dét, der ligger i at drive et enkeltmandsfirma - der er der nemlig
ingen
adskillelse mellem manden og virksomheden. At der så er en skatteregel,
der hedder virksomhedsordningen - det er udelukkende et spørgsmål om at
adskille de aktiviteter der tilhører husholdning (de beskattede kroner) -
fra dem der
skaber midlerne til husholdningen (de indtil videre ikke beskattede kroner).

Mari



Peter G C (31-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 31-12-02 11:59

Mari skrev i news:3e10f564$0$250$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

[klip]

> Ja, for firmanavnet for et enkeltmandsfirma er FIRMANAVN
> v/INDEHAVERNAVN indehaveren har "pligt" til at oplyse, hvem hans
> kunder og leverandører handler med
> og de handler ikke men penselsvingeren, men med penselsvingeren Hans
> Hansen.

Nej. Det hjælper ikke, at du gentager det. Ved ophævelse af firmaloven
bortfaldt disse regler.


> Det er dét, der ligger i at drive et enkeltmandsfirma - der er der
> nemlig ingen
> adskillelse mellem manden og virksomheden.

Nix. Det er en og samme juridiske person.

> At der så er en
> skatteregel, der hedder virksomhedsordningen - det er udelukkende et
> spørgsmål om at adskille de aktiviteter der tilhører husholdning (de
> beskattede kroner) - fra dem der
> skaber midlerne til husholdningen (de indtil videre ikke beskattede
> kroner).

Ja, og det er skatteret. Ikke formueret.

/Peter


--
http://www.grauslund.com



Peter G C (27-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 27-12-02 19:37

Carsten Thomsen skrev i news:aucs65$6b898$1@ID-139211.news.dfncis.de

[klip]

> Jeg vil tro (uden jeg har undersøgt det), at indehavernavn skal
> fremgå af "faktura" og andre juridiske dokumenter - men ikke
> nødvendigvis af brevpapir!

Der er ingen grund til at opdele dokumenter i flere forskellelige
kategorier: juridiske og ujuridiske dokumenter.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Henning Makholm (30-12-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 30-12-02 08:55

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Der er ingen grund til at opdele dokumenter i flere forskellelige
> kategorier: juridiske og ujuridiske dokumenter.

I de gode gamle dage var "dokumenter" altid juridiske, idet "dokument"
betød et papir som havde juridisk betydning i kraft af noget der stod
skrevet på det.

Det var før Bill Gates. Nu kalder folk alting fra konfirmationssange
til romanmanuskripter for "dokumenter", for det kalder Word teksten
når man skriver den rent. Derfor er "juridiske" desværre ikke
dobbeltkonfekt i "juridiske dokumenter".

XFUT fra dk.videnskab.jura til dk.kultur.sprog.

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Peter G C (27-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 27-12-02 19:36

Mari skrev i news:auau5a$qp6$1@sunsite.dk

[klip]

> Så, JA til dit spørgsmål, ellers er der ingen ide i at lave brevpapir.

I hvert fald siden firmalovens ophævelse kan man skrive, hvad man vil.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Inger & Søren Sturm (26-12-2002)
Kommentar
Fra : Inger & Søren Sturm


Dato : 26-12-02 22:36

Det skal det vist kun, hvis det er et aktieselskab!

"Kaptajn Klo" <brugtpc@hotmail.com> wrote in message
news:3e08f451$0$178$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> 15 point fra hullemanden
> jeg skal lave brevpapir til mit firma!
>
> er det rigtigt at der efter firmanavnet SKAL fremgå navnet på ejer? (det
er
> et enkeltmandsfirma?)
>
>
>



Mari (26-12-2002)
Kommentar
Fra : Mari


Dato : 26-12-02 23:57


"Inger & Søren Sturm" <sturm@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e0b7654$0$213$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Det skal det vist kun, hvis det er et aktieselskab!

Nej, på A/S og APS-brevpapir skal blot fremgå selskabets Reg.nummer
ikke ejernavne.

Mari



Peter G C (27-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 27-12-02 19:39

Mari skrev i news:aug1g5$6ts$1@sunsite.dk

[klip]

> Nej, på A/S og APS-brevpapir skal blot fremgå selskabets Reg.nummer
> ikke ejernavne.

Et selskab (dog ikke I/S) skal anføre selskabsbetegnelsen. For så vidt angår
aktieselskaber fremgår det af ASL § 153.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408602
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste