Olie...
Fra : Jesper

Dato : 24-12-02 10:02

Hej gruppe...

Ja...jeg er helt ny indenfor det her område og har faktisk ikke en dyt
forstand på motorcykler... :)

Alligevel har jeg erhvervet mig en og håber på, at få taget et kørekort
her til foråret. Så indtil videre står den nede i kælderen.

De sidste par dage har jeg kigget lidt nærmere på den...pudset lidt
på den...og spændt et par skruer i ny og næ...
Nu har jeg lige opdaget at den mangler noget olie.
Hmm...Men hvordan er det med olie til motorcykler ?
Er det samme olie, som man kan købe nede på tanken til sin bil eller.. ?

Cyklen er en Enfield Bullet fra ´99 og har gået ca. 600 km.

Endvidere...ønskes I alle en glædelig jul...og håber vi ses på landevejen
i det nye år... :)

/Jesper

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 24-12-02 10:04

Tillykke med den. God idé du har fået der

Olie diskuteres jævnligt her.

Der kan købes MC-olie på de fleste tankstationer. Men ellers ville jeg kører
til nærmeste MC-forhandler. Så er du sikker på at få det rigtige.

Til en Enfield, vil jeg tro at du kan bruge en mineralsk olie, evt. en
semisyntetisk. Men det er der sikkert også flere meninger om.

God jul.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Charlie

Dato : 24-12-02 10:33

Det er en indisk kope af en engelsk Royal enfield og som alle andre engelske
motorcykler skal den nok kører på sae50 olie. Du kan prøve at kontakte
brdr.Stevns de importer dem.

Mvh
Charlie
Ariel nh ´54

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:au986j$9jh$1@news.cybercity.dk...

Fra : armand

Dato : 24-12-02 13:51

Charlie <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en
> Det er en indisk kope af en engelsk Royal enfield og som alle andre
engelske
> motorcykler skal den nok kører på sae50 olie. Du kan prøve at kontakte
> brdr.Stevns de importer dem.

Jup!
Men er der ikke noget om at den indiske har mistet rettet til det "royale",
og derfor kun hedder Enfield ??

--
Armand.

Fra : Bent F.

Dato : 25-12-02 11:11

armand wrote:
> Charlie <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en
>
> Jup!
> Men er der ikke noget om at den indiske har mistet rettet til det
> "royale", og derfor kun hedder Enfield ??

Hej Armand

Så vidt jeg husker.... (min far har en Enfield india) den er fra 97. De
nyeste modeller har vist nok genvundet retten til at hedde/kalde sig for
Royal Enfield. De har samtidig også fået lov til at havde gear og bremse
"forkert" som de engelske.

--
God jul
Mvh Tommy "Armand" Fer

Fra : Hekto

Dato : 24-12-02 11:49

In article <au986j$9jh$1@news.cybercity.dk>, xng@post.cybercity.dk
says...
> Olie diskuteres jævnligt her.

He! ... He! ... He! 80)

Tag det ikke personligt! Det er en vits!

Tillykke med cyklen!!!!

--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-12-02 12:03

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Tillykke med den. God idé du har fået der

Jeps!

> [...]

kører
> til nærmeste MC-forhandler. Så er du sikker på at få det rigtige.

Hæ, nej! Royal Enfield er fra før olie blev delt op i mc olie og bil olie,
så den lokale forhandler har sandsynligvis ikke den olie du skal køre på.
Det har tankstationen nok heller ikke.
Min personlige holdning er at folk der hælder MC olie på deres motorcykler
for en stor del er folk der lige så godt kunne tænde cigaretter med deres
penge - men det skal man ikke hæfte sig ved hvis man kører Royal Enfield,
for jeg gætter på at den kører på single grade SAE50 (ligesom flertallet af
Harley'er her i DK), og den fås fx. meget billigt hos HD forhandlere eller
NDI (Nordisk Dæk Import).
Det er ikke en mc olie, og heller ikke en bil olie, det er bare en olie.

> Til en Enfield, vil jeg tro at du kan bruge en mineralsk olie, evt. en
> semisyntetisk. Men det er der sikkert også flere meninger om.

Jeg tror det kan være halv-svært at finde en semisyntetisk singlegrade
SAE50...
Okay, jeg er ikke jysk mester i Enfield, så tjek evt. i den lokale
veteranklub.

Rittig

Fra : Peter Aagaard

Dato : 24-12-02 13:40

Hello !

> [...]
> SAE50...
> Okay, jeg er ikke jysk mester i Enfield, så tjek evt. i den lokale

Min gamle CB750'er kører på mineralsk olie fra Duckhams (olien er grøn), der
står på dåsen, at den er specielt egnet til "engines up to 1980", så mon
ikke det er noget i den stil han skal bruge ?
det er iøvrigt 20w-50 olie.

Mvh. Peter
(der endnu aldrig har kørt stærkere end 170kmt på en MC)

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-12-02 13:57

"Peter Aagaard" <peter@yougotit.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> står på dåsen, at den er specielt egnet til "engines up to 1980", så mon
> ikke det er noget i den stil han skal bruge ?

Jæ ve det faktisk ikke lige... Kan den ikke risikere at blive for tynd til
at oliepumpen kan holde olietryk nok?

Rittig

Fra : Peter Aagaard

Dato : 24-12-02 14:05

Jule hej !

> Jæ ve det faktisk ikke lige... Kan den ikke risikere at blive for tynd til
> at oliepumpen kan holde olietryk nok?

æhh... 20w-50 olie er da netop tyk og beregnet til den fordomstid hvor man
brugte pakninger, men hvad ved jeg, det var blot det jeg fik anbefalet til
min mc, fra den tidligere ejer.

Så er det vist tid til at holde jul resten af dagen, inden konen slukker for
hfi-relæ'et

Med glædelig julehilsner
Peter
(der endnu aldrig har kørt stærkere end 170kmt på sin cb750four k7)

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-12-02 14:17

> æhh... 20w-50 olie er da netop tyk og beregnet til den fordomstid hvor man
> brugte pakninger, men hvad ved jeg, det var blot det jeg fik anbefalet til
> min mc, fra den tidligere ejer.

Nej, nej, ikke til din cykel, der er jeg sikker på den er fin - jeg mente
til Enfield'en.

Rittig

Fra : p.jarnbak

Dato : 25-12-02 00:44

> Nej, nej, ikke til din cykel, der er jeg sikker på den er fin - jeg mente
> til Enfield'en.
Nu skulle en 20w-50 jo være lige så tyk som en sae 50 ved 100 grader så
mon ikke det går.Ellers er det nok fint med en sae 30 til vinter og en sae
40 eller 50 til sommer brug.
God jul.
Palle

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 29-12-02 00:59

p.jarnbak <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
> mon ikke det går.Ellers er det nok fint med en sae 30 til vinter og en sae

Det er vist ikke sikkert at en SAE 50 er ligeså tyk som en 20W-50 ved 100
grader, for da jeg i sommers for første gang fik kigget på en linien for i
det logaritmiske skema for en 50 olie måtte jeg konstatere at den ikke havde
så mange graders maksimum tilladelige arbejdstemperatur som de 20W-50 olie
jeg har skemaer på.
Jeg havde egentlig inden da tænkt at en 50ér kunne klare højere
temperaturer end en 20W-50ér for man ser jo hvorledesen 20W-50 kan klare
højere end en 10W-50 som kan klare højere end en 5W-50 osv.
Og jeg ledte efter maksimum temperaturer i forbindelse med at jeg skulle
have min BMW med til Thailand.

Gert Thorgersen

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 29-12-02 12:54

Hvilken olie anbefales så til en Suzuki GSX 750 fra 87´ ??

Venlig hilsen Rasmus Christiansen.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 29-12-02 14:18

Rasmus Christiansen <c971458*remove-this*@student.dtu.dk> skrev i en
> Hvilken olie anbefales så til en Suzuki GSX 750 fra 87´ ??
>
> Venlig hilsen Rasmus Christiansen.

Det er ved bedst dem der kører med den pågældende motorcykel. Men det der
bestemmer olien er for det første temperaturen, og der har jeg tidligere
skrevet at jeg fik at vide - vist hos Shell, ihvertfald der ved Nørreport
Station - at man i de logaritmiske skemaer aflæste en olies maksimale
temperatur med en vandret linie gennem værdien 7 til hvor den skar den rette
skrå linie gennem de to temperaturet viskositetsværdier der opgives til hver
olie. På denne måde kom jeg til 147 grader Celsius for Mobils 20W-50, og i
min BMW R100S uden oliekøler nåede temperaturen op på 130 Celsius ved
moderat kørsel og 140 ved hård kørsel i sommers.

Og som jeg også tidligere harskrevet så lokkede en fyr i Castrol mig til,
for en 4 år siden, at skifte fra den vist 15W-40 olie jeg da kørte med til
en 0W-30, og det resulterede i at efter blot 40 km, de sidste 5 - 7 på
motorvej med en 120 rigtigte km/tm, da begyndte motoren at banke. Det viste
sig at de næsten ny lejepander på plejlstængerne var krøllet sammen. Altså
forkert information fra Castrol. Efter det gik jeg til 5W-50 eller 20W-50
olier, selvom jeg med 15W-40 tidligere over 20 - 30 km havde kørt ca. 200
km/tim uden problemer.

Så den vigtigste ting er da hvilken temperatur motoren/olien kommer op på,
resulterende i hvad olien kan klare. Man siger også at jo varmere olien
bliver des hyppige skal den skiftes/des før er den slidt op. Og desuden er
fuldsyntetiske olier bedre end de andre. Reelt siger man at man kan gå 5 ned
i viskocitet ved at skifte til en fuldsyntetisk; men man finder jo ikke
olier med forskelle på 5. Ved at køre med for tyk olie er der jo større
indre friktion i motoren og dermed større tab af Hk. En gang til, hvilken
olie der er bedst at køre med ved selv folk med erfaringer fra en given
motorcykelmodel for hvis det er en lidt ældre model, min BMW er 26 år,
så passer ikke helt det der står om olien i værkstedsghåndbøgerne, for
der sker jo hele tiden udvikling/forbedring af olierne..

Gert Thorgersen

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 30-12-02 01:36

> [...]
> så passer ikke helt det der står om olien i værkstedsghåndbøgerne, for
> der sker jo hele tiden udvikling/forbedring af olierne..

Nu er jeg temmelig grøn og har købt en Suzuki GSX 750 og jeg aner ikke
hvilken olie jeg skal skifte på til foråret. Jeg har ikke fået bestilt
Haynes eller anden manual, så jeg aner ikke hvor højt den kommer op mht.
temperaturen.

Venlig hilsen Rasmus Christiansen.

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 30-12-02 02:15

> [...]
> hvilken olie jeg skal skifte på til foråret. Jeg har ikke fået bestilt
> Haynes eller anden manual, så jeg aner ikke hvor højt den kommer op

Brug 10W/15W-40 API SH-kvalitet (uden energibesparende additiver), som
iøvrigt kan købes i Bilka og lign.

Mobil, Havoline, Valvoline whatever..

FÅR du koblingsslip, så prøv at ofr penge på decideret MC-olie a lá
Belray EXS, men det tror jeg ikke du får.

Mht. API-SJ kvalitet ved jeg ikke rigtig, der er måske andre der kan
sige om det også er ok?

mvh
Kenneth
R1

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-12-02 11:16

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> Mht. API-SJ kvalitet ved jeg ikke rigtig, der er måske andre der kan
> sige om det også er ok?

Jeg tror de fleste API SJ olier er fine til motorcykler. Jeg har kørt på
Agip Formula FF som er en API SJ i årevis helt problemløst, den er købt hos
NDI til omkring 170,- for 4 liter.

Rittig

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 30-12-02 11:37

check www.mcbutikken.dk

SILKOLENE SUPER 4 10W/40, 4 ltr. 169 kr...

Hvorfor så købe olie til biler, når den muligvis KAN få din kobling til at
glide ??

M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://dfm.divvy.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Peter Aagaard

Dato : 30-12-02 13:55

Jeg fatter heller ikke denne diskution, man køber en MC og bruger mange
tusind kroner på det, og så vil man spare måske 10,-kr på en liter olie, med
risiko for at koblingen glider og motoren drypper eller ikke bliver smurt
ordenligt, det hænger jo slet ikke sammen....

just imho.
Peter (den helt grønne)
(er begyndt at spekulere på om, han kan huske hvordan det hele samles igen,
der er jo efterhånden enormt mange skruer og dimser her)

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 30-12-02 17:13

> [...]
igen,
> der er jo efterhånden enormt mange skruer og dimser her)

Jeg forstår jer begge, jeg bruger selv Belray EXS, både af
garantiårsager men oxo for at være på den helt sikre side mht.
koblingen, jeg har kørt på andre R1'ere som havde udtalt koblingsslip.
Jeg mener også at olien er et åndsvagt sted at spare, gevinst kontra
risiko. Diskussionen har vi haft før, mange mener at bil-olien er lige
så god, og nogen gange rent faktisk af en bedre kvalitet.

...Og seriøst tror jeg ikke en gammel GSX 750 (med al respekt) tager
skade af en gang standard olie.

Emnet emmer af stærk religiøsitet, så det kan ske jeg ikke blander mig
mere i denne diskussion. (Not that i'm a troll

Kenneth
R1

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-12-02 19:16

> [...]
> risiko for at koblingen glider og motoren drypper eller ikke bliver smurt
> ordenligt, det hænger jo slet ikke sammen....

Personligt mener jeg nu det handler om at man køber en MC til mange tusinde
kroner, og så hælder noget billig lorteolie på den, bare fordi det hedder en
motorcykel-olie. Nix, jeg hælder noget ordentlig olie på mine dyre
motorcykler, de skal sgu ikke splittes ad af noget lavpris-sirup! Jeg kører
race på de fleste af mine motorcykler, så alt under API SJ kommer ikke i
mine gearkasser. Det er simpelthen for dyrt i længden. Og ja, jeg HAR mistet
gearkasser (3 stk), så jeg er blevet lidt kræsen med min olie.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-12-02 19:13

"Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> check www.mcbutikken.dk
>
> SILKOLENE SUPER 4 10W/40, 4 ltr. 169 kr...

Hvilken API rating?

> Hvorfor så købe olie til biler, når den muligvis KAN få din kobling til at
> glide ??

Min grund: Fordi den IKKE får min kobling til at glide, og er af væsentlig
bedre kvalitet end de (prismæssigt) tilsvarende mc olier jeg har haft fingre
i.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-12-02 00:07

Claus Rittig wrote:

> Min grund: Fordi den IKKE får min kobling til at glide, og er af væsentlig
> bedre kvalitet end de (prismæssigt) tilsvarende mc olier jeg har haft
> fingre i.

Hvordan vurderer man kvaliteten på en olie? Med kvalitet mener du vel
holdbarheden, ikke? (resten kan vel læses ud api-ratingen vil jeg tro)
Hvordan ser man om en olie er slidt? ...altså udover hvis den er fyldt med
metalgrums
Nåja, det kan vel også være virkningen på koblingen du mener, nogle olier
får jo f.eks. koblingen til at hugge. Well, fortæl, fortæl
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-12-02 01:30

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan vurderer man kvaliteten på en olie?

På API ratingen.

> Hvordan ser man om en olie er slidt? ...altså udover hvis den er fyldt med
> metalgrums

Jeg plejer at bedømme om olien er slidt, ved at se på dens farve. Der er
sikkert mere videnskabelige metoder, men min metode rækker til husbehov. Jeg
følger også nøje udviklingen i oliefilter eller si eller hvad der nu er på
dne pågældende cykel, for "affaldet" i fx. oliefiltret fortæller ganske
præcist om motorens tilstand. Hvis fx. mængden af spåner i filtret
pludseligt er for kraftigt opadgående, er det tid at sælge cyklen

> Nåja, det kan vel også være virkningen på koblingen du mener, nogle olier
> får jo f.eks. koblingen til at hugge. Well, fortæl, fortæl

Jeg har faktisk aldrig haft en "huggende" kobling, så jeg ved ikke rigtig om
det kan tilskrives olie. Jo jeg har haft det fænomen på en meget slidt DT
kobling, menøh... Man skal nok passe på med at fortolke for meget på en 15
hestes 20 år gammel motorcykel.

Rittig

Fra : armand

Dato : 31-12-02 03:46

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> [...]
> dne pågældende cykel, for "affaldet" i fx. oliefiltret fortæller ganske

Apropos:
Jeg har en kammerat der, som en pludselig indskydelse gav sin CBX1000 den
(100Kkm's?) jubilæumsgave, at afmontere bundkarret, primært for at skaffe
den af med forekommende slam, men måske også lidt i kedsomhed eftersom at
det var under vinter-opstaldningen.
I bunden af det ellers overraskende rene bundkar lå der nogle mystiske buede
aluminiumsstykker, som efter dages grublen blev besluttet at måtte være
stumper fra et stempelskørt =
En adskillelse blev derfor iværksat og resultatet blev at diagnosen var
korrekt - Gudske lov for "jubilæumsgaven", nåede han at reparere førend at
der opstod følgeskader (á: "et ben ud igennem siden"?) !!!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-12-02 15:28

Claus Rittig wrote:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev_

> væsentlig

OT: Bemærk den grimme linjeombrydning som roder i quote-tegnene. Se en
løsning på <http://jump.to/oe-quotefix>

> På API ratingen.

Nå, ok, jeg troede netop du mente noget andet end netop api-ratingen. Denne
indikerer vel netop heller ikke noget om holdbarheden, gør den?

> Jeg plejer at bedømme om olien er slidt, ved at se på dens farve. Der er
> sikkert mere videnskabelige metoder, men min metode rækker til husbehov.

Det kræver vel bare man kan huske den oprindelige farve Men nu du siger
det, så har jeg da set olier med et grimt metallisk glinsende udseende...
det er nok næppe et godt tegn...

> [...]
> ganske præcist om motorens tilstand. Hvis fx. mængden af spåner i filtret
> pludseligt er for kraftigt opadgående, er det tid at sælge cyklen

Hæ! Men egentlig en rigtig god idé, den vil jeg da afprøve ved næste
olieskift

> Jeg har faktisk aldrig haft en "huggende" kobling, så jeg ved ikke rigtig
> om det kan tilskrives olie.

Jeg tror nok at Armand engang prøvede det på sin GPz'er, men jeg er ikke
sikker. Jeg har også hørt det andre steder, men kan ikke huske hvor.

> Jo jeg har haft det fænomen på en meget slidt
> DT kobling, menøh... Man skal nok passe på med at fortolke for meget på en
> 15 hestes 20 år gammel motorcykel.

Jep, man skal vist være politiker, for at kunne finde på det

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-12-02 16:21

> Nå, ok, jeg troede netop du mente noget andet end netop api-ratingen.
Denne
> indikerer vel netop heller ikke noget om holdbarheden, gør den?

Jo, API rating er et mål for kvalitet og slidstyrke - som for olies
vedkommende vel er tæt på at være det samme?

> Det kræver vel bare man kan huske den oprindelige farve

Det kan jeg sagtens. Slidt olie bliver sort (af at optage sod og slam), og
nogle gange lidt grålig af at optage vand (kondens). De farver er der ingen
nye olier der er.

> Men nu du siger
> det, så har jeg da set olier med et grimt metallisk glinsende udseende...
> det er nok næppe et godt tegn...

Det lyder slemt. Så ville jeg kigge nøje i oliefiltret med det samme - der
er nok spåner at finde.

> Hæ! Men egentlig en rigtig god idé, den vil jeg da afprøve ved næste
> olieskift

Ja, oliefilteret fortæller meget om motorens almene tilstand, så det skal
man ikke bare smide ud, det skal "aflæses". Der er som regel også en si i
bunden af motoren til de lidt større spåner, den skal renses og tjekkes en
gang imellem - måske en gang om året.

Rittig

Fra : armand

Dato : 01-01-03 14:37

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder slemt. Så ville jeg kigge nøje i oliefiltret med det samme - der
> er nok spåner at finde.

Jup!
Partikler der er så store at de kan medføre en "metallic-effekt" i olien,
burde være tilbageholdt af filteret :-|
Filteret er derimod ikke i stand til at si de mindste sodpartikler fra,
hvorved olien med tiden bliver sværtet sort af disse!

I dag er det forøvrigt filosofien at olien skal formå at holde disse
sodpartikler "flydende" således at de ikke lægger sig som slam i bunden og
rundt i krogene af motoren.
Derved kan moderne olier hurtigt blive smudsige at se på uden at det behøver
at indikere at de er helt færdige!

Sod er rester af olie der er blevet forbrændt ved kontakt med de varmeste
motordele (Stempelbund, olieringe og udstødningsventil) så ved at benytte en
olie der bedre tåler varmen (synt. og del-synt. olier) kan man minimere
soddannelsen i olien.
Omvendt er moderne vandkølede motorer ikke nær så termisk belastet, som
luftkølede, hvormed dette problem ikke er så udtalt længere!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-01-03 22:51

Claus Rittig wrote:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev:
>
> Jo, API rating er et mål for kvalitet og slidstyrke

Kvalitet er et ret bredt ord. Du mener smøreegenskaber og slidstyrke, ikke?
Men er du sikker på at API-ratingen dækker over slidstyrken?

> - som for olies vedkommende vel er tæt på at være det samme?

Det kommer jo an på hvad der menes med 'kvalitet'

> Det kan jeg sagtens. Slidt olie bliver sort (af at optage sod og slam),

Jaeh, men det farves da også af den gamle olie der ikke kommer med ud ved
olieskift. Men ok, det skulle stadig være muligt at se forskellen.
Problemet med denne metode er vel bare at man kun ser oliens 'alder' og
ikke dens smøreevne. Derfor kan det da heller ikke bruges til at
sammenligne to forskellige oliers kvalitet. Mht. nedslidningsholdbarheden
har man vel kun API-ratingen at forholde sig til, men jeg troede slet ikke
at ratingen dækkkede over holdbarhedsfaktoren.

> Det lyder slemt. Så ville jeg kigge nøje i oliefiltret med det samme - der
> er nok spåner at finde.

Det var rigtig slemt. Det var bagtøjet på en traktor der var gået i stykker
- meget! Kronhjulet (?) i differentialet kunne blafre et par cm sideværts
og der lå et lag metalgrums i bunden derinde... det kostede 30k kr :-/

> Ja, oliefilteret fortæller meget om motorens almene tilstand, så det skal
> man ikke bare smide ud, det skal "aflæses".

Det er der vist ikke mange der gør :-/

> Der er som regel også en si i
> bunden af motoren til de lidt større spåner, den skal renses og tjekkes en
> gang imellem - måske en gang om året.

Hmmm, det har jeg aldrig hørt om før. Kan man komme til ved at give
bundkarspladen af?

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-01-03 18:06

> Kvalitet er et ret bredt ord. Du mener smøreegenskaber og slidstyrke,
ikke?

Jo.

> Men er du sikker på at API-ratingen dækker over slidstyrken?

Ja. Den handler om smøreevne over tid.

> Det kommer jo an på hvad der menes med 'kvalitet'

Ja. Lugt og smagsfaktorer indgår ikke i API ratingen...

> Jaeh, men det farves da også af den gamle olie der ikke kommer med ud ved
> olieskift. Men ok, det skulle stadig være muligt at se forskellen.

Sagtens - blandingsforholdet mellem ny og gammel olie er vel omkring 1:100
så man kan sagtens se om olien er skiftet for 1 times kørsel siden, eller 10
timers kørsel siden.

> Problemet med denne metode er vel bare at man kun ser oliens 'alder' og
> ikke dens smøreevne. Derfor kan det da heller ikke bruges til at
> sammenligne to forskellige oliers kvalitet.

Helt rigtigt, metoden rækker kun til husbehov, ikke til en
sammenligningstest.

> Det er der vist ikke mange der gør :-/

Joh, dem der har modeller med vaskbart oliefilter - de gør! (Uanset om de
har lyst eller ej). Sådan en har jeg også haft.

> Hmmm, det har jeg aldrig hørt om før. Kan man komme til ved at give
> bundkarspladen af?

Nogle gange kan den nås ved at afmontere et sidedæksel. Okay, måske skulle
jeg lige nævne at jeg tænkte på mine racere da jeg skrev det med "tjekkes en
gang om året". På en gadecykel skulle det næppe være nødvendigt. Jeg har fx.
aldrig tjekket det på GS'en, og den er fra '97.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-01-03 18:58

Claus Rittig wrote:

> Ja. Den handler om smøreevne over tid.

Ok! Så kan jeg overhovedet ikke finde på nogle argumenter for ikke at
købe det billigste olie jeg kan finde. Men jeg er stadig utryg ved det :-/

> Ja. Lugt og smagsfaktorer indgår ikke i API ratingen...

*lol*

> Sagtens - blandingsforholdet mellem ny og gammel olie er vel omkring 1:100
> så man kan sagtens se om olien er skiftet for 1 times kørsel siden, eller
> 10 timers kørsel siden.

Ved nærmere eftertanke, så var min farvekontrolskepsis baseret på
traktormotorer der har gået 6-8k timer På Yamahaen er det da forresten
ret anderledes

> Joh, dem der har modeller med vaskbart oliefilter - de gør! (Uanset om de
> har lyst eller ej). Sådan en har jeg også haft.

Vaskbart oliefilter... det lyder som noget man får sorte fingre af

> Nogle gange kan den nås ved at afmontere et sidedæksel.

Det er jo ikke så slemt.

> Okay, måske skulle jeg lige nævne at jeg tænkte på mine racere da jeg
> skrev det med "tjekkes en gang om året".

Det havde jeg også på fornemmelsen

> På en gadecykel skulle det næppe være nødvendigt. Jeg
> har fx. aldrig tjekket det på GS'en, og den er fra '97.

Gadecykler får jo heller ikke så mange tæsk
--
mvh Jes Vestervang | Få oe til at quote ordentligt:
FZS600 | <http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>

Fra : armand

Dato : 01-01-03 14:38

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Jeg tror nok at Armand engang prøvede det på sin GPz'er, men jeg er ikke
> sikker.

Godt husket!

Ninja'ens kobling kunne ikke klare 10'er olie og derunder uden at den
mistede feelingen og istedet koblede til i et hug lige som man skulle til at
file
den det sidste for at komme ud af røret!

At forsøge at starte i højgear, hvilket jo uværgeligt kræver masser af
koblingsfilen, viser tydeligt om sådant skulle være tilfældet. ligesom at
man også kan forsøge sig med en kanonstart for grønt lys; men fejlen ved den
huggende kobling er at alt efter omdrejningstallet medfører den pludselige
tilkobling at motoren enten dør (d.v.s: slæber sig afsted fra den fart som
modellen har nået at få) eller rejser sig i en ukontrolleret wheelie =

Hvis man aldrig har bemærket noget sådant under brug af den olie man p.t.
har i brug, så kan det jo være ligegyldigt om man finder ud af sagens
tilstand; hvorimod at man ved skifte til en tyndere olie tilgengæld vil
kunne drage fordel af at kende koblingens reaktion førend at man holder for
rødt ved siden af ærke-kombattanten !!

--
Armand.