Harddiske I G4
Fra : Tina H.

Dato : 23-12-02 18:44

Hejsa

Hvis jeg vil sætte en ekstra IDE harddisk I min G4, hvor mange GB må de så
have tilsammen. Er der regler for det.

hilsen Tina

P.S. God jul

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-12-02 19:16

Tina H. <tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> Hejsa
>
> Hvis jeg vil sætte en ekstra IDE harddisk I min G4, hvor mange GB må de så
> have tilsammen. Er der regler for det.

Nej. Der er noget med, at ikke alle modeller kan tage diske over ca. 130
GB, men jeg kan ikke huske hvilke der kan.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-12-02 19:19

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Nej. Der er noget med, at ikke alle modeller kan tage diske over ca. 130
> GB, men jeg kan ikke huske hvilke der kan.

Jeg mindes (omend svagt) den gang jeg havde en PC hvor man skulle lave
grumme krumspring for at få den til at udnytte en harddisk på mere end
svimlende 504 Mb.

I dag vil jeg ikke engang flytte en gammel harddisk over i en ny
maskine, fordi den er så langsom. 2-3-4 Mb/s versus 40-50 Mb/s for en
ny.

Man må forundres over teknikkens fremskridt :)
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-12-02 19:22

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> [...]
> ny.
>
> Man må forundres over teknikkens fremskridt :)

Yep, jeg husker fra min tid med Atari ST, at der var et problem med
harddisk-partitioner over 16 MB. Hæ... ja det er gået stærkt!

Fra : Tina H.

Dato : 27-12-02 10:59

Hej René

Tak for dit svar. Det vil sige, at jeg kan sætte 2 harddiske på hver 120Gb i
uden problemer .

hilsen Tina

----

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 27-12-02 20:39

On 27/12/02 10:58, in article BA31E2DA.13630%tvlyd@worldonline.dk, "Tina H."
<tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> Hej René
>
> Tak for dit svar. Det vil sige, at jeg kan sætte 2 harddiske på hver 120Gb i
> [...]

Hej

Nu kan jeg ikke vide hvilken G4 du har, men hvis du skal tilslutte en 120 Gb
Hd skal du have en med en ATA controller som minimum understøtter ATA/66
standarden, hvilket jeg tror alle G4´ere har minus modellen med PCI
grafikkort (350 og 400 mhz).

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-12-02 01:54

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> Hd skal du have en med en ATA controller som minimum understøtter ATA/66
> standarden, hvilket jeg tror alle G4´ere har minus modellen med PCI

Det har jeg ikke hørt om før. Hvad skyldes det? Man kan jo sagtens sætte
f.eks. en ATA133 disk på en ATA33 bus.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 28-12-02 10:55

On 28/12/02 1:53, in article 1fnvmfc.1iqx1ka17f6hmoN%spam02@tdcadsl.dk,
"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det har jeg ikke hørt om før. Hvad skyldes det? Man kan jo sagtens sætte
> f.eks. en ATA133 disk på en ATA33 bus.

Hej

Ja, det kan man, men man kan ikke udnyttet den fulde kapacitet. Jeg kan kan
ikke huske hvad den maksimale adressering er ved ATA33 bussen, men den er
mindre end ATA66.

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-12-02 13:34

> [...]
> ikke huske hvad den maksimale adressering er ved ATA33 bussen, men den er

OK.

Fra : Tina H.

Dato : 31-12-02 01:14

On 27/12/02 20:38, in article BA326AE3.7ACD%bernholm@adslhome.dk, "Tommy
> [...]

> Hd skal du have en med en ATA controller som minimum understøtter ATA/66
> standarden, hvilket jeg tror alle G4´ere har minus modellen med PCI

-

Hej Tommy

Det er en G4 450 dual og evt. en G4 466.

hilsen Tina

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 31-12-02 09:06

On 31/12/02 1:14, in article BA369FEF.13797%tvlyd@worldonline.dk, "Tina H."
<tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> -
>
> Hej Tommy
>
> Det er en G4 450 dual og evt. en G4 466.
>
> hilsen Tina

Hej Tina

Jamen, så kan du sagtens sætte 2 stk. 120 gb diske i maskinen.

Godt nytår.

MVH

Tommy