/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
God notatteknik - hvor?
Fra : STARSTAR


Dato : 23-12-02 15:23

I mit mellemlederjob har jeg ofte behov for at tage diverse notater med
pen og papir fra møder, samtaler, ved forberedelse etc. Jeg har gennem
snart 10 år forsøgt at finde frem til en skabelon/standard for hvordan
man bedst opstiller sine stikord/notater i en fast struktur så det er
overskueligt og let efterfølgende at bruge. Jeg er ikke på jagt efter et
skema, men blot en metodik som kan anvendes på et stykke almindeligt
linieret papir.
Er der nogen der har kendskab til en metode/struktur som er
anbefalelsesværdig? Gerne med henvisning til en hjemmeside, en bog el.
lign.
Et godt råd vil kunne hjælpe mig i mange år frem - og spare en masse tid.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


 
 
A M J (23-12-2002)
Kommentar
Fra : A M J


Dato : 23-12-02 18:45


"STARSTAR" <STARSTAR.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:J0FN9.12408$Hl6.1415189@news010.worldonline.dk...
> I mit mellemlederjob har jeg ofte behov for at tage diverse notater med
> pen og papir fra møder, samtaler, ved forberedelse etc. Jeg har gennem
> snart 10 år forsøgt at finde frem til en skabelon/standard for hvordan
> man bedst opstiller sine stikord/notater i en fast struktur så det er
> overskueligt og let efterfølgende at bruge. Jeg er ikke på jagt efter et
> skema, men blot en metodik som kan anvendes på et stykke almindeligt
> linieret papir.
> Er der nogen der har kendskab til en metode/struktur som er
> anbefalelsesværdig? Gerne med henvisning til en hjemmeside, en bog el.
> lign.
> Et godt råd vil kunne hjælpe mig i mange år frem - og spare en masse tid.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

En metode der virker fremragende på diverse videregående uddannelser er
følgende:
Skriv det med fra mødet / lektionen du mener er relevant at have noteret.
Derefter renskrives notatet. Dette er det vigtigste.

Du vil hurtigt finde lige præcis din måde at notere de vigtige oplysninger i
det renskrevne notat. Det kunne være at dele siden op i sektioner med f.eks.
skitser og kurver i højre side og beskrivelser og formler i venstre side.
Når du renskriver bliver du tvunget til at revurdere dit notat. Derfor
bliver du opmærksom på ting der er overflødige eller særligt vigtige.
Desværre tager det selvfølgelig længere tid før det færdige notat er færdigt
og klar til brug (eller arkivering). Men jeg mener helt klart at det er det
hele værd. Og hvor er det let og hurtigt at finde og bruge informationer
igen efter nogen tid.

Håber det gav lidt inspiration
Mvh Anders M Jensen



Rømer (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Rømer


Dato : 23-12-02 21:29

> Et godt råd vil kunne hjælpe mig i mange år frem - og spare en masse tid.


Godt og godt...
Jeg har selv haft megen glæde af at dele siden på den måde, at jeg skriver
mine noter i venstre side af papiret - den højre fjerdedel gemmer jeg til
overskrifter, korte sentenser om indholdet af afsnittet i venstre side.

Når noterne har overskrift mm noteret på denne måde, bliver det vældigt
meget nemmere at skimme en stak noter i et ringbind efter lige det , man
søger.
Dernæst er det en god ide med jævne mellemrum at lave "noter til noterne" -
en form for opsummering af det du har skrevet i dine noter - . Renskrift er
altså også en god ting.
Jeg har med fordel anvendt forskellige farver papir i mine redigerede noter.

Man kan også få nogle små faner i forskellige farver til at klæbe på
almindeligt papir, så de fungerer som faneblade.

Og så er en diktafon en god ting, hvis der er noget du meget gerne vil have
skrevet ned i detaljer bagefter - eller dokumentation for! Båndene fås vist
op til 2x30minutter.

Leo



simon (23-12-2002)
Kommentar
Fra : simon


Dato : 23-12-02 23:07

"STARSTAR" <STARSTAR.news@kandu.dk> wrote in message news:<J0FN9.12408$Hl6.1415189@news010.worldonline.dk>...
> I mit mellemlederjob har jeg ofte behov for at tage diverse notater med
> pen og papir fra møder, samtaler, ved forberedelse etc. Jeg har gennem
> snart 10 år forsøgt at finde frem til en skabelon/standard for hvordan
> man bedst opstiller sine stikord/notater i en fast struktur så det er
> overskueligt og let efterfølgende at bruge. Jeg er ikke på jagt efter et
> skema, men blot en metodik som kan anvendes på et stykke almindeligt
> linieret papir.
> Er der nogen der har kendskab til en metode/struktur som er
> anbefalelsesværdig? Gerne med henvisning til en hjemmeside, en bog el.
> lign.
> Et godt råd vil kunne hjælpe mig i mange år frem - og spare en masse tid.

Jo,
Der findes en bog, som hedder "SKRIVEHÅNDBOGEN". Jeg kan ikke huske
hvem der har skrevet den, men der findes b.la. gode råd til notat
teknik. Vi brugte den som en del af pensum i gymnasiet.
Der findes også en metode der hedder "MIND-MAPPING" , men det er vist
mere hvis man skal holde et fordrag fra nogle noter.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste