DDV eller vægtvogterne
Fra : Therese

Dato : 23-12-02 11:48

Hej NG
Jeg er blevet lidt forvirret over det her med vægtkonsulenterne eller
vægtvogterne.
Jeg ved ikke hvilken jeg skal vælge. Jeg har været inde på de respektive
hjemmesider.
Hvad kan I anbefale og hvad har I erfaringer med?
Håber I kan hjælpe
Mange hilsner
Therese

Fra : KatjaStrofen

Dato : 23-12-02 12:53

Therese <8758@b.iha.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:au6po8$i8a$1@sunsite.dk...
> [...]
> hjemmesider.
> Hvad kan I anbefale og hvad har I erfaringer med?

Uha.. det kunne være rart med en hjemmeside man kunne henvise til.. omkring
debatten DDV vs. WW

Therese: kig igennem for gamle indlæg.. - denne debat har været oppe mange
gange :)...

Det kan være.. du kan finde lidt oplysning på den måde

Katja

Fra : Therese

Dato : 23-12-02 13:04

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> Uha.. det kunne være rart med en hjemmeside man kunne henvise til..
omkring
> debatten DDV vs. WW

DDV står for De Danske Vægtkonsulenter.... kik også her:
http://www.weightconsultants.com/da/

WW er vægtvogterne, som jo er et amerikansk koncept kik også her :
http://www.weightwatchers.dk/WWI_Controller.aspx?Page=332&S=7

> Therese: kig igennem for gamle indlæg.. - denne debat har været oppe mange
> gange :)...

Hvordan finder man de gamle indlæg?

Mange hilsner
Therese

Fra : Søren Brix

Dato : 23-12-02 17:31

www.google.com er et godt værktøj til gamle indlæg

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-12-02 18:09

Therese wrote:

> [...]
> hjemmesider.
> Hvad kan I anbefale og hvad har I erfaringer med?

Tja, det hele kommer vel an på hvad du forestiller dig kostomlægningen
skal indeholde.

Hvis du forestiller dig en omfangsrig omlægning af din kost og
specifikke råd om hvordan du bør gøre hvad, så er vægtkonsulenterne
noget for dig.

Har du udover vejning af ingredienser også lyst til at føre regnskab
over hvilke ingredienser koster så og så mange point og evt. gå rundt og
huske den slags, så er vægtvogterne noget for dig.

Personlig går jeg til vægtkonsulenterne og det har da virket 18 kilo
allerede siden august. Pga. jule-synderi er vægten faktisk stået ret
stille (men alene det er jo også en præstation i julen IMO)

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Ninotcha

Dato : 28-12-02 21:43

> Hvis du forestiller dig en omfangsrig omlægning af din kost og
> specifikke råd om hvordan du bør gøre hvad, så er vægtkonsulenterne
> noget for dig.

Weight Watchers arbejder også med kostomlægning og specifikke råd, vi gør
det bare over længere tid, så de nye vaner bliver indarbejdet og integreret
i det tempo, der er rigtigt for den enkelte.

> Har du udover vejning af ingredienser også lyst til at føre regnskab
> over hvilke ingredienser koster så og så mange point og evt. gå rundt og
> huske den slags, så er vægtvogterne noget for dig.

Sludder og vrøvl! Der er så absolut langt mindre vejning hos WW, man lærer
lynhurtigt, hvor mange points, der er i de forskellige fødevarer, det tager
en uges tid. Til gengæld skal vi ikke står og hakke og snitte grøntsager i
timevis hver dag, og vi behøver heller ikke have vores egen mad med til fest
og familiemiddage.

Ydermere har vi plads til et glas rødvin og et stykke chokolade uden at
vægten stiger, det kan DVV slet ikke hamle op med.

> Personlig går jeg til vægtkonsulenterne og det har da virket 18 kilo
> allerede siden august. Pga. jule-synderi er vægten faktisk stået ret
> stille (men alene det er jo også en præstation i julen IMO)

Tillykke med det, Carsten.

ps. Hos WW taber mænd sig omkring 1½ kilo om ugen, så du kunne have været "
i mål" nu *SS*

Kærligst Ninett

--
slankekuren gør dig fed

www.Qvinderne.dk
- alt andet end en slankekur!

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-12-02 00:38

Ninotcha wrote:

> Weight Watchers arbejder også med kostomlægning og specifikke råd, vi gør
> det bare over længere tid, så de nye vaner bliver indarbejdet og integreret
> i det tempo, der er rigtigt for den enkelte.

Så er der vist ingen forskel mellem DDV og WW på dette punkt.

Det tager ca. en uges tid før man kender principperne til almindelig
hverdag

> Sludder og vrøvl!

Hvorfor er det sludder og vrøvl at man skal føre regnskab over point?
Hvordan er det nu lige pointene bliver "udregnet"? Ok, chokoladen er
efter "ruder" men der er da mange andre ingredienser som skal vejes og
oversættes til point.

> Der er så absolut langt mindre vejning hos WW,

Den er der. Det er pointen.

> man lærer
> lynhurtigt, hvor mange points, der er i de forskellige fødevarer, det tager
> en uges tid.

Det er vist meget forskelligt fra person til person over, hvor hurtig
man lærer den slags.

> Til gengæld skal vi ikke står og hakke og snitte grøntsager i
> timevis hver dag,

Det gør man heller ikke med DDV, når man gør tingene ordentlig. Og slet
ikke i timevis.

> og vi behøver heller ikke have vores egen mad med til fest
> og familiemiddage.

Det behøver man heller ikke ved DDV, når man bare tænker sig om.

Jeg har været til adskillige fester hvor der var mad som fulgte
DDV-principperne.

Den med "egen mad med til fest og familiemiddage" er en af metoderne at
komme igennem fester og familiemiddage.

En anden metode er, at holde sig fra de værste ting i løbet af
middagen/festen og holde igen fra de "næstværste" ting.

> Ydermere har vi plads til et glas rødvin

Tilgengæld skal man overveje om man skal lade bilen stå eller ej.

> og et stykke chokolade uden at
> vægten stiger, det kan DVV slet ikke hamle op med.

Ikke rigtig. Vægten stiger ikke nødvendigvis. Tilgengæld falder den
heller ikke så meget som den kunne, hvis man undlod chokoladen. Samt at
svage sjæle sikkert også mener at stykke to og tre heller ikke gør
noget. De næste dage gør det sikkert heller ikke noget at man lige tager
lidt mere af chokoladen, samt man sikkert gerne vil have et lille lager
af et eller andet, som så sikkert heller ikke gør noget man spiser noget
af.

Tja, du siger et glas vin eller et stykke chokolade, hvis du mener det
med ét så kan jeg røbe at WW overhovedet ikke er noget for mig (og andre
som har det på den måde med slik mv. som jeg har det).
Har jeg åbnet for chokolade, slik mv, så har jeg tømt emballagen for
indholdet. Og så taber jeg mig slet ikke!

Derfor er det for mig bedst helt at undvære.

Derudover giver det en succesoplevelse over, at man er rigtig go' når
man ikke køber chokolade/slik. Jeg har en lille sejr hver gang jeg ikke
køber Lagerman's Familieguf eller Malaco's MasterMix.
Og det er sejre som jeg samler på!

> ps. Hos WW taber mænd sig omkring 1½ kilo om ugen, så du kunne have været "
> i mål" nu *SS*

Så vil det ikke passe i mit tempo og temparement...

Målet (et sted mellem 85-90 kg) ville også være nået via DDV hvis jeg
rettede mig 100% ind efter konceptet.
Jeg har på trods af et par enkelte øl i ny og næ i gode venners lag
opnået vægttab omkring 1,1-1,4 kilo. Bliver øllerne flere end et par
stykker falder vægttabet til omkring ½ kg eller helt væk (Det er nok
oftere været flere øl end et par stykker).
Uger hvor jeg følger programmet ligger vægttabet over 1,3 op til 1,9.
Enkelte gange over 2 kg.

Så nej, målet ville overhovedet ikke være nået, så fremt i fald at jeg
fulgte ww (frihedsgraderne ville jeg bare bøje endnu mere end det jeg
gør når der ingen er). Derudover ville det koste det ca. det doppelte
af ddv, da jeg altså har brug for den der ugentlige peptalk eller hvad
man nu har lyst til at kalde "mødet med vægten/konsulenten".

Fra : SH

Dato : 29-12-02 13:52

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

Hej Carsten
Jeg kender ikke i rigtigt ddv. Hvordan er det med betaling ? Er det
rigtigt at man skal betale for hver uge, selv om man ikke kommer ?

Vi har "dyrket" WW det sidste 3/4 år og kommer kun hver 3-4 gang, og
betaler kun for de gange vi er der.

Men grundlæggende tror jeg ikke, der er kæmpe forskel på de to - det der
gavner os mest er det at nogen holder os til ilden.

--
mvh Sune (15 kg. lettere, til trods for mange "fede" stunder

PS : Er DDV også en næsten ren "hønsegård"

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-12-02 14:38

SH wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej Carsten
> Jeg kender ikke i rigtigt ddv. Hvordan er det med betaling ?

Indmeldelse: 200
Ugentlig kontingent: 45 kroner

Cool cash.

> Er det
> rigtigt at man skal betale for hver uge, selv om man ikke kommer ?

Både ja og nej.

Nej i form af, at man har 5 "ferieuger" hvor man simpelthen bare kan
sige, at man ikke kom.
Nej i form af, at man skal tage noget dokumentation med om hvorfor man
ikke kom fx kursusindkaldelse/-bevis, arbejdsplanen fra arbejdsgiveren
eller noget andet som ikke lige er udfyldt af en selv.
Nej i form af, at man kan gå til en anden konsulent, hvis fx er i den
anden ende af landet.

Ja i form af, at man af ren dovenskab bare ikke gider og komme.

Nogen mener så, at det er kontrol for kontrollens skyld eller at man
taler ned til folk.
Andre (heriblandt undertegnede) syntes, at det meget fair, at man
betaler selv om man ikke kommer. Man betaler også i en fodboldklub
kontingent selv om man ikke tropper op til træningen.

Derudover er det også et eller andet "nærighedsprincip" omkring det der
med, at man betaler selv om man ikke tropper op. Man kan sgu ligeså godt
troppe op og få noget for pengene end bare give pengene.
(Det er lidt ligesom månedskort vs. klippekort/kontantbilletter til
busserne. Har man månedskort, så bruger busserne lidt mere end hvis man
skulle klippe/betale hver gang)

> Vi har "dyrket" WW det sidste 3/4 år og kommer kun hver 3-4 gang, og
> betaler kun for de gange vi er der.

Tja, hvis du ville bruge DDV på samme måde, så er DDV dyrere.

Hvis jeg brugte ww på samme måde som jeg gør med DDV, så er ww sådan
cirka doppelt så dyr (selv hvis man tager sig af de der klippekort eller
hvad ww nu gør for at gøre det bare lidt billigere).

Hvad der er billigst eller dyrest afhænger vist helt af hvordan man
bruger hhv. ddv og ww. (Det er som telefonabonnementer. Det kommer an
på, hvordan man bruger abonnementerne om de er dyrere eller billigere
end andre)

> Men grundlæggende tror jeg ikke, der er kæmpe forskel på de to -

Der er jeg godt nok uenig.

Hos ww har man mulighed for at spise alle pointene i fx chokolade eller
slik (eller har jeg misforstået noget). Dermed risikerer man at blive
fejlernæret.
Hos DDV giver ret specifikke rammer for, hvad man skal spise. Risikoen
for fejlernæring er IMO ikke til stede når man følger det koncept.

> det der
> gavner os mest er det at nogen holder os til ilden.

Tja, det er bare en lille del af hvad det gavner mig.

Jeg har meget gavn af, at vide hvad jeg skal spise og i hvilke mængder.

> PS : Er DDV også en næsten ren "hønsegård"

Hvis du med "hønsegård" mener, at det kvindelige køn er i overtal, så
ja.
Selv blandt konsultenterne er der kun én mand.

Det er sgu trist, at det ikke er flere mænd som indrømmer, at de har et
vægtproblem.

Jeg tror, at nogen mænd i smug hopper med konernes kostplan og
derigennem taber sig, men ikke rigtig tør mødet med vægten/konsulenten.

Derudover bør man måske foreslå DDV eller WW at starte rene mandehold
for ligesom at få mænderne til at troppe op.
Man kunne sprede kendskabet til sådanne hold via nuværende medlemmer.

Fra : SH

Dato : 29-12-02 17:39

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
[cut]

> [...]
> Hos DDV giver ret specifikke rammer for, hvad man skal spise. Risikoen
> for fejlernæring er IMO ikke til stede når man følger det koncept.

Nej, så ukritisk er ww nu ikke, men det er korrekt at, der gives
mulighed for en lidt "sjovere" hverdag. Men hele tiden lægges der vægt
på sund kost.Det er en del af konceptet, som jeg opfatter det. Vores
kostvaner er totalt ændret i forhold til da vi startede, så vi i dag har
en sund afvekslende kost.

[cut]

> Hvis du med "hønsegård" mener, at det kvindelige køn er i overtal, så
> ja.
Ja , det var det jeg mente. (selvom det i andre sammenhæng kan være
ganske interessant

> Selv blandt konsultenterne er der kun én mand.
>
> Det er sgu trist, at det ikke er flere mænd som indrømmer, at de har
et
> vægtproblem.
Helt enig.

> [...]
>
> Derudover bør man måske foreslå DDV eller WW at starte rene mandehold
> for ligesom at få mænderne til at troppe op.

Ja, det ville nok være en rigtig god ide. Jeg har faktisk set flere mænd
starte, men meget hurtigt falde fra igen.

vh Sune

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-12-02 21:54

SH wrote:

> Nej, så ukritisk er ww nu ikke, men det er korrekt at, der gives
> mulighed for en lidt "sjovere" hverdag. Men hele tiden lægges der vægt
> på sund kost.Det er en del af konceptet, som jeg opfatter det.

Okay dokey.... Det er bare en anden debattør som giver udtryk for at ALT
er tilladt.

En så utvetydig melding må nødvendigvis betyde, at man må gøre hvad man
har lyst til. Hvis ikke, så er ALT netop ikke tilladt.

> Vores
> kostvaner er totalt ændret i forhold til da vi startede, så vi i dag har
> en sund afvekslende kost.

Ditto her.

> Ja, det ville nok være en rigtig god ide. Jeg har faktisk set flere mænd
> starte, men meget hurtigt falde fra igen.

Tja, jeg kunne godt tænke mig at høre bevæggrundene for at man ikke
ønsker at fortsætte hos både DDV og WW.

Fra : Ninotcha

Dato : 30-12-02 19:12

at fortsætte hos både DDV og WW.<<

for mit vedkommende handlede mit fravalg af DVV bl.a. om, at jeg skulle
betale, når jeg ikke kunne komme. Til trods for at jeg fortalte at jeg
arbejdede hver anden tirsdag, og kunne fremvise mit arbejdsskema, var der
ingen pardon - Og da jeg også er tilknyttet et frivilligt kriseberedskab og
aldrig ved, hvornår jeg bliver kaldt ud, kunne det nemt blive en hel måned
ad gangen, jeg ikke kunne komme.

Derudover kunne jeg slet ikke få kuren til at passe ind i min hverdag, så
selv om jeg meldte mig ind og virkelig gav det en chance, så er DVV alt for
stift og usmidigt efter min smag. Jeg har absolut ingen problemer med at
vælge selv, min erfaring er at man efterhånde bliver "nærig" med sine points
og ikke har lyst til at bruge dem på tomme kcal, den sunde ernæring
prioriteres højere efterhånden som man ser resultaterne.

Kærlig hilsen og godt nytår fra

Ninett

Fra : Niels Henriksen

Dato : 30-12-02 19:14

"SH" <nobody@ingen-post-via-ng.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det ville nok være en rigtig god ide. Jeg har faktisk set flere mænd
> starte, men meget hurtigt falde fra igen.

Jeg startede hos DDV på Østerbro først på året (2002) men sprang fra igen
fordi jeg ikke havde råd til at komme (kontakthjælp). Men derefter tabte jeg
20 kg på 6 mdr (de er så desværre kommet igen) men NU skal det være...

Niels

Fra : pizzaman

Dato : 31-12-02 01:22

Alene tanken om at tælle point får mig jaget videre til DDV. Jeg kan på
stående fod nævne et par ret sunde fødevarer, der med garanti ikke findes på
pointlisterne hos WW.

Men smag og behag.

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-12-02 02:21

pizzaman wrote:

> Alene tanken om at tælle point får mig jaget videre til DDV. Jeg kan på
> stående fod nævne et par ret sunde fødevarer, der med garanti ikke findes på
> pointlisterne hos WW.

Nævn dem......så kan jeg fortælle dig hvor meget eller hvor lidt du må
spise af dem hos DDV.

Fx løg, porrer, forårsløg og lignende må du kun få 125 gram pr. dag
Ymer er 250 gram pr. dag (1 mælkeration)
Ylette er 400 gram pr. dag (1 mælkeration)
Græsk Yoghurt (den fede 10%*) 250 gram pr. dag (men af erfaring vil jeg
dog kun anbefale 125 gram pr. dag dvs. ½ mælkeration)

Agurker er ubegrænsede

*: Kan nogen gange bruges som om du bruger syrnet fløde eller
flødeprodukter. Men det skal man dog prøve sig frem med.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-12-02 10:52

Carsten Riis wrote:

> Nævn dem......så kan jeg fortælle dig hvor meget eller hvor lidt du må
> spise af dem hos DDV.

hehe så er det jeg tænker, hvad pokker er forskellen? det ene sted tæller
man kalorier, det andet sted gram..... man tæller jo uanset.....

og jo, jeg ved godt hvad forskellen er i det store billede*G* men hvis man
ikke vil tælle, så er det ikke nogle af disse løsninger der er vejen
frem......

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-12-02 11:59

Sabina Hertzum wrote:

> hehe så er det jeg tænker, hvad pokker er forskellen? det ene sted tæller
> man kalorier, det andet sted gram..... man tæller jo uanset.....

spørgsmålet er vel. hvad er nemmest tælle/veje/måle? Og det er
individuelt hvad man mener er nemmest.

For undertegnede er det gram. For dig er det kalorier, andre kigger på
dere blodtype (hvilket jeg så syntes er lidt for tilfældigt).

Bare det virker og det der noget man har lyst til at gøre ud af over
"kurperioden".
Falder man tilbage i de gamle vaner, så ryger kiloerne på igen. Nu vil
jeg ikke sidestille med et tyngdeloven eller tilsvarende naturlove, men
jeg kan knap nok forestille mig at det er anderledes end gamle vaner
-->> overvægt.

> og jo, jeg ved godt hvad forskellen er i det store billede*G* men hvis man
> ikke vil tælle, så er det ikke nogle af disse løsninger der er vejen
> frem......

enig.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-12-02 15:40

Carsten Riis wrote:

> spørgsmålet er vel. hvad er nemmest tælle/veje/måle? Og det er
> individuelt hvad man mener er nemmest.

ja klart....

> For undertegnede er det gram. For dig er det kalorier, andre kigger på
> dere blodtype (hvilket jeg så syntes er lidt for tilfældigt).

jamen ikke desto mindre effektivt for nogle mennesker.... jeg tror ikke på
at der er en universalløsning der virker for alle.... det er mennesker alt
for forskellige til.....

> [...]
> jeg ikke sidestille med et tyngdeloven eller tilsvarende naturlove,
> men jeg kan knap nok forestille mig at det er anderledes end gamle

jamen "kurperioden", hvad er det.... ved både WW og DDV er der jo en
"efterkursdiæt" som man skal følge..... så reelt set er det underordnet om
man er på kur eller ej, går man først 100% ind for enten WW eller DDV så er
det en kostplan man vælger at følge resten af livet..... hvis man vel at
mærke ikke vil starte forfra.....

Fra : Ninotcha

Dato : 01-01-03 09:00

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

>så reelt set er det underordnet om man er på kur eller ej, går man først
100% ind for enten WW eller DDV så er det en kostplan man vælger at følge
resten af livet..... hvis man vel at mærke ikke vil starte forfra.....<

For mig er det væsentligt at man hos DDV skal tilpasse sit liv efter
programmet, mens man hos WW tilpasser programmet efter sit liv.

Derfor kan man uden afsavn leve med programmet resten af livet, det føles
absolut ikke som en kur og der er heller ikke følelsen af afsavn på noget
idspunkt.

Godt nytår til Jer alle

Ninett

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-01-03 13:55

Ninotcha wrote:

> Derfor kan man uden afsavn leve med programmet resten af livet, det føles
> absolut ikke som en kur og der er heller ikke følelsen af afsavn på noget
> idspunkt.

Kommer vist an på, hvad man lader styre sit liv og hvad man opfatter som
afsavn.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-01-03 15:39

"Ninotcha" <nlp@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> For mig er det væsentligt at man hos DDV skal tilpasse sit liv efter
> programmet, mens man hos WW tilpasser programmet efter sit liv.

det er jo også den opfattelse jeg har fået af det ;)

> Derfor kan man uden afsavn leve med programmet resten af livet, det føles
> absolut ikke som en kur og der er heller ikke følelsen af afsavn på noget
> idspunkt.

det tror jeg nu heller ikke dem på DDV føler, ellers valgte de jo nok ikke
DDV......
men det understreger blot hvor forskellige vi i virkeligheden er ;)

Fra : Ninotcha

Dato : 31-12-02 09:22

"pizzaman" <nomail@thanks.com> skrev i en meddelelse
> Alene tanken om at tælle point får mig jaget videre til DDV. Jeg kan på
> stående fod nævne et par ret sunde fødevarer, der med garanti ikke findes

> pointlisterne hos WW.
>
> Men smag og behag.
......snip...

Ja heldigvis, ikke?

jeg syntes nu det var utrolig nemt at komme ind i. F.eks. er alle grøntsager
og de fleste frugter =0 points, ubegrænset mængde kartofler= 2 points pr.
måltid. Så udregningen til en middagret kan komme til at handle om kød og
evt. sovs, dressing og drikkevarer. Til gengæld skal vi ikke krydse af i et
skema hele ugen igennem, vi har en lækker lille checkliste, eller kan bruge
en points-calkulator (en lille "lommeregner") og vi skal ikke gå og tænke på
at huske at få fisk x-antal gange kylling så og så mange gange etc.

Mht. de sunde ting, der står på listerne, så er programmet lige netop blevet
opdateret og en masse nye ting er blevet tilført. Ellers kan vi regne points
ud, når bare vi kender kcal.- og fedtindhold på varen, eller vi har en
indkøbsguide, med over 5000 varenumre, så alle ting, kan slås op på den ene
eller anden måde, hvis man har lyst.

For mig har den største gevinst været, at vi kan gemme points til weekenden,
så der er mulighed for at give den hele armen til fester og lign., plus
muligheden for at optjene points ved motion. Det gør det ekstra fristende at
puste og stønne bare et kvarters tid om dagen.

Hilsen Ninett

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-12-02 10:30

Ninotcha wrote:

> [...]
> måltid. Så udregningen til en middagret kan komme til at handle om kød og

Hvor meget fx oksekød er 3 point?
Hvordan med dressingen. Hvordan omregnes den til point?

> [...]
> en points-calkulator (en lille "lommeregner") og vi skal ikke gå og tænke på
> at huske at få fisk x-antal gange kylling så og så mange gange etc.

Hvad er det nu lige forskellen mellem et skema og en checkliste er?

På det punkt er DDV og ww vist ens. Der bør føres regnskab på en eller
anden måde.

Derudover skal man heller ikke tænke over at huske. Det har man skemaet
til.
Planlægger man godt, så kan fisken overståes i løbet af tre frokoster fx
man-tirs-ons.
Kødet kan overståes over tre middage fx man-ons-fre. Resten af ugen er
fjerkræ.

La nu være med at gøre det mere kompliceret end det i virkeligheden er.

Du fandt ud af, at DDV ikke er noget for dig. Fair nok. Smag, behag og
mentalitet er forskellige. Fred være med det.

> [...]
> indkøbsguide, med over 5000 varenumre, så alle ting, kan slås op på den ene

Wauv, hvis man ikke er så go til at huske 5000 varenumre, så bør man
have indkøbsguiden med.
Eller også skal man være go til hovedregning.

Okay hovedregningen kunne jeg være med til, men have en ekstra
checkliste med på indkøb eller huske varenumre og deres point næh tak.

Men igen. Smag, behag og mentalitet er forskellige og fred være med det.

> For mig har den største gevinst været, at vi kan gemme points til weekenden,
> så der er mulighed for at give den hele armen til fester og lign.,

Og derigennem sætte hele ugens "hårde arbejde" over styr.

Jeg kan forstå det en enkelt gang (fx nytårsaften), men have mulighed
for i det daglige trummerum.

> plus
> muligheden for at optjene points ved motion. Det gør det ekstra fristende at
> puste og stønne bare et kvarters tid om dagen.

Det lyder lidt for mig som de mennesker som motionerer hårdt i
motioncenteret, men tilgengæld sætte sig ud i bilen bagefter og køre hen
til nærmeste McDrive.

Men okay, det er måske bare mig. Så hellere undvære McDrive.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 31-12-02 11:08

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3E11637F.97C43C5F@carben.dk...
> Ninotcha wrote:
>
> La nu være med at gøre det mere kompliceret end det i virkeligheden er.

Er det ikke ligenøjagtigt, det samme du gør, når det gælder vægtvokterne ?..

> Og derigennem sætte hele ugens "hårde arbejde" over styr.
>

> Jeg kan forstå det en enkelt gang (fx nytårsaften), men have mulighed
> for i det daglige trummerum.

Okay.. sagde hun ikke, til fester og lign. dvs det er ikke hver weekend!

> [...]
> til nærmeste McDrive.
>
> Men okay, det er måske bare mig. Så hellere undvære McDrive.

Tjaeh som udefrakommende omkring begge disse principper, synes jeg da bedst
om, at vægtvogterne "skubber" til folk, i retning af.. motion er godt! - dvs
man ikke bare skal sidde på sin flade røv.. eller skal vi sige runde :)

Jeg selv hader motion, men kan skam godt se fornuften i den. Og derfor synes
jeg det er ganske fint, der er en gulerod i enden, der hedder.. at man kan
samle point sammen på den måde!

Og din McDrive holder jo ikke helt... - da de jo stadig taber sig, ellers
ville der nok ikke være så mange tilhængere af vægtvogterne. Og motionen..
vil som du godt ved.. sætte gang i forbrændingen.. og jeg tvivler sgu på..
at folk sparer pointene sammen til chokolade.. - men derimod alm mad.. som
også kan sætte skub i forbrændingen eller lign.

katja

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-12-02 12:14

KatjaStrofen wrote:

> Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3E11637F.97C43C5F@carben.dk...

> Er det ikke ligenøjagtigt, det samme du gør, når det gælder vægtvokterne ?..

Næh, jeg spørger til hvad der hvad fx hvor meget oksekød er 3 point. Og
hvad er det så for noget oksekød?

Et ganske simpelt spørgsmål. Er det da kompliceret at svare på?

> Okay.. sagde hun ikke, til fester og lign. dvs det er ikke hver weekend!

Det kommer vel an på, hvor meget "festfreak" man er.

> [...]
> man ikke bare skal sidde på sin flade røv.. eller skal vi sige runde :)

Tja, det er da trist at folk ikke selv kan finde skubbet.
Her gik jeg og troede, at man skal finde ud af det med sig selv hvad det
er for en motion der god for en selv.

> Jeg selv hader motion, men kan skam godt se fornuften i den.

samme her.

Jeg skal da selv i gang med motionen om en uge eller to. Min morgenvægt
(den jeg kun bruger vejledende) var her til morgen 99,8.
Når min vægten sniger sig "officielt" (dvs. på DDV-vægten) under de 100
kilo, så skal jeg til at finde et par fornuftige løbesko og tøj frem. Og
voila, så har jeg nået mit første delmål. Det næste motionsmæssige
delmål bliver så: at komme rundt om blokken uden pause. Vægtmæssig:
under 90 kilo.

Gode råd om løbesko og tøj efterlyses hermed.....

> Og derfor synes
> jeg det er ganske fint, der er en gulerod i enden, der hedder.. at man kan
> samle point sammen på den måde!

Den form for gulerod, mener jeg så at man skal finde "hos sig selv" og
ikke i nogen point.

> Og din McDrive holder jo ikke helt...

Ork jo...... Lad os motionere for at være sunde.....og når motionen er
overstået: Lad os tage på McDrive, når vi nu har været så gode til at
skubbe jern. Sorry, men den slags motionister findes der.

>- da de jo stadig taber sig, ellers
> ville der nok ikke være så mange tilhængere af vægtvogterne.

Ville man ikke tabe sig mere ved holde sig væk fra McDrive?

Hvorfor sætte "hårdt arbejde" over styr?

> Og motionen..
> vil som du godt ved.. sætte gang i forbrændingen..

Der er gang i den. Hvorfor så bruge den på fx Chokolade eller pizza.

> og jeg tvivler sgu på..
> at folk sparer pointene sammen til chokolade.. - men derimod alm mad.. som
> også kan sætte skub i forbrændingen eller lign.

Det ved du ikke. Og det gør jeg for så vidt heller ikke.

Du og jeg kan ikke vide, hvordan mennesker tænker. Det ville fandme
heller ikke være rart.

Du har en ide til, hvordan man tænker. Jeg har en anden.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 31-12-02 13:02

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3E117BFA.76086692@carben.dk...

> Tja, det er da trist at folk ikke selv kan finde skubbet.
> Her gik jeg og troede, at man skal finde ud af det med sig selv hvad det
> er for en motion der god for en selv.

Ja det er trist.. ligesom det er trist.. vi ikke bare kan sætte os ned og
spise sundt og blive slank på den måde

Men nu foreligger virkeligheden jo sådan.. at vi ikke alle har lige meget
gåpåmod osv.. og derfor bliver nød til.. at gøre det ene eller andet.. for
at nå vores mål! - nogle spiser piller, andre dyrker motion og nogle vælger
sågar at melde sig ind i DDV *GGG*

Så vi har skam alle brug for et skub i den rigtige retning!

Over and out!

Katja

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-12-02 12:59

Carsten Riis wrote:

> Næh, jeg spørger til hvad der hvad fx hvor meget oksekød er 3 point.
> Og hvad er det så for noget oksekød?

en entrecote på op til 125 g - 5 points
magert oksekød ( filet, mørbrad og lign) 125 g - 3 points
osso-buco og lign 2 dl/125 g - 3 points
roastbeef 125 g - 2 points
roastbeef i tynde skiver 45 g - 1 point
røget oksekød 75 g - 1,5 point
oksesteg 90 g - 2,5 point
oksehale 100g - 4 point
oksetunge 90 g - 6,5 point...

der står godt nok gram på, men de fleste tilfælde er det "et stykke" og gram
er så en ca betegnelse..... det lyder måske kompliceret, men for mig at er
det ret nemt at tage et stykke kød og vide at det koster 3 points for en
portion.....

> Et ganske simpelt spørgsmål. Er det da kompliceret at svare på?

ja åbenbart.... det er jo ikke fordi det er så nemt at spise som i gør, jeg
ville ihvertfald ikke være i stand til det....

> Det kommer vel an på, hvor meget "festfreak" man er.

prøv at tage udgangspunkt i dig selv... hvor ofte skal du til fest?
hvor mange gange om måneden vil det være muligt for dig at gemme et par
points??
iøvrigt er det ikke noget med at i DDV har man samme mulighed, bare med DDV
fortegn??

> Den form for gulerod, mener jeg så at man skal finde "hos sig selv" og
> ikke i nogen point.

det er jo stadig et personligt valg..... hvis det nu er en gulerod for mig
at vide at hvis jeg sparer på sovsen de næste par dage, så kan jeg smovse
lidt ekstra i weekenden eller lave en lækker opbagt sovs og hygge med.....
er det så ikke en gulerod??

> Ork jo...... Lad os motionere for at være sunde.....og når motionen er
> overstået: Lad os tage på McDrive, når vi nu har været så gode til at
> skubbe jern. Sorry, men den slags motionister findes der.

ja men at sammenligne dem med alle dem der ikke er på DDV er lidt
overdrevet.... du er nødt til at erkende at der findes ufatteligt mange
forskellige typer mennesker......

> Ville man ikke tabe sig mere ved holde sig væk fra McDrive?

ikke nødvendigvis..... det er helheden der gør udslaget....

> Hvorfor sætte "hårdt arbejde" over styr?

hvorfor ikke nyde når man kan??
på WW har man muligheden for at spise mcDrive indimellem, men man sætter
selv dagsordenen og hvis man spiser mcDrive så må det give et andet sted...
det kan være at man så resten af dagen kunkan spise grøntsager, men hvis det
er det værd, for en selv, hvorfor skulle man så lade være??

Fra : Puk

Dato : 02-01-03 11:07

> Tja, det er da trist at folk ikke selv kan finde skubbet.
> Her gik jeg og troede, at man skal finde ud af det med sig selv
> hvad det er for en motion der god for en selv.

Det kan folk som regel også godt, når først de er kommet igang.
Præcis ligesom folk som regel godt kan finde ud af at spise
sundt, når først de gennem en periode har prøvet det og fundet ud
af, at de godt kan få lækker mad, selvom det er sundt.

At de fleste har brug for en ekstra motiverende faktor (ud over
at det er godt for kroppen) for at komme igang med at motionere
er jo ikke spor anderledes, end at folk (deriblandt dig selv*)
har brug for en ekstra motiverende faktor (eksempelvis at de
kommer til at se pænere ud) for at komme igang med at spise
sundt.

* Jeg går her ud fra, at du ikke gik igang med DDV fordi du ville
være god mod din krop, men derimod fordi du gerne ville tabe dig
(= komme til at se bedre ud/bedre kunne finde lækkert tøj osv i
den dur).

> Gode råd om løbesko og tøj efterlyses hermed.....

Det første gode råd er, at du så vidt det over hovedet er muligt
skal undlade at løbe på asfalt.
Løb er hårdt for led og knogler og det bliver kun værre, når man
løber på asfalt. Kan du ikke undgå at løbe på asfalt, så sørg
for at sige til ekspedienten i sportsforretningen, at du skal
bruge et par sko til asfalt. Der er forskel på affjedringen i
skoene alt efter, hvad de er beregnet til. Løbesko er edderdyre
men det er ikke her du skal spare. Du kan dog med fordel vente
på januar udsalget og købe sidste års model hvis du er ligeglad
med om skoen er det sidste skrig rent designmæssigt.

Brug aldrig dine løbesko til at gå en tur i ! Du slider
forskelligt på skoene om du løber eller går, så hvis du bruger
dine løbesko til at gå lange ture i, så kan de pludselig føles
helt forkerte, når du løber i dem igen. Du kan naturligvis godt
skiftevis løbe og gå i dine sko på dine første løbeture, bare
undlad at bruge dem som travesko, en tur ned til købmanden osv i
den dur. Hvis du løber meget, så husk at skifte dine løbesko tit
(jeg køber næsten altid flere par, når jeg køber løbesko). De
bliver slidt og så har du ikke samme affjedring.

Hvad angår tøjet, så kan løbetøj faktisk fås til rimelige priser
(sammenlignet med så meget andet sportstøj som eksempelvis
cykeltøj). Personligt har jeg købt en del løbetøj i Magasins
sportsafdeling. De har tit tilbud på New Line løbetøj. Hvis du
starter med at løbe om vinteren, vil jeg anbefale dig at købe
noget svedeundertøj. Det hjælper på at holde varmen i yderhuden
(man kan faktisk svede helt vildt på denne årstid og stadig have
hud der er kold som is) og så tillader det huden at ånde, så du
ikke kommer til at føle dig klam på selve turen.

Nogle vælger at starte med at skiftevis løbe og gå, når de
begynder at løbe. Personligt synes jeg det er svært om vinteren,
fordi det så netop er svært at finde det rigtige tøj som holder
en varm nok når man går men samtidig ikke får en til at falde
omkuld, når man løber. Jeg foretrækker at lægge ud i et tempo
der tillader mig at løbe så længe som overhovedet muligt og tage
så få gå-pauser som muligt. Det har så også den psykologiske
effekt, at det føles som en sejr, når man kan løbe i længere tid
af gangen.

Start med at holde et tempo hvor du stadig kan føre en samtale
(du kan sludre lavmælt med dig selv på turen eller tag en ven med
og sørg for at i sludrer på vejen) uden totalt at miste pusten.
Åndedrættet må gerne blive tungt og du må også gerne være
forpustet, men hvis du stadig kan tale, så kan du fortsætte med
at løbe og du vil ikke få sidestik eller decideret ubehag så som
kvalme eller hovedpine.

> Den form for gulerod, mener jeg så at man skal finde "hos sig
> selv" og ikke i nogen point.

Det er vel ikke anderledes end at finde en gulerod i at fortsætte
med den sunde mad, fordi vægten går i den rigtige retning.
Det er underordnet hvordan man finder sin motivation, bare man
finder den.

> Ork jo...... Lad os motionere for at være sunde.....og når
> motionen er overstået: Lad os tage på McDrive, når vi nu har
> været så gode til at skubbe jern. Sorry, men den slags
> motionister findes der.

Jep helt sikkert. Jeg er da klart en af dem. Ok ikke lige med
McDrive men med så meget andet.
Når jeg motionerer, så kan jeg tillade mig at spise mere eller
federe og jeg kan det til trods faktisk stadig tabe mig.

For mig handler det om, at jeg ikke for tid og evighed har lyst
til at give afkald på familieguf, chokolade, pomfritter, pizza,
is og meget andet. Jeg kan jo godt lide de ting og jeg synes det
er kedeligt, hvis jeg ALDRIG kan spise den slags. Jeg er nået
dertil, hvor jeg faktisk nyder min motion og så synes jeg bare,
det er et ekstra plus, at den tillader mig at kaste mig uhæmmet
over nytårsmiddagen, invitere en veninde på besøg og drikke 2
flasker rødvin eller pleje tømmermænd med min kæreste over en
pizza og en omgang cola.

Jeg kunne stadig godt bruge at tabe 4-6 kg men det betyder
faktisk ikke så meget for mig mere. Det som betyder noget for
mig er at jeg nyder min krop. At jeg har det godt med den og at
jeg ikke er sundsmæssigt uforsvarligt overvægtig. Det betyder
også noget for mig, at jeg kan spise popcorn i biffen (uden at
have mine egne med *G*) og gå ud og spise en god middag med en
ven uden at skulle passe på. For mig er det ganske enkelt
vigtigere, at jeg kan spise det som passer mig end at undgå
motion. De sidste kilo skal såmænd nok komme af stille og roligt
hen af vejen også selvom jeg tillader mig ting som er strengt
forbudt på diverse diæter.

> Hvorfor sætte "hårdt arbejde" over styr?

Fordi den hyppigste årsag til at folk holder op med sundere
kostvaner er, at de nægter sig selv alt det som de faktisk før
var meget glade for.
Så sent som i morges i morgentv havde de besøg af et par af de
her såkaldte sundhedseksperter (jeg tror en af dem var Arne
Astrup). Det var i anledning af de mange som laver sig et
nytårsfortsæt om at spise sundere og tabe sig. Igen blev det
påpeget, at grunden til at dette nytårsfortsæt for de fleste kun
holder til februar er, at så er livet simpelthen blevet for surt.
Så har de nægtet sig selv alle de ting, som faktisk er med til at
give dem en følelse af livskvalitet i en månedstid og efter en
måned, så er det bare så surt, at de ikke gider mere.
Ikke fordi de er sultne og ikke får nok at spise. Nej fordi de
længes efter rødvin lørdag aften, slikposer med ungerne af og
til, hjemmebagt chokoladekage og indbagt oksemørbrad med
rødvinssovs.
Der blev faktisk agiteret for, at man ikke nægter sig selv alt
det, som man før har været glad for, men i stedet lærer sig at
spise det med måde.

Du siger jo selv, at du ikke kan holde dig fra at spise hele
posen, hvis først du får åbnet en omgang familieguf, derfor føles
det som en sejr for dig, når du ikke køber en pose. Men den
virkelige sejr ville jo være, hvis du i stedet lærte at beherske
dig. Præcis ligesom den virkelige sejr ikke er at undgå enhver
situation, der kan føre til et skænderi fordi man er bange for
ikke at kunne holde næverne i ro men istedet er at lære at styre
sit temperament, så man kan finde ud af at skændes uden også at
slå.

Motion holder på et tidspunkt op med udelukkende at føles som
hårdt arbejde. Det kan faktisk blive til en nydelse. Selv samme
sejr du føler, når du ikke køber familieguf føler jeg, når jeg
har dyrket motion og når jeg kan sætte mig ned med en god ven og
en pose familieguf uden at tage på af den grund.

Mange hilsner
Puk

Fra : SH

Dato : 02-01-03 12:38

"Puk" <powder@worldonline.invalid> skrev i en meddelelse
[klip]

Det var kloge ord.

> Motion holder på et tidspunkt op med udelukkende at føles som
> hårdt arbejde. Det kan faktisk blive til en nydelse.

Jamen, hvornår er det lige at det sker ;-(
På tredie måned kravler jeg hveranden dag ud af det lokale
fitness-center, med stærk tvivl om jeg overhovedet når ud til bilen.

vh Sune

Fra : KatjaStrofen

Dato : 02-01-03 13:52

SH <nobody@ingen-post-via-ng.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e14248b$0$162$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> På tredie måned kravler jeg hveranden dag ud af det lokale
> fitness-center, med stærk tvivl om jeg overhovedet når ud til bilen.

LOL

jeg tænkte stort set det samme, bortset fra jeg aldrig har nået til den
tredje måned!

Men hvordan gør man motion sjovt ? - eller sågar en nydelse ?

katja

Fra : Puk

Dato : 02-01-03 18:40

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en
meddelelse news:av1cp3$2cdc$1@news.cybercity.dk...

> SH <nobody@ingen-post-via-ng.dk> skrev i en

nyhedsmeddelelse:3e14248b$0$162$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Mange tak

> [...]

til den
> tredje måned!
>
> Men hvordan gør man motion sjovt ? - eller sågar en nydelse ?

Personligt mener jeg ikke, det handler så meget om tid men
derimod om at finde en motionsform, som passer godt til en og til
den hverdag man har.

Et råd fra mig ville være IKKE at hænge sig i, hvad der efter
sigende er bedst rent fysisk (altså hvad som giver de bedste
resultater). Nogle teorier siger, at det er bedst at træne efter
fedtforbrændingszoner, andre holder på at man skal træne med så
høj en intensitet, som man overhovedet kan så længe man kan og
atter andre teorier mener at man bør interval træne.

Min teori siger (og den er ikke en dyt videnskabeligt underbygget
må jeg lige pointere) at hvis man dyrker motion med det formål
blot at få motion, at få rørt sin krop, at tabe sig hen af vejen
og få en stærkere krop (på et helt almindeligt dagligdags plan),
så skal man glemme alle teorierne om, hvordan motionen bør foregå
og lytte til sig selv.

Det primære er nemlig, at man bliver ved med at bevare lysten til
at dyrke sin motion. Ren logik siger mig, at jo længere tid man
føler sig motiveret og har lyst til at fortsætte, desto længere
vil man også fortsætte og DET er faktisk det ultimativt
vigtigste. Om man så træner 100% optimalt i forhold til det rent
fysiologiske er mindre vigtigt med mindre man er professionel
sportsudøver og skal nå helt bestemte mål.

Hvis du/i kravler ud af motionscentret og føler dig/jer totalt
gennemtævede og udmattede til jeres grænse hver eneste gang, så
træner du/i simpelthen for hårdt ifølge min teori. For hvem
gider blive ved med hver anden dag at føle sig fuldstændig
ødelagt? Hvor ligger den motiverende faktor for at vende
tilbage?
Personligt så sørger jeg for, at min motion aldrig bliver så
hård, at jeg forbander den langt væk, fordi jeg er drevet til mit
absolutte max. Så vil det nemlig være det jeg husker, næste gang
jeg skal motionere og det vil få mig til at forsøge at undgå det.
Jeg er livsnyder (hvem er ikke det?) og jeg har altid lettest ved
at tage mig sammen til at gøre ting, som jeg husker med glæde
eller i det mindste ikke med voldsom smerte og total udmattelse.

Motion er ikke noget der kan overstås een gang for alle. Det
skal ligesom de sunde madvaner være for livet. Derfor giver det
heller ikke nogen mening, at knokle som en vanvittig og drive sig
selv sønder og sammen hver gang man motionerer. Det er jo sådan
set ret ligegyldigt om man når en topform om 3 måender eller 6
måneder. Det skal nok komme og man kan lige så godt have det
sjovt med det på vejen.

Motion er blevet en nydelse for mig fordi det er sanseligt ! Jeg
cykler frem og tilbage til arbejde (ca 30 km om dagen) også nu
her i frost og kulde, regn og sne. For mig er det en nydelse
fordi jeg faktisk bruger min tid dobbelt. Den tid jeg bruger på
at motionere, skulle jeg alligevel bruge på at køre frem og
tilbage til arbejde, hvis jeg tog bussen (det tager den samme
tid) og når jeg cykler klarer jeg altså begge ting på samme tid.
Altså stjæler min basismotion ikke noget af min ellers sparsomme
tid. Jeg har stadig lige meget tid til at smide mig på sofaen,
læse en bog eller se mine venner. For mig er det vigtigt stadig
at have tid til alle de ting.
Det sanselige har meget at sige. Motion minder om sex (og jeg
kan godt li' sex *G*). Når jeg motionerer ånder jeg tungt,
kroppen arbejder, blodtrykket stiger, pulsen stiger, jeg sveder
og jeg er mig min krop bevidst. Jeg nyder ganske enkelt følelsen
af min krop som arbejder og for mig er det direkte sensuelt.

Ud over at cykle styrketræner jeg 3 gange om ugen. Her er det
igen sanseligheden som giver mig nydelse. Det er følelsen af
mine muskler som arbejder. Synet af dem, når jeg spænder og
slapper af. Sveden som løber ned af ryggen. Det er følelsen af
sejr, som jeg har fordi jeg ellers altid har været den som følte
mig død usportslig. For mig er det ganske enkelt et ideal at
træne min krop IKKE at have en veltrænet krop. Det er ikke
længere resultatet som er så vigtigt, det er følelsen af at jeg
godt kan.

Men det gør stadig af og til ondt bagefter. Jeg bliver øm som
alle andre og kan også godt have dage hvor det bare føles som om
der er modvind uanset hvilken retning jeg cykler i. Men selv
ømheden har jeg lært at sætte pris på. Tænk at JEG går rundt og
er øm fordi jeg har knoklet. Det er jo for fedt ! Hvor tit har
jeg ikke ønsket mig, at jeg var en af dem som havde en
sportstaske med mig på job eller i skole og som grinende klagede
over ømme muskler? Nu er jeg den person. Nu er det mig som de
andre misunder, fordi jeg tager mig sammen. Jeg er ikke længere
den som misunder.

For mig er det ren nydelse at have brudt med mit eget
selvbestaltigede image som sofarytter og dovenkrop.

Mange hilsner
Puk

Fra : Pia J

Dato : 02-01-03 20:42

> [...]
> den hverdag man har.

> Det primære er nemlig, at man bliver ved med at bevare lysten til

Men.... rækker forsigtigt en finger i vejret... det er jo hamrende KEDELIGT!
Grave have går fint fordi jeg kan se resultatet med det samme. Men cykling
lige ud, løb lige ud - gaaab. Løfte de samme vægte hele tiden. Jeg svømmer
elendigt. Jeg kender kun en sportsgren som er sjov, og den taber man sig
ikke af, og kommer kun i form ved flere timer om dagen. (nej, jeg snakker
ikke om sex)

Hvordan beholder man motivationen når ens krop er forfærdelig langsom til at
bygge muskler op? Jeg kan køre det samme program på kondicyklen i 2 måneder
og stadig ikke opnå længere tid, højere belastning eller flere omdrejninger.
Så begynder det altså at blive trivielt.

:Pia

Fra : Puk

Dato : 02-01-03 22:06

> Men.... rækker forsigtigt en finger i vejret... det er jo
> hamrende KEDELIGT!

Ja det synes jeg sådan set også, hvis det er motion bare for
motionens skyld.

> [...]
> kender kun en sportsgren som er sjov, og den taber man sig ikke
> af, og kommer kun i form ved flere timer om dagen. (nej, jeg

Hvilken? Nu er jeg bare nysgerrig *S*.

> [...]
> på kondicyklen i 2 måneder og stadig ikke opnå længere tid,
> højere belastning eller flere omdrejninger. Så begynder det

Det kan jeg godt forstå.
Det er jo nok forskelligt, hvad der gør at man bevarer
motivationen og jeg kan jo kun tale for mig selv.

Når det kommer til cyklingen er det for mig det her med, at jeg
jo altså skal på arbejde på den ene eller den anden måde. Det
tager lige lang tid om jeg cykler eller tager bussen (og jeg har
ikke bil). Men når jeg cykler så er jeg ikke minut-afhængig.
Har jeg mulighed for at gå 10 minutter før, så vinder jeg de 10
minutter til noget jeg gerne vil lave i stedet for bare at vente
10 minutter længere på bussen.
Når jeg cykler er det nemmere lige at købe noget ind på vejen
hjem. Jeg kan hoppe af cyklen, købe en liter mælk og være på vej
igen i løbet af 5 minutter. Hvis jeg vil det samme med bussen,
så skal jeg vente til næste bus (som regel 15 minutter). Der har
været enkelte dage, hvor jeg ikke har cyklet i de sidste måneder
og så har jeg fundet ud af, at jeg sidder og falder i søvn i
bussen på vej til arbejde. Når jeg cykler til arbejde er jeg
vågen, når jeg når til mit skrivebord. Jeg er klar til at
arbejde og har det ikke som om jeg lige er væltet ud af sengen.
Det er billigere at cykle end at tage bussen og så er der så det
her med, at hvis jeg ikke cyklede, så skulle jeg finde ekstra tid
i mit "skema" til at motionere i.
Disse ting er med til at bevare motivationen for mig, når det
gælder cyklingen. Jeg cykler ikke kun for at cykle, jeg cykler
også for at komme på arbejde. Jeg er ikke nær så god til at tage
en cykeltur bare fordi. Jeg skal have et mål. Et sted jeg skal
hen. Men har jeg det, så kan jeg også godt finde på at cykle 60
km for at komme dertil.

Så er der styrketræningen. I starten var det en udfordring.
Jeg havde det faktisk psykisk dårligt med at gå ned i vores
motionscenter. Har altid tænkt, at alle måtte kunne se på mig,
at jeg bare ikke hørte til (samme fornemmelse har jeg før haft
ved at gå ind i en sportsforretning). Jeg havde en irrationel
fornemmelse af, at folk ville spørge mig hvad faen jeg lavede der
(eller i hvert fald spørge sig selv). Så det var faktisk trods
der drev mig derned.

Så fandt jeg ud af, at jeg kunne sgu da godt det der skidt. Jeg
hørte lige så meget til der som enhver anden. Jeg var ikke "the
odd man out". Jeg fik sågar anerkendelse af mine kollegaer, som
igen og igen fortalte mig, hvor skide sej jeg var.
Så blev det til et spørgsmål om at bevise for mig selv, at det
ikke bare var en fiks idé som ville gå i sig selv i løbet af 14
dage.
Nu er det blevet noget jeg ser frem til. 3 gange om ugen, når
jeg at se morgentv, fordi jeg cykler tidligt hjemmefra og kan
træne i et center vi har på arbejde mens jeg får set nyheder og
hvad de ellers viser om morgenen. Jeg render ind i de samme
mennesker næsten hver gang og vi hygge sludrer lidt, nikker
anerkendende til hinanden, når det er hårdt, hygger os i
omklædningsrummet og spørger til hinanden, hvis vi har været væk
et par dage, hvor vi normalt ville være der.
Desuden er der et par af gutterne dernede som er ren nydelse at
se på *G*. De er medvirkende til at man lige får en lille flirt
og dagen sat igang med et smil *S*.

Det er ganske enkelt blevet en vane. Jeg ville have forsvoret,
at det kunne ske for mig. Men det er det og jeg er overbevist
om, at det er fordi det passer ind i min hverdag. Jeg skal ikke
foretage mig nogen særlige krumspring for at få dyrket motion.
Det er en integreret del af mit liv. Jeg skal ikke ud af døren
kl.19 tirsdag aften efter at være kommet hjem og have spist
aftensmad for at gå til et eller andet gymnastikhold.
Det eneste der er ændret i min daglige rutine er, at jeg tager på
arbejde og går i bad og får tøj på i omvendt rækkefølge af, hvad
jeg før gjorde (tiden er den samme) og så at jeg 3 gange om ugen
står tidligere op for at få tid til styrketræningen også. Men
jeg har ingen ekstra tid til omklædning og bad i forbindelse med
styrketræningen for jeg skal jo alligevel i bad om morgenen og
jeg ankommer og træner i mit cykeltøj. Det eneste "ekstra" er
omklædningen efter arbejde som tager 10 min og så det bad jeg
tager, når jeg kommer hjem.

En vigtig motivationsfaktor er altså at det ikke griber
forstyrrende ind i min hverdag ved at kræve store mængder ekstra
tid som så skal tages fra noget andet. En anden faktor er maden.
Som sagt vil jeg ikke vinke farvel for til søde sager, fed mad og
alkohol for resten af mit liv. Jeg vil have lov til den slags af
og til og så må jeg jo sørge for at "få råd til det". En tredje
faktor er det velvære jeg føler. Jeg sover bedre fordi jeg også
er fysisk træt. Jeg har aldrig ondt i ryggen mere. Jeg er fuld
af energi når jeg starter mit arbejde. En sidste faktor er den
anerkendelse jeg høster fra familie, venner, kollegaer og min
kæreste. Min far har altid været en sportslig aktiv mand og at
høre ham skamrose mig er sød musik. Min veninde der altid har
været en flottere pige end mig misunder mig mine ben og min røv.
Min kæreste tænder bare på tanken om mig igang med at svede og
knokle og når jeg kommer svedende hjem og han er her, så kan får
den ikke for lidt med, hvor lækker jeg er.

Mange hilsner
Puk

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-01-03 23:54

Puk wrote:

snip: Puks historie om hvordan man motionerer både til hverdag og "når
man giver den gas".

Du burde kunne tjene penge på disse kloge ord.

> ... Nu er det mig som de
> andre misunder, fordi jeg tager mig sammen. Jeg er ikke længere
> den som misunder.

Sådan ender vi forhåbentlig alle. Det kræver dog, at have samme
vindermentalitet som du har.

Jeg har så en anden måde til at holde på min motivation på og derigennem
opnå mine mål.

Starte i det små. Og derigennem bygge videre på den motion som jeg kan
holde ud.

Derudover vil jeg også være trekvart ligeglad med hvad "teorierne om
optimal motion" siger. Sålænge jeg mærker min krop på en måde som jeg
har det godt med.
Skulle jeg fra starten følge teorierne om fedtforbrændings-zoner,
highpuls-programmer og andet sjovt fra motionsuniverset, så ville jeg a:
miste motivationen og b: øge risikoen for overbelastningsskader. Punkt a
skal jeg nok finde igen, men punkt b, tja har man en skade, så får man
slet ikke motioneret.

Fra : Ninotcha

Dato : 04-01-03 11:41

.......snip...

> Jamen, hvornår er det lige at det sker ;-(
> På tredie måned kravler jeg hveranden dag ud af det lokale
> fitness-center, med stærk tvivl om jeg overhovedet når ud til bilen.

for mig er det vigtigt at det er SJOVT!

Derfor allierede jeg mig med en veninde af dem, jeg griner samme med, så vi
kunne more os vildt i træningscentret. Selvfølgelig arbejder vi da også, men
jeg kan love at de ømme mavemuslinger ikke udelukkende kommer af situps.
Derved får vi samtidig dyrket vores sociale liv, og ekstra gang i
endorfinerne. Det har faktisk også lettet stemningen meget i
træningscentret. Nu ved alle, at der er sov og ballade, når vi kommer, men
de kan o også se, at vi alligevel får resultater ud af det.

Kærligst Ninett