/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
MP vs. normal politi
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 23-12-02 00:05

Jeg snakkede med en af mine venner der er i milli om hvor store
beføjelser MP'erne egentlig har.

Han mente at de har præcis samme beføjelser som det normale politi,
endda flere idet de må slå og bruge magt (lød nærmest som vold).

Jeg mente at de "delte" arbejdet - det normale politi er uden for de
millitære områder og MP'erne er indenfor og i forhold til soldater i
uniform uden for. Det normale politi har intet at sige på kaserner,
MP'erne intet at sige uden for kasernen (med mindre det er overfor en
soldat i uniform.

Derudover snakkede vi om hvorvidt MP'erne kunne "hjælpe" politiet på
ligefod med disse hvor vi var enige om at det kunne de.

Hvem har ret ? (gerne med uddybninger af hvem der må hvad hvorhenne).

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

 
 
ct (23-12-2002)
Kommentar
Fra : ct


Dato : 23-12-02 09:13


> Jeg mente at de "delte" arbejdet - det normale politi er uden for de
> millitære områder og MP'erne er indenfor og i forhold til soldater i
> uniform uden for. Det normale politi har intet at sige på kaserner,

Jo, det har de skam!

> MP'erne intet at sige uden for kasernen (med mindre det er overfor en
> soldat i uniform.

Korrekt.




Peden (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Peden


Dato : 23-12-02 09:22

Uden egentlig at svare på nogle af dine specifikke spørgsmål så...

MP sørger for at folk overholder den militære straffelov, samt overholder
nogle af de mange
reglementer der i forsvaret fungerer som et tillæg til den "almindelige"
lov. At panserkøretøjer
ikke kører mere end 45km/t for eksempel. Grunden til at politiet ikke tager
sig af disse ting er
nok at det ville blive for omfattende at kende begger sæt regler, men helt
ærligt så ved jeg
det ikke helt specifikt.


--
Peter Risager
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel Was
just a freight train coming your way"
--Metallica S&M



Kristian Storgaard (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 23-12-02 10:30

On 23/12/02 0:05, in article Xns92ED7FAE373HS235DK@130.225.247.90, "Henrik
Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote:

> Han mente at de har præcis samme beføjelser som det normale politi,
> endda flere idet de må slå og bruge magt (lød nærmest som vold).

Jeg håber ikke din ven er MP'er (det ser det heller ikke ud til at han er
efter dit indlæg), hvis han regner med at de bare kan gå rundt og slå løs på
folk. (En anden ting er hvad de render rundt og laver i Jomfru Ane Gade
efter tjenestetid...)

> Jeg mente at de "delte" arbejdet - det normale politi er uden for de
> millitære områder og MP'erne er indenfor og i forhold til soldater i
> uniform uden for.

Det kan man til en vis grad godt sige.

> Det normale politi har intet at sige på kaserner,
> MP'erne intet at sige uden for kasernen (med mindre det er overfor en
> soldat i uniform.

Både ja og nej. MP'ere hjælper ofte til med færdselsregulering o.s.v. (det
er ikke altid kun hjemmeværnet). Det er dog vist noget med, at det kun er
hærens MP'ere der har beføjelser "uden for hegnet" - der er i hvert fald en
eller anden forskel mellem værnene.

> Derudover snakkede vi om hvorvidt MP'erne kunne "hjælpe" politiet på
> ligefod med disse hvor vi var enige om at det kunne de.

Ja.

/kristian


KGB (26-12-2002)
Kommentar
Fra : KGB


Dato : 26-12-02 20:15


"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BA2C9616.1457F%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Både ja og nej. MP'ere hjælper ofte til med færdselsregulering
- Som alle soldater kan gøre ...

o.s.v. (det
Nej, ikke mere. MP kan foretage en civil anholdelse som alle andre, men
heller ikke mere. Dog har de -- lige som andre soldater kan have -- ret til
at bære skarpladte våben hvis det er påkrævet. Også i civilt tøj.

> hærens MP'ere der har beføjelser "uden for hegnet" - der er i hvert fald
en
> eller anden forskel mellem værnene.

Ja, der er forskel. Hærens MP må ikke køre udrykningskørsel på offentlig
(civil) vej.

> > Derudover snakkede vi om hvorvidt MP'erne kunne "hjælpe" politiet på
> > ligefod med disse hvor vi var enige om at det kunne de.

Ja, lige som du og jeg også kan. En civil anholdelse må alle foretage (hvis
situationen taler herfor)

> /kristian


--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE



Kristian Storgaard (26-12-2002)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 26-12-02 21:47

On 26/12/02 20:14, in article aufk42$1f7c$1@news.cybercity.dk, "KGB"
<KGBNSA@HOTMAIL.COM> wrote:

>
> "Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
> meddelelse news:BA2C9616.1457F%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
>
>> Både ja og nej. MP'ere hjælper ofte til med færdselsregulering
> - Som alle soldater kan gøre ...

Nej. Alle soldater (og andre borgere) kan standse trafikken. Kun politi og
MP (samt nogle få andre) må regulere trafikken.

Se færdselsloven:

§ 89. Politiet kan regulere færdslen på steder, hvor det skønnes
nødvendigt.
Stk. 2. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om andre personers
adgang til at regulere færdslen.
Stk. 3. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om tegngivning til
regulering af færdslen.

§ 90. Ved vej- og broarbejde samt i tilfælde, hvor der pludselig opstår
skade på vej eller bro til fare for færdslen, kan den vejbestyrelse eller
den kommunale myndighed, som forestår arbejdet eller fører tilsyn med
vejen, eller brobestyrelsen foretage den fornødne regulering af færdslen,
herunder anvisning af omkørsel.
Stk. 2. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om regulering af
færdslen efter stk. 1.

/kristian


Henrik Stidsen (26-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 26-12-02 22:32

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote
in news:BA31294D.146E0%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk

> Nej. Alle soldater (og andre borgere) kan standse trafikken. Kun
> politi og MP (samt nogle få andre) må regulere trafikken.

Politiet kan starte og stoppe trafikken, millitæret kun stoppe den -
hvordan den skal komme igang ved jeg ikke (ca. sådan sagde min army-
kammerat det)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

KGB (27-12-2002)
Kommentar
Fra : KGB


Dato : 27-12-02 04:26


"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns92F0E4D3D25EHS235DK@130.225.247.90...
> Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote
> in news:BA31294D.146E0%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk
>
> > Nej. Alle soldater (og andre borgere) kan standse trafikken. Kun
> > politi og MP (samt nogle få andre) må regulere trafikken.
>
> Politiet kan starte og stoppe trafikken, millitæret kun stoppe den -
> hvordan den skal komme igang ved jeg ikke (ca. sådan sagde min army-
> kammerat det)

Snik-snak.

> .: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE



KGB (27-12-2002)
Kommentar
Fra : KGB


Dato : 27-12-02 04:26


"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse

> Nej. Alle soldater (og andre borgere) kan standse trafikken. Kun politi og
> MP (samt nogle få andre) må regulere trafikken.
>
> Se færdselsloven:

[SNIP]

> § 90. Ved vej- og broarbejde samt i tilfælde, hvor der pludselig opstår
> skade på vej eller bro til fare for færdslen, kan den vejbestyrelse eller
> den kommunale myndighed, som forestår arbejdet eller fører tilsyn med
> vejen, eller brobestyrelsen foretage den fornødne regulering af
færdslen,
> herunder anvisning af omkørsel.

Ja, der var lige nogle flere ...

> /kristian

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE



PP (06-01-2003)
Kommentar
Fra : PP


Dato : 06-01-03 22:34

On Thu, 26 Dec 2002 20:14:32 +0100, "KGB" <KGBNSA@HOTMAIL.COM> wrote:

|
| "Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
| meddelelse news:BA2C9616.1457F%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
|
| > Både ja og nej. MP'ere hjælper ofte til med færdselsregulering
| - Som alle soldater kan gøre ...

NEJ. Det kræver en specialuddannelse som soldater IKKE får. Det er kun
politi, MP og Politihjemmeværnet der må regulere færdsel.

| o.s.v. (det
| Nej, ikke mere. MP kan foretage en civil anholdelse som alle andre, men
| heller ikke mere. Dog har de -- lige som andre soldater kan have -- ret til
| at bære skarpladte våben hvis det er påkrævet. Også i civilt tøj.

NEJ.


KGB (07-01-2003)
Kommentar
Fra : KGB


Dato : 07-01-03 02:52


"PP >" <pp <pp@pp.pp> skrev i en meddelelse
news:lftj1vgqmd3runhg2okarnpf2knsjr3ili@4ax.com...
> | > Både ja og nej. MP'ere hjælper ofte til med færdselsregulering
> | - Som alle soldater kan gøre ...
>
> NEJ. Det kræver en specialuddannelse som soldater IKKE får. Det er kun
> politi, MP og Politihjemmeværnet der må regulere færdsel.

Jo: §89 Stk. 2. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om andre
personers
adgang til at regulere færdslen.
Stk. 3. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om tegngivning til
regulering af færdslen.

.... søg selv efter flere argumenter andre steder i tråden. (Hint, §90 m.m.)

> | o.s.v. (det
> | Nej, ikke mere. MP kan foretage en civil anholdelse som alle andre, men
> | heller ikke mere. Dog har de -- lige som andre soldater kan have -- ret
til
> | at bære skarpladte våben hvis det er påkrævet. Også i civilt tøj.
>
> NEJ.

Jo!

(Sikke gode argumenter du kommer med hr./fr. P-Pille!)
1) Prøv lige at læse hele tråden inden du svarer
2) Prøv at begrunde dine svar juridisk.

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE



Reino Andersen (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 23-12-02 10:40

Henrik Stidsen skrev:

> Jeg snakkede med en af mine venner der er i milli om hvor store
> beføjelser MP'erne egentlig har.

Det kan du læse lidt om i BST nr 25005 af 30/04/1982.

--
Reino



Henrik Stidsen (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 23-12-02 12:35

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> wrote in
news:ARAN9.1907$I64.1114@news.get2net.dk

>> Jeg snakkede med en af mine venner der er i milli om hvor store
>> beføjelser MP'erne egentlig har.
>
> Det kan du læse lidt om i BST nr 25005 af 30/04/1982.

Tak - også til jer andre - det dækker vist det hele.

Der er dog lige en ting jeg gerne vil have afklaret:
"Militærpolitiet kan, inden for den foresatte myndigheds område,
virke overalt på offentligt område."

Betyder det at MP'erne overalt kan udføre opgaver som falder inden
for millitæret "rettigheder" ? (altså ikke bare over for civile som
de nu lige har lyst til)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Carsten Holck (24-12-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 24-12-02 11:49

Henrik Stidsen wrote:
> "Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> wrote in
> news:ARAN9.1907$I64.1114@news.get2net.dk
>
>>> Jeg snakkede med en af mine venner der er i milli om hvor store
>>> beføjelser MP'erne egentlig har.
>>
>> Det kan du læse lidt om i BST nr 25005 af 30/04/1982.
>
> Tak - også til jer andre - det dækker vist det hele.
>
> Der er dog lige en ting jeg gerne vil have afklaret:
> "Militærpolitiet kan, inden for den foresatte myndigheds område,
> virke overalt på offentligt område."
>
> Betyder det at MP'erne overalt kan udføre opgaver som falder inden
> for millitæret "rettigheder" ? (altså ikke bare over for civile som
> de nu lige har lyst til)

Indenfor foresats myndighed - dvs MP kun har myndighed over for forsvarets
personel - kun hvis de arbejder for politiet har de myndighed overfor
civile - og det er kun den myndighed der er blevet dem forelagt - her gælder
reglerne om forsvarets assistance til civile myndigheder. Lignende gælde
f.ex. nær hjemmeværnet fungere som trafik regulering - så optræder de på
vegne af politiet.

Det skal dog nævnes at Søværnet er dem der har politimyndighed på
søterritoriet - så hvis du er ude at sejle er det søværnet der har
myndighed. At der så i visse politivedtægter står regler om sejlads i
kystnære badeområder med hurtiggående både ( vandski) er således en
specialitet - det er derfor at politiet skrider ind, selvom det foregår "til
søs"

/Carsten



Claus MC (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Claus MC


Dato : 23-12-02 20:59

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse
news:ARAN9.1907$I64.1114@news.get2net.dk...
> Det kan du læse lidt om i BST nr 25005 af 30/04/1982.

Tak Reino, endeligt et "juridisk" svar !

/Claus



Carsten Thomsen (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Thomsen


Dato : 25-12-02 19:16

> Det kan du læse lidt om i BST nr 25005 af 30/04/1982.

Hvordan slår man bedst sådan noget op på nettet?



--
Hilsen / Kind regards
Carsten
cajuth(fjern_dette_i_parantes)@hotmail.com




Kristian Storgaard (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 25-12-02 21:03

On 25/12/02 19:16, in article aud1qc$695h9$2@ID-139211.news.dfncis.de,
"Carsten Thomsen" <cajuth@hotmail.com> wrote:

> Hvordan slår man bedst sådan noget op på nettet?

www.retsinfo.dk - gå ind under søgning, indtast datoen og nummeret - og
ta-daaaa...!

/kristian


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408899
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste