Cd-rom og Firmware krise !!!!!
Fra : MXP

Dato : 22-12-02 17:46

Kære mac-venner !

Jeg er kommet I en forfærdelig situation...

Jeg har byttet min ganske udemærkede iMac væk for en ældre beige "G3 333
Mhz" med 384 MB Ram og en 20" skærm..

Jeg har forsøgt at installere OS 10.2 på maskinen, og blev afkrævet at
installere en FirmWare-opdatering.... Og nu er det hele gået agurk...

Her er logbogen:
Log-bog over den fallerede beige G3¹er:

Summa-summarum: CD-rom drevet kan ikke findes af systemet. Det kan køre ind
og ud, og lyder som om det arbejder med cd¹en.

Her er hvad jeg har gjort ved maskien:

1. Lavet back-up af system-mappe plus filer. Lagde aktuelle Systemmappe ind
i en mappe under Macintosh HD.

2. Indsatte Installeringsdisken. Den loadede. Læste
installeringsvejledningen. Der står, at man skal opdatere Firmware, hvis man
har en ældre G3.

3. Dowloadede ³MacOSX SCSI Card Updater² fra Apple, der stod at man skulle
tjekke Systemprofilen, det gjorde jeg. Og rigtig nok, SCSi-kortet skulle
opdateres.

4. Opdaterede SCSI-kortet, med det medfølgende program.

5. Genstartede fra System X-cd¹en. Ingenting ! Den startede lidt, cd¹en
kørte i drevet, men der kommer bare en grå skærm med et adgang fobudt tegn
på frem.

6. Startede fra almindeligt system. Prøvede at sætte OS X-cd¹en i. Ingenting
sker. Tjekkede systemprofilen. Den kunne ikke finde CD-drevet !

7. SCSI-kortet så i systemprofilen ud som det gjorde før opdateringen.

8. Forsøgte at installere Firmware-opdateringen igen. Intet resultat.

9. Frøsgte med andre CD¹er, genstartede flere gange, samme resultat.

10. Lagde ³Macintosh CD-ROM software 5.1.3² ind på maskine, genstartede,
intet resultat.
Fjernede det igen.

11. Forsøgte at starte fra en System 9.1 CD. Slet intet resultat. Den gik i
sort.

OK, så mine spørgsmål er:

a: er det muligt at finde den gamle Firmware nogen steder ?

b: hvis den nye firmware ville virke med OS X, er der nogen muligheder for
at installere det på computeren uden at bruge det indbyggede cd-rom drev ?
Man kan ikke over netværk.

Jeg håber MEGET på at nogen vil forbarme sig over min stupiditet, men jeg er
ved at gå I panik !

Æv, bæv, noget computervrøvl...

Jakob

Fra : Jesper

Dato : 22-12-02 18:24

MXP <skrigdfg@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har forsøgt at installere OS 10.2 på maskinen, og blev afkrævet at
> installere en FirmWare-opdatering.... Og nu er det hele gået agurk...

Er du helt 100% sikker på at det var den korrekte firmwareupdater du
installerede?

Kan du boote fra diskette?
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com
The sermon this morning: "Jesus Walks on the Water."

Fra : MXP

Dato : 22-12-02 21:58

Hej, og tusind tak for det hastige svar:

>Er du helt 100% sikker på at det var den korrekte firmwareupdater du
>installerede?

Ja, det er jeg.

>Kan du boote fra diskette?
Diskette, I don't know, men cd.... Nej, det kan jeg ikke.... Og det er her
problemet gør sin indtræden.
Jeg kan IKKE starte systemet fra hverken OS 10.2 eller OS 9.1 CD'en.
Kun fra den installerede 9.1, og den kan ikke finde CD-drevet.

Skal jeg prøve at starte fra en gammel system 7 diskette ?

Cool'e svar,
Jakob

Fra : Jesper

Dato : 22-12-02 23:09

> [...]

> Kun fra den installerede 9.1, og den kan ikke finde CD-drevet.
>
> Skal jeg prøve at starte fra en gammel system 7 diskette ?

Prøv med en 8.1 bootdiskette

Fra : MXP

Dato : 22-12-02 23:53

Tusind tak til alle for jeres hjælp !

Jeg fandt nu svaret et helt tredje sted: man skal resette parameter-rammen
for at få firmware I gang. Så nu kører Jaguar'en af sted !

God jul !

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-12-02 19:40

MXP <skrigdfg@hotmail.com> wrote:
> Summa-summarum: CD-rom drevet kan ikke findes af systemet. Det kan køre ind
> og ud, og lyder som om det arbejder med cd'en.
Jeg vil tro at dit CD-rom drev står som slave (default på beige G3).

MacOS 10 kræver at cd-drevet er master.

(Det er ligegyldigt om du tager den ene eller den anden ATA-kæde, men
jeg mener at firmwaren søger først på ATA-0.)

vh Flemming Rubini