Larm fra de nye G4'ere
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-12-02 15:59

Hejsa,

Efter at have haft en af de nye G4'ere (MDD) i et par måneder, er jeg
ved at blive godt skør af den vedvarende blæserstøj fra maskinen.

Jeg kom fra en dejlig stille Cube, der dog til sidst fik et grafikkort
med en blæser, men den sagde alligevel stort set ingenting. Jeg ville
gerne have en hurtigere maskine og besluttede mig for en Dual 867 Mhz
model. Jeg havde læst, at de støjede mere end de ældre modeller, meeeen
jeg har ikke drømt om, at det var SÅ meget! Det er ikke bare en alm.
susen, da den ligefrem knurrer og brummer, hvilket er belastende at høre
på, når man sidder i et stille rum uden andre lyde.

Jeg har læst på http://www.xlr8yourmac.com, at flere har prøvet at
skifte blæserne ud på maskinerne med ret stor succes, men de har alle
gået på kompromis med hvor meget luft blæserne flytter/kan flytte.
Selvom garantien kan ryge sig en tur, er jeg dog selv ret opsat på at
gøre forsøget, da den enerverende lyd fra maskinen er dødirriterende.

Jeg vil dog helst alliere mig med andre ligesindede, som vil gøre samme
forsøg eller måske allerede har gjort det. Er der nogen her i gruppen,
som har forsøgt at dæmpe disse maskiner med succes eller som har en let
opskrift, inkl. en liste over egnede blæsere?

Til sidst vil jeg gerne bemærke, at jeg er skuffet over, at Apple ikke
har konstrueret disse maskiner på en bedre måde. Hvis der findes bedre
blæsere på markedet, som enten er mere lydløse eller er i stand til at
regulere hastigheden efter temperaturen, så burde Apple bruge disse,
istedet for at vælge den billigste løsning. De forlanger trods alt
dobbelt så meget for deres bundmodel, som man kan købe en PC til med
samme (eller bedre) ydelse. Lidt luksus ville ikke være for meget
forlangt!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-12-02 16:29

in article 1fnlltz.1qvmqanfd307rN%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
spam02@tdcadsl.dk wrote on 22/12/02 15:58:

> [...]
> dobbelt så meget for deres bundmodel, som man kan købe en PC til med
> samme (eller bedre) ydelse. Lidt luksus ville ikke være for meget

Uden at skulle gøre for stor reklame sælger vi, hos Caslon hvor jeg
arbejder, et blæserkit til de nye G4'ere. Prisen er dog ret pebret (ca. 1500
kr.), men eliminerer stort set larmen fra blæserne. Jeg var selv ret
skeptisk p.g.a. prisen, men jeg må sige at det er alle pengene værd. Min
G4'er er stort set lydløs ifht. med de originale blæsere, så det kan klart
anbefales. Eneste minus er at garantien på strømforsyningen bortfalder da
den skal åbnes for at skifte blæserne.

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-12-02 18:10

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> anbefales. Eneste minus er at garantien på strømforsyningen bortfalder da

1500 kr.!! Er det mere end blæserne der skiftes?

Du skriver, at garantien på strømforsyningen ryger, men hvad med resten
af maskinen? Hvis man piller ved blæserne i maskinen, så ryger garantien
vel?

Fra : Peter Kiil

Dato : 23-12-02 10:19

in article 1fnluem.dz9a8ly1nocrN%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
spam02@tdcadsl.dk wrote on 22/12/02 18:10:

> [...]
>
> Du skriver, at garantien på strømforsyningen ryger, men hvad med resten
> af maskinen? Hvis man piller ved blæserne i maskinen, så ryger garantien

Det er kun blæsere. I princippet vil garantien bortfalde på hele maskinen,
men det er nok tvivlsomt om den enkelte forhandler vil fastholde dette i
netop denne situation. De blæsere vi sælger flytter faktisk mere luft end de
originale, så hvis en fejl sker er det ihvertfald ikke overophedning der er
skyld i det.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-12-02 17:45

> [...]

> originale, så hvis en fejl sker er det ihvertfald ikke overophedning der er

Det lyder godt.

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 22-12-02 20:46

Peter Kiil wrote:
> [...]
> anbefales. Eneste minus er at garantien på strømforsyningen bortfalder da

Er det mon muligt også at gøre noget ved de nye powerbooks?? Jeg har
hørt at de i forrige generation (med 500Mhz modellen som flagskib) var
helt stille.....

--
-Lasse-
Med en 867Mhz powerbook der larmer for meget

Fra : Peter Kiil

Dato : 23-12-02 10:40

in article au54pr$pj3$1@sunsite.dk, Lasse Leegaard at
Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk wrote on 22/12/02 20:45:

> Er det mon muligt også at gøre noget ved de nye powerbooks?? Jeg har
> hørt at de i forrige generation (med 500Mhz modellen som flagskib) var
> helt stille.....

Nej det er det ikke umiddelbart. Jeg synes dog ikke at min 867mhz larmer
særlig meget når blæseren en sjælden gang kører.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 22-12-02 22:18

On 22/12/02 16:29, in article BA2B98E7.3193D%spam@kiil.net, "Peter Kiil"
<spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> anbefales. Eneste minus er at garantien på strømforsyningen bortfalder da
Hej Peter

Det lyder sgu interessant med det kit. Skal man selv skifte dem eller er
prisen inkl. udskiftningen ?

Nu er stort set lydløs jo relativt, men hvordan er lyden i forhold til en
quicksilver, en digital G4, en Cube (!), eller den nye iMac ?

MVH

Tommy

Fra : Peter Kiil

Dato : 23-12-02 10:37

in article BA2BEAA1.783E%bernholm@adslhome.dk, Tommy Bernholm at
bernholm@adslhome.dk wrote on 22/12/02 22:18:

> [...]
>
> Nu er stort set lydløs jo relativt, men hvordan er lyden i forhold til en
> quicksilver, en digital G4, en Cube (!), eller den nye iMac ?

Du skal selv skifte det. Det tog mig ca. 45 minutter første gang. Jeg synes
selv den er blevet mere stille end min gamle Quicksilver var.

Jeg har checket prisen, og den er desværre tæt på de 2000 incl. moms. Men
smid mig en mail hvis det har interesse.

Fra : ct

Dato : 23-12-02 13:23

Det er kun blæsere der skiftes, right? Hvor mange er der, det kan vel ikke
dreje sig om mere end 2-4 stykker?

I så fald vil jeg gerne påtage mig at finde stumperne (i allerbedste
kvalitet) til langt under det halve...

Lyder som om der tages for groft ved her.

Claus

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-12-02 16:38

ct <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> wrote:

> [...]
> kvalitet) til langt under det halve...
>
> Lyder som om der tages for groft ved her.

Ja, der kan vel ikke være tale om andet end et par dyre brushless
ventilatorer eller wa?

vh Flemming Rubini

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-12-02 17:45

> [...]

> kvalitet) til langt under det halve...
>
> Lyder som om der tages for groft ved her.

Ja, prisen er meget høj, men såvidt jeg har læst mig til på xlr8yourmac,
så er standardblæserne i stand til at flytte rigtig meget luft. Det er
nok svært at finde billige støjsvage blæsere, der kan flytte den samme
mængde luft.

Hvis du finder ud af noget, så meld meget gerne tilbage. Vi kan jo slå
os sammen og købe "stort" ind.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 23-12-02 17:48

> [...]

> kvalitet) til langt under det halve...
>
> Lyder som om der tages for groft ved her.

Ja det er godtnok nogle voldsomme priser, men det kan jo være fordi det
er nogle særlige super blæsere

Jeg har haft meget glæde af at udskifte min blæser i min gamle 6500. Den
er blevet næsten lydløs. Blæseren kommer fra et tysk firma der hedder
Pabst og jeg må sige at det er kval!

Man kan købe mange af Pabsts blæsere på www.studiedata.dk og jeg er
overbevist om at man også kan få dem til at bestille nogle andre typer
hjem hvis man ønsker det.

Blæseren jeg har skiftet i min 6500 er en 40x10mm cpu køler.

mvh ~ Jørgen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-12-02 18:13

> [...]

> kvalitet) til langt under det halve...
>
> Lyder som om der tages for groft ved her.

Jeg har fundet en forhandler i Tyskland, som sælger et silence kit til
MDD modellerne.

http://www.peanut-it.de/shop/liste.php?Suche=silence#

De tager 75 euro for ulejligheden...

Fra : ct

Dato : 24-12-02 13:48

pabst blæsere - der må siges at være noget af det bedste der findes - koster
svj. husker makx 150,- kr. stykket.

Vi skal til at købe 'stort ind' i firmaet, så jeg vil helt klart lave 'gør
det selv' løsningen og spare min. en tusse pr. maskine.

claus

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-12-02 02:32

> [...]

> Vi skal til at købe 'stort ind' i firmaet, så jeg vil helt klart lave 'gør
> det selv' løsningen og spare min. en tusse pr. maskine.

Lad os høre hvordan det går, så vi andre kan høre hvilke blæsere der er
egnede.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 08-01-03 23:15

On 24/12/02 13:48, in article 3e085779$0$194$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> [...]

> Vi skal til at købe 'stort ind' i firmaet, så jeg vil helt klart lave 'gør
> det selv' løsningen og spare min. en tusse pr. maskine.

Hej Claus

Problemet med Pabst blæserne er at de ikke kan flytte luft nok. De 2 60mm
blæsere i strømforsyningen er såvidt jeg kan se dem studiedata kalder Delta
black label, dvs. de kraftigste de har overhoved. Ifølge dette link
http://www.xlr8yourmac.com/systems/g4_mirrored_drive_doors/noise_reduction/g
4_ddr_noise_reduction.html kan man bruge termaltake´s vulcano 5 blæsere. Jeg
ved ikke om de kan skaffes i dk, men hvis de kan er jeg ihvertilfald
interesseret.

Ifølge dette link http://www.g4noise.com/mods/bung.html kan det også betale
sig at skifte CPU blæseren.

Vedrørende prisen, så burde blæserne med lidt dæmpningsmateriale kunne købes
for under 700,-.

MVH

Tommy

"Nu også på en "vindtunnel" G4 dual 867 med hovedpine og behov for høreværn.
(Stadig Cube ejer)