Riz á l'amandes opskrift fra Kokke/tjener ~
Fra : IceCap

Dato : 21-12-02 18:50

Hey, sidder der ikke en kok/tjener eller andet derude med BOGEN, hvori
man kan finde den skide gode/bedste opskrift på den traditionelle
juleret? Hvis du skriver den korrekt af til mig får du 500 julepoints at
lege med! Mine egne bøger er hhv. stjålet og p.t. udlånt - pis også, når
nu jeg står og mangler dem... Er det forresten ikke den korrekte
stavemåde?? Udover apostroffen, der bliver til anførselstegn.

Den bedste jul og knasende nytår til alle! <(o:>. (Julesmiley...)

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-12-02 19:15

IceCap wrote:
> Hey, sidder der ikke en kok/tjener eller andet derude med BOGEN, hvori
> man kan finde den skide gode/bedste opskrift på den traditionelle
> juleret?

....har du prøvet Google? [gåkkel]
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-12-02 19:18

Hans Paulin wrote:

PS:

"ris à la mande" ville *jeg* søge efter...
Hans

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-12-02 19:23

Hans Paulin skrev:

> "ris à la mande" ville *jeg* søge efter...

Man får nu flere hits på "ris à l'amande" (selv om "riz à l'amande"
vel egentlig burde være den korrekte form).

// Klaus

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-12-02 19:54

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> (selv om "riz à l'amande"
> vel egentlig burde være den korrekte form).

....I rest my case LOL
Hans

Fra : Henry Vest

Dato : 22-12-02 00:21

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Man får nu flere hits på "ris à l'amande" (selv om "riz à l'amande"
> vel egentlig burde være den korrekte form).

Man kunne jo også søge under "risalamande" - som er den eneste form
Retstavningsordbogen kender.

--
Henry Vest

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-12-02 01:47

Henry Vest wrote:

> Man kunne jo også søge under "risalamande" - som er den eneste form
> Retstavningsordbogen kender.

....så er forvirringen vist osse total... ROFL
Hans

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-12-02 19:21

IceCap skrev:

> Hvis du skriver den korrekt af til mig får du 500 julepoints
> at lege med!

Hva' er det så for nogen point, og hva' ka' jeg bruge dem til?

--
Kurt Lund

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-12-02 19:57

Kurt Lund wrote:
> Hva' er det så for nogen point, og hva' ka' jeg bruge dem til?

Bemærk leverandøren:

http://www.kandu.dk/

....prøv at kigge ind på siden, hvis du har lyst...man "køber" svar - og de
points man kan tjene, kan man bruge i en mdl. lodtrækning om noget
"elektronik"...
Hans

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-12-02 20:43

Hans Paulin skrev:

> [...]
>
> ...prøv at kigge ind på siden, hvis du har lyst...man "køber" svar -
> og de points man kan tjene, kan man bruge i en mdl. lodtrækning om

Det vil sige, at nogen er tåbelige nok til at "betale" for et svar, som
er frit tilgængeligt på usenet? Hvor underligt.

Jeg har sat FUT til dk.edb.internet, da dette vist ikke har med madkultur
at gøre.

--
Kurt Lund

Fra : Sofie Bandtholtz

Dato : 21-12-02 23:46

IceCap skrev
> [...]
> juleret?
> ... Er det forresten ikke den korrekte
> stavemåde?? Udover apostroffen, der bliver til anførselstegn.

hej

BOGEN er nok så meget sagt den har mange fejl, men opskriften på riz à
l'amande (riz à l'allemande i bogen) er ikke en af dem.Den kommer her:
5 pax.
165 g ris
1 l sødmælk (eller fløde13 mælk er bedst)
½ st vanille (en hel er bedre)
75 g sukker
lidt salt
50 g mandelfileter (gerne flere)
½ l letpisket fløde
mælk, sukker, salt og vanille koges op og ris tilsættes. koges under
omrøring til den begynder at tykne og så ind under dynen til væden er
opsuget og den er blevet kold. vendes med mandler og flødeskum lige før
servering.

hilsen Sofie

Fra : K.G.

Dato : 22-12-02 09:20

Hej ...

Her kommer trods travlhed den fra Lærebog for KOKKE
"rigtige" opskrift:

Jeg gør opmærksom på at det er den "gamle" røde udgave
af BOGEN

Jeg trak i øvrigt opskriften til svendeprøve tilbage i 1972

Rigtig glædelig Jul

Keld Gydum

834. Riz á l'allemande {ri-z a lalmad] (tysk ris)

250 g ris, 1½ mælk, 150 g melis, 150 g mandler, en pris salt,
1 stang vanille, 12 g gélatine og ¾ 1 let pisket fløde.

Risene skylles i koldt vand, blancheres, afdryppes og blandes med den
kogende mælk, hvor der er tilsat salt, sukker og vanille. Et låg lægges
på kasserollen, og den stilles i ovnen i Ca. 30 minut­ter. Imedens skoldes
mandlerne, skylles i koldt vand og afskalles samt skæres i tynde filet'er.
Når risene er afkølede, tilføjes den i koldt vand udblødte, smeltede og
sigtede gélatine, herefter mand­lerne og den piskede fløde.

Anrettes i glasskål eller i forme, der er vædet og bestrøet med flormelis.

Serveres med hindbærsauce (se nr. 822).

eller Kirsebærsauce efter samme opskrift.

Direkte scannet fra "Den lille røde for KOKKE" 4. udgave. 1964

Fra : Gjøl

Dato : 22-12-02 09:49

K.G. wrote:

> Jeg gør opmærksom på at det er den "gamle" røde udgave
> af BOGEN

Hæ, den fik jeg udleveret i Norgesgade, på 1. skoleperiode i 69. Fantasisk
årgang.

Men har aldrig rigtig forstået hvorfor det kaldes tysk rís.

Fra : Peter Fleinert

Dato : 22-12-02 17:03

> Jeg gør opmærksom på at det er den "gamle" røde udgave
> af BOGEN

Den er efter min mening langt bedre en den nyeste (Kokkebogen 5 udgave). Det
er faktisk i den røde man finder alle guldkornene.
Mvh Peter.