Hvilke krydderurter passer og hvilke er di~
Fra : ronny

Dato : 21-12-02 17:28

Hej alle :)

Undrer mig meget over om der findes nogen bog eller guide til hvilke ting
passer sammen eller ej. Det eneste jeg har lært, er at rosmarin og salvie
gerne følges, dog ikke til fasan. Hvem "bestemmer" over sammensætningen
(selvfølgelig kokken, men der må jo være nogle kloge mennesker der har fine
smagsløg??)

Med venligh hilsen
Peter

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 22-12-02 10:15

"ronny" <m11000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne følges, dog ikke til fasan. Hvem "bestemmer" over sammensætningen
> (selvfølgelig kokken, men der må jo være nogle kloge mennesker der har

Der er altså meget fis om den slags, excuse my French - det ER en smagssag,
og enhver må selv eksperimentere sig frem til noget brugbart. Det er da
mulgit at nogle har "finere smagsløg" end andre, men det er nu altså dine
egne smagsløg, der har betydning for dig, ikk'?

Reven muskat passe bare SÅ godt til "alt" med mælk/fløde i - pommes
dauphinoise så vel som flødeskum til desserter- det er nu min mening om
miskeat - *S*
Henning

Fra : Peter Westh

Dato : 22-12-02 12:01

"ronny" <m11000@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> gerne følges, dog ikke til fasan. Hvem "bestemmer" over sammensætningen
> (selvfølgelig kokken, men der må jo være nogle kloge mennesker der har

Der findes den slags lister i de fleste grundkogebøger - og fælles for dem
er, at de afhænger meget af, hvilket "køkken" bogens forfatter er tihænger
af. Der er forskelle på hvordan man bruger krydderurter i de forskellige
franske regionskøkkener, i Italiensk mad, i melleøstlig mad og i nord- og
østeuropæisk mad.

Så du kan godt finde dig en autoritet et elelr andet sted, men du må finde
dig i at vælge ham eller hende ud fa din egen smag

MVH

Peter