Paptag?
Fra : Per H

Dato : 21-12-02 16:42

2 hurtige spørgesmål.

Hvad er det lige de lyskupler man monterer i flat paptag hedder.
url og pris tak

Og er det for at holde tagpappen fugtig at man i gl. dage kastede
perlesten på taget?

Vh Per

Glædelig jul

Fra : edob

Dato : 21-12-02 17:14

> Og er det for at holde tagpappen fugtig at man i gl. dage kastede
> perlesten på taget?

Perlesten, nu om dage knust skiffer, bryder solens bestråling og gør dermed
at tagpappet (sort) ikke opvarmes så kraftigt.

God jul, Frank

Fra : kim rasmussen

Dato : 21-12-02 21:07

hej per
glædelig Jul
Vinduerne er vel ovenlys vinduer eller kupler

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Per H

Dato : 21-12-02 21:27

On Sat, 21 Dec 2002 21:07:13 +0100, "kim rasmussen" <raski@dbmail.dk>
skrev:

>hej per
>glædelig Jul
>Vinduerne er vel ovenlys vinduer eller kupler

det er kupler, men hvem er det der laver dem?
Vh Per

Glædelig jul

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 22-12-02 11:07

> Hvad er det lige de lyskupler man monterer i flat paptag hedder.
> url og pris tak

Her er to typer:

http://www.optilite.dk/ovenlys/ovenlys_acryl.htm
http://www.plastmo.dk/dansk/ovenlys/

Prisen ligger vistnok på ca. kr. 1000,- incl. fast karm.

> Og er det for at holde tagpappen fugtig at man i gl. dage kastede
> perlesten på taget?

Nej. Det er for at holde på tagpap der ikke er fæstet til underlaget.
Det skal være perlesten uden flint, d.v.s. bakke materiale.

Med juletræ hilsen
Philip Oest Møller

Fra : Per H

Dato : 22-12-02 12:32

On 22 Dec 2002 02:06:59 -0800, philip2022@hotmail.com (Philip Oest
Møller) skrev:

>Nej. Det er for at holde på tagpap der ikke er fæstet til underlaget.
>Det skal være perlesten uden flint, d.v.s. bakke materiale.

I hvilke tilfælde er det da ikke fæstnet på underlaget?

Vh Per

Glædelig jul

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 22-12-02 16:21

> I hvilke tilfælde er det da ikke fæstnet på underlaget?

Når der er sten ovenpå.

Med juletræ hilsen
Philip Oest Møller

Fra : Per H

Dato : 22-12-02 18:02

On 22 Dec 2002 07:20:34 -0800, philip2022@hotmail.com (Philip Oest
Møller) skrev:

>Når der er sten ovenpå.

Det er jo et ganske tyndt lag sten der er oven på, det kan da ikke
holde på pappen, Jeg har da aldrig set pap der ikke er sømmet eller
svejset til underlaget. Mon ikke det mest er for at beskyttelse af
solen?

Fra : Per H

Dato : 22-12-02 18:18

Møller) skrev:

> [...]

Jeg fandt noget her.

http://www.icopal.dk/icopal/icohome.nsf/d061dc3f6af072e6c1256a36007a0415/6cfacd803effe08ac1256a230076c55b?OpenDocument&Highlight=0,sten

Vh Per

Glædelig jul

Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-12-02 22:13

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> I hvilke tilfælde er det da ikke fæstnet på underlaget?

Hvis man f.eks. lægger ny kileskåret isolering på gamle flade tage, og ikke
kan skrue dette, samt underpappen fast, kan man lægge sten oven på for at
sikre at tagbelægningen ikke bliver suget op. Man kan iøvrigt også bruge
denne fremgangsmåde på andre tagbelægninger, f.eks. Sarnafil (gummidug).

I "gamle" dage var det for pappens holdbarhed at man kom sten på, ikke for
at fastholde dette.

Mvh - Martin

Fra : Per H

Dato : 22-12-02 23:07

On Sun, 22 Dec 2002 22:13:17 +0100, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> skrev:

> [...]
>
>I "gamle" dage var det for pappens holdbarhed at man kom sten på, ikke for

klip fra icopal

I begyndelsen af 1930'erne indføres "Det Vilfasvejsede Icopal tag".
Systemet bestod i, at overlæggene i stedet for at blive tjæret og
sømmet sammen blev klæbet sammen ved at smelte en asfalteret
jutestrimmel med en blæselampe.

Dette patenterede system slog for alvor Icopal's navn fast som den
førende producent med de bedste produkter og systemer. I de følgende
år forbedredes Icopal's kvalitet yderligere ved at anvende oxyderet
asfalt til dækmasse på over- og underside af den imprægnerede råpap.
For at forlænge Icopal banernes holdbarhed blev oversiden belagt med
knuste natur- eller teglsten eller bestrøet med keramisk farvede røde
eller grønne sten.

Mens det vilfasvejste system fortrinsvis blev benyttet på
hældningstage, blev built-up dækningerne anvendt på lavhældnings-
eller de såkaldte flade tage. Built-up dækningerne bestod typisk af 4
lag underlagspapper, der blev klæbet sammen, hvorefter der blev udlagt
ca. 3,0 kg/m² dækasfalt, hvorpå der igen blev lagt et ca. 2 cm tykt
lag ærtesten.

klip slut

Her står ikke klart hvorfor der kom sten på, og pappen er jo i sig
selv meget tung, så den skulle vel kunne ligge fast i sig selv?

Jeg troede at der var sten på for at beskytte mod solen.

Vh Per

Glædelig jul

Fra : Martin Christiansen

Dato : 23-12-02 09:57

> Her står ikke klart hvorfor der kom sten på, og pappen er jo i sig
> selv meget tung, så den skulle vel kunne ligge fast i sig selv?

Pappens egenvægt er langt fra nok, hvis den ikke enten er svejst eller
mekanisk fastgjort til underlaget.

Det største problem på flade tage er at tagbelægningen bliver suget op.

Mvh - Martin

Fra : Per H

Dato : 23-12-02 15:17

On Mon, 23 Dec 2002 09:57:20 +0100, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> skrev:

>Det største problem på flade tage er at tagbelægningen bliver suget op.

præis. jeg undrere mig bare over at 2 cm perlesten skal være nok til
at holde det nede, når der iøvrigt bliver lagt 4x underpap på + 30 kg
tjære pr m2

Vh Per

Glædelig jul

Fra : Martin Christiansen

Dato : 23-12-02 19:17

> præis. jeg undrere mig bare over at 2 cm perlesten skal være nok til
> at holde det nede, når der iøvrigt bliver lagt 4x underpap på + 30 kg
> tjære pr m2

Hvem har snakket om 2 cm perlesten..? Og 4x underpap + 30 kg tjære... Det
er vist ikke sådan man laver et paptag i dag.... Et paptag (under og
overpap) i dag vejer ca. 10 kg/m2.

Det skal da beregnes fra gang til gang hvor mange sten der skal på taget...
Lige som man beregner fra gang til gang hvorledes et tag skal fastgøres hvis
det bliver fastgjort mekanisk (skruet fast).

Det er iøvrigt meget sjældent at man anvender sten som ballast til tage..
Det er som regel kun ved en renovering hvor man ligger isolering oven på et
eksisterende betondæk, og ikke bore fastgørelser ned i betondækket af hensyn
til larm, hvis der f.eks. er kontorer neden under.

Mvh - Martin

Fra : Per H

Dato : 23-12-02 23:05

On Mon, 23 Dec 2002 19:17:14 +0100, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hvem har snakket om 2 cm perlesten..? Og 4x underpap + 30 kg tjære...

det var det icopal brugte i gl dage jeg henviste til. det står på
deres hjemmeside. Og det er der jeg ikke fatter hvad de sølle småsten
gør nytte.

Vh Per

Glædelig jul

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 24-12-02 14:02

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> wrote in

> Hvem har snakket om 2 cm perlesten..? Og 4x underpap + 30 kg tjære...
> Det er vist ikke sådan man laver et paptag i dag....

Forbåbentlig ikke, men det gjorde man i 1964... Jeg havde fornøjelsen af at
fjerne sådan et tag for en halv snes år siden. Det er ikke til at flå fra
hinanden

--
De venligste hilsner
Lars Pedersen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-12-02 22:14

"Philip Oest Møller" <philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det skal være perlesten uden flint, d.v.s. bakke materiale.

Forkert... Det skal være sømaterialer.

Mvh - Martin