Webspeed og Airport
Fra : Simon Madsen

Dato : 21-12-02 13:17

Hej NG
Jeg har problemer med at komme på nettet via min nye Airport base. Har
andre erfaring med det? Vi har to iBooks, som jeg håber kan dele
forbindelsen, men jeg ved ikke lige hvordan. Det går fint med at
oprette netværket, men der er ikke hul igennem ud af huset. Skal man
eksempelvis have fast IP, eller hvordan er det med DHCP?
vh Simon

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-02 13:32

Simon Madsen <outsourcerer@hotmail.com> wrote:

> [...]
> netværket, men der er ikke hul igennem ud af huset. Skal man eksempelvis
> have fast IP, eller hvordan er det med DHCP? vh Simon

Jeg vil ikke kalde mig ekspert, men jeg har da taget en Airportbase i
brug for to uger siden. Jeg satte min gamle iMac direkte til den uden at
ændre noget. Indstillingerne fra computeren skulle automatisk blive
hentet ned på basen. Airporten skulle godkendes hos min udbyder som en
ny computer, og det var det, der tog længst tid. Derefter startede jeg
min nye PowerBook, og det var yderst begrænset, hvad jeg indstillede.
Jeg bruger DHCP og har ikke valgt andet eller tastet nogetsomhelst ind.
Jeg har engang læst, at det kan være nødvendigt at slutte
Airportbasen til den bærbare computer med et ethernetkabel for at få
indstillet Airportbasen. Derefter kan man fjerne kablet og gå trådløs.
Måske kunne du prøve det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-12-02 23:21

> [...]
> Airportbasen til den bærbare computer med et ethernetkabel for at få
> indstillet Airportbasen. Derefter kan man fjerne kablet og gå trådløs.

Med min gl. Pismo opnåede jeg _aldrig_ at få kontakt med basen
automatisk. Jeg skulle altid ind via ethernetkabel og ændre kanal - så
virkede det. Men om det var det der var problemet ved jeg ikke.

Mht. indstillinger så er min base under fanebladet "Internet" sat som
DHCP klient og under fanebladet "Netværk" sat til "Del en enkelt IP
adresse via DHCP og NAT". Det vil sige at min base på den ene side får
tildelt et ikke fastsat IP nummer af min udbyder og på den anden side
uddeler IP numre automatisk til div. klienter. Dette virker perfekt.
(Klienterne skal jo selvfølgelig så også være sat op som DHCP klienter.)

Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-12-02 23:21

> Airporten skulle godkendes hos min udbyder som en
> ny computer, og det var det, der tog længst tid.

Hvorfor skulle den det? Hvis du bruger NAT, kan de jo ikke se om der er
én eller flere klienter på nettet.

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-02 23:36

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Hvorfor skulle den det? Hvis du bruger NAT, kan de jo ikke se om der er
> én eller flere klienter på nettet.

Jeg aner ikke, hvad NAT er, eller om jeg bruger det. Jeg satte min
Airportbase til min gamle iMac og tændte. Herefter blev jeg mødt af en
hjemmeside, der skulle have mit kundenr. og password. Jeg kunne derefter
give min Airport et navn og registrere den. Min gamle iMac er fortsat
registreret. Vi må nemlig have to computere på. Jeg går ud fra, at
netværket kun kan se Airportbasen, og at man derfor kan have flere
computere sluttet til, uden de opdager det. Men jeg ved ikke, om
netværket kan se min iMac, der er sluttet til Airportbasen med kabel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-12-02 00:30

Jeg er ik' 100% sikker men mener at NAT står for Network Address
Translation. Nå, men fidusen er at man udadtil ser ud som om man er én
IP adresse, mens man på den anden side at NAT serveren kan være flere
maskiner med hver sin IP adresse med "IP udgangs tilladelse".

M.a.o. for ens netudbyder ser det ud som om man kun har en maskine på
nettet. (Og på den baggrund synes jeg også det er lidt "sjovt" at div.
udbydere fortsat sætter en grænse for antallet af maskiner man må
tilslutte deres netværk.)

Om du har NAT sat til kan du se hvis du tilgår din base med
"Airport-hjælpefunktion" og kikker under fanebladet "netværk". Hvis du
har NAT sat til gælder dette også din iMac selvom den er tilsluttet med
kabel idet routerdelen af Airportbasen gælder både trådløs og kabel
tilsluttet udstyr.

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-12-02 02:00

> [...]

> har NAT sat til gælder dette også din iMac selvom den er tilsluttet med
> kabel idet routerdelen af Airportbasen gælder både trådløs og kabel

Nu skulle jeg lige prøve, inden jeg går i seng. Basen vil have en
adgangskode, og den kan jeg ikke lige huske. Jeg mener da slet ikke, jeg
har givet den en. Og min standardkode, som jeg bruger til mange ting,
virker ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-12-02 02:38

in article 1fnklhp.1s6p7p8uai2cvN%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 22/12/02 2:00:

> [...]
> adgangskode, og den kan jeg ikke lige huske. Jeg mener da slet ikke, jeg
> har givet den en. Og min standardkode, som jeg bruger til mange ting,

Har du prøvet 'public'?

--
/peter

"When the President does it, that means that it's not illegal."
Richard Nixon.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-12-02 13:17

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fnklhp.1s6p7p8uai2cvN%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at

> Har du prøvet 'public'?

Nej! Jeg sidder dæleme da indenfor i den her kulde. Jeg kan ikke finde
nogen steder at vælge noget. Jeg kan vælge konfigurer, og så er det, jeg
bliver bedt om password. Hvis jeg åbner Airport-indstillingsassistent
bliver jeg bedt om at opdatere software i basen til ver. 4.0.7. Klikker
jeg på opdater, kommer der en meddelelse om, at der skete en fejl under
opdateringen. Og jeg har prøvet at gentage det nogle gange.
Nå, men min Airport virker aldeles glimrende, så hvorfor pille
ved noget?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-12-02 13:34

in article 1fnlgsk.q0pyxk1r7k2xuN%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 22/12/02 13:17:

> Nej! Jeg sidder dæleme da indenfor i den her kulde. Jeg kan ikke finde
> nogen steder at vælge noget. Jeg kan vælge konfigurer, og så er det, jeg
> bliver bedt om password.

Jeg mener om du har prøvet at bruge 'public' som password? Det er svjh
default password på airport basen

--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-12-02 14:07

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Jeg mener om du har prøvet at bruge 'public' som password? Det er svjh
> default password på airport basen

Det er det, jeg har imod nyhedsgrupper: At man skal udstille sin dumhed
offentligt.
Nå, men det lykkedes, og den ville endda opdatere basens
software til 4.0.7, hvad det så gør. Det ser ud til, at jeg bruger NAT
og deler et nummer mellem flere computere. Der er ellers en masse, man
kan indstille. Bør man f.eks. ikke aktivere "stabilitet"? Det er da
altid en god ting.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-12-02 14:49

> Hvorfor skulle den det? Hvis du bruger NAT, kan de jo ikke se om der er
> én eller flere klienter på nettet.

Nogle udbydere låser deres udstyr op mod klienternes MAC adresse.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-12-02 12:57

> Nogle udbydere låser deres udstyr op mod klienternes MAC adresse.

Nå ja, det fik jeg vist slet ikke svaret på. Vi må have to computere på
på et almindeligt hjemmeabonnement. De registrerer hver computer, og det
er jo nok på MAC-adressen. Når man læser vejledningen, er den jo skrevet
for idioter, hvad mange af brugerne sikkert også er. Den tager slet ikke
stilling til, at man ved "avancerede" netværk kan snyde udbyderen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Simon Madsen

Dato : 24-12-02 12:09

henrik@muenster.dk (=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) wrote in message news:<1fnjmov.1onepml1wrwf4oN%henrik@muenster.dk>...

> [...]
> min nye PowerBook, og det var yderst begrænset, hvad jeg indstillede.
> Jeg bruger DHCP og har ikke valgt andet eller tastet nogetsomhelst ind.

Nu kører det med den sædvanlige registrering hos min udbyder. Tak for
hjælpen, og glædelig jul til alle