Odense marsipan (marcipan)
Fra : Johnny Fladstrand

Dato : 20-12-02 22:20

Hejsa

Jeg har netop fået en firmagave hvori der var Odense Marsipan. Ja marsipan
er stavet med s på pakken.
Jeg går ud fra at det er fordi den er lavet til det svenske marked at den
indeholder mere sukker end mandler, slevom den ligner den danske "rå
marcipan" der normalt indeholder flere mandler end sukker.
Jeg har smagt på det og det er meget sødt.
Farven er også helt forkert. Den er mere hvid end den er marcipanfarvet.

Er der nogen der ved hvad man kan bruge det her afsindige søde stads til,
for det egner sig absolut ikke til konfekt?

Julehilsen
Johnny

Fra : Anders

Dato : 20-12-02 22:32

"Johnny Fladstrand" <fladstrand@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der ved hvad man kan bruge det her afsindige søde stads til,
> for det egner sig absolut ikke til konfekt?

Der er formentlig tale om "konditor-marcipan" som kan bruges til pynt på
f.eks lagkager eller flødekager.
Du kan også prøve at lave Napoleonshatte af det............

Anders

Fra : Thïngmand

Dato : 20-12-02 22:48

> Er der nogen der ved hvad man kan bruge det her afsindige søde stads til,
> for det egner sig absolut ikke til konfekt?

Flere har undret sig over at jeg ikke putter sukker/flormelis i min rå
marcipan, når jeg laver konfekt - for dem er det et must, men jeg synes det
bliver alt for kvalmt sødt.

Hvad gør I? Med eller uden sukker? (som om der ikke var sukker nok i, i
forvejen

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-12-02 07:16

Thïngmand skrev:

> [...]
> synes det bliver alt for kvalmt sødt.
>
> Hvad gør I? Med eller uden sukker? (som om der ikke var sukker nok i,

Absolut uden sukker.

--
Kurt Lund

Fra : Pia J

Dato : 21-12-02 09:01

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote in message news:au10tu$bud$1@sunsite.dk...

> Absolut uden sukker.

ditto!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-12-02 09:03

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Absolut uden sukker.

Ja da.
I min barndom tilsatte vi flormelis for at "strække" den dyre marcipan i en
stor familie - bestemt ikke for at gøre den bedre.
Hilsen Inger

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 21-12-02 13:35

Bruger heller ikke sukker/flormelis - skikken stammer vist fra
krigen/efterkirgstiden, hvor man vistnok lavede "marcipan" af kartoffelmel
og andre sære ting.I hvert fald husker jeg fra mit barndomshjem at vi æltede
løs med flormelis; det kunne jeg ikke drømme om i dag. *S*
Henning

Fra : Nette

Dato : 21-12-02 09:58

"Thïngmand" wrote in message

> Hvad gør I? Med eller uden sukker? (som om der ikke var sukker nok i, i
> forvejen

Helst ingenting. Jeg bruger dog lidt flormelis, hvis jeg tilsætter meget
væde i form af kaffe, rom, bailey osv.
I gamle dage strak man marcipanen med flormelis, fordi man skulle spare, men
personligt syne sjeg altså at det bliver alt for sødt.

Nette

Fra : torup bachmann

Dato : 21-12-02 19:36

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> bliver alt for kvalmt sødt.
>
> Hvad gør I? Med eller uden sukker? (som om der ikke var sukker nok i, i

Ren rå marcipan er en delikatesse, synes vi i hvert fald her i familien, og
den skal ikke ødelægges.
MVH Rikke

www.rikkebachmann.webbyen.dk
- det er her, man juler!!!!!

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-12-02 23:19

[Thïngmand | Fri, 20 Dec 2002 22:48:02 +0100]

>Hvad gør I? Med eller uden sukker? (som om der ikke var sukker nok i, i
>forvejen

Jeg bruger en marcipan med ganske lidt sukker, Summerbird (75% valencia
mandler, 25% sukker), så ganske afhængigt af formålet, kan jeg finde på
at tilsætte flormelis.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 21-12-02 10:02

"Johnny Fladstrand" wrote in message
> [...]
> Jeg har smagt på det og det er meget sødt.
> Farven er også helt forkert. Den er mere hvid end den er marcipanfarvet.

Jeg tror, at det du har fået, er figurmarcipan.
Det kan du også lave selv ud af almindelig marcipan ved at tilsætte
flormelis og æggehvide/vand.
Lad ungerne lave nogle marcipanfigurer, eller gem til det engang, du skal
lave en othellolagkage, forkæle familien med et gåsebryst eller du skal
skrive et marcipanskilt til en kagemand

Nette