Kan man læse en PC CD på en Mac
Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 20-12-02 21:29

Eller skal der særligt software til?

Og hvis det er ok skal det være en ISO9660 eller er en Joliet også OK?

God jul

Bruno

Fra : Michael Holm

Dato : 20-12-02 21:52

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> Eller skal der særligt software til?
>
> Og hvis det er ok skal det være en ISO9660 eller er en Joliet også OK?
>
> God jul
>
> Bruno
det er ok ! tror nok at på mac'er med ældre styresytemer (< OS 9 ?)
skal man havde en joliet udvidelsesting...?? eller måske husker jeg galt

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-12-02 04:24

Hej Michael & Bruno

Michael, du husker forkert... Apple Arkivudveksling og div. udv. ISO9660,
Audio CD Format og Øvrige Formater kan sagtens læse og åbne CD'er, der er
lavet på en PC - og det helt ned fra System 7.5.0. Selv en gl. PM 6100 med
System 7.1.3ProPPC kan faktisk læse og se indholdet på en CD, der er lavet
på en PC.

så hvis en sådan CD indeholder fx. tekst- og billedfiler er det ikke
nødvendig med noget ekstra software. - Men den anden vej, er en helt anden
snak. Her skal man på Mac brænde i ISO9660 for at være sikker på, at en PC
kan læse skiven.

mvh. Eri kRichard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-12-02 09:45

> [...]
> snak. Her skal man på Mac brænde i ISO9660 for at være sikker på, at en PC

Han husker dog ikke helt galt, for man skal rigtigt nok have en Joliet
udvidelse, hvis man skal læse CD'ere brændt i Joliet format, hvilket
sker ofte. Joliet tillader lange filnavne på ISO9660 CD'ere og derfor er
det ofte brugt af PC-brugerne, men af en eller anden grund har Apple
aldrig valgt at understøtte formatet i de ældre Mac OS versioner. I OS X
er der dog ingen problemer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-12-02 16:55

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Han husker dog ikke helt galt, for man skal rigtigt nok have en Joliet
> udvidelse, hvis man skal læse CD'ere brændt i Joliet format, hvilket
> sker ofte.

Hm, jeg har ingen Joliet udv. på mine OS 9.2.2 maskiner og alligevel kan jeg
uden videre læse CD, der er brændt i Joliet format

> Joliet tillader lange filnavne på ISO9660 CD'ere og derfor er
> det ofte brugt af PC-brugerne,

Det er muligt, men det skyldes angiveligt også, at det er de færreste PC
brugere, der har valgt at bruge Toast eller PC pendant til Toast. Du kan i
Toast og dens PC version indstille navnelængden, ligesom du kan i Mac
versionen.

> men af en eller anden grund har Apple aldrig valgt at understøtte formatet
> i de ældre Mac OS versioner. I OS X er der dog ingen problemer.

Hvad X angår, så véd jeg det ikke endnu, men hvis man søger på software til Mac
OS på www.versiontracker.com, så er der flere både freeware og shareware Joliet
læsere og også et par 'skrivere' til brug for de klassiske Mac systemer.

- Og hvis jeg ikke husker helt galt, at Toast Titanium direkte kan brænde i
Joliet.... Jeg mener også, at Joliet nu indgår i udv. 'Øvrige formater' /
'Foreign File Access' fra og med OS 9.2.1. Jeg er 100% sikker på, den er med i
den developerversion, jeg har af Mac OS 9.2

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-12-02 20:12

> Hm, jeg har ingen Joliet udv. på mine OS 9.2.2 maskiner og alligevel kan
> jeg uden videre læse CD, der er brændt i Joliet format

Er du sikker? Hvordan ved du, at de er i Joliet format?

> [...]
> brugere, der har valgt at bruge Toast eller PC pendant til Toast. Du kan i
> Toast og dens PC version indstille navnelængden, ligesom du kan i Mac

Hvordan ved du, at man kan stille længden på navnene, når du ikke engang
kender navnet på programmet? Det er nok Easy CD Creator du mener.

Prøv at brænde en Joliet CD fra Toast og se om ikke du får problemer med
at læse den i Mac OS 9.x. Toast kan også godt bevare lange filnavne på
en ISO9660 CD, men det er bare en anden udvidelse til ISO9660
specifikationen og det gør det jo ikke til en Joliet CD. Desværre bruger
PC brænderprogrammerne ikke Toast's udvidelse, da Joliet er opfundet af
MS og er derfor den mest populære på Windows.

> [...]
> / 'Foreign File Access' fra og med OS 9.2.1. Jeg er 100% sikker på, den er
> med i den developerversion, jeg har af Mac OS 9.2

Ifølge Apple's Knowledge-database artikelt 20752 vil Apple ikke lave en
driver til Joliet sålænge det ikke er en standard. Thomas Tempelmann,
som har lavet Joliet Volume Access, nævner ikke noget om, at Joliet er
understøttet i Mac OS 9.2.2, så jeg tror ikke, at det virker i den alm.
Mac OS 9.2.2. Det gør det ihvertfald ikke på de G4'ere vi har på
arbejdet, som kører med det system. Vi bruger ovennævnte udvidelse og så
virker det helt perfekt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-12-02 06:49

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Er du sikker? Hvordan ved du, at de er i Joliet format?

Det er jeg vel nok, når jeg udtrykkelig får at vide, at de er brændt i
Joliet...

> Hvordan ved du, at man kan stille længden på navnene, når du ikke engang
> kender navnet på programmet? Det er nok Easy CD Creator du mener.

'Selvfølgelig kender jeg navnet... Men du er jo aldrig kommet til at glemme
noget, vel? - Den ligger endda på den hybrid CD, jeg har med Toast til både
Mac og Win.

> [...]
> en ISO9660 CD, men det er bare en anden udvidelse til ISO9660
> specifikationen og det gør det jo ikke til en Joliet CD.

Jeg snakker ikke om ISO9660 format, - men om 'Øvrige formater' / 'Foreign File
Access' udvidelsen. Og da jeg kun har OS 9.1 og 9.2.2 på mine maskiner, så kan
jeg heller ikke udtale mig om forholdene i fx. X.

> Desværre bruger PC brænderprogrammerne ikke Toast's udvidelse,
> da Joliet er opfundet af MS og er derfor den mest populære på
> Windows.

Hm... hvilken Toast udv. snakker du nu om? - Toast CD Reader? - for i så fald
har den _intet_ med selve brændingerne at gøre. Den er kun tiltænkt så man kan
bruge sin brænder som alm. CD Rom drev.

Og at Joliet skulle være en MS opfindelse, - den er ny for mig. Jeg mener
ellers, det er folkene bag udviklingen af Master CD Creator, der står bag
Joliet...

> [...]
> Mac OS 9.2.2. Det gør det ihvertfald ikke på de G4'ere vi har på
> arbejdet, som kører med det system. Vi bruger ovennævnte udvidelse og så

Jeg har aldrig brugt JVA, så jeg kan ikke sige, om den virker på 9.2.x eller
ikke. Det eneste, jeg kan sige, er, at jeg ingen problemer har med at læse
Joliet brændte CD'er på min Mac G3/333AV med 9.2.2 og med US Mac OS Developer
Version 9.2!

Og sjovt nok, hvis nu Joliet skulle være så udbredt blandt PC folket, så er der
faktisk svjv. ingen af dem i min omgangskreds, der har PC + brænder, der bruger
Joliet. De bruger netop Easy CD Creator.... altså et Toast produkt.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-12-02 13:11

in article 3E055241.47FD37A0@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 22/12/02 6:48:

> 'Selvfølgelig kender jeg navnet... Men du er jo aldrig kommet til at glemme
> noget, vel? - Den ligger endda på den hybrid CD, jeg har med Toast til både
> Mac og Win.

Der glemte du vist lige at Toast ikke findes til Windows....

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-12-02 14:32

> Det er jeg vel nok, når jeg udtrykkelig får at vide, at de er brændt i
> Joliet...

Og der er lange filnavne, også længere end Mac'en kan vise?

> 'Selvfølgelig kender jeg navnet... Men du er jo aldrig kommet til at
> glemme noget, vel? - Den ligger endda på den hybrid CD, jeg har med
> Toast til både Mac og Win.

Men har du prøvet det? Jeg har ikke selv prøvet det program, så jeg ved
ikke hvordan indstillingerne foregår der. Jeg vil dog gætte på, at man
specifikt kan vælge Joliet som filsystem, hvis man vil bevare sine lange
filnavne, som kan være meget længere end Mac'ens (Mac OS <9) 32 tegn.

> Jeg snakker ikke om ISO9660 format, - men om 'Øvrige formater' / 'Foreign
> File Access' udvidelsen. Og da jeg kun har OS 9.1 og 9.2.2 på mine
> maskiner, så kan jeg heller ikke udtale mig om forholdene i fx. X.

Jeg tror du roder det lidt sammen her. Joliet CD'ere _er_ i ISO9660
format, da Joliet blot er en udvidelse til ISO9660 specfifikationen,
akkurat som Toast's måde at bevare Mac'ens "lange" filnavne på en
ISO9660 CD.

> Hm... hvilken Toast udv. snakker du nu om? - Toast CD Reader? - for i så
> fald har den _intet_ med selve brændingerne at gøre. Den er kun tiltænkt
> så man kan bruge sin brænder som alm. CD Rom drev.

OK, den kunne misforstås, og det gjorde du så. Med "udvidelse" mener jeg
udvidelse til ISO9660 specifikationen. Da Windows brænderprogrammer
bruger Joliet specifikationen, som ikke er understøttet af Apple's
CD-ROM driver, så kan vi ikke se de lange navne uden hjælp fra en 3.
parts udvidelse.

> Og at Joliet skulle være en MS opfindelse, - den er ny for mig. Jeg mener
> ellers, det er folkene bag udviklingen af Master CD Creator, der står bag
> Joliet...

Jeg har ikke kunnet finde et endegyldigt bevist for, at MS har opfundet
Joliet, så din mening er lige så god som min her.

> [...]
> er der faktisk svjv. ingen af dem i min omgangskreds, der har PC +
> brænder, der bruger Joliet. De bruger netop Easy CD Creator.... altså et

Altså... nu blander du det sammen igen. Joliet er en udvidelse til
ISO9660, som er et filsystem til CD'ere. Easy CD Creator er såvidt jeg
ved ikke et filsystem og de har næppe opfundet deres eget, da det så vil
være temmeligt svært at udveklse CD*ere med vennerne.

Det kan godt være, at Easy CD Creator er så Wizard-styret at ordet
Joliet aldrig bliver nævnt for at gøre det så nemt som muligt, men hvis
de har navne længere en 8+3 tegn på deres CD'ere, så er det meget
sandsynligt, at det bruger Joliet. Hvis de er over 32 tegn, så er det
ganske sikkert.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-12-02 17:41

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Og der er lange filnavne, også længere end Mac'en kan vise?

Jep, og her cutter Mac'en jo selvfølgelig ved de 31 tegn, - resten er ikke med.
Sidste tegn er i så tilfælde '…'.

> [...]
> specifikt kan vælge Joliet som filsystem, hvis man vil bevare sine lange
> filnavne, som kan være meget længere end Mac'ens (Mac OS <9) 32 tegn.

Nej, jeg har ikke selv prøvet Easy CD Creator, da jeg ingen Wintel har. - Jeg
kunne jo selvfølgelig prøve at installere den på min Softwindows 95 og se,
hvordan den er at bruge.

> [...]
> format, da Joliet blot er en udvidelse til ISO9660 specfifikationen,
> akkurat som Toast's måde at bevare Mac'ens "lange" filnavne på en

Hm... Det er jeg nu ikke så sikker på. Hvorfor er der så ellers mulighed for at
vælge både ISO og Joliet - _hver_ for sig?

Den eneste, jeg kender, der bruger Joliet bruger det kun fordi han har en WinME
også, hvor han ikke har mulighed for at læse Mac formaterne udover ISO9660. Han
bruger en bærbar Mac i marken og ME'eren på kontoret pga. dels
regnskabsprogram, dels pga. et helt specielt CAD program til ingeniørarbejde.

> [...]
> bruger Joliet specifikationen, som ikke er understøttet af Apple's
> CD-ROM driver, så kan vi ikke se de lange navne uden hjælp fra en 3.

OK, men som ovenfor nævnt, så kan jeg trods det stadig se og læse
Joliet-brændte CD Rom, men sidste tegn er også '...'.

> Jeg har ikke kunnet finde et endegyldigt bevist for, at MS har opfundet
> Joliet, så din mening er lige så god som min her.

Jeg har læst et sted, at Joliet blev udviklet pga. mange lange filnavne i især
musiknumres navne, og at det blev udviklet til ren prof brug - netop sammen med
Master CD Creator, der er et rent professionelt produkt til multikopiering af
musik CD'er. - At MCDC så er et usædvanligt tungt program at arbejde med er
noget helt andet. Jeg har prøvet den, og den er umulig at styre på en fornuftig
måde, hvis man ikke har en ren brænderkæde med flere ens brænderstationer.

> [...]
> ved ikke et filsystem og de har næppe opfundet deres eget, da det så vil
> være temmeligt svært at udveklse CD*ere med vennerne.

Svjh. fra readme filen, som er det eneste, jeg har læst til ECDC, så bruges der
std. Win ISO format efter den ganske alm. brugte fat32 tabel som er i Win 95 og
frem.

> [...]
> de har navne længere en 8+3 tegn på deres CD'ere, så er det meget
> sandsynligt, at det bruger Joliet. Hvis de er over 32 tegn, så er det

Øøh.... Nu er det jo så bare det, at fra og me Win95, så er std. selv for
Windows mindst 32 tegn pr filnavn. - Så meget kan jeg trods alt se på min
Softwindows 95 og 98...

Og efter din mening, så burde jeg jo så ikke kunne læse CD'er, der er brændt
med det program - eller et andet program og så stadig se de lange filnavne. -
Men det kan jeg nu altså.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-12-02 18:10

> Hm... Det er jeg nu ikke så sikker på. Hvorfor er der så ellers mulighed
> for at vælge både ISO og Joliet - _hver_ for sig?

Fordi Joliet er en udvidelse til ISO9660, da denne standard oprindeligt
(og stadig) kun understøtter 8+3 filnavne.

> OK, men som ovenfor nævnt, så kan jeg trods det stadig se og læse
> Joliet-brændte CD Rom, men sidste tegn er også '...'.

Mystisk...

> [...]
> umulig at styre på en fornuftig måde, hvis man ikke har en ren brænderkæde

Jeg fandt en rigtig god forklaring hos Roxio, hvor man også kan se, at
MS opfandt Joliet og at Mac'en ikke kan vise de lange Joliet navne.

http://www.roxio.com/en/support/cdr/filesystems.html

Der står mere om det i det andet afsnit i dette link:

http://www.roxio.com/en/support/toast/toasthybrid.html

> Øøh.... Nu er det jo så bare det, at fra og me Win95, så er std. selv for
> Windows mindst 32 tegn pr filnavn. - Så meget kan jeg trods alt se på min
> Softwindows 95 og 98...

Derfor opfandt MS Joliet...

> Og efter din mening, så burde jeg jo så ikke kunne læse CD'er, der er
> brændt med det program - eller et andet program og så stadig se de lange
> filnavne. - Men det kan jeg nu altså.

Såvidt jeg kan læse fra ovenstående links, så er de CD'ere nok brændt
med "Long File Names", hvilket er en anden udvidelse til ISO9660
formatet. Det er _ikke_ Joliet CD'ere, hvilket ville være nødvendigt,
hvis filnavnene var over 32 tegn.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-12-02 17:52

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Fordi Joliet er en udvidelse til ISO9660, da denne standard oprindeligt
> (og stadig) kun understøtter 8+3 filnavne.

- Jeg tror, jeg skal have installeret ECDC på min Softwindows og prøve at lege
lidt med den...

> Mystisk...

Hm, tja.... - Kan det muligvis have noget at gøre med, at jeg bruger en
specialversion af Toast - 4.2Pro? - Den nåede jo aldrig at komme i kommerciel
handel, før Titanium 5 kom ud...

> [...]
>
> http://www.roxio.com/en/support/cdr/filesystems.html
>
> Der står mere om det i det andet afsnit i dette link:

Har bookmarket dem til senere læsning...

> Derfor opfandt MS Joliet...

Nu har jeg hentet de to tilgængelige Joliet kontrolpaneler ned. Der er ikke
noget umiddelbart, der siger noget om MS copyright eller ikke...

> [...]
> med "Long File Names", hvilket er en anden udvidelse til ISO9660
> formatet. Det er _ikke_ Joliet CD'ere, hvilket ville være nødvendigt,

Hm, - hvad så med de filnavne, der er cuttet ved de max. 31 Mac-tegn og ender
med '...'? - Mig bekendt så indikerer '...', at navnet er længere end det
normale for en Mac...

Og de få gange, jeg har fået at vide, at det har været Joliet CD'ere, så har
jeg altså stadig kunnet læse dem, - men som sagt, så er filnavnene ligeledes
blevet kortet af.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-12-02 18:00

> Hm, tja.... - Kan det muligvis have noget at gøre med, at jeg bruger en
> specialversion af Toast - 4.2Pro? - Den nåede jo aldrig at komme i kommerciel
> handel, før Titanium 5 kom ud...

Det ved jeg ikke, men det lyder ikke sandsynligt, da det jo er Apple's
CD-ROM driver der står for læsningen af CD'ere i det indbyggede drev.
Ikke engang Toast CD-Reader til Toast 5 Titanium kan læse Joliet CD'ere
og de henviser også til Joliet Volumne Access, som er lavet af en deres
egne programmører.

> Nu har jeg hentet de to tilgængelige Joliet kontrolpaneler ned. Der er ikke
> noget umiddelbart, der siger noget om MS copyright eller ikke...

Det er en åben standard, så der skal nok ikke stå noget mht. copyright.

> Hm, - hvad så med de filnavne, der er cuttet ved de max. 31 Mac-tegn og ender
> med '...'? - Mig bekendt så indikerer '...', at navnet er længere end det
> normale for en Mac...

Måske det er brænderprogrammet som automatisk indsætter ... når man
vælger at brænde med Long File Names, da man jo vil blive klippet under
alligevel. Det synes jeg selv lyder plausibelt, men hvis du prøvede den
pågældende CD i en PC, ville du se om ikke den også har forkortede navne
der.

> Og de få gange, jeg har fået at vide, at det har været Joliet CD'ere, så har
> jeg altså stadig kunnet læse dem, - men som sagt, så er filnavnene ligeledes
> blevet kortet af.

Til 8+3 eller 31?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-12-02 18:07

Hej René

31 - 30+'...'

René Frej Nielsen wrote:

> Til 8+3 eller 31?

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-12-02 18:12

> Hej René
>
> 31 - 30+'...'

Jeg gad godt se, hvordan de bliver læst på en PC'er! Gad vide om det er
nok at prøve med din Softwindows, eller om den læser igennem Apple's
CD-ROM driver (kender ikke SW)?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-12-02 02:04

Hej René

Hm... Jeg mener, det er både og... forstået på den måde, at SW95/98 har
sin egen CD Rom driver, men jeg kan samtidig også vælge at bruge CD drevet
som 'shared disk'.

Hvis jeg fx. indsætter en CD med autostart / autoinstall i Softwindows, så
starter installeren automatisk. Jeg kan også afslutte autoinstalleren /
autorun funktionen og så gå ind i Harddisk File C og lokalisere CD drevet
dér og starte en .exe fil uden at bruge autoinstaller.

Så hvordan den vil reagere på en Joliet brændt CD-R, tør jeg ikke sige.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-12-02 11:46

> [...]
> dér og starte en .exe fil uden at bruge autoinstaller.
>
> Så hvordan den vil reagere på en Joliet brændt CD-R, tør jeg ikke sige.

Det lyder som om, det fungerer omtrent som Virtual PC, så mon ikke den
vil opføre sig som en alm. PC'er. Du kan jo prøve med en af de CD'ere,
hvor navnene ender på ... på Mac'en.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-12-02 16:10

Hej René

Det vil jeg gøre, såsnart jeg får SW op at køre igen og kan låne en Joliet
brændt CD, - så jeg sætter lige denne her sidste mail i 'venteposition' indtil
da.

Ellers en god jul til alle her på listen.

mvh. Eri kRichard

Fra : N/A

Dato : 28-12-02 16:25

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-12-02 16:25

Hej René - og andre med...

Nu tror jeg, jeg har løst 'gåden' omkring Joliet og Mac, selvom jeg
ingen Joliet udv. eller kontrolpaneler eller andet ekstra har
installeret.

Mulighederne for at læse Joliet formatet ligger åbenbart i 3 ting.
1, ISO-9660 udvidelsen i OS 9.2.2
2, Udv. 'Øvrige formater' i OS 9.2.2
3, Toast 4.2Pro Deluxe

Jeg har lige brændt en CD i ISO9660 med nogle manualer på til én, der
skulle bruge dem, så jeg valgte ISO, da de også skal kunne læses på en
PC også.

Man sætter Toast 4.2 til ISO9660, - trækker filerne over på vinduet og
vælger så 'Data'. I settings får man så indstillingsmulighederne til ISO
formatet frem.

Her er der flg. muligheder:
Format:
1, CD-Rom XA (std. for Windows)
2, CD Rom (std. for Mac)

Naming / indstilling af navnelængder:
1, ISO 9660 Level 1 (std. 8+3 karakterer)
2, Allow MS-DOS Names (std. 8+3)
3, Allow Macintosh Names (32 karakterer)
4, Joliet [MS-DOS + Windows Names] (+32 karakterer)

I Toast 4.1.3Dlx er der kun de 3 øverste muligheder.

Plus, at der er et afkrydsningsfelt - 'Use Apple Extensions'.

Jeg kan ikke læse og forstå det anderledes, end at Joliet formatet er
inkluderet i 'ISO-9660' og Øvrige Formater udvidelserne.

Så det løser vist gåden omkring problemet...

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-12-02 18:30

> [...]
> installeret.
>
> Mulighederne for at læse Joliet formatet ligger åbenbart i 3 ting.

Kan du ikke prøve at slå dem fra skiftevis og se hvad der virker?

> [...]
> inkluderet i 'ISO-9660' og Øvrige Formater udvidelserne.
>
> Så det løser vist gåden omkring problemet...

Jamen, hvilken indstilling valgte du i Toast? Kun nr. 4 laver en rigtig
Joliet CD, de andre er andre udvidelser til ISO9660.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-12-02 20:11

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Kan du ikke prøve at slå dem fra skiftevis og se hvad der virker?

Mht. at brænde i de fire formater, så har det ingen indflydelse, om de tre
udv. er i systemmappen eller ikke. Så Joliet formatet er åbenbart en del af
selve Toast 4.2 programmet.

Og mht. at læse en ren Joliet CD, så har jeg kun en enkelt selv med .wav
filer på, og den er der ingen problemer med bare 'ISO 9660 udvidelse' og
'Øvrige Formater' er i systemmappen.

Skal have afprøvet, hvad der sker, når en eller begge er inaktive...

> Jamen, hvilken indstilling valgte du i Toast? Kun nr. 4 laver en rigtig
> Joliet CD, de andre er andre udvidelser til ISO9660.

Jeg valgte 'Allow Macintosh Names (32 karakterer)', da jeg ikke véd, hvilket
Mac system, han kører.

Men det kan ihvertfald konstateres, at Toast 4.2Pro kan brænde Joliet uden
videre. Og så prøver jeg lige at slå fra og se, hvad der sker med læsningen
af min eneste rigtige Joliet CD.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-12-02 05:07

> Jeg valgte 'Allow Macintosh Names (32 karakterer)', da jeg ikke véd, hvilket
> Mac system, han kører.

Jamen, så er det jo ikke en Joliet CD.

> Men det kan ihvertfald konstateres, at Toast 4.2Pro kan brænde Joliet uden
> videre. Og så prøver jeg lige at slå fra og se, hvad der sker med læsningen
> af min eneste rigtige Joliet CD.

Toast har i lang tid kunnet brænde Joliet CD'ere, men det har bare ikke
været muligt at læse dem igen på Mac'en.

Prøv at brænde en CD med Joliet valgt og ikke "Allow Macintosh names".
Så tror jeg du får problemer med at læse den.

Fra : Christian Bech

Dato : 22-12-02 23:54

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) skrev:

> [...]
>specifikt kan vælge Joliet som filsystem, hvis man vil bevare sine lange
>filnavne, som kan være meget længere end Mac'ens (Mac OS <9) 32 tegn.

Det har du ret i. Min spritnye Easy CD Creator står oven i købet til
Joliet som standard.
--
Christian

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-12-02 00:17

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Det har du ret i. Min spritnye Easy CD Creator står oven i købet til
> Joliet som standard.

Det er klart, da de færreste aner hvad det er og de vil nok blive ret
skuffede, hvis de så at alle filnavnene var skåret ned til 8+3. Det er
derfor bedre altid at brænde i Joliet.

Fra : J.S.

Dato : 20-12-02 22:43

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Eller skal der særligt software til?
>
> Og hvis det er ok skal det være en ISO9660 eller er en Joliet også OK?
>
> God jul
>
> Bruno

Ja, og der skal ikke noget særligt software til.
Det kan være et problem hvis det er omvendt.

Mvh.
Jørgen Sørensen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 20-12-02 22:56

J.S. wrote:
> Ja, og der skal ikke noget særligt software til.
> Det kan være et problem hvis det er omvendt.

Super, tak til jer begge to.

Mvh

Bruno

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 23-12-02 17:48

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> Eller skal der særligt software til?
>
> Og hvis det er ok skal det være en ISO9660 eller er en Joliet også OK?

Det kan være en fordel at downloade Joliet Volume Access. Det har jeg i
al fald haft meget glæde af til OS9! (find udvidelsen her:
http://www.tempel.org/joliet/)

mvh ~ Jørgen Tietze