Blokering af togtrafikken
Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-12-02 18:24

Er det mig der husker forkert eller er der en rimelig stor straframme
forbundet med at stoppe/forstyrre togtrafikken?

Det der undrer mig er at togstewardeserne nu er blevet fjernet af
politiet fra sporene for anden gang. Jeg formoder at de ikke er blevet
sigtet første gang, da jeg ikke regner med nogen vil lave det nummer to
gange, pga. strafferammen. Men hvad er grunden til at de ikke er blevet
sigtet første gang?

Fra : Aston Villadsen

Dato : 20-12-02 19:30

On Fri, 20 Dec 2002 18:24:03 +0100, Anders Bo Rasmussen
<fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>sigtet første gang, da jeg ikke regner med nogen vil lave det nummer to
>gange, pga. strafferammen. Men hvad er grunden til at de ikke er blevet

Så vidt jeg husker gik de frivilligt fra skinnerne inden politiet kom
ved deres første blokade.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-12-02 14:48

"Aston Villadsen" <aston@villadsen.com> skrev i en meddelelse
> On Fri, 20 Dec 2002 18:24:03 +0100, Anders Bo Rasmussen
>
> Så vidt jeg husker gik de frivilligt fra skinnerne inden politiet kom
> ved deres første blokade.

Det hænger også sammen med, at det drejer sig om en konflikt mellem
arbejdsgiver og arbejdstagere.
I en arbejdskonflikt er det ikke forbudt at foranstalte en blokade af den
pågældende virksomhed.
Men da togtrakken er en vægtes som en vigtig opgave i samfundet i lighed med
ambulancekørsel, skal politiet fjerne blokaden.
Men da Togstewardesserne ikke har gjort noget ulovligt, kan de heller ikke
arresteres.
Først efter at deres ansættelsesforhold er ophørt, og de stadig blokerer
virksomheden, begår de noget ulovligt.
(2 eksempler herpå er Ribus-skandalen og Århus Renholdningsselskab, hvor de
strejkende blev løst fra deres ansættelsesforhold under strejken og
blokaden)

Polititet kan selvfølgelig også arrestere dem, hvis de modsætters sig
politiets henstilling om at fjerne sig og opløse blokaden.

Men der er intet i vejen for at de opretter en ny blokade, lige så snart
politiet er gået igen.

Havde det været en syltetøjsfabrik, havde politiet ikke grebet ind før end,
der foregik ulovligheder som f.eks hærværk imod virksomheden.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Pjn

Dato : 21-12-02 14:51

"Jesper Nielsen" <jni@stoptdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> arbejdsgiver og arbejdstagere.
> I en arbejdskonflikt er det ikke forbudt at foranstalte en blokade af den

Togstewardesserne er ikke ansat i DSB, hvis tog de har blokeret.

Pjn

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-12-02 15:34

"Jesper Nielsen" <jni@stoptdcadsl.dk> skrev Sat, 21 Dec 2002 14:47:30
+0100

>Det hænger også sammen med, at det drejer sig om en konflikt mellem
>arbejdsgiver og arbejdstagere.
>I en arbejdskonflikt er det ikke forbudt at foranstalte en blokade af den
>pågældende virksomhed.

Nu er jeg lidt desorientert.!

En blokade går normalvis udpå at forhindre tilkørsel af varer /
frakørsel af færdige produkter- fair nok.

>Men da Togstewardesserne ikke har gjort noget ulovligt, kan de heller ikke
>arresteres.

Mig bekendt er det ikke lovligt at gå ind på selve virksomheden og lægge
hindringer i vejen for at maskinerne kan køre.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-12-02 17:29

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >
> Mig bekendt er det ikke lovligt at gå ind på selve virksomheden og lægge
> hindringer i vejen for at maskinerne kan køre.?

Det har du selvfølgelig ret i, men nu er en blokade mod DSB jo osse lidt
speciel, idet hele arealet, som virksomheden opererer på, er ejet af
virksomheden selv, incl skinnearealet.

En anden ting, der gør sagen lidt speget, er, hvis togstewardesserne ikke er
ansat af DSB, men af en anden virksomhed, der forpagter denne service af
DSB.
Det ved jeg helt ærligt ikke noget om. Det må en domstol nok afgøre.

Til gengæld ved jeg, at politiet er yderst langmodigt, når det kommer til at
gribe ind i arbejdskonflikter.
Farer politiet alt for hårdt frem, risikeres der modreaktioner fra landets
øvrige arbejdsstyrke.
Politiet vinder ingenting ved at landets virksomheder lægges øde.
Så er det bedre at bruge lidt diplomati for at få folk til at gå fredeligt.

Det er ganske vist længe siden sidst, (under den forrige borgerlige
regering) at sympatistrejker var hyppige.
Men bare vent til, krisen kradser igen. Så rotter arbejderne sig sammen, når
det hele bliver for surt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-12-02 17:40

Jesper Nielsen wrote:

> Det har du selvfølgelig ret i, men nu er en blokade mod DSB jo osse
> lidt speciel, idet hele arealet, som virksomheden opererer på, er
> ejet af virksomheden selv, incl skinnearealet.

Sporarealet ejes ikke af DSB, men af Banestyrelsen.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-12-02 17:58

Jesper Nielsen skrev Lørdag den 21. december 2002 17:29 i
dk.videnskab.jura:

> Det har du selvfølgelig ret i, men nu er en blokade mod DSB jo
> osse lidt speciel, idet hele arealet, som virksomheden opererer
> på, er ejet af virksomheden selv, incl skinnearealet.

Det er ikke DSB der ejer skinnearealet, det er banestyrelsen, det er
så DSB der driver hovedeparten af togdriften her til lands, omend
Ariva har en stor del af togdriften i det Jyske.

> [...]
> virksomhed, der forpagter denne service af DSB.
> Det ved jeg helt ærligt ikke noget om. Det må en domstol nok

Du behøves ikke at have noget "hvis" det er et privat selskab der
har forparktning på at slæge i togene.

Ivar Madsen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 22-12-02 11:16

On Sat, 21 Dec 2002 17:29:07 +0100,
Jesper Nielsen <jni@stoptdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Politiet vinder ingenting ved at landets virksomheder lægges øde.
> Så er det bedre at bruge lidt diplomati for at få folk til at gå fredeligt.

Men når politiet modtager en anmeldelse på noget så alvorligt (dvs. med
stor strafferamme), kan de så vælge bare at se igennem fingre med det?
(Dette er et rent juridisk spørgsmål)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-12-02 16:20

Anders Bo Rasmussen skrev Søndag den 22. december 2002 11:15 i
dk.videnskab.jura:

> Men når politiet modtager en anmeldelse på noget så alvorligt
> (dvs. med stor strafferamme), kan de så vælge bare at se igennem
> fingre med det? (Dette er et rent juridisk spørgsmål)

Jeg ved ikke om politiet kan vælge bare at se igennem finger med
det, men de sagde i fjerneren i aftes (mener jeg det var) at de
ikke vil forsætte med den aktionsform, da de så risikere straf for
det, så politiet har alså tilsydelande valgt at snarke med dem
første gang, og så fået dem til at stoppe, næste gang har de fået
en skideballe, og besked på at hvis der kommer en 3. gang, så
vanker der straffesager.

Ivar Madsen

Fra : Møller

Dato : 24-12-02 17:29

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> wrote in message
> Anders Bo Rasmussen skrev Søndag den 22. december 2002 11:15 i
> dk.videnskab.jura:

Jeg fatter ikke en s.... af det i snakker om.

1. togstewardesserne er uenige med deres arbejdsgiver. Dette er ikke DSB,
banestyrelsen, togfører eller rejsende, men et privat firma, der har vundet
en licitation om servering på visse togstrækninger.
2. de forhindrer offentlig transport.

De to ting har da intet med hinanden at gøre! ud over, at det giver mere
pressedækning at forhindre et IC tog i at køre, end at stå på en dødssyg
gade midt i København, hvor man kan vælge en anden vej. Hvis TV og aviser
holdt sig væk, gik det nok hurtigt i sig selv igen.

Ergo:
1. de kan blokere ind til deres arbejdsgivers kontor, hvis altså det er en
lovlig konflikt. Men hvem ville bekymre sig om det.
2. de har forbrudt sig mod loven og bør behandles herefter.

Det smager lidt for meget at rette bager for smed.

men de fik vel lidt goodwill i anledningen af julen.

Glædelig jul og godt nytår
--
Møller

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-12-02 09:19

Møller skrev Tirsdag den 24. december 2002 17:28 i
dk.videnskab.jura:

> men de fik vel lidt goodwill i anledningen af julen.

Det er ikke altid når politiet konstatere en lov overtrædelse, og de
griber ind, at det medføre at man bliver noteret og søgt straffet,
det sker stadig at de nøjes med "en skideballe"

Ivar Madsen