Samme niveau på MP3-filer- (software)?
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 20-12-02 14:28

Jeg vil lave en fest-CD ud af MP3-filer - hvordan sikrer jeg mig, at
de alle har samme lydstyrke, så jeg ikke skal skure op og ned
undervejs? Kan man få noget software til formålet?

Lars

Fra : Lars Bernau

Dato : 20-12-02 14:47

In article <nj660v0ib065f8q32n9kcjiremsjl40d2f@4ax.com>, lcj@wanadoo.dk
says...
> Jeg vil lave en fest-CD ud af MP3-filer - hvordan sikrer jeg mig, at
> de alle har samme lydstyrke, så jeg ikke skal skure op og ned
> undervejs? Kan man få noget software til formålet?

Skal det være en audio CD eller en mp3 CD ???

--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Mo

Dato : 20-12-02 14:56

Se her:

http://freshmeat.net/projects/normalize/?topic_id=114%2C113

http://www.mp3machine.com/news/537/#cont

Mvh, Andreas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-12-02 15:04

In dk.kultur.musik, lcj@wanadoo.dk wrote:

>Jeg vil lave en fest-CD ud af MP3-filer - hvordan sikrer jeg mig, at
>de alle har samme lydstyrke, så jeg ikke skal skure op og ned
>undervejs? Kan man få noget software til formålet?

Normalization som allerede er foreslået kan gøre det, men kvaliteten
bliver ikke alt for god. En mere "intelligent" måde at gøre det på, er
at bruge Mp3Gain, som justere lydstyrken uden kvalitetstab.

Mp3gain: <http://www.geocities.com/mp3gain/>

--
Lars Stokholm

Fra : Peter G

Dato : 20-12-02 20:55

Lars Stokholm <stokholm@diku.dk> wrote:

> [...]
>bliver ikke alt for god. En mere "intelligent" måde at gøre det på, er
>at bruge Mp3Gain, som justere lydstyrken uden kvalitetstab.

Desuden bør folk ikke forvekale "peak-normalization" med "percieved
loudness".

Mp3gain (baseret på ideen bag replaygain udviklet af David Robinson)
tager netop højde for dette. Den normaliserer (tabsfrit og reversibelt)
dine MP3- filer så de opfattes/lyder til at have det samme lydniveau.

Findes også til Vorbisfiler (mere smart, da den bruger tags som
afspilleren så aflæser og korrigerer for istedet for at ændre på selve
lydfilen)

Sog med "vorbisgain" på http://www.hydrogenaudio.org eller Google og
du burde kunne finde det
--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål), ja den har så:

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 21-12-02 01:35

On Fri, 20 Dec 2002 15:04:22 +0100, Lars Stokholm <stokholm@diku.dk>
wrote:

> [...]
>bliver ikke alt for god. En mere "intelligent" måde at gøre det på, er
>at bruge Mp3Gain, som justere lydstyrken uden kvalitetstab.

Det var et tip, jeg godt kunne have undværet .

Dels virker lortet ikke på min computer (Win 98), det går i stå ved
analyzing). Dels slettede programmet også alle andre mapper og
programmer i det sub-directory, den stod i, da jeg brugte dens eget
af-installering. Pis!

Lars

(ikke din skyld, I know

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 21-12-02 06:29

On Sat, 21 Dec 2002 01:34:32 +0100, lcj@wanadoo.dk wrote:

> [...]
>analyzing). Dels slettede programmet også alle andre mapper og
>programmer i det sub-directory, den stod i, da jeg brugte dens eget

Okay, tippet var faktisk godt nok, for nu virker det sørme (jeg har
dog ikke prøvet at af-installere det endnu...

Lars

Fra : Peter Theglev

Dato : 20-12-02 21:03

iTunes på Mac gør det automatisk.