Opgør med kostpyramiden
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-12-02 13:20

Hej gruppe

Jeg vil henlede opmærksomheden på

<http://www.sciam.com/print_version.cfm?articleID=0007C5B6-7152-1DF6-9733809EC588EEDF>

som er en lang, men absolut læsværdig, redegørelse for det forkerte
i kostsammensætningen ifølge kostpyramiden som vi kender den. Guf
for folk der er på "low-carb".

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 20-12-02 19:59

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote in message
> [...]
>
> som er en lang, men absolut læsværdig, redegørelse for det forkerte
> i kostsammensætningen ifølge kostpyramiden som vi kender den. Guf

Interessant. Nu argumenterer artiklen jo ikke direkte for low-carbing, men
mod en alt for primitiv fokusering på energiprocenter.

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-12-02 20:05

Peter Westh skrev:

> Nu argumenterer artiklen jo ikke direkte for low-carbing, men
> mod en alt for primitiv fokusering på energiprocenter.

Det kan nu sagtens være gode nyheder for lc'ere alligevel. Nu er
hele befolkningen i årevis blevet tudet ørerne fulde med at fedt
er farligt, så som lc'er må man høre lidt af hvert når folk finder
ud af at man stræber efter at få 75% af sit energibehov dækket af
fedt.

// Klaus

Fra : Web . Woman

Dato : 21-12-02 23:45

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:29c0b597-4bb2-46e3-850c-ee48fcd815b9@news.szn.dk...

> Det kan nu sagtens være gode nyheder for lc'ere alligevel. Nu er
> hele befolkningen i årevis blevet tudet ørerne fulde med at fedt
> er farligt,

..... nej, tudet ørerne fulde med, at NOGET fedt er farligt.
Og at vi generelt spiser for meget fedt - især af det farlige.

Visse har så draget den fejlagtige og vidtfavnende konklusion, at "fedt er
farligt". Og at bare fedtet er væk, så feder det ikke......

> så som lc'er må man høre lidt af hvert når folk finder
> ud af at man stræber efter at få 75% af sit energibehov dækket af
> fedt.

Lyder også sindssygt - hvis man vel at mærke også interesserer sig for
indtaget af vitaminer og mineraler.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-02 00:10

Web . Woman skrev:

> [...]
>
> Visse har så draget den fejlagtige og vidtfavnende konklusion,
> at "fedt er farligt". Og at bare fedtet er væk, så feder det

Det er jo osse en vildfarelse.

> Lyder også sindssygt - hvis man vel at mærke også interesserer
> sig for indtaget af vitaminer og mineraler.

Dér kan du bare se!

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 22-12-02 11:56

> Dér kan du bare se!

75 % er da ret højt - svjv højere end selv Atkins og andre lowcarb-folk
anbefaler, er det ikke?

Det med vitaminerne og mineralerne afhænger jo nok mere af
kostsammensætingen end af fedtprocenten - man ville sagtens kunne spise
kilovis af frugt og grønt, og samtidig ligge på ca 75 %. De viaminer og
mineraler der er i kornprodukter, kunne så fås fra nødder, frø etc.

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-02 12:32

Peter Westh skrev:

> 75 % er da ret højt - svjv højere end selv Atkins og andre
> lowcarb-folk anbefaler, er det ikke?

Nej, egentlig ikke. De 75% er et "rundt tal", jeg tror de aktuelle
tal ligger på 73% fra fedt, 23% fra protein og 4% fra kulhydrat.

Det er værd at huske på at fedt indeholder godt dobbelt så megen
energi som protein og kulhydrat, så vægtmæssigt set spiser jeg en
smule mere fedt end protein og kulhydrat tilsammen.

> Det med vitaminerne og mineralerne afhænger jo nok mere af
> kostsammensætingen end af fedtprocenten

Nemlig, min kost består jo ikke af 75% smør. Jeg har stort set kun
droppet grød, brød, pasta, ris, sukker, kartofler og andre meget,
meget kulhydratrige fødevarer, og så genindført smør, ost, æg og
bacon. Dét, sammen med at jeg er påpasselig med hvilke grøntsager
jeg spiser (kulhydratfattige, som fx broccoli, blomkål, asparges,
grønne bønner, spinat, salat og champignon, men også avocado, peber
m.fl. bliver der plads til), har radikalt ændret energisammen-
sætningen - det er ikke fordi jeg bevidst indfører mere fedt (nuvel,
det at jeg stort set kun kigger på kulhydratindholdet gør at jeg
ikke længere er "bange" for ting som piskefløde, mayonnaise og
peanutbutter).

> - man ville sagtens kunne spise kilovis af frugt og grønt, og
> samtidig ligge på ca 75 %.

Ah, så skal der da godt nok spises meget i alt. Hvis jeg skulle
spise kilovis af frugt, er jeg ikke sikker på at der ville blive
plads til ret meget andet.

> De viaminer og mineraler der er i kornprodukter, kunne så fås
> fra nødder, frø etc.

Ja, sagtens. Tidligere på året tastede jeg i en periode på lidt over
to måneder alt hvad jeg spiste ind på <http://www.fitday.com/>, og
jeg får dækket stort set hele min behov undtagen et par B-vitaminer,
som jeg så får dækket ind via en multitab daglig. Det der til
gengæld kan undre mig meget, er hvordan jeg overhovedet fik dækket
mit ernæringsbehov _før_ jeg gik over til denne kostsammensætning,
for jeg spiser langt mere varieret nu end før, og føler mig
væsentlig bedre tilpas (jeg går ikke mere sukkerkold nogle timer
før hovedmåltiderne, bliver ikke utidigt træt, har mere energi, og er
frem for alt ikke konstant sulten).

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 22-12-02 12:57

> [...]
> droppet grød, brød, pasta, ris, sukker, kartofler og andre meget,
> meget kulhydratrige fødevarer, og så genindført smør, ost, æg og

Men de er jo alle - bortset fra æg - blandt de fødevarer, som den artikel du
indledte denne tråd med at henvise til, advarer imod, er de ikke?

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-02 13:14

Peter Westh skrev:

> Men de er jo alle - bortset fra æg - blandt de fødevarer, som
> den artikel du indledte denne tråd med at henvise til, advarer
> imod, er de ikke?

Alting i moderation. Jeg spiser ikke kilovis af bacon hver dag,
men før spiste jeg slet ikke noget. Jeg spiser heller ikke kilo-
vis af ost, men har genindført det.

Desuden synes jeg at artiklen slipper lidt let henover nogle ting.
Den fortæller fx at man ikke bør spise meget kød fordi der kan
dannes carcinogener ved stegningen. Okay, men burde det så ikke
være i orden at spise kogt kød? Og hvis man skærer så meget ned
på kød, som man kunne få indtryk af er nødvendigt (sidst i
artiklen), hvordan får man så fx carnitin nok til at sikre at
fedtforbrændingen forløber normalt?

Jeg er slet ikke enig i alt det der skrives i artiklen, jeg er
blot langt mere enig med dén, end med de folk der anbefaler
konventionel pyramidekost.

Det glædelige ved artiklen, synes jeg, er at den belyser hvilke
problemer der er forbudnet med at spise de kolossale mængder
kulhydrat der anbefales fra officiel side, og at den gør op med
myten om at fedt er farligt. Samtidig bekræfter den hvad jeg og
mange andre har _erfaret_ på low-carb: HDL går op, triglycerider
går drastisk ned, LDL forbliver enten uændret eller går ned,
blodsukkeret forbliver stabilt døgnet rundt, blodtrykket går ned,
m.m.

// Klaus

Fra : Web . Woman

Dato : 22-12-02 17:30

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:717faa7b-79d4-402c-ad69-6a29c9d70d9a@news.szn.dk...

> Nej, egentlig ikke. De 75% er et "rundt tal", jeg tror de aktuelle
> tal ligger på 73% fra fedt, 23% fra protein og 4% fra kulhydrat.

Hvis du dækker 75% af dit kaloriebehov med fedt, har du 25% tilbage til
protein og kulhydrat.

Kan du klare 3000 kcal dagligt, vil det sige, at du spiser 2250 kcal fra
fedt og altså kun har 750 kcal tilbage til både kulhydrat og protein.

Hvis du snupper cirka 80 gram protein om dagen (1 gram pr kilo kropsvægt),
går der 320 kcalorier til protein.

Tilbage er så sølle 430 kalorier, du kan indtage fra kulhydrat - og det
bliver dermed svært at dække dit behov for vitaminer og mineraler.

Omsætter du mindre end 3000 kalorier er det endnu sværere.

Og ja.. ved godt, at det altsammen er runde tal og at det er en kende mere
nuanceret end som så.

> [...]
> droppet grød, brød, pasta, ris, sukker, kartofler og andre meget,
> meget kulhydratrige fødevarer, og så genindført smør, ost, æg og

Genindført???? Hvad pokker har du dog levet af før?
Hvis du tidligere har levet et fedtforskrækket liv, har du næppe levet sundt
før *S*

> [...]
> jeg spiser (kulhydratfattige, som fx broccoli, blomkål, asparges,
> grønne bønner, spinat, salat og champignon, men også avocado, peber

Hvorfor dog være forsigtig med, hvilke grønsager du spiser. Spis dog løs. De
er ikke farlige!
Meget af de fedt du glad og gerne spiser er derimod farligt for dine
blodårer.

> det at jeg stort set kun kigger på kulhydratindholdet gør at jeg
> ikke længere er "bange" for ting som piskefløde, mayonnaise og
> peanutbutter).

Der er ingen grund til at være BANGE for hverken piskefløde, maoynaise og
penutbutter - men det er ikke fødevarer, der i særlig grad bidrager til at
dække kroppens behov for vitaminer og mineraler - så spis det primært for
fornøjelsens og smagens skyld.

Ikke uden at få for mange kalorier *S*

> føler mig væsentlig bedre tilpas (jeg går ikke mere sukkerkold nogle timer
> før hovedmåltiderne, bliver ikke utidigt træt, har mere energi, og er
> frem for alt ikke konstant sulten).

Skægt nok er det helt uden betydning, om folk går på den ene, anden eller
tredie diæt - så melder de som regel, at det er helt fantastisk, hvad de er
i gang med *S*

Og pudsigt nok vil selv overvægtige, forpustede mænd med ølvom og fedtede
årer som regel hævde, at de sørme har det helt fint med maden, de spiser.
Indtil de bliver frelse og fanatiske med en anden måde at leve på.

Du får jo også sjældent en ryger til at erkende de skavanker rygningen
påfører kroppen. De fleste er totalt blinde for, at deres levevis ikke
nødvendigvis er så sund, som de forestiller sig. At enkeltpersoner hævder,
at lige netop DERES mærkværdige kost er vejen til paradis, bør man derfor af
flere grunde ikke lægge for meget i.

Det er nemlig ikke er så enkelt endda at afgøre, om man er sund og lever
sundt.

For meget af det usunde fedt kan eksempelvis give skader/skavanker, der ikke
nødvendigvis er synlige eller mærkbare for den enkelte, før det er for sent.

Underskud af vitaminer og mineraler er heller ikke nødvendigvis noget, der
giver symptomer, som den enkelte forbinder med usund levevis.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-02 18:41

Web . Woman skrev:

> Hvis du dækker 75% af dit kaloriebehov med fedt, har du 25%
> tilbage til protein og kulhydrat.

Korrekt (i runde tal).

> Kan du klare 3000 kcal dagligt, [...]

Vi behøver slet ikke at gætte, for jeg har nøjagtige tal for mit
fødeindtag for hele september måned i år. Tallene herunder er
det daglige gennemsnit:

Energi: 2301 kcal
   Fedtsyrer:    191 g
      Mættede:   76 g
      Monoumættede:   71 g
      Polyumættede:   44 g
   Protein:    128 g
   Kulhydrater:    19 g
   Alkohol:    0 g

Fedtopløselige vitaminer:
   Vit A:       188%
   Vit D:       312%
   Vit E:       852%
   Vit K:      100%

Vandopløslige vitaminer:
   Vit C:      190%
   Thiamin:   321%
   Riboflavin:   306%
   Vit B6:      309%
   Vit B12:   715%
   Niacin:      272%
   Folinsyre:   201%

Spormineraler:
   Jern:      273%
   Zink:      191%
   Selen:      285%

Makromineraler:
   Calcium:   124%
   Fosfor:    224%
   Magnesium:    164%

(Det var mit mål at ligge under 20 g kulhydrat om dagen (uden i
øvrigt at skæve til energiindtaget), og det er da lykkedes meget
godt, ser det ud til.)

En del af tiden har jeg udover den daglige kost indtaget 1 styk
multivitamin som dækker 100% af dagsbehovet for de fleste vitaminer
og mineraler. Hvis vi leger at jeg har spist en vitamintablet
daglig i hele september måned, skal der trækkes 100% fra oven-
stående tal før man kan se hvor meget der kommer fra kosten. Og
så vil man se at jeg ville have været i underskud mht. til calcium
(jeg drikker slet ikke mælk, bruger kun en smule piskefløde og
mascarpone, og spiser ikke voldsomt meget ost) og magnesium, samt
muligvis C-vitamin og zink.

Der er ikke K-vitamin i de vitamintabletter jeg spiser, så de 100%
stammer udelukkende fra kosten. I øvrigt er det nogenlunde under-
ordnet om jeg får dækket mit K-vitaminbehov gennem kosten, da det
syntetiseres af tarmbakterierne.

Jeg har ikke kigget nærmere på hvor den megen vitamin E stammer fra,
men jeg gætter på at det er fra planteolier - mestendels fra hørfrø,
som jeg spiser en hel del af.

Vitamin B12 er formodentlig fra æg og kød.

Selen er nok fortrinsvist fra paranødder (en enkelt paranød inde-
holder en anelse mere end dagsbehovet af selen).

Mit jernindtag er ganske givet for højt, men det kan justeres ved
at spise mindre rødt kød samt at købe vitamintabletter uden tilsat
jern.

Jeg kan spise lidt mere grøn peber, så er jeg dækket ind mht. C-
vitamin. Jeg kan spise mere spinat o.lign. for at dække mig bedre
ind mht. magnesium, og jeg kan spise lidt mere ost og nødder for at
for få mere calcium.

Jeg ved fra august måned at jeg kan forbrænde 3'300 kcal/dag uden
at tage på, så når jeg engang er nede på min idealvægt, er der
omkring 1'000 kcal/dag at rutte med.

Fortæl mig igen at jeg ikke kan få dækket mine vitamin- og
mineralbehov.

> Genindført???? Hvad pokker har du dog levet af før?

Kulhydrater: grød, brød, pasta, ris, bananer.
Protein: skummetmælk, skinke, kalkun og kylling.

Sådan stort set - men selvfølgelig osse med grøntsager, og selv-
følgelig spiste jeg osse andet.

> Hvis du tidligere har levet et fedtforskrækket liv, har du næppe
> levet sundt før *S*

Helt enig, og det har jeg så rådet bod på nu.

> Hvorfor dog være forsigtig med, hvilke grønsager du spiser.

Fordi jeg forsøger at holde mig på under 25 g kulhydrat om dagen.
Så længe jeg gør det, taber jeg mig stødt og roligt ca. 1 kg om
måneden. Overskrider jeg de 25 g kulhydrat om dagen, tager jeg
på. Jeg har omkring 6 kg igen før jeg vil kalde det min ideal-
vægt, men jeg er mere fikseret på hvad spejlet siger end på vægten.

> Spis dog løs. De er ikke farlige!

Min erfaring siger mig at min krop ikke har godt af kulhydrater.
Da jeg først for alvor skar fedt væk fra min kost - efter samråd
med en diætist - og levede efter pyramidemodellen og de 7 kostråd,
tog jeg 7 kg på i løbet af et år. Den trend ønsker jeg IKKE at
gentage.

Det er muligt at du og mange andre kan omsætte mange kulhydrater
og holde vægten samtidig. Jeg kan ikke, og det har jeg taget
konsekvensen af. Havde jeg fortsat med min daværende kostplan,
var jeg ganske givet endt som en spærreballon med diabetes type II
inden for ganske få år (noget kunne tyde på at jeg allerede var
insulinresistent inden jeg begyndte på den nuværende kostplan,
men det er der så lavet om på nu).

> Meget af de fedt du glad og gerne spiser er derimod farligt for
> dine blodårer.

Sludder og vrøvl. Hvis vi nu holder os til fakta i stedet for
gætterier, så er mit blodtryk gået ned til 116/70 (jeg er 42 år),
triglyceriderne er faldet drastisk, mit totalkolesterol ligger i
normalområdet, mit LDL er faldet en smule og mit HDL er gået
væsentligt op, og jeg har tabt 6 kg.

Vil du stadig påstå at jeg er i farezonen? Tsk-tsk.

// Klaus

Fra : Web . Woman

Dato : 22-12-02 20:06

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:cd97cad6-b129-437d-837d-77bc451b97ec@news.szn.dk...

> En del af tiden har jeg udover den daglige kost indtaget 1 styk
> multivitamin som dækker 100% af dagsbehovet for de fleste vitaminer
> og mineraler.

Vitaminer på piller regner jeg for lapperi på dårlig ernæring.

Regner du vitaminer og mineraler fra piller med i dit indtag, kan du spise
hvad som helst og bilde dig ind, at du er dækket *S*

Jeg tror på, at man skal stræbe efter at dække behovet med fødevarer. Så
alsidigt som muligt.

Fedt skal vi også have - men hvorfor i alverden skulle vi dog dække
størstedelen af vores energiforbrug med en fødevare, der er så fattig på
næringsstoffer som fedt? herunder fedt, der er usundt.

De gode stoffer, som godt fedtstof indeholder, kan du få rigeligt af med
mindre end den mængde fedt du spiser.

> Fortæl mig igen at jeg ikke kan få dækket mine vitamin- og
> mineralbehov.

Det tvivler jeg meget stærkt på at du kan.

> Kulhydrater: grød, brød, pasta, ris, bananer.
> Protein: skummetmælk, skinke, kalkun og kylling.
> Sådan stort set - men selvfølgelig osse med grøntsager, og selv-
> følgelig spiste jeg osse andet.

Såååå ????

Hvad spiste du? Overnstående siger jo INTET om kombination og mængde.

> Helt enig, og det har jeg så rådet bod på nu.

Men at hoppe fra fedtforskrækkelse til fedtoverdrivelse fatter jeg ikke.

> Fordi jeg forsøger at holde mig på under 25 g kulhydrat om dagen.

Hvorfor?

> Så længe jeg gør det, taber jeg mig stødt og roligt ca. 1 kg om
> måneden.

Det kan man gøre på mange andre måder.

> Min erfaring siger mig at min krop ikke har godt af kulhydrater.

Tror jeg ganske enkelt ikke på.
Medmindre du taler om de raffinerede, industrialiserede, næringsfattige
kulhydrater! For så er vi enige.

> [...]
> med en diætist - og levede efter pyramidemodellen og de 7 kostråd,
> tog jeg 7 kg på i løbet af et år. Den trend ønsker jeg IKKE at

At leve fedtfattigt er ikke nødvendigt sundt. Og heller ikke nogen garanti
for vægttab.

> Vil du stadig påstå at jeg er i farezonen? Tsk-tsk.

Ja.... jeg er sikker på, at fedt i store mængder er unødvendigt og usundt.

Jeg tror på, at det er naturlige fødevarer med masser af vitaminer og
mineraler, du skal have flest af.

Du lever af færre kalorier, end du forbruger - og det forklarer jo fint dit
vægttab.

Hvis du ikke sørgede for at være i kalorieunderskud på din fedtdiæt, ville
du tage på - præcis som du vil med alle andre spisevaner. Så hvad pokker er
det, du tror er så magisk ved din diæt? Det er slet og ret slankekur på
kalorieunderskud. Og det er der altså ingen hokus-pokus ved. Det er sådan
man taber sig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-02 21:31

Web . Woman skrev:

> Regner du vitaminer og mineraler fra piller med i dit indtag,
> kan du spise hvad som helst og bilde dig ind, at du er dækket *S*
>
> [...]
>
> Det tvivler jeg meget stærkt på at du kan.

Er du faktaresistent? Jeg har lige vist dig gennemsnittet af en hel
måneds kostindtag. Jeg har forklaret dig at jeg nogle af dagene har
indtaget en vitamintablet, og at der derfor skal trækkes 100% fra de
procentsatser jeg angav. Jeg ligger stadig *langt* over dagsbehovet
for de allerfleste vitaminer og mineralers vedkommende. Jeg har på-
peget de få der er problemer med og fortalt hvorledes jeg kan få dæk-
ket de svage punkter ind ad naturlig vej (samtidig med at jeg viste
dig at jeg kan indtage 1'000 kcal ekstra om dagen uden at tage på,
således at der vitterligt *er* plads til at indtage ekstra føde).

Og du tvivler stadig?

Hvis det at jeg har vejet al min mad i to måneder og indtastet det i
en database som har udregnet næringsindholdet ikke kan overbevise
dig, hvad kan så?

> Jeg tror på, at man skal stræbe efter at dække behovet med fødevarer.
> Så alsidigt som muligt.

Dét er vi ikke uenige om, og det mener jeg osse at jeg gør et meget
langt stykke hen ad vejen. Jeg har lige vist dig hvor få ting man kan
sætte fingre på mht. mangler i min kost.

> [...]
> dække størstedelen af vores energiforbrug med en fødevare, der
> er så fattig på næringsstoffer som fedt? herunder fedt, der er

Som jeg tidligere har nævnt, så sidder jeg jo ikke og spiser smør
direkte fra krukken. Den fedt jeg indtager kommer fortrinsvis fra
nødder, hørfrø, ost, kød og fisk, og der følger andet med end fedtet.
Således kommer der A- og D-vitaminer sammen med fiskeolier, og E-
vitaminer sammen med planteolier. Og du kan selv bladre tilbage og
se hvor godt jeg er dækket ind mht. vitaminer - selv efter at man
trækker de 100% fra som vitamintabletten giver.

> De gode stoffer, som godt fedtstof indeholder, kan du få rigeligt
> af med mindre end den mængde fedt du spiser.

Sikkert, men men min nuværende kostplan opnår jeg: stabilt blodsukker,
ingen sult, større energi, forbedret kolesterolprofil og lavere blodtryk.

Tror du ikke at det fedtstof jeg spiser er godt? Jeg har vist dig
fordelingen af mættede, umættede og flerumættede fedtsyrer i min
kost. Synes du den er alarmerende? Og hvis ja, hvorledes synes du
da at den burde være (jeg snakker nu om fordelingen af fedtsyrer, ikke
om den totale mængde af fedt)?

> Såååå ????
>
> Hvad spiste du? Overnstående siger jo INTET om kombination og mængde.

Nej, jeg kan ikke sidde og remse et års kostplan op. Jeg spiste
stort set kun de ting jeg skrev ovenfor, og så har jeg selvfølgelig
lavet forskellige retter ud af det.

> Men at hoppe fra fedtforskrækkelse til fedtoverdrivelse fatter
> jeg ikke.

Det kan jeg se. Jeg prøver heller ikke at overbevise dig til at leve
som jeg gør - jeg fortæller dig blot hvordan min kost ser ud og
hvilken indvirkning den har på forskellige områder af mit liv og
min krop.

> Hvorfor?

Kulhydrat påvirker insulinproduktionen. Store mængder insulin gør
mig sulten og insulinresistent. Store mængder kulhydrat får mit
blodsukker til at svinge op og ned i store bølger dagen igennem.
Store mængder insulin deponerer fedt. Store mængder kulhydrat
øger blodets indhold af triglycerider.

Ved at holde mig under 25 g kulhydrat om dagen opnår jeg at mit
blodsukker er stabilt (det ligger pænt omkring 4,8 mmol/L døgnet
rundt), hvilket igen vil sige at jeg ikke er sulten i tide og
[især] utide, samt at jeg ikke bliver træt (andet end når der
virkelig er grund til det). Og triglyceriderne er helt i bund.

Når jeg ikke er sulten i utide, er jeg heller ikke fristet til
at småspise det ene og det andet - jeg spiser til måltiderne, samt
planlagte snacks ("minimåltider"), intet andet. Det gør at jeg
kan holde mit energiindtag på et niveau hvor jeg taber mig (men
efter at have påbegyndt dette eksperiment, er vægttabet blevet en
sekundærgevinst - den primære gevinst ligger i større vel-
befindende og stabilt blodsukker).

De 25 g er noget som har med mig at gøre, og de er fundet
eksperimentelt - det er den mængde kulhydrat jeg med mit
nuværende aktivitetsniveau kan tillade mig at spise uden at
tage på. Hvis jeg spiser mere kulhydrat, og ellers holder
resten konstant, tager jeg på. Men det er en individuel
værdi, andre kan spise mere og nogle få må holde sig på en
mindre mængde. Men for mig her og nu hedder det 25 g.

> Det kan man gøre på mange andre måder.

Det kan man, og mange gør det, men jeg har valgt denne måde. Den
virker for mig - det gjorde pyramidekosten og de 7 kostråd ikke.
For mig er dette en måde at tabe mig støt og roligt uden at lide
afsavn af nævneværdig grad. Jeg "led" vældig meget mere dengang
jeg forsøgte at leve fedtfattigt, og resultaterne stod slet ikke
mål med anstrengelserne - tværtimod, jeg tog 7 kg på i løbet af
blot et år. Nu har jeg tabt de 6 kg igen på under et halvt år -
uden smerte, uden sult, men med masser af lækker og sund mad.

> Tror jeg ganske enkelt ikke på.
> Medmindre du taler om de raffinerede, industrialiserede, nærings-
> fattige kulhydrater! For så er vi enige.

Du kan tro hvad du vil, jeg har oplevet det på min egen krop.

(Glemmer du at tage højde for at folk kan gå hen og blive insulin-
resistente og udvikle type 2 diabetes?)

> At leve fedtfattigt er ikke nødvendigt sundt. Og heller ikke
> nogen garanti for vægttab.

Enig.

> Ja.... jeg er sikker på, at fedt i store mængder er unødvendigt
> og usundt.

Unødvendigt, måske. Usundt, nej.

Hvordan vil du måle "sundhedsfaktoren" hvad dette angår, hvis det
ikke er gennem at scanne kolesterolprofilen? Og når nu mine
kolesteroltal er fremragende, og mit blodtryk er som en teenagers,
hvori ligger så det usunde?

Jeg forbrænder mit fedt, jeg deponerer det ikke - hverken på side-
benene eller i blodårerne. Der skal insulin til at deponere fedt.

> Jeg tror på, at det er naturlige fødevarer med masser af vitaminer
> og mineraler, du skal have flest af.

Det får jeg osse - endda i langt højere grad end før. Jeg spiser
stort set ikke mad med tilsætningsstoffer, men lever næsten udelukkende
af "naturlig" mad og gode råvarer. De 25 g kulhydrat jeg får om dagen
stammer fortrinsvis fra grøntsager - og man kan spise rigtig mange
grøntsager for 25 g hvis blot man vælger dem med omhu.

Og husk så på: I og med at jeg hver eneste dag holder mig under de 25 g
kulhydrat, så spiser jeg SLET IKKE kager og slik og sukker. Jeg får
ingen "tomme kalorier".

> Du lever af færre kalorier, end du forbruger - og det forklarer jo
> fint dit vægttab.

Ja, det er sådan man taber sig: ved at indtage mindre energi end man
forbruger. Kunsten er at blive ved med at gøre det og [for mig] at
undgå konstant at være sulten. Dette her er ikke nogen slankekur
jeg har tænkt mig at holde til jeg har tabt hvad jeg vil, for så at
vende tilbage til tidligere tiders kulhydratorgier (i en diæt på
10'000 kJ/dag hvor 60% af energien kommer fra kulhydrat, er der ca.
350 g kulhydrat - det er 14 gange så meget som jeg får om dagen,
hvilket er grunden til at jeg kalder det "orgie"); det er en kost
jeg har tænkt mig at fortsætte med til jeg evt. finder på noget
bedre eller sjovere. Når jeg har tabt mig det jeg vil, kan jeg
skrue kulhydratrationen op med 5 g/dag, så holder jeg vægten.

> Hvis du ikke sørgede for at være i kalorieunderskud på din fedtdiæt,
> ville du tage på - præcis som du vil med alle andre spisevaner.

Det har du fuldstændig ret i - og det fandt jeg osse ud af i august
måned hvor jeg ikke kunne forstå hvorfor jeg ikke tabte mig mere end
jeg gjorde, indtil jeg begyndte at taste *alt* jeg puttede i munden
ind i en database, som holdt rede på energiindtaget. Da fandt jeg
ud af at jeg i gennemsnit indtog 3'300 kcal/dag, hvilket jo er en hel
del. Jeg tog ikke på af det, men tabte mig altså heller ikke.
Derfor _ved_ jeg at jeg _kan_ forbrænde 3'300 kcal/dag (det er dog ikke
det samme som at jeg gør det, for når man sætter energiindtaget ned,
går stofskiftet osse gerne ned).

> Så hvad pokker er det, du tror er så magisk ved din diæt?

Jeg har på intet tidspunkt påstået at min kostplan er magisk. Det er
en kostplan, slet og ret, og den virker for mig med de fordele jeg har
nævnt nogle gange. Det er mit valg at leve på denne måde. Andre har
valgt at leve på andre måder, med andre resultater. Fred være med det,
for det er dem der skal leve med deres krop - jeg skal leve med min.

// Klaus

Fra : Web . Woman

Dato : 22-12-02 22:59

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:798abb6a-8ab5-4365-9e09-865771097a6a@news.szn.dk...

> Jeg har på intet tidspunkt påstået at min kostplan er magisk.

Du spiser færre kalorier end du forbruger - og så taber man sig. Såre
enkelt.... ingen hokus pokus.

> Det er en kostplan, slet og ret,

Ja.... og tillige en kostplan, som adskillige advarer mod. Og jeg tror de
har ret. Det forekommer mig at være indlysende logisk, at kroppen ikke har
gavn af en kost, hvor energien i overvejende grad kommer fra fedt.

> og den virker for mig med de fordele jeg har nævnt nogle gange.

Tror jeg gerne. At spise færre kalorier end man forbruger virker.

At kuren medfører vægttab er jo iøvrigt ikke dokumentation for, at den er
sund.

Spørgsmålet er også, hvad du har tabt. Når man reducerer kulhydratindtaget
kraftigt kommer der, har jeg læst mig til, et kraftigt væsketab. Samt et
godt indhug i muskelmassen.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-02 23:27

Web . Woman skrev:

> Spørgsmålet er også, hvad du har tabt. Når man reducerer kulhydrat-
> indtaget kraftigt kommer der, har jeg læst mig til, et kraftigt
> væsketab.

Der er væsketab ved enhver slankekur. Væsketabet ved den diæt jeg
holder mig til nu skyldes at jeg har opbrugt mine glycogendepoter.
Kroppen lagrer ca. 100 g glycogen i musklerne og 300 g glycogen i
leveren. Glycogenet (i alt ca. 400 g) oplagres sammen med ca. 3
gange dets eget vægt i vand (ca. 1,2 kg), så i og med at jeg har
skillet mig af med mine glycogendepoter, har jeg derved mistet små
2 kg glycogen+vand. Det er korrekt - det skete i løbet af de
første par dage.

Men det er noget vrøvl hvis man påstår at jeg er konstant dehydreret
(det ville jo være konsekvensen hvis væsketabet var større end den
mængde jeg drak (samt fik fra metabolismen)), for det er jeg bestemt
ikke.

> Samt et godt indhug i muskelmassen.

Dér tager du grueligt fejl. Det er tværtimod videnskabeligt bevist
at man netop på denne slankekur, i modsætning til mange andre kure,
bibeholder sin muskelmasse - eller endog øger den. Den kan ske fordi
proteinindtaget er forholdsvis stort. Jeg har ikke længere linket
til artiklen, men den er helt sikkert at finde på

   <http://www.lowcarbresearch.org/>

hvis der er nogen der ønsker at læse videre.

Jeg synes vi skal slutte her. Jeg har mine data på bordet, mens du
stadig mangler at påpege præcis hvad det er for behov jeg ikke får
dækket, samt at forklare mig hvorfor det er usundt for mig at få
75% af min energi fra fedtsyrer når nu mine kolesteroltal er frem-
ragende og mit blodtryk er som en teenagers. Jeg tager ikke imod
argumenter som "man kan sige sig selv", for hvis der er noget jeg
har lært under dette eksperiment, er det at min krop opfører sig
helt anderledes end man har forsøgt at fortælle mig i mange år.

// Klaus

Fra : kautaq

Dato : 22-12-02 23:04

Klaus Alexander Seistrup wrote:

[snip]

Hej Klaus

Jeg har arbejdet i en måned med at fælde, stabbe op, nette,
læsse, kører hjem og til sidst læsse juletræer på en lastvogn
til Norge og Tyskland.

Jeg har tabt mig næsten 10 kilo på godt en måned og jeg kan
springe 10 meter op i luften. (siger du det er løgn

Min kost er ikke hentet fra nogen kostpyramide, men den
minder om den. Og jeg har det fantastisk.

Rugbrød, A38, kål, kartofler, porre, løg, pastinak, kød,
skummetmælk, juice, masser af vand, æbler, persille, selleri,
leverpostej, rødbeder, ost og tyttebærsyltetøj til rådyret.

God jul til dig og alle de andre søde mennesker her i madgruppen.

Mike Hammer

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-12-02 00:20

Kautaq skrev:

> Jeg har arbejdet i en måned med at fælde, stabbe op, nette,
> læsse, kører hjem og til sidst læsse juletræer på en lastvogn
> til Norge og Tyskland.

Orv, du er lidt af en julemand, hva'?

> Jeg har tabt mig næsten 10 kilo på godt en måned og jeg kan
> springe 10 meter op i luften. (siger du det er løgn

Det må være rart - til lykke med det!

> God jul til dig og alle de andre søde mennesker her i madgruppen.

Tak, og glædelig jul til dig osse - og til alle jer andre.

// Klaus

Fra : Web . Woman

Dato : 23-12-02 00:37

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:326154d8-5b57-446d-8f8a-962d6b55b59d@news.szn.dk...

> Dér tager du grueligt fejl.

Det er ikke MIN påstand. *S*

> [...]
> 75% af min energi fra fedtsyrer når nu mine kolesteroltal er frem-
> ragende og mit blodtryk er som en teenagers.

Du spiser mere fedt, end din krop har brug for. De næringsstoffer du skal
have fra fedt, kan du få med langt mindre fedt. Så hvorfor overhovedet spise
så meget fedt? Det er lige så absurd som at dække 70% af kroppens
energibehov med hvidt sukker. Overflødigt, overdrevet indtag.....

Du tilstræber at undgå mange af de fødevarer, der er rige på vitaminer og
mineraler - for bl.a. at holde kalorieindtaget lavt nok til, at du kan tabe
dig. Dermed berøver du dig selv nogle sunde næringsstoffer. Ligesom du måske
ikke får den beskyttelse mod kræft etc., som et mere normalt (i forhold til
de officielle anbefalinger) doser af frugt og grønt formodes at kunne give
dig.

Og jeg føler mig på ingen måde overbevist om, at 2 måneder på en kostplan
siger ret meget om dens effektivitet og/eller indflydelse på din
livskvalitet på længere sigt. Hvad sker der med dine nyrer? Og hvad sker der
med din risiko for at udvikle cancer m.m.

Jeg føler mig overbevist om, at de fleste ernæringseksperters viden og råd,
samt de officielle anbefalinger, er langt mere pålidelige, end en tilfældig
amerikansk gurus principper.

Jeg kan ikke dokumentere noget for dig på egen hånd. Ligesom du er jeg
derfor nødt til at vælge, hvem jeg vil stole på. Og vi stoler helt klart
ikke på de samme.

Der er folk, der har tabt sig rigtig meget på pulver og/eller piller.... det
får mig heller ikke til at konkludere, at de har været på en sund kostplan.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-12-02 13:38

Web . Woman skrev:

> Du spiser mere fedt, end din krop har brug for.

Det samme kan man sige om kulhydrat for folk der er på pyramidekost.

Som jeg tidligere har vist, indtager man 350 g kulhydrat om dagen på
en kost der indeholder 10 MJ hvor 60% af energien kommer fra kul-
hydrat. Ikke et eneste af de 350 g er nødvendige for kroppen, idet
den selv kan danne al den kulhydrat den har brug for. I modsætning
hertil er der adskillige aminosyrer og fedtsyrer som er nødvendige
for kroppens opbygning og vedligeholdelse.

> Så hvorfor overhovedet spise så meget fedt? Det er lige så absurd
> som at dække 70% af kroppens energibehov med hvidt sukker.

Nej, det er en tåbelig sammenligning som kun viser at du ikke har
forstået hvad jeg har skrevet og at du ikke ved hvordan kroppen
fungerer. At jeg får 75% af min energi dækket gennem fedtsyrer er
aldeles ikke sammenligneligt med at dække 70% af energibehovet ved
at spise hvidt sukker. Som jeg tidligere har fortalt dig, får jeg
ikke mine fedstoffer ved at spise direkte af smørkrukken. Ej heller
ved at drikke kemisk renset olie. Nej, jeg får mine fedtstoffer fra
nødder, fisk, kød, hørfrø og ost, og der følger masser med fedt-
opløselige vitaminer og andre gode ting med den kost.

Ja, det ville være absurd at dække 70% af sit energibehov med hvidt
sukker. Dels ville man ikke få de næringsstoffer man har brug for,
men hvad værre er, ville man få forøget insulinproduktionen ganske
drastisk, hvilket er uheldigt i det lange løb (insulinresistens og
åreforkalking er to slemme bivirkninger af højt kulhydratindtag).

Som jeg har forklaret dig andetsteds, så tæller jeg ikke hvor meget
fedt jeg indtager (jo, jeg talte al min mad i de første 2 måneder -
dels fordi jeg var nysgerrig, dels fordi jeg gerne ville sikre mig
at jeg fik alle de næringsstoffer jeg behøver), men sørger for at
holde mig under 25 g kulhydrat om dagen. Det øgede fedtindtag er
en sekundær virking som følge af det nedsatte kulhydratindtag.
Fordelene ved at indtage meget få kulhydrater har jeg forklaret dig
i et tidligere indlæg, så det skal jeg ikke gøre igen - kun lige
minde dig om at vægttabet ikke længere er den primære årsag til at
jeg følger denne kostplan, nej, det er det øgede velbefindende,
formentlig direkte som følge af et stabilt blodsukker døgnet rundt,
og min forbedrede blodprofil der gør at jeg fortsætter.

(For Googles skyld kommer her lige et link til nogle tekster
skrevet af en mand der i årtier har eksperimenteret med lavt
kulhydratindtag og derigennem vist hvor gavnligt det er med et
stabilt blodsukker: <http://www.diabetes-normalsugars.com/>.)

> Og jeg føler mig på ingen måde overbevist om, at 2 måneder på en
> kostplan siger ret meget om dens effektivitet og/eller indflydelse
> på din livskvalitet på længere sigt.

(Hvor får du de to måneder fra? Jeg startede på denne kostplan i
august måned, så jeg kan snart skrive fem måneder. René har holdt
denne kostplan i over et år. Hvor længe skal man være på en kost-
plan førend man kan sige noget om sundheden og livskvaliteten? Og
gælder det samme kriterie ikke din egen kostplan?)

> Jeg føler mig overbevist om, at de fleste ernæringseksperters
> viden og råd, samt de officielle anbefalinger, er langt mere
> pålidelige, end en tilfældig amerikansk gurus principper.

Tilfældig og tilfældig. Hr. Atkins, som jeg formoder du snakker om,
startede med denne kostplan i 1972 og har altså 30 års erfaring med
folk der følger hans kostplan. 30 års erfaring og observation af
tusindvis af klienter er ikke til at kimse ad.

Desuden er det slet ikke mig der har draget Atkins ind i diskussionen
her. Jeg lagde ud med en 5-siders artikel i det kommende nummer af
Scientific American, hvor en forsker gør op med idéen om pyramide-
planen som vi kender den - og det på videnskabelig grund - idet han
samtidig viser at der ikke er nogetsomhelst ernæringsmæssigt belæg
for at dække 60% af sit energibehov fra indtag af kulhydrat.

> Ligesom du er jeg derfor nødt til at vælge, hvem jeg vil stole på.

Ja, sådan er det jo med alt her i livet. Det vi ikke har erfaret
selv, er baseret på tro. Det meste af hvad jeg har fortalt dig i
denne tråd, er baseret på personlig erfaring: viden og ikke tro.

// Klaus

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-12-02 09:00

[Web . Woman | Sun, 22 Dec 2002 22:58:55 +0100]

>Spørgsmålet er også, hvad du har tabt. Når man reducerer kulhydratindtaget
>kraftigt kommer der, har jeg læst mig til, et kraftigt væsketab. Samt et
>godt indhug i muskelmassen.

Jaja, rolig nu - skrøner kan vi alle præsenterer; jeg har også læst at
Anne Larsens fedtforskrækkelse gør nogle mere snakkesagelige :)

Jeg var på samme kur som Klaus; jeg regnede måske mindre på det og fik
også mere protein end Klaus, men jeg tabte altså nemt mine 31 kg. i
løbet af et år, og det var altså ikke væske eller muskelmasse - det var
fedt!

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Web . Woman

Dato : 23-12-02 12:41

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

kulhydratindtaget

> Jaja, rolig nu - skrøner kan vi alle præsenterer;

Hvem siger, det er en skrøne?

For at musklerne kan udnytte protein bedst muligt, skal det helst indtages i
selskab med kulhydrat.

Og man kan tabe rigtig meget muskelmasse på en forkert kur! Specielt hvis
man ikke motionerer/udfordrer sin muskelmasse. Man taber samtidig fedt - men
det gør ikke et samtidigt tab af muskelmasse mindre heldigt.

http://www.sportspoint.dk/artikler/vagttabgennemfysisktraning.html

> [...]
> også mere protein end Klaus, men jeg tabte altså nemt mine 31 kg. i
> løbet af et år, og det var altså ikke væske eller muskelmasse - det var

Man taber sig, hvis man indtager færre kaloerier, end man forbruger. Det er
såre enkelt. Så hvorfor bilde sig selv eller andre ind, at det er det
særligt høje fedtindhold, der er forklaringen?

Taber man sig ene og alene på diæt, taber man muskelmasse i stort omfang. Og
et vægttab er jo ikke i sig selv udtryk for, at kuren er sund. Og det er
altså dét snakken har gået på - ikke på, om man kan tabe sig eller ej.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-12-02 13:07

Web . Woman skrev:

> Så hvorfor bilde sig selv eller andre ind, at det er det
> særligt høje fedtindhold, der er forklaringen?

Det gør vi heller ikke - det er dig der bliver ved med at fokusere
på den megen fedt. I det daglige tæller jeg hverken protein eller
fedt, men er udelukkende fokuseret på om jeg holder mig under 25 g
kulhydrat om dagen (og ellers får mit vand og mine grøntsager).

Det er ikke det høje fedtindhold, men det lave indtag af kulhydrat,
som gør denne kur nem og effektiv - især for folk som har *meget*
at tabe - og det er indirekte det lave kulhydratindtag som gør at
fedtindtaget stiger.

Men tabe sig, det gør de allerfleste:

Myra her startede på 186 kg og vejer nu 113 kg:
   <http://photos.yahoo.com/myras>

Tara tabte 100 pund (45 kg) på et år:
   <http://www.dazzled.com/lowcarb/pictures.htm>

Og Violet tabte 152 pund (69 kg) på et år:
   <http://www.geocities.com/violets_lc/evidence.htm>

(Myra har i øvrigt komponeret en ganske vidunderlig low-carb
cheesecake, som jeg skal have til dessert i aften - uhm!)

> Taber man sig ene og alene på diæt, taber man muskelmasse i stort
> omfang.

Det gør man ikke på denne kostplan - det er videnskabeligt bevist,
og det har jeg allerede forklaret dig.

> Og et vægttab er jo ikke i sig selv udtryk for, at kuren er sund.
> Og det er altså dét snakken har gået på - ikke på, om man kan tabe
> sig eller ej.

René fortalte om tabet af sine 31 kg for at vise dig at det ikke er
vand eller muskler han har tabt, men fedt. Jeg har vist dig at jeg
kun risikerer at komme i underskud mht. calcium og magnesium (og i
meget ringe grad zink og vitamin C), samt at det nemt kan afhjælpes
ved at justere kosten. Jeg har osse vist dig at mine kolesteroltal
og mit blodtryk er superfine. Jeg spiser kun mad lavet af gode og
sunde og uforarbejdede råvarer, og SLET IKKE noget slik eller kager
eller lignende junkfood. Det synes jeg altsammen er gode indika-
tioner for at jeg lever sundt.

// Klaus

Fra : Web . Woman

Dato : 23-12-02 13:34

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:117647a9-92d2-4a4b-9c88-3408bb0abc0b@news.szn.dk...

> Det gør vi heller ikke - det er dig der bliver ved med at fokusere
> på den megen fedt.

Jeg har nævnt både fedtet og kulhydraterne, så jeg fokuserer bestemt ikke på
fedtet alene.

At kalde kuren lowcarb er jo kun en psykologisk mekanisme, der skal bortlede
opmærksomheden fra, at det drejer sig om highfat OG lowcarb. Fedt i større
omfang end kroppen behøver og kulhydrater i mindre omfang end nødvendigt.
Måske endda også i mindre omfang end sundt er!

> Det er ikke det høje fedtindhold, men det lave indtag af kulhydrat

Skærer man det ene sted stiger det jo uundgåeligt procentvis et andet sted.
Om du er bevidst om det eller ej gør i mine øjne ikke den store forskel. Du
taler stadig om en kur med meget fedt og få kulhydrater.

> Det gør man ikke på denne kostplan - det er videnskabeligt bevist,
> og det har jeg allerede forklaret dig.

Videnskabelig bevist? De undersøgelser jeg gennem tiderne har set, har ikke
dokumenteret påstanden.

Jeg vil gerne se sådanne undersøgelser. Men link til guruers websider gider
jeg ikke - uanset guruen hedder Powter, Don, Atkins, Larsen eller andet. Dem
springer jeg ganske enkelt over.

Enkeltpersoners succes-pladder siger mig heller intet. Uanset hvilken
kostplan det handler om findes der massevis af helt intetsigende historier
fra enkeltpersoner, der har tabt xx kilo.

Jeg har tabt mig 30 kilo uden at være på nogen kostplan.
Jeg har også prøvet at tabe cirka 30 kilo på pulverkur.
Jeg prøvet en af guruernes succeskure uden at tabe mig.
Jeg har prøvet at tage på ved at spise efter den klassiske kostpyramide.
Jeg har prøvet at tabe mig ved at spise efter den klassiske kostpyramide.

Har tabt mig og holdt vægttabet i årevis nu.. har ikke tjekket det, men tror
faktisk jeg i det store og hele lever efter kostpyramiden - bortset fra, at
jeg måske spiser mindre brød, korn, pasta, ris end den anbefaler.

Beviser det noget som helst i relation til kostpyramiden, kure diverse eller
min sundhed generelt? Nej vel.... *S*

Tilsvarende med din, Renés eller andres personlige erfaringer. Det er
personlige historier - ikke dokumentation for noget som helst.

> René fortalte om tabet af sine 31 kg for at vise dig at det ikke er
> vand eller muskler han har tabt, men fedt.

René mener, at han har tabt fedt.....
Jeg ved ikke, om René også har tabt muskelmasse.
Og jeg ved ikke, om René har dyrket motion.

Jeg ved derimod, at undersøgelser viser, at man taber en masse muskelmasse
på diæt alene.
Jeg ved også, at undersøgelser dokumenterer, at man taber sig ved at spise
færre kalorier end man forbruger. Jeg ved også, at undersøgelser har vist,
at det er nemmere at tabe sig og holde vægttabet, hvis man sørger for at få
rigeligt med protein.

Men jeg er ikke overbevist om, at det på nogen måde er sundt eller
fordelagtigt at spise en masse overflødigt fedt - eller sundt at begrænse
indtaget af frugt og grønsager. Og jeg har ikke set nogen undersøgelser, der
tyder på det. Tvært imod.

Og nu vil jeg kaste mig over den fede julesul et par dage, så EOD

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-12-02 13:55

Web . Woman skrev:

> At kalde kuren lowcarb er jo kun en psykologisk mekanisme, der
> skal bortlede opmærksomheden fra, at det drejer sig om highfat
> OG lowcarb.

Sluder og vrøvl. At du kan sige sådan viser kun at du ikke har sat
dig ind i hvad kostplanen indebærer, eller hvordan den fungerer med
kroppens biokemi.

Omdrejningspunktet i Atkins' kostplan er mængden af kulhydrater, og
det drejer sig udelukkende om at finde det Atkins kalder "Critical
Carbohydrate Level for Losing" (CCCL), som er den mængde kulhydrat
der kan indtages dagligt uden at man tager på. Punktum. Og selv-
følgelig lægges der ikke skjul på at når man sætter mængden af kul-
hydrater ned, så stiger indtaget af fedt og protein samtidigt - det
er jo almindelig købmandsregning.

Personlige erfaringer fra folk i <news:alt.support.diet.low-carb>
viser så at ligelige vægtmængder fedt og protein giver en fornuftig
kost, men det er stadig noget der skal justeres individuelt. Som
regel lyder rådene: Ønsker du at tabe dig hurtigere? Skru ned for
kulhydrat og op for fedt. Ønsker du at tage på? Skru op for kul-
hydrat. Er du sulten? Skru ned for kulhydrat og op for protein.
Men det er altså personlige erfaringer, og ikke noget der indgår
som element i Atkins' kostplan.

> [...]
> sider gider jeg ikke - uanset guruen hedder Powter, Don, Atkins,
> Larsen eller andet. Dem springer jeg ganske enkelt over.

Øhm, jeg har på intet tidspunkt henvist dig til guruers websider.
Tværtimod gav jeg dig et link til

   <http://www.lowcarbresearch.org/>

som er en privat "portal" med links til videnskabelige undersøgelser
(som i fx The Lancet eller American Journal of Nutrition m.fl.) som
vedrører low-carb.

// Klaus

Fra : Jørgen Hess

Dato : 23-12-02 23:50

skrev i en meddelelse

> [...]
undersøgelser
> (som i fx The Lancet eller American Journal of Nutrition

Da det efterhånden ligner de religiøse diskusioner over i
dk.helbred.slank, ville det så ikke være en idé at flytte
derover?
mvh
Jørgen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-12-02 00:02

Jørgen Hess skrev:

> Da det efterhånden ligner de religiøse diskusioner over i
> dk.helbred.slank, ville det så ikke være en idé at flytte
> derover?

Jeg er færdig, men ellers var det en meget god idé.

// Klaus

Fra : Web . Woman

Dato : 26-12-02 11:43

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse

> Da det efterhånden ligner de religiøse diskusioner over i
> dk.helbred.slank, ville det så ikke være en idé at flytte
> derover?

Debatten handler om en kostplan, der ikke kun bruges som slankekur. Og emnet
falder ikke udenfor denne gruppes. Så jeg ser intet problem i, at debatten
foregår her.

Mvh. Lisbeth

Fra : Web . Woman

Dato : 25-12-02 15:25

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:fb202338-2a3a-4e83-a6bc-eee4dab315a4@news.szn.dk...

> Personlige erfaringer fra folk i <news:alt.support.diet.low-carb>

Jeg tillægger ikke sådanne individuelle personlige erfaringer noget som
helst værdi, når det handler om at dokumentere sundhed. Det er ene og alene
beretninger om folk, der har tabt sig. Og jeg benægter ikke, at man kan tabe
sig på både den ene og den anden kur!

Men uanset hvilken besynderlig kur/kostplan du finder på nettet - Zonen,
Atkins, Powter, Nupo, Herbalife etc. kan du læse personliger erfaringer fra
frelske fanatiskere, der vil overbevise alverden om, at de har været på
KUREN. På trods af, at de har tabt sig af én og samme årsag - at spise færre
kalorier, end de har forbrugt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-02 00:16

Web . Woman skrev:

> Jeg tillægger ikke sådanne individuelle personlige erfaringer
> noget som helst værdi, når [...]

Du læser jo slet ikke hvad jeg skriver! :(

// Klaus

FUT <news:dk.snak.off-topic>

Fra : Web . Woman

Dato : 26-12-02 11:41

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:de40a380-dbd8-4718-ab08-ecd5cb28c46b@news.szn.dk...

> Du læser jo slet ikke hvad jeg skriver! :(

Bestemt gør jeg!

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-12-02 22:16

[Web . Woman | Mon, 23 Dec 2002 12:41:28 +0100]

>Man taber sig, hvis man indtager færre kaloerier, end man forbruger. Det er
>såre enkelt.

Næh, Lisbeth Scharling, SÅ såre enkelt er det altså ikke...

Jeg har været på en længerevarende lægekontrolleret slankekur med en
stærkt reduceret kalorieindtagelse, der ifølge samtlige målinger af
blod, kropsfunktioner, urin m.m. betød at jeg BURDE tabe mig.

Efter et 3/4 år havde jeg tabt ca. 1 kg., og det var ikke særligt
skønt...

Da jeg gik på Atkins havde jeg en kalorieindtagelse der var/er ca. 50%
større end hvad den var dengang, og "pludselig" tabte jeg ca. 3 kg. om
måneden; men havde mere energi og følte mig også fysisk stærkere, så jeg
havde det skønt da jeg året efter havde "flyttet" mig fra 141 til 110
kg.

Jeg siger ikke at det ikke er det rette for nogen at være på en
kaloriekontrolleret slankekur, men blot at kalorier er en langt mindre
brugbar ting end hvad mange går og tror (eller troede).

Kalorier er en banal fysisk måling af et stofs brændbare energi - ikke
hvordan selve stoffet påvirker vores krops energioptagelse.

>Taber man sig ene og alene på diæt, taber man muskelmasse i stort omfang.

Vrøvl - jeg dyrkede ikke motion imens jeg tabte mig, men er fuldtud på
samme fysiske styrke nu som jeg var dengang - jeg føler mig faktisk
stærkere. (hvilket er fedt, da jeg derfor NU har fået lyst til at dyrke
motion).

>Og et vægttab er jo ikke i sig selv udtryk for, at kuren er sund.

DET har du til gengæld ganske ret i :)

Mvh,
René

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Web . Woman

Dato : 28-12-02 00:21

> [...]
> blod, kropsfunktioner, urin m.m. betød at jeg BURDE tabe mig.
> Efter et 3/4 år havde jeg tabt ca. 1 kg., og det var ikke særligt

Jeg ved godt, at du næppe bryder dig om svaret. Men ikke desto mindre - jeg
tror ikke på, at enkeltpersoners beretning om, hvad der virker og ikke
virker kan bruges til generel oplysning om, hvad er der sundt/usundt eller
effektivt at tabe sig på.

Jeg tror IKKE at du lyver. Men jeg stoler ikke på, at du har ret.

Lægekontrolleret er jo i øvrigt ikke nogen garanti for, hvad du har indtaget
og forbrugt af energi.

> [...]
> samme fysiske styrke nu som jeg var dengang - jeg føler mig faktisk
> stærkere. (hvilket er fedt, da jeg derfor NU har fået lyst til at dyrke

At tabe 30 kilo gør, at man føler sig stærkere! Det er ganske enkelt nemmere
at manøvrere med sin krop. Bare det at vende sig i sengen og komme op af
trappen går langt nemmere. Men det siger intet om, i hvilket omgang du har
tabt eller bevaret din muskelmasse.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-12-02 10:25

[Web . Woman | Sat, 28 Dec 2002 00:21:01 +0100]

> [...]
>tror ikke på, at enkeltpersoners beretning om, hvad der virker og ikke
>virker kan bruges til generel oplysning om, hvad er der sundt/usundt eller

Jamen det svar klan jeg sagtens accepterer - det drejer sig jo blot om
hvad vi som enkeltpersoner vil stille sin lid til.

Hvis valget for mig er at tro på enten 1000 personer på samme kur der
siger den virker, eller 10 dietister ("eksperter") der siger at den ikke
virker, er jeg nok mere til at tro på dem der rent faktisk har prøvet
det.

Ok, hverdagen er mere kompleks end som så, det indrømmer jeg gerne :)

>Jeg tror IKKE at du lyver. Men jeg stoler ikke på, at du har ret.

Det' er også i orden. Min læge havde specialiseret sig i ernæring, og
forklarede mig til gengæld flere gange at hele den samlede vidensamling
om human kost og ernæring, altså indeholde mange modstridemde
oplysninger.

>Lægekontrolleret er jo i øvrigt ikke nogen garanti for, hvad du har indtaget
>og forbrugt af energi.

Well, nej - men jeg fulgte lægens anvisninger på punkt og prikke, og var
til de store regelmæssige kontroller med blodanalyser etc. etc. hvor de
hævdede at kunne se at jeg fulgte kuren.

Som han selv sagde (han var en lille mand), hvis han selv fulgte samme
kur og havde de samme testresultater, ville han sikkert tabe sig og tabe
sig for meget, så det var simpelthen min forbrænding der ikke var hvad
jeg kunne ønske mig.

Vi endte med at diverse """vidundermidler""" kunne hjælpe lidt i en
periode, men at det eneste jeg måtte stille mgi tilfreds med, var at på
en kaloriereduceret kost, blot kunne holde min vægt stabil

Så... som du nok forstår, er jeg lidt euforisk over at så 1½ år senere
have tabt 31 kg. :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : w e b w o m a n

Dato : 28-12-02 23:37

> [...]
> siger den virker, eller 10 dietister ("eksperter") der siger at den ikke
> virker, er jeg nok mere til at tro på dem der rent faktisk har prøvet

Jeg har aldrig set en diætist eller ernæringsekspert hævde, at lowcarb-kuren
"ikke virker" - hvis vi vel at mærke med "virker" taler om vægttab.

For god ordens skyld vil jeg gerne gentage, at jeg heller ikke tvivler på,
at den kan føre til vægttab!

> Så... som du nok forstår, er jeg lidt euforisk over at så 1½ år senere
> have tabt 31 kg. :)

Jamen det forstår jeg så udmærket. Har jo selv prøvet det *S*

I øvrigt er det jo langt fra ualmindeligt med beretninger om folk, der
oplever manglende vægttab på trods af, at de samtidig mener at få for få
kalorier. Nogle af dem har spist for meget - mere end de tror og mener.
Andre har spist så lidt, at forbrændingen er gået i stå, siges det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-12-02 10:25

[w e b w o m a n | Sat, 28 Dec 2002 23:36:47 +0100]

>Jeg har aldrig set en diætist eller ernæringsekspert hævde, at lowcarb-kuren
>"ikke virker" - hvis vi vel at mærke med "virker" taler om vægttab.

Well, du har i så fald været "heldig" :) Det er desværre således at
rigtigt mange diætister enten føler at de skal beskytte folk overfor en
kur som de enten er helt misinformeret om, eller også fordi den i den
grad går imod hvad de tror på...

>For god ordens skyld vil jeg gerne gentage, at jeg heller ikke tvivler på,
>at den kan føre til vægttab!

Dejligt - så er vi jo ved at være dér :)

>I øvrigt er det jo langt fra ualmindeligt med beretninger om folk, der
>oplever manglende vægttab på trods af, at de samtidig mener at få for få
>kalorier.

Jeps, ganske enig - så mange af den slags udsagn bør også mødes med lidt
sund skepsis. Det er ligesom når Anne Larsen mener at hun laver både
god og lækker mad...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : w e b w o m a n

Dato : 29-12-02 20:05

> [...]
> rigtigt mange diætister enten føler at de skal beskytte folk overfor en
> kur som de enten er helt misinformeret om, eller også fordi den i den

Har du nogen steder på nettet set en diætist eller ernæringsekspert hævde,
at man ikke kan tabe sig på lowcarb? Jeg er som sagt aldrig stødt på nogen
af slagsen.

> Dejligt - så er vi jo ved at være dér :)

Der har jeg altså været hele tiden. Beklager, men min holdning til
Lowcarb-kostplanen er uforandret af denne debat.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-12-02 22:07

[w e b w o m a n | Sun, 29 Dec 2002 20:05:08 +0100]

>Har du nogen steder på nettet set en diætist eller ernæringsekspert hævde,
>at man ikke kan tabe sig på lowcarb? Jeg er som sagt aldrig stødt på nogen
>af slagsen.

Jada, bl.a. mener IForm's diætist at det er en dårlig slankekur,
hvorefter han opremser hvad kuren drejer sig om (hvilket en en forkert
forenkling) samt at "de vil fleste tage på af Dr. Atkins
kostsammensætning".
http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=436&a=2170

Jeg har prøvet at gå i en dialog med ham om det, men uden held.

>Der har jeg altså været hele tiden. Beklager, men min holdning til
>Lowcarb-kostplanen er uforandret af denne debat.

Så din holdning, blot for at sikre at jeg også forstår det, er at du
mener at det er en diet du godt kan tro på virker effektivt, men mener
er usund hvorfor du ikke vil anbefale den?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : w e b w o m a n

Dato : 30-12-02 11:55

> Jada, bl.a. mener IForm's diætist at det er en dårlig slankekur,

Hvilket jo ikke er det samme som at mene, at man ikke kan tabe sig på kuren!
Og jeg spurgte eksakt til, om du har set nogen diætist, der afviser, at man
kan tabe sig på Lowcarb-kuren.

Per Brændgaard Mikkelsen skriver, at man kun kan tabe sig på Atkins kur ved
at passe på ikke at få for mange kalorier. Man kan så tilføje, at det ikke
er nogen gangbar indvending mod NOGEN kur - for det gælder for alle kure.
Men han skriver ikke, at vægttab ikke er muligt på Lowcarb-kuren.

> Så din holdning, blot for at sikre at jeg også forstår det, er at du
> mener at det er en diet du godt kan tro på virker effektivt, men mener
> er usund hvorfor du ikke vil anbefale den?

Man kan tabe sig ved at spise mindre energi, end man indtager. Hvad kuren
kaldes, er i den forbindelse uden betydning. "Pulver og vand", "Suppekuren",
"Rigshospitalets" og "Stewardessekuren" kan man også tabe sig på.

At man taber sig på en given kur, er ikke nok til, at jeg vil kalde den
"effektiv".

Jeg synes, der er adskillige andre vigtige faktorer, der ikke kan udelades
fra vurderingen.

En kur, der foreskriver bestemte fødevarer og forbyder andre, vil jeg til
enhver tid vende ryggen. Ikke kun fordi jeg mener det er unødvendigt,
upraktisk og usundt at leve så restriktivt - men også fordi gourmeten i mig
hverken kan eller vil forlige sig med at forringe mine madvaner så drastisk,
som eksempelvis lowcarb-kuren indebærer. Samme gourmet kan heller ikke
forlige sig med Powter og Larsen. *S*

At leve på lowcarb-kuren er i mine øjne lig med et fravalg af dejlige
fødevarer, vidunderlige retter og dermed livskvalitet. LowCarb kuren vender
op og ned på, hvordan jeg prioriterer madkvalitet, når jeg prioriterer efter
smag og udseende. Og det er så endda blot nogle få af mine indvendinger mod
kuren.

Jeg tror gerne, at man kan opleve forbedret livskvalitet OG vægttab på
lowcarb-kuren! Men det er trods alt ikke lig med, at det ikke kan nås på en
anden, sundere, sjovere, mindre teknisk, mere praktisk og mere effektiv
måde.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-12-02 14:17

[w e b w o m a n | Mon, 30 Dec 2002 11:55:29 +0100]

>En kur, der foreskriver bestemte fødevarer og forbyder andre, vil jeg til
>enhver tid vende ryggen.

I teorien er jeg ganske enig, men set udfra mit eget syndpunkt: En
"almindelig" kaloriereduceret slankekur, kunne jeg slet ikke tabe mig på
- hvis vi var gået kraftigt videre med reduceringen (til det mere
uhyrlige) kunne jeg måske havde tabt mig, men så havde det været alt for
usjovt.

Så istedet: NÅR en (STÆRKT) kaloriereduceret slankekur kræver ofre ved
at måske tillader alle fødevarer (men i minimal mængde) betyder det for
MIG at jeg istedet kan fravælge visse fødevarer og istedet nyde min
slankekur langt LANGT mere.

Det eneste jeg skulle begrænse, i grove træk, var sukker, ris, pasta og
kartofler - istedet kunne jeg spise alt andet jeg havde lyst til, og de
fleste ting i ubegrænsede mængder, så hvis alternativet var at leve en
dag 1 vindrue og 1 glas vand, var det nemt for mig at vælge lowcarb :)

> [...]
>anden, sundere, sjovere, mindre teknisk, mere praktisk og mere effektiv

Som sagt, og hér når vi vist hver gang, et reduceret kalorieindtag er
IKKE løsningen for ALLE, da nogle har brug for en reducerelse så ihærdig
at det bestemt ikke er lykken for dem.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 25-12-02 13:50

"Web . Woman" <anaeitis_nospam @pc.dk> wrote in message
> Det forekommer mig at være indlysende logisk, at kroppen ikke har
> gavn af en kost, hvor energien i overvejende grad kommer fra fedt.

Hvad der end er af argumenter for og imod forskellige kostplaner, kan jeg
ikke se hvad det har med LOGIK at gøre.

MVH

Peter