Selvforsvar.
Fra : Fischer

Dato : 20-12-02 08:57

Hvad siger loven om "rimeligt" selvforsvar?

Jeg tænker på sagen fra Birkerød, hvor en mand er varetægtfængslet i 14 dage
sigtet for drabsforsøg for at skyde 4 mænd fra et tæskehold:
http://www.bt.dk/Krimi.pl?c=left&aid=122845

De 4 sparkede døren ind til mandens lejlighed og gennembankede ham for
øjnene af hans hustru. Men det lykkedes ham at få fat i en pistol og skyde
de 4.

Misforstå mig nu ikke - jeg ønsker absolut ikke amerikanske tilstande, men
et eller andet sted synes jeg det er svært at sætte nogen grænse for hvad
man kan tillade sig hvis der møder 4 gutter op på ens adresse og begynder at
banke en sønder og sammen.
Et eller andet sted har jeg svært ved at acceptere at man blot skal lade sig
tæske og håbe på at man overlever indtil politiet dukker op.

Men hvad siger loven? §?

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-12-02 09:48

"Fischer" <express2002@get2net.dk> wrote in message
> Hvad siger loven om "rimeligt" selvforsvar?

> Men hvad siger loven? §?

Straffeloven:
§ 13. Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været
nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende
uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til
angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning
er forsvarligt.

Stk. 2. Overskrider nogen grænserne for lovligt nødværge, bliver han dog
straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet
fremkaldte skræk eller ophidselse.

Stk. 3. Tilsvarende regler finder anvendelse på handlinger, som er
nødvendige for på retmæssig måde at skaffe lovlige påbud adlydt, iværksætte
en lovlig pågribelse eller hindre en fanges eller tvangsanbragt persons
rømning.

- - -

Læg i øvrigt mærke til, at man vil bive dømt for en lovovertrædelse, men
altså ikke modtage straf.

/Per

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-12-02 10:11

In article <3e02d8db$0$226$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Per Christoffersen wrote:

> [...]
> rømning.
>
> - - -
>
> Læg i øvrigt mærke til, at man vil bive dømt for en lovovertrædelse, men

hmm, kommer det til at stå på ens straffeatest ?

JonB

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-12-02 10:55

Jon Bendtsen wrote:

> hmm, kommer det til at stå på ens straffeatest ?

men mon ikke han bliver dømt for overtrædelse af våbenloven, chancen for at
det er en lovlig pistol er ret lille ?

/carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-02 11:10

Carsten Holck skrev:

>men mon ikke han bliver dømt for overtrædelse af våbenloven, chancen for at
>det er en lovlig pistol er ret lille ?

Den er 4 % hvis man kun tager hensyn til antallet af medlemmer i
skytteklubberne. Men selv om den var lovlig, så var den ikke
opbevaret lovligt hvis det kunne lykkes at tage den i anvendelse
midt i et slagsmål. Så jo, der vil falde en straf for at
overtræde våbenloven.

Hvis man tager hensyn til de nærmere omstændigheder ved
skyderiet, falder chancen nok til væsentligt under 4 %.

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 20-12-02 11:57

Bertel Lund Hansen skrev:

> Den er 4 % hvis man kun tager hensyn til antallet af medlemmer i
> skytteklubberne.

At man er medlem af en skytteforening giver ikke automatisk ret til at
besidde en pistol. Det er langt færre end 4 %, som har lov til at besidde en
pistol.

Cirkulære om våben og ammunition mv.:

| § 20. Til aktivt skydende medlemmer af skytteforeninger under
| De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller
| Dansk Firmaidrætsforbund kan der gives våbentilladelse til pistoler, hvis
| 1) ansøgeren er fyldt 20 år,
| 2) ansøgeren er kendt som en absolut pålidelig person, og
| 3) ansøgeren i mindst 2 år har været aktivt skydende medlem af
| en skytteforening som nævnt ovenfor eller en skytteforening under
| forbundet af Danske Sortkrudtsskytteforeninger.

Det er endvidere et krav at pistolen er omfattet af skydeprogrammerne for
den organisation, ansøgeren tilhører.

--
Reino

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-12-02 17:40

In article <wHCM9.1829$0m1.1655@news.get2net.dk>, Reino Andersen wrote:

> [...]
>
> Cirkulære om våben og ammunition mv.:

> Det er endvidere et krav at pistolen er omfattet af skydeprogrammerne for

Man kan også få tilladelse direkte hos politiet til våben der
ikke anvendes i DK til skydninger, men som anvendes til konkurrencer
i udlandet. Så skytteforeningerne er ikke de eneste der uddeler
våbentilladelser.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 20-12-02 17:58

On Fri, 20 Dec 2002 16:40:22 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
>ikke anvendes i DK til skydninger, men som anvendes til konkurrencer
>i udlandet. Så skytteforeningerne er ikke de eneste der uddeler

Jeg har da også "officielt" set våbentilladelse idet at jeg er medlem af hjemmeværnet. Så jeg har
tilladelse til at have mit våben opbevaret hjemme. På grund af sikkerheds elementet har jeg dog ikke
udleveret.
Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-12-02 18:58

In article <cvi60vc2n28j9d6p7f7qvfqr7j35esf8v9@4ax.com>, Thunderbird @ 7100 wrote:

> [...]
> tilladelse til at have mit våben opbevaret hjemme. På grund af
> sikkerheds elementet har jeg dog ikke udleveret.

Men såvel hjemmeværn som reserveofficerer har fået inddraget pistoler
for år tilbage. Pistoler er jo ret små, og der gælder derfor
skærpede regler herfor.

Derudover kan hjemmeværnsfolk stadig goodt have våbnen udleveret,
men må ikke ligge inde med ammunition.

Så ud over tjenestevåben, så kræver det at man er samler,
våbenhandler eller skytte for at få våbentilladelse til
pistoler og revolvere.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 20-12-02 19:04

On Fri, 20 Dec 2002 17:58:17 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
> [...]

>Så ud over tjenestevåben, så kræver det at man er samler,
>våbenhandler eller skytte for at få våbentilladelse til

Tja fik jeg mit gevær hjem så havde jeg alligevel brugbar ammunition til det. essensen i regeringens
regel med at inddrage beredskabsammunition er skam god nok. Men er der en der vil slå en anden ihjel
med sit gevær så kan man sagtens få fat i ammunition.

Fra : Reino Andersen

Dato : 20-12-02 18:19

Povl H. Pedersen skrev:

> [...]
> ikke anvendes i DK til skydninger, men som anvendes til konkurrencer
> i udlandet. Så skytteforeningerne er ikke de eneste der uddeler

Bertels indlæg gik på skytteforeninger og jeg svarede ud fra det.

--
Reino

Fra : Christian Lyng

Dato : 22-12-02 11:26

meddelelse news:slrnb06hvm.f5.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> ikke anvendes i DK til skydninger, men som anvendes til konkurrencer
> i udlandet. Så skytteforeningerne er ikke de eneste der uddeler

Idag skal man søge indrigsministeriet for at få lov til at opbevare sine
håndvåben hjemme.

Chr.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-12-02 19:41

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> wrote in

> Det er endvidere et krav at pistolen er omfattet af
> skydeprogrammerne for den organisation, ansøgeren tilhører.

Har officerer og lign. ikke også lov til at have pistol i hjemmet ? -
det mener jeg min broder kunne da han var inde...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Carsten Holck

Dato : 21-12-02 15:23

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> "Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> wrote in

> Har officerer og lign. ikke også lov til at have pistol i hjemmet ? -
> det mener jeg min broder kunne da han var inde...

Det er ret mange år siden at det var tilfældet - det er muligt at der er
enkelte der har fået lov at beholde våbentilladelsen men der er ikke noget
automatik i det. (mere)

Og der er ikke nogen der får tiladelse til at have pistol til beskyttelse i
DK.

/carsten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-12-02 15:40

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in

> Det er ret mange år siden at det var tilfældet - det er muligt
> at der er enkelte der har fået lov at beholde våbentilladelsen
> men der er ikke noget automatik i det. (mere)

Har adspurgt min broder:
Alle officerer i søværnet har en tjenestepistol. Det er formentlig
sådan for alle officerer i forsvaret.
For at få den med hjem skulle der udfyldes papirer osv., altså ikke
noget med at det kun er i krigstid.
Det er nu (foråret 2000) blevet lavet om så man skal være aktiv i
f.eks. skytteforening for at få den med hjem. Det blev gjort for at
holde styr på hvor mange der var, hvem der havde dem og om der var
nogen der var stjålet f.eks. i forbindelse med rockerkrigen.
Hvis der vurderes der er far for oprør, krig eller lign. der gør det
nødvendigt for officeren at have en pistol for at kunne komme frem
til tjenestedet udleveres den selvfølgelig.

Ang. våbentilladelsen er det nok at være officer når det drejer sig
om en tjenestepistol.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-12-02 15:44

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ang. våbentilladelsen er det nok at være officer når det drejer sig
> om en tjenestepistol.

Hvordan forholder det sig med professionelle bodyguards. Er de alle
officerer i et eller andet værn, eller har de en speciel tilladelse..eller
slet ingen våben overhovedet..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-12-02 16:49

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk>
wrote in news:3e047e2c$0$47049$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Hvordan forholder det sig med professionelle bodyguards. Er de
> alle officerer i et eller andet værn, eller har de en speciel
> tilladelse..eller slet ingen våben overhovedet..?

De har nok en speciel tilladelse givet i forbindelse med en
uddannelse - eller også bærer de slet ikke skydevåben.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : KGB

Dato : 26-12-02 20:29

> De har nok en speciel tilladelse givet i forbindelse med en
> uddannelse - eller også bærer de slet ikke skydevåben.

Det er KUN politiet(-s bodyguards) og forsvaret der må bære våben til
beskyttelse i Danmark. Og dette er vel at mærke også kun i tjenesten. Man
kan således ikke have en sidegesheft som bodyguard og anvende sit
tjenestevåben til dette formål!

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-12-02 22:20

On 21/12/02 15:44, in article
3e047e2c$0$47049$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Bjørn Jørvad"
> [...]

> Hvordan forholder det sig med professionelle bodyguards. Er de alle
> officerer i et eller andet værn, eller har de en speciel tilladelse..eller

De bodyguards, der passer på VIP'er (kongelige, ministre m.v.) er
specialuddannede politifolk.

Civile bodyguards/vagter har ingen våben.

/kristian

Fra : Carsten Holck

Dato : 22-12-02 11:34

> [...]
> nødvendigt for officeren at have en pistol for at kunne komme frem
> til tjenestedet udleveres den selvfølgelig.

Tilsvarende argument for hjemmeværnets våben ( og beredsskabsammunition),
uden derfor at ville starte en debat om for /imod hvj våben

/Carsten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-12-02 00:06

> Tilsvarende argument for hjemmeværnets våben ( og
> beredsskabsammunition)

Hvilket af dem ? - at de skal kunne komme til deres tjenested eller
at de ikke skal blive stjålet/misbrugt ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : KGB

Dato : 26-12-02 20:24

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> skytteklubberne. Men selv om den var lovlig, så var den ikke
> opbevaret lovligt

Han var da lige igang med at rense kanonen, og tælle ammunitionen da de
sparkededøren ind ...

> --
> Bertel

Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-02 03:55

> [...]
iværksætte
> en lovlig pågribelse eller hindre en fanges eller tvangsanbragt persons

Puha! Nødværge-retten! Den skulle vi kunne til graduering til gult bælte i
Jiu-Jitsu tilbage i '93 - Puha der blev læst på den... Sådan noget lovtekst
er noget frygteligt noget at memorere... De kunne godt have lavet det så det
rimede noget mere

Allan