CD-drev virker ikke
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-12-02 22:29

på PBG4 X 10.1.5
Den velkendte spinnelyd når den skal sluge en cd kommer ikke, drevet vil
ikke tage imod en cd (har prøvet flere forskellige skiver)

Er det et softwareproblem (har 'pillet' ved iTunes, se anden tråd)

- eller (gylp!) er det et hardwareproblem?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Michael Holm

Dato : 19-12-02 23:10

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Er det et softwareproblem (har 'pillet' ved iTunes, se anden tråd)
>
> - eller (gylp!) er det et hardwareproblem?

min PBG4 har periodevis samme problem (dog ikke i lang tid - men nu er
der også 10.2.2 på
har du den senest firmwareopdatering, bare et skud..

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-12-02 00:00

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> min PBG4 har periodevis samme problem (dog ikke i lang tid - men nu er
> der også 10.2.2 på
> har du den senest firmwareopdatering, bare et skud..

Ja, jeg laver jævnligt sysupdate til X 10.1.5, men du tænker måske på
noget andet? Skal / kan man hente firmwareupdate til sit cd-drev et
andet sted?

Ville gerne være med på Jaguaren, men klogere folk (end mig) siger at
det kræver en del RAM. Har kun 356 på min 550MHz PB, så jeg venter nok
lidt.

Det undrer mig bare, at det sådan pludselig ikke vil noget, det der
drev. Og det er jo lidt vigtigt at ahve et fungerende cd-drev, nu hvor
alt muligt ligger på små blanke skiver (havde forestillet mig at bruge
et par stille juledage til omformattering, meeeen ...)

Dine skud skal være velkomne, det er jo i en tid, hvor mange mennesker
prøver deres nytårskrudt af (gad vide, om de er klar over, at det kun
virker én gang?).

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Michael Holm

Dato : 20-12-02 00:23

> [...]

> Ja, jeg laver jævnligt sysupdate til X 10.1.5, men du tænker måske på
> noget andet? Skal / kan man hente firmwareupdate til sit cd-drev et

ja du skal ind og finde den på apples hjemmeside :

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75132&SaveKCWindowURL=htt
p%3A%2F%2Fkbase.info.apple.com%2Fcgi-bin%2FWebObjects%2Fkbase.woa%2Fwa%2
FSaveKCToHomePage&searchMode=Assisted&kbhost=kbase.info.apple.com&showBu
tton=false&randomValue=100&showSurvey=false&sessionID=anonymous|16015633
8

gosh det var et langt link hvis det ikke virker så søg under support
på firmware 4.1.8 (til Powerbook) som den nyeste hedder.
Du skal starte op i OS 9 for at installere den
(nå ja du kan også søge på nr.: 75132 (som dok. hedder )

> Ville gerne være med på Jaguaren, men klogere folk (end mig) siger at
> det kræver en del RAM. Har kun 356 på min 550MHz PB, så jeg venter nok
> lidt.
jeg har modsat erfaringer, har ikke mærket nogen forringelse op din
mac'er jeg har opdateret fra 10.1.5, rent subjektivt mere forøgelse...
(div. iMac, eMac, iBook og PBG4 (_kun_ 400 Mhz + 384 RAM i dén

> [...]
> alt muligt ligger på små blanke skiver (havde forestillet mig at bruge
> et par stille juledage til omformattering, meeeen ...)

Jaguar !!!

> Dine skud skal være velkomne, det er jo i en tid, hvor mange mennesker
> prøver deres nytårskrudt af (gad vide, om de er klar over, at det kun
> virker én gang?).

her er det ikke så slemt

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-12-02 22:53

> [...]

> Du skal starte op i OS 9 for at installere den
> (nå ja du kan også søge på nr.: 75132 (som dok. hedder )

tak for rådet og henvisningen, men den ville ikke installere på min
PowerBook (G4 550 MHz) på trods af, at der på siden står, at den virker
til PowerBook. Og drevet virker nu igen (weird)

> jeg har modsat erfaringer, har ikke mærket nogen forringelse op din
> mac'er jeg har opdateret fra 10.1.5, rent subjektivt mere forøgelse...
> (div. iMac, eMac, iBook og PBG4 (_kun_ 400 Mhz + 384 RAM i dén

Mon ikke 256 er for lidt RAM?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Michael Holm

Dato : 20-12-02 23:37

> [...]

> PowerBook (G4 550 MHz) på trods af, at der på siden står, at den virker
> til PowerBook. Og drevet virker nu igen (weird)
Hvad kom den med af meddelse ? jeg har været ude for at man måtte prøve
2 gange før den gik igennem...
deuden skal du være sikker på at havde taget det rigtige sprog..
du startede op i OS 9 og det hele ?!

> Mon ikke 256 er for lidt RAM?

Jeg vil godt vædde en juleøl på at du ikke mærker nogen forringelse ved
opgradering men jeg troede du havde mere i :

citat:

men det var jo nok en tastefejl

Men du har helt ret, det er en god julegave at købe en ekstra RAM klods!
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-12-02 00:53

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> Hvad kom den med af meddelse ? jeg har været ude for at man måtte prøve
> 2 gange før den gik igennem...

meddelelse: den kan ikke på den her PB (eller noge ti den retning)
prøvede ikke igen ....

> deuden skal du være sikker på at havde taget det rigtige sprog..

nåh, hmmmm, måske? valgte engelsk (britisk), men det kan vel være en
fejlkilde? Jeg aner faktisk ikk engang om det med sproget er så vigtigt
mere (siden OS 8 - som var det seneste klassiske OS jeg har arbejdet
med. Er X ikke fuldstændig ligeglad med 'sprog'versioner?)

> du startede op i OS 9 og det hele ?!

Ja, og det hele (= fulgte den medfølgende instruks)

> Jeg vil godt vædde en juleøl på at du ikke mærker nogen forringelse ved
> opgradering men jeg troede du havde mere i :
>
> citat:
>
> men det var jo nok en tastefejl

Jo, men det var osse en regnefejl 2x128 = 356 ? Nej, vel? Måske
ønsketænkning?
Så, jo, min arbejdskammerat har kun 256 af dem der der skal arbejde for
mig.

> Men du har helt ret, det er en god julegave at købe en ekstra RAM klods!

Er du da svedt, mand? Sådan nogle dyre gaver kan jeg ikke ønske mig. Et
par nye sokker er OK. Det er også meget, meget risikabelt at ønske sig
sådan en lille ting (fysisk størrelse). EN RAMklods risikerer at
forsvinde i al gavepapiret, når alle ungerne er i gang med
udpakningspanikken. Det _går_ stærkt og det er voldsomt (anstrengende
for os der skal holde øje med at noget ikke forsvinder. Jeg er holdt op
med at ønske mig musik på cd

Desuden har jeg lige sikret mig i eftermiddag og gaven ligger trygt i
min egen lomme. Jeg _får_ en julegave. Jeg har købt mig en ny kalender
(2003, altså. Dem fra 2002 var udsolgt, hvilket ærgrer mig lidt, for dem
havde jeg kunnet få lidt billigere

P.S. jeg glemte nok at fortælle dig i denne tråd, at mit cd-drev
tilsyneladende virker igen. Bare det måtte blive ved med det (det er et
jule-gave-ønske)

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Michael Holm

Dato : 21-12-02 01:08

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> meddelelse: den kan ikke på den her PB (eller noge ti den retning)
> prøvede ikke igen ....

læste lige "read me" til den og der står at hvis man får den besked
behøver man ikke opdat.

> [...]
> mere (siden OS 8 - som var det seneste klassiske OS jeg har arbejdet
> med. Er X ikke fuldstændig ligeglad med 'sprog'versioner?)

ikke helt, men nu er du jo teknisk set heller ikke i OS X når du
opdatere firmwaren - det må de foriøvrigt jo snart få lavet om på, nu
når man engang i det nye år for mac'er som ikke kan starte om i OS 9....

> [...]
>Det _går_ stærkt og det er voldsomt (anstrengende
> for os der skal holde øje med at noget ikke forsvinder. Jeg er holdt op

kender det godt med 4 rollinger jeg er har også kommet til at åbne
de 2 bøger jeg "kom til" at købe til mig selv i julegave

> [...]
> min egen lomme. Jeg _får_ en julegave. Jeg har købt mig en ny kalender
> (2003, altså. Dem fra 2002 var udsolgt, hvilket ærgrer mig lidt, for dem

klart

> P.S. jeg glemte nok at fortælle dig i denne tråd, at mit cd-drev
> tilsyneladende virker igen. Bare det måtte blive ved med det (det er et
> jule-gave-ønske)

Jeg må desværre tilstå at jeg er lidt nyhedsgrupoman for tiden så jeg
læser næsten alt = så det godt
Jeg sender en tanke til dit drev, før jeg hopper i seng om 2 min.

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-12-02 00:02

In article <1fngmbr.1izpzxl4k8sowN%mich.ottosen@post5.tele.dk>, Mich. Ottosen wrote:
> [...]
>
> Er det et softwareproblem (har 'pillet' ved iTunes, se anden tråd)
>
> - eller (gylp!) er det et hardwareproblem?

Min iBook har også jævnligt problemer med at spinne en CD op.
Ind imellem hjælper det at sætte fart på den i den ene retning inden
man skubber skuffen ind, så er den vel allerede lidt oppe i
omdrejninger når motoren skal tage over.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-12-02 22:53

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
> man skubber skuffen ind, så er den vel allerede lidt oppe i
> omdrejninger når motoren skal tage over.

iBook'en mår virke på en anden måde end min PB G4 (der har sådan et
selvslugende drev - slotloading?), der kan jeg ikke spinne nogen skive,
hvis du forstår.
Har iBook'en sådan en skuffe der skal skubbes ind (som min gamle PB
1400, hvor jeg fik to styks drev til at malfungere efter bare 1 1/2 år)
?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-02 00:14

> [...]

> iBook'en mår virke på en anden måde end min PB G4 (der har sådan et
> selvslugende drev - slotloading?), der kan jeg ikke spinne nogen skive,

Har du ikke leget med hønseringe i skolen som barn? Kan du ikke huske,
at vi tog en cigarkasse, og dem må du da have mange af, og så lavede vi
et paphjul med talfelter ligesom i lykkehjulet og satte det på låget med
en tegnestift? Vi skar et lille hak i hjulet og fastgjorde en elastik
med en tegnestift. Vi kunne så sætte hjulet igang med elastikken og så
spillede vi om hønseringende ved at se, hvilket tal hjulet standsede på.
Prøv det med en cd.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 20-12-02 00:12

at mich.ottosen@post5.tele.dk wrote on 19/12/02 22:29:

> [...]
>
> Er det et softwareproblem (har 'pillet' ved iTunes, se anden tråd)
>
> - eller (gylp!) er det et hardwareproblem?

Få den afsted mens der stadig er garanti på. Det er et hardwareproblem, og
det bliver værre med tiden, hvis ikke det allerede er helt dødt.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-12-02 22:53

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Få den afsted mens der stadig er garanti på. Det er et hardwareproblem, og
> det bliver værre med tiden, hvis ikke det allerede er helt dødt.

Talte med Apple Supporten i dag. Teknikkeren sagde, at drevet i PBG4
ikke var værre end andre cd-drev (det lød lidt foruroligende)
Blev også lidt chokeret over, at mit køb var regsitreret hos dem til den
12. december, 2001, mens jeg notorisk har købt maskinen den 30.
december. Nu skal jeg så i arkiverne og lede efter kvitteringen og faxe
den til dem .... lidt surt.

Men i dag virker cd-drevet nu igen. Du har nok ret i, at der er tegn på
at drevet er ved at stå af.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen