Godaften vil I have en gratis avis i 3 uge~
Fra : Nd

Dato : 19-12-02 22:01

Hejsa

Hvad skal man gøre for at slippe af med disse mennensker der synes at det er
sjovt at ringe ved 19 tiden for at genere en?

Vi har haft avisen før og opsagde den, vi sagde dog intet om at de ikke skal
ringe til os med tilbud.

Skal man hvert gang man opsiger en service bede folk om at lade være med at
ringe eller sende tilbud til en?

Hvordan skal en korrekt opsigelse se ud:
En opsigelses dato der overholde de betingelser/vedtægter man har sagt
ja til fx. 1 måneds opsigeslse?
En grund?
Tekst om at man ikke vil modtage tilbud/reklamer fra dette firma længer
Underskiftet og dato?

Sende brevet anbefaldet og gemme kopi af brevet samt post kvitiringen i
hvor lang tid?

Kan man evt. bede det firma der ringer en op om at oplyse en hvor de har
købt ens oplysninger fra, hvis man ikke kender det produkt de vil sælge?

På forhånd tak
Nenad

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-12-02 22:09

On 19/12/02 22:00, in article 3e0233b6$0$152$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
"Nd" <nenad@efternavn.com> wrote:

> Hvad skal man gøre for at slippe af med disse mennensker der synes at det er
> sjovt at ringe ved 19 tiden for at genere en?

Du kan kontakte folkeregisteret i den kommune hvor du bor, og bede om få
markeret at du ikke ønsker uopfordrede henvendelser.

/kristian

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-12-02 09:05

On Thu, 19 Dec 2002 22:08:43 +0100, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

>Du kan kontakte folkeregisteret i den kommune hvor du bor, og bede om få
>markeret at du ikke ønsker uopfordrede henvendelser.

Det er dog lige voldsomt nok, hvis det kun er enkelte virksomheder man
ikke ønsker henvendelser fra - så kan man meddele dette til de
pågældende, der så også er afskåret fra at kontakte yderligere.

--
Jakob Paikin

Fra : Tjinca

Dato : 20-12-02 16:18

> Du kan kontakte folkeregisteret i den kommune hvor du bor, og bede om få
> markeret at du ikke ønsker uopfordrede henvendelser.
>
> /kristian

Ja men spørgsmålet er om folkeresisteret nu alligevel kan gøre så meget. Her
sidder jeg og tænker på dengang jeg havde et studiejob som interviewer hos
et analyseinstitut.

Når vi ringede folk op, skete det sommetider at de bad os slette deres tlf.
nr. fra vores databaser. Problemet var bare at numrene vi ringede til, var
tilfældig genereret, og derfor eksisterede der ikke nogen database. Systemet
fungerede således at de første 4 cifre der jo er område- og lokal numre var
kendt af computeren, så man altid viste hvilken del af landet der blev
ringet til. Men de sidste 4 blev faktisk tilfældigt genereret af computeren.
Lidt ligesom udtrækning af lottotal. Derfor kunne ingen vide sig sikre, også
selvom de havde hemmeligt nr. osv.
Rygtet gik at selveste hendes Majestæt engang blev ringet op på et nr. som
kun familien havde kendskab til (undersøgelsen gik ud på kendskabet til
dagligvare!!!). Senere blev der ringet fra hoffet som udbad sig en
forklaring...!

Det er derfor jeg tænker. Hvis aviserne bruger lign. system til at komme ud
til en så bred del af befolkningen som muligt (også dem med beskyttet
numre), så er der jo ikke meget folkeregisteret kan gøre. Jeg er selv blevet
ringet op et utal af gange af både Politiken og Berlinske, fordi jeg tidl.
har abonnement hos dem, og åbenbart stadig står i deres database. Men jeg er
til gengæld også blevet ringet op af andre aviser, hvor jeg med sikkerhed
ved at mit nr. ikke står i nogen databaser (ialt fald ikke uden min
samtykke). Så spørgsmålet er om de overhovedet gør noget ulovligt, hvis
numrene er tilfældigt generet, og de i realiteten ikke har dig stående nogen
steder som de kan slette dig fra.

Jeg kan til slut oplyse, at dem som frabad sig yderligere opkald, fik til
gengæld deres tlf. nr. gemt i en database over husstande der ikke ønskede at
deltage, så vi ikke risikerede at ringe til dem igen. Numrene lå der vist
nok i 8 år, for derefter at blive slettet.

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-12-02 16:23

Scripsit "Tjinca" <Tjinca10@hotmail.com>

> Ja men spørgsmålet er om folkeresisteret nu alligevel kan gøre så meget. Her
> sidder jeg og tænker på dengang jeg havde et studiejob som interviewer hos
> et analyseinstitut.

Er du sikker på at det ikke var før §6a (og hermed muligheden for
reklamebeskyttelse i folkeregisteret) blev indført i 2000?

> Det er derfor jeg tænker. Hvis aviserne bruger lign. system til at komme ud
> til en så bred del af befolkningen som muligt (også dem med beskyttet
> numre), så er der jo ikke meget folkeregisteret kan gøre.

Det er ikke folkeregisteret, men forbrugerombudsmanden der håndhæver
reglerne. Hvis han ellers havde tid ville han kunne gøre noget, for
sådan en fremgangsmåde, hvor man ikke tjekker
reklamebeskyttelsesmarkering i CPR, er klart ulovlig efter §6a.

> Så spørgsmålet er om de overhovedet gør noget ulovligt, hvis
> numrene er tilfældigt generet,

Det gør det - netop fordi tilfældig generering forhindrer at man
overholder pligten til at tjekke CPR.

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 21-12-02 00:21

Hvor kan man se den omtalte lov og §6a, som du omtaler ???

Nu er jeg blevet nysgerrig... kan man se paragrafferne og loven på nettet et
sted?

I øvrigt har Tjinca ret i, at mange analyseinstitutter genererer tilfædlige
numre...
Analyseinstitutter er under skrappe tilsyn fra Datatilsyn, som laver
uanmeldte besøg.

Hvis de allesammen gjorde noget ulovligt, tror jeg det var blevet stoppet.
Det er ikke specielt hemmeligt at de generer tilfædige numre!

Carsten

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-12-02 01:17

Scripsit "Carsten Thomsen" <cajuth@hotmail.com>

> Hvor kan man se den omtalte lov og §6a, som du omtaler ???

Alle danske love kan findes fra http://www.retsinfo.dk/index/guided.htm

Nærværende gruppes faq på http://www.usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/
indeholder en række gode råd om benyttelse af retsinfo.

> I øvrigt har Tjinca ret i, at mange analyseinstitutter genererer tilfædlige
> numre...

Markedsføringslovens regler gælder kun henvendelser med hensigt til at
sælge varer og ydelser. Derfor er et analyseinstitut ikke direkte
omfattet af dem.

--
Henning Makholm "Nett hier.
Aber waren Sie schon mal in Baden-Württemberg?"

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 21-12-02 00:15

Dog ved jeg at visse firmaer ringer til tilfældigt udvalgte private numre...
altså også hemmelige/udeladte numre. Så man kan ikke blive fri for dem.

Carsten

Fra : Henning

Dato : 20-12-02 06:59

>Hvad skal man gøre for at slippe af med disse mennensker der synes at det er
>sjovt at ringe ved 19 tiden for at genere en?

"Jeg har lige været ude for en trafikulykke, hvor jeg mistede synet -
synes du det er sjovt at ringe og tilbyde mig avisabonnement?"

Grov, men den virker!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-12-02 09:04

On Thu, 19 Dec 2002 22:00:32 +0100, "Nd" <nenad@efternavn.com> wrote:

>Hvad skal man gøre for at slippe af med disse mennensker der synes at det er
>sjovt at ringe ved 19 tiden for at genere en?

Du meddeler klart - næste gang de ringer - at du ikke ønsker flere
henvendelser. Avisen er så forpligtet til at slette dig fra deres
databaser.

>Skal man hvert gang man opsiger en service bede folk om at lade være med at
>ringe eller sende tilbud til en?

Nej.

--
Jakob Paikin

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-12-02 10:15

Jakob Paikin skrev Fredag den 20. december 2002 09:04 i
dk.videnskab.jura:

> Nej.

Jeg har også været ude for at aviserne har ringet og forsøgt at få
mig til at gentegne abonnement, så jeg vil sige hvis det er en avis
eller andet der har vist at de kontakter gamle kunder*), og dem der
har lov til at ringe til folk for at tegne abonnement, så vil jeg
da afgjort sige

JA.

*) Jeg mener så der er forkert at der er nogen der har lov til det,
men det er jo en helt anden snark,,,

Ivar Madsen

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-12-02 09:22

Hej Nenad

jvf. Forbrugeraftalelovens § 2, stk. 3 og Markedsføringslovens § 6a er
det tilladt for aviser at ringe og tilbyde abonnement. Dette er jo nok
et problem da du har haft avisen før og derfor er i deres kundedatabase.
Du kan henvende dig skriftligt eller mundtligt til firmaet og kræve at
du bliver slettet fra databasen ved at du frabeder dig at de i fremtiden
henvender sig til dig. Du gør det bedst med et brev da du så har et
skriftligt bevis for din henvendelse.
Hvis firmaet så igen henvender sig til dig er det ikke lovligt.
Hvis du vil undgå henvendelser fra samtlige virksomheder, kan du gøre
det som Kristian Storgaard skriver det, på det centrale personregister.
Men denne hjælper bare ikke hvis du er i virksomhedens database.

Om opsigelsen
1. Klar navn og adresse
2. Brevets datering er nok, med mindre det er en dato længere ude i
fremtiden
3. Det skal være klart at du ikke længere ønsker avisen (ellers
fortolker avisen bare brevet)
4. Underskrift

Hvis avisen fortsætter :
1. Find juraen for problemet og klargør denne
og/eller
2. I stedet for med venlig hilsen, så skriv :
Skulle avisen fortsætte fremsendelse, vil dette anses som uopfordret og
jeg takker for avisens tilbud om gratisavis.
(§ 4 aftale, jvf. Forbrugeraftalelovens § 4)

Dette hjælper som regel.

Lad for guds skyld være med at sende noget anbefalet, da modtagelse af
anbefalede breve kan nægtes og det er netop at du kan bevise at brevet
er havnet i modtagerens postkasse der tæller.

mvh

Kim