Yamaha dt rt1
Fra : uffe.j

Dato : 19-12-02 21:43

Jeg er blevet lidt varm på denne Yamaha dt rt1, 360 ccm, Den er fra 72 og
har kun gået km 9.600 og er ret velholdt. Se billede på
http://www.silkeborg-tennis.dk/yamaha.gif. Den er indregistreret på dk
plader.
Jeg tror den har været brugt til transport i skoven i USA.
Det er en totakter, så den må jo kunne blive ret hidsig.
Men hvad kan sådan en være værd?

Fra : wheeler

Dato : 19-12-02 22:29

"uffe.j" <uffe.j@private.dk> skrev

> [...]
> Jeg tror den har været brugt til transport i skoven i USA.
> Det er en totakter, så den må jo kunne blive ret hidsig.

Vi er vel i kategorien "samleobjekt"...svært at prisfastsætte....(men
sikkert endnu sværere at skaffe dele til

Hvis du alene går efter noget hidsigt, så er en Yamaha RD 125 (midt 90'er
model) til en vinterpris på en 12K vel realistisk? og et langt bedre
alternativ.

Undrer mig over den lave forskærm...har man virkelig dyrket skovkørsel med
denne maskine ??????...

Styret ser eftermonteret og cruiser-agtigt ud .....igen der er squ ikke
meget skovarbejder-cykel over denne sag

Nu plejer billeder at snyde...men jeg ville nok ikke byde meget over 7K.

Wheeler

RD 350 Ypvs
TDR 125R
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : wheeler

Dato : 19-12-02 22:53

Jeg mener selvfølgelig DT og ikke RD (miljøskade

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-12-02 23:56

> Vi er vel i kategorien "samleobjekt"...svært at prisfastsætte....(men
> sikkert endnu sværere at skaffe dele til

Hamrende korrekt!

> Hvis du alene går efter noget hidsigt, så er en Yamaha RD 125 (midt 90'er
> model) til en vinterpris på en 12K vel realistisk? og et langt bedre
> alternativ.

Også korrekt.

> Undrer mig over den lave forskærm...har man virkelig dyrket skovkørsel med
> denne maskine ??????...

Joh, sådan så off-roaderne ud i starten af 70'erne. Jeg havde en '73 XL250,
den var i samme stil.

> Styret ser eftermonteret og cruiser-agtigt ud

Men det ser faktisk helt originalt ud! Sådan var de dengang.

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 19-12-02 22:46

In article <4cqM9.7222$Hl6.829350@news010.worldonline.dk>,
uffe.j@private.dk says...
> [...]
> Jeg tror den har været brugt til transport i skoven i USA.
> Det er en totakter, så den må jo kunne blive ret hidsig.

Jeg vil give Wheeler ret i at prisen nok vil ligge på 5-8.000.
En gammel R5'er ligger deromkring.

Modellen er af en yndet type pseudo-off-roader som var på mode i
staterne i den periode. HD's Aermacchi eventyr nedkom også med sådanne
maskiner.

Den er sikkert ikke speciel vild; men anderledes.

--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-12-02 23:59

"Hekto" <bs@NOSPAMhekto.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil give Wheeler ret i at prisen nok vil ligge på 5-8.000.
> En gammel R5'er ligger deromkring.

Jeps, pga. nostalgi-værdien. Reelt er den vel ikke mere end et par tusind
værd i brugsværdi.

> Modellen er af en yndet type pseudo-off-roader som var på mode i
> staterne i den periode.

Hvorfor "pseudo" ? Den ligner motocross racerne fra den periode, ligesom
off-roadere i dag ligner motocross racerne af idag.

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 20-12-02 00:30

In article <3e024e2a$0$88613$bc7fd3c@news.sonofon.dk>,
ClausRittig@Hotmail.Com says...
> Hvorfor "pseudo" ? Den ligner motocross racerne fra den periode, ligesom
> off-roadere i dag ligner motocross racerne af idag.

Jeg tænker på de modeller der sådan havde lidt grove gadedæk og oplagt
udstødning; men mest var beregnet til asphalt.
Suzuki havde nogen tilsvarende, endda med ballondæk.

Noget tyder på at det bliver 'mode' igen. Suzuki kommer med een eller
anden cykel der ligenr, og som har kraftige 'halv-ballondæk'.
Vist nok en 200cc 4T.

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-12-02 15:57

> Jeg tænker på de modeller der sådan havde lidt grove gadedæk og oplagt
> udstødning; men mest var beregnet til asphalt.

Okay, sådan en er der ikke tale om her, den er det mest ægte "off-roader" de
tidlige halvfjerdsere kunne byde på.
Dengang satte man typisk trail-dæk på sådanne cykler (ikke trial-dæk, selvom
de kunne ligne), og brugte lav forskærm, fordi den høje forskærm ikke
hjælper en pind på ben og underkrop, kun på overkrop og hoved.
Min '73 XL havde ganske vist høj forskærm, men den var ultra lille - nærmest
som forskærmen på en speedway cykel. Den var nok mest til pynt.

Rittig

Fra : "H;P

Dato : 19-12-02 23:31

Jule hilsen

"uffe.j" skrev i en meddelelse
> Jeg er blevet lidt varm på denne Yamaha dt rt1, 360 ccm, Den er fra 72 og
> har kun gået km 9.600 og er ret velholdt. Se billede på
> http://www.silkeborg-tennis.dk/yamaha.gif.

Det første jeg tænkte var " The Fonz" fra happy Days, eller hvad den serie
nu hed i tidernes morgen .
Den er da ret kinky, og _meget_ pæn på billedet !.
Havde jeg lige 8-9K på lommen, så kunne jeg da godt se migselv drøne rundt
på den iført cowboy-buks og en gammel læder-joe & et sæt ray-bans old style

Med et ønske om en Glædelig Jul

H;P
--
http://www.Falken.farmands.Dk
ICQ # 28655310

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-12-02 00:03

"uffe.j" <uffe.j@private.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er blevet lidt varm på denne Yamaha dt rt1, 360 ccm, Den er fra 72 og
> har kun gået km 9.600 og er ret velholdt.

Jep, den ser GODTNOK velholdt ud! Et herligt samlerobjekt.

> Det er en totakter, så den må jo kunne blive ret hidsig.

Hidsig? Nej. Motorerne dengang monder lidt om 80'er trial motorer, ikke
omdrejningsvillige og ikke meget power, men meget godmodige og lette at
køre. Du kan tune den, men den er gammel og stort set alle reservedele er
sikkert udgået af produktion, så det skal du kun gøre hvis du har et
maskinværksted.

> Men hvad kan sådan en være værd?

Den vil sikkert blive handlet i underkanten af 10.000kr, selvom den
repræsenterer en reel brugsværdi på et par tusind. Den er ikke en
antikvitet, men den er en klar klassiker.

Rittig

Fra : Søren Lindholt

Dato : 20-12-02 10:13

uffe.j <uffe.j@private.dk> wrote in article
> [...]
> Jeg tror den har været brugt til transport i skoven i USA.
> Det er en totakter, så den må jo kunne blive ret hidsig.

Den ser fed ud. Prøv også at spørge på rec.motorcycles.dirt, der er vist
mange der vil få tårer i øjnene når de ser den...

Ang. styret, sådan så (ser) et klassisk crossstyr jo ud, andet er der ikke
i det.

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : uffe.j

Dato : 20-12-02 10:16

Tak for en række konstruktive indlæg. De hjælper mig med at sætte tingene i
rette perspektiv.
Der har flere gange været brugt begrebet brugsværdi. Den har vel næppe
ringere brugsværdi end de "englændere" fra 60'erne, der betales formuer for.
For slet ikke at tale om de jernsenge fra før krigen (jeg synes også de er
sjove) som folk ofre store mængder tid og penge på for at køre til Skagen og
retur.

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-12-02 16:01

> [...]
> sjove) som folk ofre store mængder tid og penge på for at køre til Skagen

Fuldstændig korrekt! Men de cykler du nævner handles heller ikke til deres
reelle brugsværdi, de handles til en værdi der dikteres af antallet af
nostalgiske købere som på forhånd er indstillet på at reparere og
vedligeholde forholdsvis meget, og køre forholdsvis lidt. De handles til
deres nostalgi-værdi eller Classiker værdi kunne man måske kalde det.
Du skal dog være opmærksom på at man stadig kan få reservedele til mange
classic englændere, mens du vil få meget svært ved at finde reservedele til
denne Yamaha.

Rittig
(som gerne ville eje den!)

Fra : Pein

Dato : 20-12-02 20:04

"Claus Rittig" skrev ...

> Du skal dog være opmærksom på at man stadig kan få reservedele
> til mange classic englændere, mens du vil få meget svært ved at
> [...]
Ja, det ville jeg på en måde også gerne, men man skal jo nok have adgang
til et værksted hvor man selv kan lave stumper, og have en vis forstand
på at sætte dem i.

Den har sikkert en fed lyd.

/Pein

Fra : uffe.j

Dato : 20-12-02 20:08

> Den har sikkert en fed lyd.

Nej ærlig talt så lød den rædsomt alle en DT 175.

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-12-02 21:14

> Nej ærlig talt så lød den rædsomt alle en DT 175.

Hæ hæ hæ, ja, men nogen af os forbinder ikke kun den lyd med DT175, og så er
lyden egentlig ikke spor ringe. Hvis man vil lege rundt på bakkerne i skoven
i roligt (grænsende til langsomt) tempo, og nyde naturen og motorcyklen, så
er det faktisk en fin motorcykel. Og den er ikke så anstrengende at høre på
en hel dag som mine 2-taktere.

Rittig

Fra : uffe.j

Dato : 21-12-02 14:28

Jeg ved godt at en DT 175'er er udmærket. Jeg har selv haft 3, som jeg har
brugt om vinteren, men lyden er nu ikke særlig fantastisk.
Uffe

Fra : armand

Dato : 20-12-02 21:12

> [...]
> sjove) som folk ofre store mængder tid og penge på for at køre til Skagen

Rigtigt!
Men er du så'en en type?
Burde du ikke snarere (ligesom flertallet) have dig en god model til daglig
brug og lettilgængelige reservedele/knowhow??

--
Armand