Caesar Salad / Cæsar salat ??
Fra : Jeanette Østerbæk

Dato : 06-03-01 13:00

Er der nogen som ligger inde med en opskrift på denne vidunderlige salat?

Mvh Jeanette

Fra : Neta & Peter

Dato : 06-03-01 13:36

Peter
"Jeanette Østerbæk" <jeanette@vm-elektro.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som ligger inde med en opskrift på denne vidunderlige salat?
>
> Mvh Jeanette

Her er Camilla Plum og Nanna Simonsens opskrift (Dansk mad fra hele verden,
1996)

2 salathoveder, helst Cos eller Batavia
100 gram Høvlet parmesan
4 skiver franskbrød skåret i små tern
3 spsk dijonsennep
1 dl jomfruolivenolie
saft af 1/2 citron

Skyl of afdryp salaten. Rist brødterningerne til sprøde routoner i
olivenolie på panden. Rør olien i sennepen gradvist, så du får en tyk,
mayonaiseagtig dressing, og smag den til med citron, salt og peber. Anret
dresing, ost og croutoner ovenpå salaten og server, inden croutonerne bliver
bløde.

Den kan givetvis laves noget mere mager, også uden at gøre som Anne Larsen -
at udelade dressingen og bruge danbo 10+ i stedet for parmesan....

MVH

Peter
MVH

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 07-03-01 07:40

"Jeanette Østerbæk" <jeanette@vm-elektro.dk> skrev i meddelandet:
> Er der nogen som ligger inde med en opskrift på denne vidunderlige
> salat?

Er du stor, rund eller bare lidt buttet?
Ja, så går jeg ud fra det opskriften fra igår i "DR TV" med
omdiskuterede Anne Larsen & datter, du måske skal bruge))

Det var så Deres sidste udsendelse. - Pizza&salat "Special'mente"
farvelogtak.

Men her er fra DR tekst-tv side 692 el. 696:

Caesar Salad:
1 stk romani salat, >alternativt< iceberg el. kinakål
4 dl brødcroutons, hjemmelavede el. købte
1 stk avocadofrugt
1 stk citron

Dressing:
2 dl fromage frais el. fromage blanc 0,5%
2 spsk blå ost - gorgonzola el. danablue
havsalt
friskkværnet sort peber

Croutons:
Laves af daggammelt brød, der vendes i ganske lidt god olivenolie og
revet hvidløg og bages i ovnen på bagepapir i ca. 10 min. ved 190°.

Dressing af 1-2 spsk blå ost rørt i fromage frais smagt til med salt og
peber, og evt. 1 tsk gul/lys ravigottesauce/sennep.

PS: Den Originale Caesar Salad indeholder ikke avocado og der rives ikke
pamesan henover.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

CiaoJazz Top 12!
E' Keith Jarrett l'artista più popolare tra i lettori di CiaoJazz:
il celebre pianista è saldamente al primo posto nella nostra speciale
classifica dedicata alle pagine più visitate degli artisti italiani e
stranieri. Dietro di lui tre jazzisti italiani: Paolo Fresu, Stefano
Bollani e, a sorpresa, Mario Fragiacomo.
www.ciaojazz.com/attualita/statistiche.asp

Fra : Kvan

Dato : 07-03-01 10:03

"Jeanette Østerbæk" <jeanette@vm-elektro.dk> writes:

> Er der nogen som ligger inde med en opskrift på denne vidunderlige
> salat?

Jeg bemærker at ingen af de hidtidige opskrifter har indeholdt det
allervigtigste, nemlig dressingen med æg og parmesan. Her er en mere
"rigtig", hvor "rigtig" betyder "som den traditionelt serveres på
restauranter".

1 clove garlic
6 anchovy fillets
3 tablespoons Parmesan cheese
1 egg, optional
3 tablespoons olive oil
1 tablespoon wine vinegar
4 slices bread, cut thin
2 tablespoons butter
2 heads of romaine

Mash the garlic in a large wooden salad bowl, rubbing it well around
the sides. Let it stand thus for a few minutes, then scrape out and
discard the garlic pulp. Put the anchovy fillets and cheese into the
bowl and mash them to a smooth paste. Coddle the egg by cooking it in
fast-boiling water for one minute, just enough to cut the edge of
rawness. Add this to the anchovy-cheese mixture and work smooth. Blend
in the oil and vinegar. Neither salt nor pepper is needed.

Make croutons by buttering the bread on both sides, cubing it small,
and browning the croutons in the oven until crisp.

Wash the romaine well, dry and crisp it. Break it into the bowl,
sprinkle on the croutons and toss lightly in the dressing until every
leaf is coated and the dressing absorbed by the croutons.

- Kvan.