anderledes kartoffelmos til stroganoff ???
Fra : Søren Brix

Dato : 19-12-02 20:18

hej Ng

jeg skal servere bøf stroganoff lillejule-aften og vil gerne lave en lidt
anderledes kartoffelmos til, evt med rodfrugter el.lign

nogle forslag ??

m.v.h

Søren Brix Nielsen

Fra : kim rasmussen

Dato : 19-12-02 21:57

Hej Søren
Hvis i er til selleri , så kog ½ selleri i store tern sammen med
kartoflerne , hvis ikke , så kog 1-2 pastinakker eller persillerod sammen
med kartoflerne ,
evt 1-2 gulerødder, ikke for mange ellers bliver mosen for sød.
Der er også skorzonenrod eller jordskokker ,de kan frit blandes og moses
sammen med kartoglerne eller friske krydderurter ,Timian,bredbladet
persille, selleritoppe.
Glædelig Jul og godt nytår

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Prankster Kineses

Dato : 19-12-02 22:22

"Søren Brix" <jha74@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> hej Ng
>
> jeg skal servere bøf stroganoff lillejule-aften og vil gerne lave en lidt
> anderledes kartoffelmos til, evt med rodfrugter el.lign
>
> nogle forslag ??

Du kan blande med jordskokker og måske lidt ristede mandelflager. Put mosen
i små skåle sådan at der er en god top på og bag i oven til overfladen er
gylden.

Kasper

Fra : Nette

Dato : 19-12-02 23:11

"Søren Brix" wrote in message news:att633$i1v$1@sunsite.dk...
> jeg skal servere bøf stroganoff lillejule-aften og vil gerne lave en lidt
> anderledes kartoffelmos til, evt med rodfrugter el.lign
>
> nogle forslag ??

Hej Søren.

Jeg koger altid gulerødder med sammen med kartoflerne, og moser dem også
med. Friskhakket persille, lidt hvidløg og så over i et stort fad, ( det må
endelig ikke være jævn foroven) ind i ovnen indtil, det er gyldne i toppen.

Nette

Fra : Web . Woman

Dato : 21-12-02 23:49

"Søren Brix" <jha74@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> jeg skal servere bøf stroganoff lillejule-aften og vil gerne lave en lidt
> anderledes kartoffelmos til, evt med rodfrugter el.lign
> nogle forslag ??

Kartoffelmos med hasselnødder......

Blend en god portion hasselnødder til groft nøddemel.
Bland det i kartoffelmos lavet på gode kartofler, salt, varm mælk og smør.
Hæld i ildfast fad og sæt i ovnen, til overfladen er fin brun.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mads Th. Pedersen

Dato : 22-12-02 00:11

> hej Ng
>
> jeg skal servere bøf stroganoff lillejule-aften og vil gerne lave en lidt
> anderledes kartoffelmos til, evt med rodfrugter el.lign

Bagt kartoffelmos?

2,5 kg kartofler skrælles og skæres i skiver

3 løg pilles og hakkes fint

Finthakket spinat - kan sagtens være frost-udgaven

4 tsk. muskat

5 dl. mælk

8 æg delt i blommer og hvider

2,5 kg skrællede kartofler i skiver koges i usaltet vand. De sidste 5
minutter koges 3 løg i meget små tern med. Lidt af vandet bruges til at
opløse 3 bouillontern. 4 tsk muskat + 5 dl. Mælk blandes og piskes i. 8
æggeblommer piskes i et par stykker ad gangen sammen med den optøede spinat.
Salt + bouillon tilsættes og piskes sammen.

8 æggeblommer piskes stive. Halvdelen af æggehviderne vendes forsigtigt i
halvdelen af mosen. Samme gøres med den anden halvdel.

Store ildfaste skåle: 200 grader 45-55 minutter.

Jeg kan ikke liiige huske hvor mange pers. opskriften rækker til, men der
var nok til ...mener det var 10 personer. Bagetiden er jeg heller ikke
heeelt sikker på - den skal muligvis være lidt længere. Til gengæld havde
jeg, da resterne kom ud i køkkenet, den udsøgte fornøjelse at liste den
øverste skorpe af mosen, rulle den sammen og dyppe den i sovsen. Jum jum,
det smagte sq godt - om end det nok ikke var det mest kalorielette måltid

Mvh Mads