/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Opboring og evt tuning
Fra : René Rattenborg


Dato : 19-12-02 17:00

Hejsa
Har en Yamaha XS 400 SECA fra 1984 den skulle være pakket om her i foråret,
men efter 2000km skulle jeg ud og køre på motorvej for første gang, ved
120km/t ville den ikke mere, olielampe begyndte at lyse så jeg sænkede
farten til 100km/t hvorefter den holdt op, kom helskinet hjem, men der var
en hel sø af olie oven på motorblokken i højre side.
Har kørt på den ca 1000km efter og fyldt olie på helle tiden så den ikke kom
under nivue,
nu vil den ikke køre ordentlig, den ligessomom tænder forkert og prutter kan
ikke trække.
Er der nogen der kan hjælpe mig med en billig mekaniker til dyret, har en
halv motor som fulte med da jeg købte den her i foråret.
Havde tænkt mig en evt opboring til 500 kubik og nye stempler/pakninger og
evt en rensning af karborator.
Hilsen René Rattenborg
Helsingør 28510995
rattenborg@vip.cybercity.dk



 
 
Asger Steffensen (19-12-2002)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 19-12-02 22:42


"René Rattenborg" <rattenborgSLETDETTE@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:atsqed$2r26$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa
> Har en Yamaha XS 400 SECA fra 1984 den skulle være pakket om her i
foråret,
> men efter 2000km skulle jeg ud og køre på motorvej for første gang, ved
> 120km/t ville den ikke mere, olielampe begyndte at lyse så jeg sænkede
> farten til 100km/t hvorefter den holdt op, kom helskinet hjem, men der var
> en hel sø af olie oven på motorblokken i højre side.
> Har kørt på den ca 1000km efter og fyldt olie på helle tiden så den ikke
kom
> under nivue,
> nu vil den ikke køre ordentlig, den ligessomom tænder forkert og prutter
kan
> ikke trække.
> Er der nogen der kan hjælpe mig med en billig mekaniker til dyret, har en
> halv motor som fulte med da jeg købte den her i foråret.
> Havde tænkt mig en evt opboring til 500 kubik og nye stempler/pakninger og
> evt en rensning af karborator.
> Hilsen René Rattenborg
> Helsingør 28510995

Har du ikke været over 120 km/t på den før?
Jeg synes det lyder temmelig skummelt at olielampen lyste men holdt op da
den kørte mindre end 100 km/t.
En opboring til 500 ccm skal du nok ikke forsøge, men at få den renoveret
med nye stempler, ringe, etc., og muligvis nye lejer burde være muligt.
Tag den til en mekaniker og få lavet en kompressionstest. Det kan give et
fingerpeg om hvad den fejler.

Asger
ZX-10



René Rattenborg (20-12-2002)
Kommentar
Fra : René Rattenborg


Dato : 20-12-02 06:10

Hej Asger
Jeg forestiller mig sådan, at vedkommende som har pakket den om, har været i
Tyskland og hente en næsten hel maskine, taget nogle dele fra den (han har
bla. brændt hul i et stempel ) hvis nu han kun har skiftet stempel og ikke
cylinder, så nu det ikke passer helt nøjaktigt vil olietrykket så ikke
stige, når man prøver at presse maskinen, og når trykket er højt nok, længe
nok, vil pakningen til sidst gå sig en tur, eller er jeg helt gal på den?
Det med at den prutter, tror jeg er møg i karboratoren, for det kom
umildbart efter den var kørt ret langt ned i tanken.
MVH René



lange (20-12-2002)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 20-12-02 14:56

> hvis nu han kun har skiftet stempel og ikke
> cylinder, så nu det ikke passer helt nøjaktigt vil olietrykket så ikke
> stige, når man prøver at presse maskinen, og når trykket er højt nok,
længe
> nok, vil pakningen til sidst gå sig en tur, eller er jeg helt gal på den?

Ja du er.

Olietrykket er ikke afhængig af hvor godt stempel/cylinder passer sammen.
Det er kun kompressionen det har indflydelse på.

Det der bestemmer olietrykket er omdr af motor, mængden af olie (er der
nok), viskositeten af olien , standen af oliepumpen og tollerancer i
krumptaplejer (hvis glidelejer) og knastaksel lejer.

Hvis den er blevet pakket om i år og ikke er tæt nu, har den der har gjort
det, ikke gjort sit arbejde ordentligt, eller også er motoren blevet
mishandlet.

Lange





armand (20-12-2002)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 20-12-02 21:37


René Rattenborg <rattenborgSLETDETTE@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:atu8nq$1tm1$1@news.cybercity.dk...
> Hej Asger
> Jeg forestiller mig sådan, at vedkommende som har pakket den om, har været
i
> Tyskland og hente en næsten hel maskine, taget nogle dele fra den (han har
> bla. brændt hul i et stempel ) hvis nu han kun har skiftet stempel og ikke
> cylinder, så nu det ikke passer helt nøjaktigt vil olietrykket så ikke
> stige, når man prøver at presse maskinen, og når trykket er højt nok,
længe
> nok, vil pakningen til sidst gå sig en tur, eller er jeg helt gal på den?
> Det med at den prutter, tror jeg er møg i karboratoren, for det kom
> umildbart efter den var kørt ret langt ned i tanken.

Min spåkugle fortæller at optakten er som af dig antaget (=ud fra dine
ekstra stumper); men at vedkommende aldrig fik rettet den fejl (revne i
topstykke eller falsk luft ved karburator/stutse?) som var årsag til
stempelskaden - Og da du her senest fyrede op for skidtet opstod skeden
igen!

Olie-svineriet stemmer fint overens med at der er hul i stemplet, hvorved at
kompressionen forsvinder ned i krumtaphus=> motorblokken, og den såkaldte
gearkasse-udluftning ikke kan separere olien fra når sådan en luft-mængde
vil igennem.
G.-udluftningen bør ende i luftfilterkassen, hvorfra olien sikkert trænger
ud fra igennem et bund aftapnings hul; men er slangen dertil afmonteret
(separate K&N-filtre?) hhv. fraværende, vil svineriet foregå direkte ud i
atmosfæren =

Olietryk, er der vist(!) ikke tale om på en Seca(?)
Lampen angiver jvf. min erindring oliestanden (derfor også begivenhederne
som Thomas forklarer dem!), hvorfor det er den lavere oliestand p.g.a.
merforbruget af olie (ud over motoren) at der lyses for!

Prutteriet passer ligeledes godt med halten på kun én cylinder, med
tilfældige virkningsløse antændinger i den skadede cylinder!
Martin S. har lige været igennem samme problem (á: en mindre revne i
stemplet) og for ham var det typisk at motoren trak "mindst ringe" ved
højere omdrejninger, hvilket forklares af at den større mængde luft qua
større rpm. har sværere ved at presses igennem motorblokken og ud, ligesom
der qua omdrejningerne er kortere tid til at passere revnen i stemplet!

Hjemme-udført kompressionstest til erkendelse af dette:
Afmonter begge tændrør og stop en finger eller andet tætnende ned i
tændrørshullet på en af cylindrene altimens du roterer motoren med
starteren: Der skal komme et kraftigt *PIFFFFTT* hver gang stemplet
komprimerer, og er der hul i stemplet sker der intet! Den ene af dine to
cylindre MÅ have kompression, så forsøg til du hører lyden på én af
cylindrene, og forsøg med samme metode på den anden!

Finder du derved manglende kompression på én cylinder vil du givetvis kunne
stikke en skruetrækker helt igennem stemplet når det er i top
Forsøg evt.også at køre stemplet i top og lys+kig ned igennem tændrørshullet
for at se stempeltoppen og sammenlign udseendet af de to respektive
stempler!

Jeg er svært bange for at du står for endnu en grundig renovering

Hvis man lige regner på din ide om at bore den op til 500 ccm i samme
forbindelse, så er der højest et par mm. foring at opbore af på en alm
cylinder.
For at forøge arealet(!) af Seca'ens 69mm boring med 25% (=200ccm ->
250ccm), skal man helt op på mere end 77mm => +8mm ! Den går altså ikke
Og så har jeg slet ikke nævnt problemet med at finde stemplerne til !!!

--
Armand.



Martin Sørensen (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-12-02 11:30

> Olietryk, er der vist(!) ikke tale om på en Seca(?)
> Lampen angiver jvf. min erindring oliestanden (derfor også
> begivenhederne som Thomas forklarer dem!), hvorfor det er den lavere
> oliestand p.g.a. merforbruget af olie (ud over motoren) at der lyses
> for!

Det er en olietryksmåler der sidder på en Seca, ikke oliestand.
Hvis jeg står i tomgang og tager dødemandsknappen, går motoren selvfølgelig
ud, men der går lige et par sekunder, før olielampen begynder at lyse.

> Hjemme-udført kompressionstest til erkendelse af dette:
> Afmonter begge tændrør og stop en finger eller andet tætnende ned i
> tændrørshullet på en af cylindrene altimens du roterer motoren med
> starteren: Der skal komme et kraftigt *PIFFFFTT* hver gang stemplet
> komprimerer, og er der hul i stemplet sker der intet! Den ene af dine
> to cylindre MÅ have kompression, så forsøg til du hører lyden på én af
> cylindrene, og forsøg med samme metode på den anden!

Det synes jeg så ikke virkede så godt på min Seca da den havde en revne i
stemplet. Jeg kunne ikke mærke den store forskel på cylindrene ved den test,
men nu var revnen heller ikke så stor.

--
signing off.. Martin Sørensen



lape82@hotmail.com (20-12-2002)
Kommentar
Fra : lape82@hotmail.com


Dato : 20-12-02 14:28

"Ren Rattenborg" <rattenborgSLETDETTE@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<atsqed$2r26$1@news.cybercity.dk>...
> Hejsa
> Har en Yamaha XS 400 SECA fra 1984 den skulle være pakket om her i foråret,
> men efter 2000km skulle jeg ud og køre på motorvej for første gang, ved
> 120km/t ville den ikke mere, olielampe begyndte at lyse så jeg sænkede
> farten til 100km/t hvorefter den holdt op, kom helskinet hjem, men der var
> en hel sø af olie oven på motorblokken i højre side.
> Har kørt på den ca 1000km efter og fyldt olie på helle tiden så den ikke kom
> under nivue,
> nu vil den ikke køre ordentlig, den ligessomom tænder forkert og prutter kan
> ikke trække.
> Er der nogen der kan hjælpe mig med en billig mekaniker til dyret, har en
> halv motor som fulte med da jeg købte den her i foråret.
> Havde tænkt mig en evt opboring til 500 kubik og nye stempler/pakninger og
> evt en rensning af karborator.
> Hilsen René Rattenborg
> Helsingør 28510995
> rattenborg@vip.cybercity.dk

hmmm jeg har selv en xs 400, som også kun viser 120-130 på toppen, men
reelt køre den 150 på toppen, for speedometeret passer af helved til.
Det kunne således være at du har overbelastet motoren.
lasse

Thomas (20-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 20-12-02 15:25


Jeg vil lige smide en lille kommentar ind. Nu ved jeg ikke præcis hvordan
oliemåleren virker hverken på min egen xs 400 seca eller på andre mc'er.
Men jeg kan sige at ved hårde opbremsninger fx, kan min godt lyse, selvom
oliemængden er korrekt (efter skueglasset) og indimellem også et godt stykke
tid efter den lige er startet op. Så jeg udleder selv at den er meget følsom
denne måler. Så det er ikke sikkert at den røde lampe har "kostet" dig noget


Men, jeg kunne egentligt også godt lige tænke mig at høre hvad en opboring
med friske stempler koster, hvis det skal overlades til "fagmand" inkl
adskillelse og samling

Thomas
Xs400 Seca


<lape82@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:22e3ec7b.0212200528.7df2d412@posting.google.com...
> "Ren Rattenborg" <rattenborgSLETDETTE@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:<atsqed$2r26$1@news.cybercity.dk>...
> > Hejsa
> > Har en Yamaha XS 400 SECA fra 1984 den skulle være pakket om her i
foråret,
> > men efter 2000km skulle jeg ud og køre på motorvej for første gang, ved
> > 120km/t ville den ikke mere, olielampe begyndte at lyse så jeg sænkede
> > farten til 100km/t hvorefter den holdt op, kom helskinet hjem, men der
var
> > en hel sø af olie oven på motorblokken i højre side.
> > Har kørt på den ca 1000km efter og fyldt olie på helle tiden så den ikke
kom
> > under nivue,
> > nu vil den ikke køre ordentlig, den ligessomom tænder forkert og prutter
kan
> > ikke trække.
> > Er der nogen der kan hjælpe mig med en billig mekaniker til dyret, har
en
> > halv motor som fulte med da jeg købte den her i foråret.
> > Havde tænkt mig en evt opboring til 500 kubik og nye stempler/pakninger
og
> > evt en rensning af karborator.
> > Hilsen René Rattenborg
> > Helsingør 28510995
> > rattenborg@vip.cybercity.dk
>
> hmmm jeg har selv en xs 400, som også kun viser 120-130 på toppen, men
> reelt køre den 150 på toppen, for speedometeret passer af helved til.
> Det kunne således være at du har overbelastet motoren.
> lasse



René Rattenborg (20-12-2002)
Kommentar
Fra : René Rattenborg


Dato : 20-12-02 19:12

hejsa
Har mailet til Ingena på post@ingena.dk igår og venter på svar fra dem hvad
en opboring vil koste. en honning koster ca 350kr pr cyllinderhul hvis de
gamle stempler er ok eller ser det ca 900kr oveni for 1. komlet stempel med
ringe så meget mener jeg nu at kunde huske han sagde til mig da han ringede
mig op i dag.
MVH René

> > hmmm jeg har selv en xs 400, som også kun viser 120-130 på toppen, men
> > reelt køre den 150 på toppen, for speedometeret passer af helved til.
> > Det kunne således være at du har overbelastet motoren.
> > lasse
> Jeg syntes ikke at have bemærket at den kørte specielt langsomt (altså
efter spedometeret) når jeg kørte efter andre biler inde i bytrafikken sådan
almindeligvis, men det vil jeg da undersøge, når den kommer ud at rulle igen
MVH René
>



GERT BO THORGERSEN (21-12-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 21-12-02 03:23

Fordi olielampen lyser ved f.eks. hårde opbremsninger behøver det jo ikke at
være olielampen/sensoren der er for følsom, eller noget galt med den. For
ved opbremsninger eller accelerationer flytter olien (i bundkarret) sig jo
frem eller tilbage og hvis sensoren sidder i den ene ende kan oliestanden jo
komme under den.
Jeg har for nogen måneder siden nævnt at vi jo ved de første Kawa 900ér
for eksempel i bundkarret monterede en klapventil som holdt på olien foran
under accelerationer, mest med tanke på at kunne få olietilførsel under
f.eks. kvartmileaccelerationer.

Gert Thorgersen

Thomas <thomas@nejladvaeremeddet.dk> skrev i en
news:SIFM9.7857$Hl6.986160@news010.worldonline.dk...
>
> Jeg vil lige smide en lille kommentar ind. Nu ved jeg ikke præcis hvordan
> oliemåleren virker hverken på min egen xs 400 seca eller på andre mc'er.
> Men jeg kan sige at ved hårde opbremsninger fx, kan min godt lyse, selvom
> oliemængden er korrekt (efter skueglasset) og indimellem også et godt
stykke
> tid efter den lige er startet op. Så jeg udleder selv at den er meget
følsom
> denne måler. Så det er ikke sikkert at den røde lampe har "kostet" dig
noget
>
>
> Men, jeg kunne egentligt også godt lige tænke mig at høre hvad en opboring
> med friske stempler koster, hvis det skal overlades til "fagmand" inkl
> adskillelse og samling
>
> Thomas
> Xs400 Seca
>
>
> <lape82@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:22e3ec7b.0212200528.7df2d412@posting.google.com...
> > "Ren Rattenborg" <rattenborgSLETDETTE@vip.cybercity.dk> wrote in
message
> news:<atsqed$2r26$1@news.cybercity.dk>...
> > > Hejsa
> > > Har en Yamaha XS 400 SECA fra 1984 den skulle være pakket om her i
> foråret,
> > > men efter 2000km skulle jeg ud og køre på motorvej for første gang,
ved
> > > 120km/t ville den ikke mere, olielampe begyndte at lyse så jeg sænkede
> > > farten til 100km/t hvorefter den holdt op, kom helskinet hjem, men der
> var
> > > en hel sø af olie oven på motorblokken i højre side.
> > > Har kørt på den ca 1000km efter og fyldt olie på helle tiden så den
ikke
> kom
> > > under nivue,
> > > nu vil den ikke køre ordentlig, den ligessomom tænder forkert og
prutter
> kan
> > > ikke trække.
> > > Er der nogen der kan hjælpe mig med en billig mekaniker til dyret, har
> en
> > > halv motor som fulte med da jeg købte den her i foråret.
> > > Havde tænkt mig en evt opboring til 500 kubik og nye
stempler/pakninger
> og
> > > evt en rensning af karborator.
> > > Hilsen René Rattenborg
> > > Helsingør 28510995
> > > rattenborg@vip.cybercity.dk
> >
> > hmmm jeg har selv en xs 400, som også kun viser 120-130 på toppen, men
> > reelt køre den 150 på toppen, for speedometeret passer af helved til.
> > Det kunne således være at du har overbelastet motoren.
> > lasse
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste