Andet multimedie
bentjuul 3670
Adope Photoshop ver.7
Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 19-12-02 15:39

Hej i gruppen.
Jeg bliver blokeret af en fejl:
"Warning: No pixels are more than 50% selected. The selection edges will not
be visible".
Jeg har kæmpet en del med denne, men kan ikke rigtigt komme videre.
Fejlen opstår bl.a. hvis jeg tegner en blomst på baggrunden, opretter et nyt
lag (lag 0), og vil tegne en sol på det nye lag.
Hvad sker der?
På forhånd tak for en hjælpende hånd.
Hilsen og god jul
Jørgen

__________________________________________________________________ Jørgen
Jørgensen ICQ#: 19262096 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Madsen

Dato : 19-12-02 15:59

Jørgen Jørgensen skrev:

> Jeg bliver blokeret af en fejl:
> "Warning: No pixels are more than 50% selected. The selection
> edges will not be visible".

Det er sådan set ikke en fejl. Du får bare at vide at der ikke er
valgt mere end 50 % af en eneste pixel i billedet og så vil
markeringen være skjult. Der vil være en markering i billedet, men
du vil ikke kunne se den. Altså myrestien som man normalt ser når
noget er markeret.

> Fejlen opstår bl.a. hvis jeg tegner en blomst på baggrunden,
> opretter et nyt lag (lag 0), og vil tegne en sol på det nye lag.

Her kan jeg så umiddelbart ikke se hvad du skal bruge en markering
til, så kan du ikke uddybe det lidt nærmere? Hvilke værktøjer bruger
du?

Madsen.

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-02 16:06

Jørgen Jørgensen wrote in <3e01d9fd$0$71602$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
> Jeg bliver blokeret af en fejl:
> "Warning: No pixels are more than 50% selected. The selection edges will
> not be visible".

Det er ikke en fejl, det er bare en advarsel.

Når man har valgt et område, bliver der viste en stiplet linje omkring det.
Men en "selection" er ikke binær. Man kan have nogle pixels er er valgt
100%, men man kan også have nogen der kun er valgt 10%. Den stiplede linje
vil vise det, der valgt 50% og derover.
Hvis nu du har valgt et område, men intet er valgt mere end 50%, så kommer
der ingen stiplet linje. Så kan du slet ikke se, om du har valgt noget.
Alting fungerer som forventet, det er kun stregen der mangler. Og det er
det, du bliver gjort opmærksom på.

> Jeg har kæmpet en del med denne, men kan ikke rigtigt komme videre.

Bare fortsæt alligevel. :)

Og dog, problemet er måske at udvælge det rigtige?

> Fejlen opstår bl.a. hvis jeg tegner en blomst på baggrunden, opretter et
> nyt lag (lag 0), og vil tegne en sol på det nye lag.
> Hvad sker der?

Hvad er det helt præcist du gør, lige før advarslen kommer? Sikkert noget
med at vælge et eller andet, men det kan jeg ikke lige få til at passe
sammen med at tegne på et nyt lag. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 19-12-02 17:08

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er det helt præcist du gør, lige før advarslen kommer? Sikkert noget
> med at vælge et eller andet, men det kan jeg ikke lige få til at passe

Hej Niels
Jeg sidder og følger en "lær det selv" bog fra IDC - du kender den måske -
skrevet af M.B.Karbo.
På det første lag (baggrunden) har jeg tegnet en blomst med penslen.
Tager et nyt lag (lag 0), hvor jeg skal prøve at tegne (pensel) en sol.
Der bliver jeg bedt om at tage det eleptiske markeringsrammeværktøj for at
lave en cirkel.
Når jeg slipper cirklen fremkommer meddelelsen, og intet sker.
Er dette en forklaring, der kan udløse lidt mere hjælp? - jeg venter spændt.
Hilsen
Jørgen

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-12-02 00:15

Jørgen Jørgensen wrote in <3e01eed6$0$71630$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
> Der bliver jeg bedt om at tage det eleptiske markeringsrammeværktøj for at
> lave en cirkel.
> Når jeg slipper cirklen fremkommer meddelelsen, og intet sker.

Man kan vist nok indstille hvor meget "max" er, når man vælger. Altså fx.
vælge 75%, og når man så har valgt en firkant, en cirkel osv, så vil det
markerede være vlagt 75%, i stedet for de sædvanlige 100%.

Måske er det den, der står på under 50%?

Helt præcist hvad det hedder, og hvor du finder det, det kan jeg ikke huske,
der er nok en anden der kan hjælpe her. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 20-12-02 14:41

Jørgen Jørgensen skrev: (messageID:

> [...]
> Når jeg slipper cirklen fremkommer meddelelsen, og intet sker.
> Er dette en forklaring, der kan udløse lidt mere hjælp? - jeg venter

Hvormeget "feather" (hvad hedder det i en DK udgave?) har du sat på
markeringsværktøjet?

Problemet er, at hvis du vil markere en relativt lille cirkel, men har
sat feather højt, så er effekten så udtværende, at ingen pixel bliver
markeret mere end 50%.

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/jul/

Fra : Madsen

Dato : 20-12-02 14:48

Kasper Damkjær skrev:

> Hvormeget "feather" (hvad hedder det i en DK udgave?)

Udtynding i den danske Photoshop 6. Om det hedder noget andet
i 7'eren ved jeg ikke.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/6/udtynding.png>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 20-12-02 18:42

Jørgen Jørgensen skrev:

> [...]
> markeringsrammeværktøj for at lave en cirkel.
> Når jeg slipper cirklen fremkommer meddelelsen, og intet sker.

Det er muligt at du har fået skidtet til at virke, men uanset hvad,
så tyder det på at du ikke er startet ud med en nulstillet Photoshop.
Det er en ret god ting at have på plads når du vil lære et nyt program
at kende. Jeg ved ikke om ham M.B.Karbo har nævnt noget om dette i sit
hæfte, men du kan nulstille Photoshop ved at trykke Shift + Ctrl + Alt
ned lige efter at du har klikket på ikonet som starter Photoshop.
Du skal nå at trykke tasterne ned inden Photoshoplogoet kommer op på
skærmen, så det gælder om at være hurtig. Hvis det lykkedes, så vil
der komme en dialogboks op på skærmen som spørger om du vil nulstille
og svarer du ja til det, så bliver Photoshops præferencefil stillet
tilbage til fabriksindstillingerne.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/delete_prefs.png>

Med fabriksindstillingerne burde du ikke få meddelelsen hvis du kun
har gjort som du nævner.

Madsen.

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 20-12-02 19:56

> [...]
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/delete_prefs.png>
>
> Med fabriksindstillingerne burde du ikke få meddelelsen hvis du kun

Hej allesammen

Jeg har forgæves forsøgt at "justere" mig ud af misæren, men en nulstilling
har tilsyneladende hjulpet.
Nu må jeg prøve at starte med "lær det selv" forfra, og så se hvor langt jeg
når denne gang.
I skal allesammen have mange tak for hjælpen - det er dejligt når man er
kørt fast.
Det er ikke nemt igen at komme på rette kurs med et så omfattende program,
men det er da spændende til en vis grænse, hvorefter det kan blive lidt
træls, hvis man synes at grave forgæves i det samme hul hele tiden.

Med venlig hilsen og
GOD JUL
Jørgen