MZ ETZ251 - Køb af brugt
Fra : diget

Dato : 19-12-02 14:43

er der noget specielt man skal kigge efter og hvor mange km kan de køre,
før der skal ses på motoren(alle steder jeg læser om mc'er skriver de at
en motor skal renoveres efter km 30.000). Hvad for et prisleje skal de
ligge på efter årgang eks MZ ETZ251 SAXON TOUR eller FUN fra 94 til 97.
Og hvor finder man en billig forsikring(er elitebilist, men har ingen
bil).
Takker for den stor hjælp.

http://www.kandu.dk/

Fra : Moller

Dato : 19-12-02 15:21

"diget" <diget.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> er der noget specielt man skal kigge efter og hvor mange km kan de køre,

250cc modellerne er det 3 gear, mangler det eller virker det ik helt så
godt som de andre, så er det en ting som man kan prutte med.

Tromlebremsen bagerst blir oval med tiden, så tjek den også, det er en
af de dyreste udgifter hvis du selv kan fikse tingende.

> før der skal ses på motoren(alle steder jeg læser om mc'er skriver de at
> en motor skal renoveres efter km 30.000). Hvad for et prisleje skal de

En MZ motor åbnes når du for problemer med at køre op ad bakker, eller
at du glemmer at hælde 2-takts olie på... min 251'er måtte åbnes efter
56.000km pga. jeg glemte at hælde 2-takts olie på... min reserve motor har
kørt X km, og er rustet sammen, men den køre stadig (mangler 3 gear for
snart 2 sæson).

> ligge på efter årgang eks MZ ETZ251 SAXON TOUR eller FUN fra 94 til 97.

Pris for en 250cc model, ligger mellem 3500- 10000Kr.... alt efter
udsendet.

> Og hvor finder man en billig forsikring(er elitebilist, men har ingen
> bil).
> Takker for den stor hjælp.

Ringer rundt, rygtet er hørt ned til 2-300Kr. årligt incl. vinter,,, kun
ansvar selvfølgelig.

VH
Lars Molnit
P.S. Kan du ikke selv Skrue på den, så hold dig langt væk, og spar
sammen til en nyere MC, billige MC'er er KUN for gør det selv folk, hvis de
skal fortsætte med at være billige.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 19-12-02 15:36

"Moller" <news@molnit.com> writes:

> "diget" <diget.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> En MZ motor åbnes når du for problemer med at køre op ad bakker,
> eller at du glemmer at hælde 2-takts olie på...

*LOL* En fin tommelfingerregel. Den vil jeg huske

> Pris for en 250cc model, ligger mellem 3500- 10000Kr.... alt efter
> udsendet.

For 3500 får man vist ikke noget der med rimelighed kan kaldes et
køretøj

> P.S. Kan du ikke selv Skrue på den, så hold dig langt væk, og
> spar sammen til en nyere MC, billige MC'er er KUN for gør det selv
> folk, hvis de skal fortsætte med at være billige.

Ja... Den disclaimer burde stå i MZ manualen - gerne på forsiden...

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Moller

Dato : 21-12-02 12:46

> For 3500 får man vist ikke noget der med rimelighed kan kaldes et
> køretøj

????? har nu set mange MZ'ere nede i det prislejde, som ik var meget
dårligere stand end en stinkende dyr Saxon, eller tyrker MZ..

Men på den anden side, til 3500Kr. skal man forvente der skal skrues en
del... en go ting er lige at afkalke kaburatoren.

> Ja... Den disclaimer burde stå i MZ manualen - gerne på forsiden...

Manual ??? mener du den lille hvide bog med blå tekst foran ???? jeg
trode det var en turist guide :)

VH
Lars Molnit
ikke en Motortosse, men tossede kan man nok kalde det... :)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 19-12-02 15:25

"diget" <diget.news@kandu.dk> writes:

> Hvad for et prisleje skal de ligge på efter årgang eks MZ ETZ251
> SAXON TOUR eller FUN fra 94 til 97.

Jeg ved ikke hvor langt en motor kan køre uden renovering, men en nyere
MZ burde holde cirka evigt

Mht. til prislejet det nok, alt efter stand og årgang, ligge mellem 10-13K
Jeg ville ihvertfald ikke give mere.

> Og hvor finder man en billig forsikring(er elitebilist, men har
> ingen bil).

GF plejer at blive nævnt, men det burde ikke være svært at finde en
billig forsikring til en MZ.

Fra : Kim Olsen

Dato : 19-12-02 20:34

Hej

MZ'en vil jeg ikke kommenterer - det er og bliver jo aldrig en CZ'er. Og
nogle mener at du bare skal være glade for det!!

Men forsikring - Jeg skal give 780,- helårligt hos FAIR forsikring. Er
elitebilist.
Og den dækker ansvar SAMT TYVERI !!!
Og jo så dækker den altså også om vinteren.

Hilsen

Kim Olsen
CZ 180

Fra : Moller

Dato : 21-12-02 12:42

> MZ'en vil jeg ikke kommenterer - det er og bliver jo aldrig en CZ'er. Og
> nogle mener at du bare skal være glade for det!!

Nej, den er jo heldigvis ikke så slem sådan en MZ *GGG*

> Men forsikring - Jeg skal give 780,- helårligt hos FAIR forsikring. Er
> elitebilist.
> Og den dækker ansvar SAMT TYVERI !!!

?????? og ??????? hvem er bange for at en CZ blir stjålet ??? eller MZ
for den sags skyld.

> Og jo så dækker den altså også om vinteren.

ja, det er en selvfølge at vinter er med, husk det kun er ansvar om
vinteren, men det er jo også :) en naturlig ting.

VH
Lars Molnit
hmmm, hvor lagde jeg mit koblings hus ????

Fra : Kim Olsen

Dato : 21-12-02 22:50

Hej igen

Jeg er nu meget glad for at have tyveridækningen.

Der kunne jo være en eller anden som i mangel af en puch maxi, fandt på at
stjæle min CZ.

Kaskoforsikring har jeg bestemt ikke brug for på en maskine til under 10K,
men tyveridækning for kr. 100,- årligt det vil jeg godt ofre.

I øvrigt synes jeg da at sådan en mini totakter, følger meget godt med i
trafikken på trods af sine sølle 13 islandske heste. Hvor meget er der er
MZ ??

Hilsen

Kim Olsen
(Der efter en gåtur på 2 km, overvejer at pille benzinhanen af, og se
hvorfor den også kan tømme reservetanken i stilling "normal).

Fra : Moller

Dato : 22-12-02 02:00

> Jeg er nu meget glad for at have tyveridækningen.

For 100 årligt kan man ik sige nej :) skal ha flytte min til foråret,
for jeg er træt af TopDK nu, de er for dyre.

> I øvrigt synes jeg da at sådan en mini totakter, følger meget godt med i
> trafikken på trods af sine sølle 13 islandske heste. Hvor meget er der er
> MZ ??

21 på 250cc'erne og 23 på 300cc'erne... nu tænker nogen nok 2 heste for
50cc mere, men det er nu mest bundtræk man for, omdr. villigheden falder
lidt.

> Hilsen
>
> Kim Olsen
> (Der efter en gåtur på 2 km, overvejer at pille benzinhanen af, og se
> hvorfor den også kan tømme reservetanken i stilling "normal).

??? havde du ik lige købt din fra ny af ???

Fra : Kim Olsen

Dato : 22-12-02 11:50

> ??? havde du ik lige købt din fra ny af ???

Nej det er en 1998 model, men den har kun gået km 4600. Den tidligere ejer
var blevet bange for trafikken, og havde taget pladerne af den.

Og efter 2 år i skammekrogen, købte jeg den for kr. 8000,-.

hilsen

Kim

Fra : Tommy Hansen

Dato : 19-12-02 20:32

> [...]
> ligge på efter årgang eks MZ ETZ251 SAXON TOUR eller FUN fra 94 til 97.
> Og hvor finder man en billig forsikring(er elitebilist, men har ingen

Hej
Jeg har kørt ETZ 251 årg 91 i 6 år, ca 60.000km. Jeg har skiftet hovedlejer
en gang, kul en masse gange og fået den boret op, dette var selvforskyldt,
havde ikke sat låseblikket rigtigt på i kaburatoren, det var mere end
mortoren kunne spise
Oliepumpen piller jeg af og blander selv olie i benzinen, jeg ved ikke om
dette er nødvendigt, men så er man sikker på den får den rigtige blanding
altid. Det med trejde gear har jeg aldrig haft problemer med.
I oktober købte jeg en TOUR fra 96 for 9000kr nysynet m/ plader. Har kun
godt at sige om den.

Lars nævner bagbremsen, jeg kan se at et nyt nav koster 275kr Det er det
gode ved Spjætter

Jeg er elitekører i Codan, det koster ca 400kr årligt.

Venlig hilsen
Tommy

Fra : Moller

Dato : 20-12-02 11:48

> en gang, kul en masse gange og fået den boret op, dette var selvforskyldt,

hmmm, er der også kul på de nye MZ'ere ??? altså efter 92 :)

Nå, godt min er ombygget til ikke at ha Kul :)

> havde ikke sat låseblikket rigtigt på i kaburatoren, det var mere end
> mortoren kunne spise

*GGG* ja, det er sgi utroligt hva den ka æde... lige for tiden har jeg
en mistanke om at der er lige så meget vand som olie i min benzin :) så det
ku være jeg skulle få det fikset :)

> Oliepumpen piller jeg af og blander selv olie i benzinen, jeg ved ikke om
> dette er nødvendigt, men så er man sikker på den får den rigtige blanding

??????????????????????????? har aldrig oplevet svigt fra oliepumpen,
hverken på 251'er motoren, eller 250'eren som sider på nu... især 250'eren
havde jeg regnet med den svigtede, for alt andet inden i den var rustet
sammen da jeg fik den, men lidt ny olie, og noget gas, så rykkede den
koblingen osv.. løs igen. :)

> altid. Det med trejde gear har jeg aldrig haft problemer med.

Begynder at tro at 251'erne ik har det problem, for det er indtil nu kun
250'er motorene som jeg har set det på (mange gange)

> Lars nævner bagbremsen, jeg kan se at et nyt nav koster 275kr Det er det
> gode ved Spjætter

det er satme os mange penge *GGG* ... hmmmm, glemmer ik den dag da
aagensen ville sælge mig en O-rings kæde *GGG* jeg gir maks 150Kr. for en
kæde til min MZ :)

> Jeg er elitekører i Codan, det koster ca 400kr årligt.

uha :) jeg er ikke elite endnu, men jeg glæder mig til det :)

VH
Lars Molnit

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-12-02 12:14

> [...]
> havde jeg regnet med den svigtede, for alt andet inden i den var rustet
> sammen da jeg fik den, men lidt ny olie, og noget gas, så rykkede den

Hæ! Jeg har præsteret at køre en lille uges tid med (stort set) tom
olietank. Jeg bemærkede en dag at den egentlig ikke røg så meget når
jeg startede den.
Efter at have brugt det meste af en arbejdsdag på at tænke over det
kom jeg i tanke om olien... Du ved den der fornemmelse man får i maven
når det går op for en at man muligvis har ødelagt noget vigtigt, og det
vil koste oceaner af tid og penge at udbedre skaden?

Efter jeg tog cylinderen af, kunne jeg så konstatere at hverken den eller
cylinder havde savnet olien den uges tid
Man kan sige meget om MZ, men jeg synes sgu det er ægte støbejernskram

Fra : Tommy Hansen

Dato : 20-12-02 15:27

lige for tiden har jeg
> en mistanke om at der er lige så meget vand som olie i min benzin :) så
det
> ku være jeg skulle få det fikset :)
>
> VH
> Lars Molnit

Olien på min ETZér lignede mælk to dage efter jeg havde skiftet det.
Har du nogen ide´ om hvor fejlen ligger ?

Tommy

Fra : Moller

Dato : 20-12-02 15:42

"Tommy Hansen" <tommyhh@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> lige for tiden har jeg
> det

> Olien på min ETZér lignede mælk to dage efter jeg havde skiftet det.
> Har du nogen ide´ om hvor fejlen ligger ?

hmmm, der kan komme vand via studsen hvor koblingskabet kommer ind,
ellers hvis din olieprop ikke slutter tæt nok. .. en anden ting, jeg var ude
for er at pakningen rundt på koblings huset var utæt... så der skal du
afmontere 5 skruer og gear pedalen, få en ny parpirspakning, og sætte den på
igen... dette kan gøres uden at afmontere motoren, og samtidig med sænke
fodpedalen.

En anden mulighed at få vand ind er at dækslet hvor sneglen til omdr.
tællerkablet sider på siden af koblingshuset er utæt, det er den første jeg
ville tjekke nok... smid noget parpirspakning ind, eller hva du nu kan smide
i :)

Hvis det ik er vand, men benz der kommer i, så er det en af pakningerne
som sider på krumtappen..

VH
Lars Molnit
P.S. jeg skifter sjældent min olie, og da jeg skiftede her i denne uge,
var der stor grinen ude i PMC over hvor hvid den var :) men hva fanden, jeg
gir ik over 30Kr. for olien til den, og hva kan lidt vand gøre af skade i en
omstøbt jernbane skinde :)

Fra : Futte & Co.

Dato : 21-12-02 20:25

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message

> hmmm, er der også kul på de nye MZ'ere ??? altså efter 92 :)
>
> Nå, godt min er ombygget til ikke at ha Kul :)

Er det ikke pisse besværligt at fyre med kul på sådan en lille maskine
Og så igennem et lille hul i en karburator .
Hvor køber man mc-kul ?
Og så skal det spises, jeg bliver mere og mere forvirret !
Næe i de gode gamle dage med rigtig bensin med bly og andre gode sager,
det var tider.

God jul til alle MZ folk

--

Jørgen, Brøndby