Fortæl mig lige en sandhed eller to...
Fra : PeterL

Dato : 19-12-02 13:44

Jeg har lige læst en artikel om Loris Capirossi's fremgang på den ny Ducati
GP maskine.
(Artiklen findes hér:
http://www.motorcycledaily.com/18december02capirossi.html)

Nu er jeg blevet lidt forvirret omkring et par ting som jeg troede jeg
vidste, så nu må jeg lige have den helt rigtige forklaring en gang for alle.
Here goes:
Hvad er forskellen på motorbremse-effekten på en 2- og en 4-takter, og hvad
er/gør en slipper-clutch???

mvh
PeterL

Fra : Hekto

Dato : 19-12-02 14:13

In article <3e01bf1c$0$216$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>,
overground@hotmail.com says...
> Hvad er forskellen på motorbremse-effekten på en 2- og en 4-takter

Som han skriver, bremser en 2T ligesom en sten der falder!
Eller sagt på en anden måde, så er effekten af motorbremsning med en
2T, det tætteste man kommer på nul!

Derfor skal man bruge bremserne hele tiden, og have styr på
bremseteknikken.
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : lange

Dato : 19-12-02 15:18

> Eller sagt på en anden måde, så er effekten af motorbremsning med en
> 2T, det tætteste man kommer på nul!
>
> Derfor skal man bruge bremserne hele tiden, og have styr på
> bremseteknikken.

Delvist rigtigt. Det er nemmere at bremse med en 2T end med en 4T når man
bevæger sig på kanten af fysikken. På 4T er effekten af 'motorbremsen'
variabel dvs at den afhænger af motoromdr.m.m.. Derfor skal bremseeffekten
fra bremserne hele tiden justeres efterhånden som 'motorbremsen' aftager.

På en 2T er effekten som du siger 0 dvs at al bremseeffekten skal leveres af
bremserne alene, hvilket er lettere at håndtere.

På GP mc'erne er der endvidere problemet med at (næsten) al vægten
forsvinder fra baghjulet under nedbremsningerne hvorfor man skal være extrem
varsom med bagbremse/motorbremse for at undgå blokade. Bagbremsen bruger de
først når de er godt i gang med svinget, og der bruger de den til at
kontrollere driften af baghjulet.

Lange

Fra : Hekto

Dato : 19-12-02 16:20

In article <atsked$27oaa$1@ID-142696.news.dfncis.de>,
morten.lange@postman.dk says...

> Delvist rigtigt. Det er nemmere at bremse med en 2T end med en 4T når man
> bevæger sig på kanten af fysikken.

Ja, jeg havde også mest alm. kørsel i tankerne. Hvor de fleste kan
klare sig med at tage gassen af før kurverne på de små veje, er jeg
nødt til at bremse.
Jeg kan sagtens forestille mig at et 'ukontrollabelt' bremsende
baghjul kan spille en et pus!

Fra : Michael K. S.

Dato : 19-12-02 14:15

On Thu, 19 Dec 2002 13:44:12 +0100, "PeterL" <overground@hotmail.com>
wrote:

>Hvad er forskellen på motorbremse-effekten på en 2- og en 4-takter

Kort fortalt så har en 4-takter _meget_ mere motorbremse end en
2-takter,det betyder så at 2-takteren vil opføre sig mere neutralt
under nedbremsning i forhold til 4-takteren som vil ha' en tendens til
at baghjulet roterer langsommere end svarende til cyklens hastighed og
der opstår uro i specielt bagenden....

>, og hvad
>er/gør en slipper-clutch???

Slipper-clutch'en er så en automatisk enhed som (delvist) kobler
motoren fra efterhånden som omdrejningerne falder og dermed reducerer
motorbremsen,det er jo ganske smart,men det er meget forskelligt hvor
godt de forskellige systemer virker.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : lange

Dato : 19-12-02 15:25

> Slipper-clutch'en er så en automatisk enhed som (delvist) kobler
> motoren fra efterhånden som omdrejningerne falder

Er det ikke snarre omvendt så den ved nedgearinger kobler ud (stort moment i
gearkassen) og så kobler den gradvis til igen efterhånden som momnetet i
geaskassen aftager?

Lange

Fra : Michael K. S.

Dato : 19-12-02 15:59

On Thu, 19 Dec 2002 15:25:03 +0100, "lange" <morten.lange@postman.dk>
wrote:

>Er det ikke snarre omvendt så den ved nedgearinger kobler ud (stort moment i
>gearkassen) og så kobler den gradvis til igen efterhånden som momnetet i
>geaskassen aftager

Joh på nogle systemer er det sådan at det i princippet snarere er en
back-torque limiter som indsætter ved aggressive nedskiftninger,eller
det kan være lavet i forskellige kombinationer af disse afhængig af
hvad det er præcist hvad man vil opnå i det specielle
tilfælde.Princippet er dog i alle tilfælde at man søger at begrænse
motorbremsen ved at nedsætte kraftoverførslen (negativt=backtorque) i
de situationer hvor det er uhensigtsmæssigt..

Fra : armand

Dato : 19-12-02 17:12

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> [...]
> back-torque limiter som indsætter ved aggressive nedskiftninger,eller
> det kan være lavet i forskellige kombinationer af disse afhængig af

Systemet ses ofte udført således at den ene halvdel af koblingen ikke er
aktiv (v.h.a. en friløbsmekanisme) ved påløb, hvorfor koblingen glider under
heftig motorbremsning!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 19-12-02 15:29

> Hvad er forskellen på motorbremse-effekten på en 2- og en 4-takter,

Forskellen i motorbremse effekten kommer af, at 4 takteren har vaccum over
stemplet hver gang det kører ned, men atmosfærisk tryk under stemplet,
hvorved motoren skal rykke stemplet nedad. Opad er der kun vaccum i
kompressionsslaget, når motoren er i udstødningsslaget vil trykket udlignes
med atmosfæren når udstødningsventilen åbnes. Dermed modarbejder stemplet
2/4 trækker 1/4 og er neutal 1/4 = alt i alt 1/4 modstand (principielt set)
En 2T motor vil ved lukket karburator have atm tryk på begge sider af
stemplet og pånær lidt pulseren fra det luft der bevæger sig frem og tilbage
mellem stempelsiderne ikke yde nogen modstand på bevægelsen.
I praksis kommer det meget til udtryk på de 2 sidevogns ræsere vi kører
speedway med. Der må man jo ikke have bremser på, hvorfor motorbremsning er
meget vigtigt. Og på 2T kawa'en er man derfor nød til at lukke af for gassen
meget tidligere end man er på 4T maskinerne. Og at køre med lukket
gashåndtag hjælper ikke ligefrem på omgangstiderne. På suzuki'en har vi
justeret karburatorerne så de lukkes 100% (ingen tomgang) hvilket giver den
maksimale motorbremsning, og den kan i praksis blokere baghjulet når gassen
slippes, hvilket jo så udnyttes til at holde gas på helt ind i svinget,
hvorefter det "blokerede" baghjul får cyklen til at påbegynde sin broadslide
mens farten reduceres. Når hastighed og retning passer, lukkes hanen op
igen, og så kan man fortsætte broadsliden mens man acclerere ud af svinget
(og det lyder meget lettere end det er

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Michael K. S.

Dato : 19-12-02 16:14

On Thu, 19 Dec 2002 15:29:13 +0100, "Mads Lund"
<Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote:

> Og på 2T kawa'en er man derfor nød til at lukke af for gassen
>meget tidligere end man er på 4T maskinerne. Og at køre med lukket
>gashåndtag hjælper ikke ligefrem på omgangstiderne.

Næh - det kan man ha' rigtig meget morskab med,hvis man udelukkende er
vant til enten 2T eller 4T og så skal prøve at lægge sin kørestil om
).Lidt lige som at vende gearskift,det kan også hurtigt blive
festligt.

Fra : Mads Lund

Dato : 19-12-02 16:39

> [...]
> vant til enten 2T eller 4T og så skal prøve at lægge sin kørestil om
> ).Lidt lige som at vende gearskift,det kan også hurtigt blive

Jep og til speedway løbet i gandrup kørte vi i 3 klasser, så på skift var
det 4T solo cross med bremser, 4T sidevogn uden bremser og 2T sidevogn uden
bremser. Og det kan faktisk godt være så stressende i pitten, at man helt
slapper af når man ræser rundt på banen

Og så er man så dejlig træt om aftenen

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : PeterL

Dato : 19-12-02 18:40

Tak for svarene...
Det var heldigvis mere eller mindre som jeg havde forestillet mig, men nu
ved jeg langt mere end jeg behøver eller vil huske om et par dage.

Det var det der med "two-stroke motors with the engine braking of a falling
stone" der ikke gav mening for mig og gjorde mig forvirret. Hvordan
fortolker i analogien at en faldende sten er lig med "lidt" eller
ingenting??? Nå, måske er det bare mig der er dum...

-PeterL

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-12-02 09:26

"PeterL" <overground@hotmail.com> writes:

> [...]
> Hvordan fortolker i analogien at en faldende sten er lig med "lidt"
> eller ingenting??? Nå, måske er det bare mig der er dum...

Hvis man helt videnskabeligt kigger på en sten der falder igennem luften
vil man opdage at den ikke er i stand til at motorbremse. Så hvis vi
endelig skal tolke analogien ihjel vil jeg mene 'ingenting'

Det minder mig om en anden jeg så i Bike(uk) for nylig: 'wetter than
an otters pocket'. Det blev brugt til at beskrive en BSB runde på
Silverstone.

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Hekto

Dato : 20-12-02 09:58

In article <877ke5hz9m.fsf@rrxnord.dk>, mic@rrxnord.dk says...
> Det minder mig om en anden jeg så i Bike(uk) for nylig: 'wetter than
> an otters pocket'. Det blev brugt til at beskrive en BSB runde på
> Silverstone.

Englænderne har andre talemåder, end os!

Lad være med at sætte prik'en over i'et! 'put the prick over the 'I'
(eye)' ;0/

At stå i l... til halsen - 'To be somewhere between a rock and a hard
place'
Den må du længere ud på landet med - 'grow feathers and sit in a tree'

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-12-02 13:26

Hekto wrote:
> At stå i l... til halsen - 'To be somewhere between a rock and a hard
> place'
> Den må du længere ud på landet med - 'grow feathers and sit in a tree'

'When black turns to green, your in trouble!' -- En eller anden F1-kører ;)
(Ikke et meget brugt ordsprog, men det passer nu nok meget godt)

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til den totale løsning."

Fra : Hekto

Dato : 20-12-02 14:00

In article <slrnb0632q.bsc.haj@enterprise-server.dk>,
haj@cracksrv.nathue.dk says...

> 'When black turns to green, your in trouble!' -- En eller anden F1-kører ;)
> (Ikke et meget brugt ordsprog, men det passer nu nok meget godt)
>
> mvh Hans

Men sikert passende ... med de G-påvirkninger!

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-12-02 16:04

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en meddelelse

> At stå i l... til halsen - 'To be somewhere between a rock and a hard
> place'
> Den må du længere ud på landet med - 'grow feathers and sit in a tree'

LOL!
Eller hvad med:
If you have to be anywhere in nowhere, there is a certain appeal to being in
the middle of it.

Rittig