databasestyrede hjemmesider ... eller?
Fra : rasmus carlsen

Dato : 19-12-02 12:03

Hej med Jer!

jeg sidder og bakser med en relativ simpel men efterhånden ret omfangsrig
hjemmeside (nå ja - alt er relativt, men noget i retning af 40-50 sider). g
det er blevet pisse besværligt at opdatere og lægge nye artikler ind, da det
er rent html og ikke andet.

Problmet er f.eks. at der hver uge bliver skrevet en "kommentar" (en slags
kronik/læserbrev) ... denne skal så stå på en side og sidste uges skla så
rykkes i arkiv ... men så skal jeg ændre på links og filnavne og den slags
og det er jeg ved at være træt af.

Laver jeg det med SSI bliver det lidt nemmere, men til gengæld skal jeg jo
så have dobbelt så mange filer ...

Og så spøger jeg; Kan jeg relativt simpelt (med mit kendskab til html, css
og ssi) lave en simpel databasestyret hjemmeside ...? Eller er løsningen at
bruge en i-frame? Og i givet fald, undgår man alle de almindelige
frames-problemer, hvis man kun bruger i-frame?

ras

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-12-02 14:54

rasmus carlsen wrote:
> [...]
> rykkes i arkiv ... men så skal jeg ændre på links og filnavne og den slags

en del af det kan du komme om ved ved blot at lægge den som index-fil i
et standard-bib, og så flytte rundt på filerne... Men:

> Laver jeg det med SSI bliver det lidt nemmere, men til gengæld skal jeg jo
> så have dobbelt så mange filer ...

Ehh - ikke forstået? Du kan sagtens lave et SSI-system hvor alt andet
end indholdet på den enkelte side ligger i ganske få filer. Du kan også
automatisere at filen "til" en given dato kommer øverst i en liste osv...

> [...]
> bruge en i-frame? Og i givet fald, undgår man alle de almindelige
> frames-problemer, hvis man kun bruger i-frame?

Nej - ikke relativt simpelt - og i hvert fald mere kompliceret end at
lave det med SSI og lidt scripting...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : rasmus carlsen

Dato : 19-12-02 15:08

> Ehh - ikke forstået? Du kan sagtens lave et SSI-system hvor alt andet
> end indholdet på den enkelte side ligger i ganske få filer. Du kan også
> automatisere at filen "til" en given dato kommer øverst i en liste osv...

- jo ... (lidt forsimplet) Jeg har en index.shtml som er forsiden, så er der
en underside med f.eks. foreningens vedtægter ... på forsiden er der så et
link til "vedtægter" - den åbner så vedtægter.shtml som inkluderer
vedtægter.htm ... jeg får jo den fil, der skal inkludere og så den
inkluderede fil ...

ras

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-12-02 17:16

rasmus carlsen wrote:

> [...]
> link til "vedtægter" - den åbner så vedtægter.shtml som inkluderer
> vedtægter.htm ... jeg får jo den fil, der skal inkludere og så den

Hvis det bare er mange filer fordi de er placeholders for de filer som
skal ind og ligge er det jo ikke mange filer som skal vedligeholdes. En
placeholder oprettes (med et ordentligt system) 1 gang, og røres aldrig
siden...

Du kan dog let blive fri for problemet, og blot include ud fra
parametre, så har du kun en synlig fil, fx index.php som så til gengæld
får en masse includes:
index.php?ssi=vedtaegt.html (eller - ville jeg foretrække:
index.php?ssi=3 og så står der i et array at 3=>"vedtaegt.html")

på den måde behøver du ikke få ret mange flere filer. Basalt er dog at
du med et lidt intelligent system ganske vist får flere filer, men langt
færre at rette i hver uge/måned/år...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : rasmus carlsen

Dato : 19-12-02 20:01

> [...]
> index.php?ssi=vedtaegt.html (eller - ville jeg foretrække:
> index.php?ssi=3 og så står der i et array at 3=>"vedtaegt.html")

- det lyder som en god løsning, men jeg er lidt på bar bund ... men hvis jeg
nu kaster mig over diverse php tutorials er jeg da startet ...

> på den måde behøver du ikke få ret mange flere filer. Basalt er dog at
> du med et lidt intelligent system ganske vist får flere filer, men langt
> færre at rette i hver uge/måned/år...

- og det er jo lige præcis det, der er meningen!

ras

Fra : jopa

Dato : 20-12-02 08:27

rasmus carlsen wrote:
> [...]
> er løsningen at bruge en i-frame? Og i givet fald, undgår man alle de
> almindelige frames-problemer, hvis man kun bruger i-frame?

Sagtens
Din ven er pHp
Brug et færdigt CMS.
Kig evt på det nederste link her

--

jopa
www.johns-web.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-12-02 11:22

> Sagtens
> Din ven er pHp
> Brug et færdigt CMS.
> Kig evt på det nederste link her

- ikke helt forstået ...!

ras

Fra : jopa

Dato : 20-12-02 13:10

rasmus carlsen wrote:
> - ikke helt forstået ...!

Du ønsker at lave en hjemmeside med Database ? eller har jeg ikke forstået
dit ?
Hvis jeg har forstået dit ? så er mit svar igen = Brug pHp evt et færdigt
CMS ala det jeg bruger på
www.jp-web.dk

--

jopa
www.johns-web.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-12-02 15:45

> Du ønsker at lave en hjemmeside med Database ? eller har jeg ikke forstået
> dit ?

- just præcis!

> Hvis jeg har forstået dit ? så er mit svar igen = Brug pHp evt et færdigt
> CMS ala det jeg bruger på
> www.jp-web.dk

- jamen det gør jeg gerne men det kræver at jeg har en eller anden form
for guide eller tutorial ... og det var den, jeg ledrte efter på jp-wb ...

ras

Fra : jopa

Dato : 20-12-02 16:00

rasmus carlsen wrote:
> - jamen det gør jeg gerne men det kræver at jeg har en eller
> anden form for guide eller tutorial ... og det var den, jeg ledrte
> efter på jp-wb ...

Hvis du vil have pHp hjælp kan du få det her

En egentlig guide til et CMS kan du formentlig finde her www.postnuke.dk
(blot ikke et CMS jeg kan anbefale), men der kan du sikkert lære lidt om
CMS.
Det er egentlig ikke særlig kompliceret hvis ellers man kan lidt basalt
pHp,og kommer du først i gang vil blive begejstret.
Vil da gerne hjælpe dig i gang, så hvis du har ? da mail mig privat så ikke
vi belemrer gruppen her med ? der ikke hører hjemme her.

GOD JUL til dig og alle der følger denne gruppe.

--

jopa
www.johns-web.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-12-02 16:28

Jopa ... jeg har sagt det før og jeg siger det gerne igen ...du har en
imponerende tålmodighed!

Jeg har været igennem en hel del php og sp tutorials og jeg kigger også lidt
på cms ...og så tager jeg dig nok på ordet og mailer dig i det nye år, når
jeg er gået kold i det ...

go' jul

ras

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-12-02 18:35

jopa ...

Jeg sidder og kigger på din http://www.johns-web.dk/css.htm eksempel 12 ...
og der er jo sådan noget jeg skal bruge ... men hvis du resizer vindet,
flyder den højre boks hen over midterboksen og helt ud til venstre ...kan
man ikke "stoppe" den inden den mokker så langt?

ras

Fra : jopa

Dato : 20-12-02 19:09

rasmus carlsen wrote:
men hvis du
> resizer vindet, flyder den højre boks hen over midterboksen og helt
> ud til venstre ...kan man ikke "stoppe" den inden den mokker så langt?

Gør den ikke her.
Har checket den i diverse opløsninger samt rezieset vinduet med videre alt
bliver som det skal være her.
Prøv at arbejde med padding og margin. Skulle funke

--

jopa
www.johns-web.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-12-02 23:07

> Gør den ikke her.
> Har checket den i diverse opløsninger samt rezieset vinduet med videre alt
> bliver som det skal være her.
> Prøv at arbejde med padding og margin. Skulle funke

- dert er altså mystisk! Men jeg roder lidt med det ...

ras

Fra : jopa

Dato : 20-12-02 23:11

rasmus carlsen wrote:
> - dert er altså mystisk! Men jeg roder lidt med det ...

Du skal jo regne med at hvis du gør de enkelte <div> større vil de lægge sig
under hinanden

--

jopa
www.johns-web.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 21-12-02 00:18

> Du skal jo regne med at hvis du gør de enkelte <div> større vil de lægge
sig
> under hinanden

- I know ...så det gør jeg ikke, men hvsi jeg resizer bliver den midterste
så smalt som et eneklt ord og fortsætter man ryger den højre hen over
midter-div'en og helt ud til venstre og lægger sig oven i venstre-div'en ...

ras

Fra : jopa

Dato : 21-12-02 07:32

rasmus carlsen wrote:
> [...]
> midterste så smalt som et eneklt ord og fortsætter man ryger den
> højre hen over midter-div'en og helt ud til venstre og lægger sig

Prøv at checke denne
http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html
Rigtig fin læsning til en stille Juleaften

--

jopa
www.johns-web.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 21-12-02 12:42

> Prøv at checke denne
> http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html
> Rigtig fin læsning til en stille Juleaften

- yep ... jegkender den iog den er god ...men det er det samme shit ...når
man resizer flyder den højre boks bare hele vejen hen over midten og helt ud
til venstre ...

;-(

ras

Fra : jopa

Dato : 21-12-02 13:45

rasmus carlsen wrote:
>.men det er det samme shit
> ...når man resizer flyder den højre boks bare hele vejen hen over
> midten og helt ud til venstre ...

Husker du at det er hele koden du copyer og paster i et TOMT html dokument

--

jopa
www.johns-web.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 21-12-02 16:30

> Husker du at det er hele koden du copyer og paster i et TOMT html
dokument

- yes ... altså borteset fra at der selvfølgelig står
<head> osv sov ...og så knalder jeg bare diverse bokse en i hver sin <div>

I 'vrig er der et eller andet galt med html-koden i dit eksempel nr. 12 ...
der er en <div id="right"></div> midt i det hele ...???

ras

Fra : jopa

Dato : 21-12-02 17:03

rasmus carlsen wrote:
> I 'vrig er der et eller andet galt med html-koden i dit eksempel nr.
> 12 ... der er en <div id="right"></div> midt i det hele ...???

Skal der være
Har sendt dig et link for ikke at belemre gruppen.

--

jopa
www.johns-web.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 21-12-02 17:47

- nu bliver jeg forvirret ...for den <div align="right"> er ikke i det link
du sente til mig!

ras

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-12-02 23:53

jopa <johns@paradis.dk> skrev:

> Har sendt dig et link for ikke at belemre gruppen.

Hvorfor må gruppen ikke belemres med det? Det er jo det
gruppen er beregnet til.

--
Allan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-12-02 00:13

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev :

>--?
>Allan

Offtopic, men kan du finde ud af om du vil have spørgsmålstegn
eller et mellemrum i din signaturadskiller?

(Skal blot forstås, at jeg undrer mig over hvorfor quotefix laver
det korrekt i det ene tilfælde og ikke i det andet)

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-12-02 00:37

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> Offtopic, men kan du finde ud af om du vil have spørgsmålstegn
> eller et mellemrum i din signaturadskiller?

Jeg har faktisk diskuteret det tidligere på dagen (i går) i
hvor jeg skrev i indlægget "Opdatering af Quotefix - uninstall
nødvendig?"

OK, jeg kunne bare ikke lige se det i min OE. Når jeg gemmer
filen og analyserer den, så har vi begge en korrekt adskiller. I
HEX siger den 2D 2D 20.

> (Skal blot forstås, at jeg undrer mig over hvorfor quotefix
> laver det korrekt i det ene tilfælde og ikke i det andet)

Det undrer også mig - jeg har ikke lavet om på opstillingen
siden, men det kommer an på hvem jeg svarer, har jeg
konstateret.

Fut: news:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express

--
Allan

Fra : jopa

Dato : 22-12-02 10:21

Allan Vebel wrote:
> jopa <johns@paradis.dk> skrev:
> Hvorfor må gruppen ikke belemres med det? Det er jo det
> gruppen er beregnet til.

Hej Allan
Må den også gerne, men det var ligesom at tråden var ved at udvikle sig til
en form for tovejs komunikation i mellem Rasmus og mig
Kender jeg Rasmus ret ville den have fortsat i det næsten uendelige
"undskyld Ras"
Han er jo ihærdig hvilket er helt fint Nogle ville i så fald måske have
foreslået at vi Chattede i stedet
Her er den, ikke noget specielt http://www.johns-web.dk/test1.htm
Han mente ikke den kunne rezieses, altså manuelt gøres mindre uden designet
ville blive ødelagt.
GOD JUL TIL ALLE
--

jopa
www.johns-web.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-12-02 11:39

> [...]
> en form for tovejs komunikation i mellem Rasmus og mig
> Kender jeg Rasmus ret ville den have fortsat i det næsten uendelige

- no bad feelings ...du har jo helt ret! Men det der med nyhedsgruper er
altså en underlig balancegang ... var vi fortsat her i gruppen, hvade nogen
nok sagt, at vi var kommet for langt væk fra tråden osv ... på den ene side
skal man ikke overbebyrde gruppen og på den anden side kandet jo være
interessant at følge med i en tråd, man ikke helt forstår ...man kunne jo
lære noget af det!

- jo tak ... i lige måde ...

ras