Ang. LOTR debatten
Fra : Ukendt

Dato : 19-12-02 00:52

Når jeg snakker med kammerater, der er lige ved at besvime ved tanken
om at de skal ind og se LOTR eller TTT, kan jeg have lidt svært ved at
forstå dem. Selv havde jeg ikke tålmodighed til at se længere end 1
time ind i filmen. Men derfor synes jeg ikke at det er en dårlig film.
Den er storslået og flot, men den fænger bare ikke lige hos mig. og
alligevel forstår jeg hvordan folk har det med LOTR, da jeg også selv
har sådan med en film, nemlig Robocop. Jeg ved snart ikke hvor mange
gange jeg har set den. Henimod 50 gange måske. Jeg er snart mere
fanatisk angående den film end nogen er angående LOTR. Den fænger mig
nemlig med de temaer som interesserer mig. For mange står Robocop som
noget 80'er junk (måske fordi de kun har hørt om den eller måske har
set 2'ere og 3'eren). For mig er det da også en rimelig forloren film,
men det er en del af dens fortællestil, hvilket har fænget mig
utroligt meget. Så når venner og bekendte farer i biografen for at se
TTT, vil jeg smække Robocop på DVD'en for 51. gang og ligesom mine
venner sidde og savle foran skærmen/lærredet

Mvh
Jean-Pierre

Fra : Eva Andersen

Dato : 19-12-02 10:47

Det er ikke bare filmen. Det er også bogen og universet og det hele. Peter
Jackson's forestilling om hvordan Middle Earth ser ud, ligger så tæt op af
min egen (og mange andres), så det er en fantastisk oplevelse at se det
blive virkeliggjort. Hvis jeg ikke holdt af bogen og fantasy-universer som
sådan, ville filmen nok være noget mindre interessant. Jeg skal forresten
ikke ind og se den før den 25. og jeg kan godt vente, for så bliver der lidt
længere tid til at glæde mig i Og glæder mig, glæder mig, glæder mig
noget så meget!!!
/Eva

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-02 13:04

On Thu, 19 Dec 2002 10:46:51 +0100, "Eva Andersen"
<gloriamundi72@hotmail.com> wrote:

>Det er ikke bare filmen. Det er også bogen og universet og det hele.

Nemlig. Jeg har ikke læst bogen og jeg tror det er der "filmen
knækker"

Mvh
Jean-Pierre

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 19-12-02 16:00

On Thu, 19 Dec 2002 13:03:50 +0100, Jean-Pierre <> wrote:

>Nemlig. Jeg har ikke læst bogen og jeg tror det er der "filmen
>knækker"
>
>Mvh
>Jean-Pierre

Nope, jeg har ikke læst bøgerne, men er vild med filmene indtil nu.
Men man skal klart kunne lide eventyr-stilen.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Peter Lind

Dato : 19-12-02 19:42

<Jean-Pierre> skrev

> Nemlig. Jeg har ikke læst bogen og jeg tror det er der "filmen
> knækker"

Hejsa

Jeg har heller ikke læst nogle af bøgerne, ikke engang Hobitten. Guderne
skal vide at jeg har prøvet gentagne gange, men jeg er altid faldet om af
kedsomhed inden jeg kom ret langt i den, og Ringenes Herre trilogien lå blot
på reolen og kostede uhyrlige summer i biblioteksbøder, uden nogensinde at
være blevet åbnet.
Jeg får kvalme af fantasy og rollespil, og synes at det meste Fantasy er
fantasi-løst (sjovt nok), drager og trolde og jeg ved ikke hvad, gaaab.
Men jeg synes at Eventyret om Ringen er noget af det bedste
biograf-underholdning jeg længe har set ! Jeg skal først se De To Tårne i
morgen, og så optager den sikkert førstepladsen.
Det er utrolig flotte film, fede sværdkampe, flotte natur-billeder, pudsige
personer, og ikke fyldt op med ulykkelig kærlighed, timelange romantiske
afskeds-sekvenser (Armageddon, Pearl Harbour, Titanic), der er ikke en masse
overflødig sex og platte falden på halen vittigheder, der er ikke dybt
farvede politiske holdninger - der er bare en masse rigtig rigtig fed
underholdning !
Hvis man har lyst kan man så vælge at gå dybere ned i filmen, læse bøgerne,
og forstå hele det univers der er bygget op, det er sikkert interessant nok
i sin egen ret - men man behøver ikke ! Og det synes jeg er rigtig fedt -
det er ikke bare nogle hastigt sammenkastede trolde og hekse (som i f.eks.
Willow), der er en dybere mening med det hele, som du og jeg kan vælge at
ignorere, og som andre kan falde i svime over - men det viser at hele holdet
bag filmen (og Tolkien selv i stor stil naturligvis) gik op i detaljer,
samtidig med at de har forstået at underholde...

Men jeg vil da lige tilføje at jeg også synes Robocop er alt alt for
undervurderet. Den er faktisk også ret gennemført i dens univers, men den
har (som de fleste 80'er film) nogle lidt for tydelige pointer/værdier. Og
så er den langt mere politisk end f.eks. Ringenes Herre. Heldigvis på en
måde, der tiltaler mig, men åbenbart ikke voldsomt mange andre.

Og selvfølgelig er Ringenes Herre over-hyped... Men hva' pokker - den
fortjener det jo i forhold til så meget andet af det bras, der bliver sendt
i biograferne for tiden... Og alle de sværd-og-trolddom klon-film vi skal
kløjes i de næste 3 år - jeg forstår egentlig godt at Ole Michelsen valgte
at stoppe nu

mvh
Peter Lind

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 19-12-02 15:13

"Eva Andersen" <gloriamundi72@hotmail.com> writes:

> [...]
> min egen (og mange andres), så det er en fantastisk oplevelse at se det

Personligt har jeg rettet min egen opfattelse om personerne og
landskaberne i Midgård in efter filmene, Jacksons visuelle fantasi er
bare så meget bedre end min egen