Rettigheder til domænenavn (#2)
Fra : Lars Brink

Dato : 18-12-02 19:44

[OT]
Af en eller anden grund dukkede det her ikke op på hverken WorldComs eller
Tiscalis servere, men det var på TDCOnline.dk så jeg ved ikke hvad der er
sket! Undskyld til dem som får det igen!
[/OT]

Hej NG!

Et tænkt eksempel:
* Jeg ejer e-advokaten.dk og bruger det til at sælge advokatydelser over
nettet. Jeg har registreret det 26. februar 2000 og har brugt det lige siden
med hjemmeside etc. etc.
* En anden person ejer eadvokaten.dk og bruger det ikke i øjeblikket (har en
venter-på-at-nogen-flytter ind-webside). Domænet er registreret i 1999.

1) Hvad kan jeg gøre for at få eadvokaten.dk (ud over at spørge pænt, købe
det dyrt etc.)
2) Må den anden person bruge navnet?
3) Må den anden person bruge navnet til det samme som jeg bruger
e-advokaten.dk til eller lignende?
4) Hvor går grænsen hvis der svares ja i #3?
5) Kan den anden person kræve mit navn da han har registreret sit først?
6) Andet jeg skal tænke på?
7) Hvis jeg vil klage rammer jeg så forbi da jeg i DIFOs klageregler ser:
(www.domaeneklager.dk)
§2 Stk. 2. Vedrører klagen et domænenavn registreret før den 22. februar
2000, kan klagenævnet kun behandle klagen, såfremt den part, der har opnået
eller overtaget registreringen, samtykker heri.

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once - that was when I thought that I was wrong.

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-12-02 20:15

Scripsit "Lars Brink" <usenet@papayaREMOVETHISconsulting.com>

> Et tænkt eksempel:

Tænkte eksempler er kedelige.

> * Jeg ejer e-advokaten.dk og bruger det til at sælge advokatydelser over
> nettet.

Det var ikke godt. "Advokat" er en beskyttet titel, og da du ifølge
CVet på din webside ikke er jurist, har du ikke lov til at bruge den.

> * En anden person ejer eadvokaten.dk og bruger det ikke i øjeblikket (har en
> venter-på-at-nogen-flytter ind-webside). Domænet er registreret i 1999.

Så er det muligt at rivalen har registreret "eadvokaten" som varemærke
tilbage i 1999. I så fald har han stiftet varemærkeret i op til 5 år
uden at gøre brug af det - og det er så dig der uberettiget bruger
hans varemærke.

> 1) Hvad kan jeg gøre for at få eadvokaten.dk (ud over at spørge pænt, købe
> det dyrt etc.)

Ingenting, med mindre dets indehaver bruger det på en måde der krænker
din ret (herunder forsøger at sælge det til dig for overpris).

> 2) Må den anden person bruge navnet?

Ja, man ikke for at falbyde varer eller tjenesteydelser af samme art
som dine.

> 3) Må den anden person bruge navnet til det samme som jeg bruger
> e-advokaten.dk til eller lignende?

Nej. Eller omvent; se ovenfor om varemærkeregistrering.

> 5) Kan den anden person kræve mit navn da han har registreret sit først?

Kun hvis han også har registreret det som varemærke hos Patent- og
Varemærkestyrelsen før du påbegyndte din brug af navnet.

> [...]
> 2000, kan klagenævnet kun behandle klagen, såfremt den part, der har opnået
> eller overtaget registreringen, samtykker heri.

Ja - så hvis modparten afviser at lade klagenævnet behandle sagen,
bliver du nødt til at gå til en almindelig domstol. (Men det er mit
indtryk at de fleste indehavere af gamle domænenavne vil foretrække
at bruge klagenævnet, idet det er væsentlig billigere at bruge end
domstolene).

--
Henning Makholm "Need facts -- *first*. Then
the dialysis -- the *analysis*."

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-12-02 20:22

Lars Brink <usenet@papayaREMOVETHISconsulting.com> wrote:

> [...]
>
> 1) Hvad kan jeg gøre for at få eadvokaten.dk (ud over at spørge pænt, købe

Spørge pænt. Vente på at de glemmer at betale dk-hostmaster. Tilbyde et
passende beløb.

> 2) Må den anden person bruge navnet?

Ja.

> 3) Må den anden person bruge navnet til det samme som jeg bruger
> e-advokaten.dk til eller lignende?

Ja.

> 4) Hvor går grænsen hvis der svares ja i #3?

Det ved jeg ikke.

> 5) Kan den anden person kræve mit navn da han har registreret sit først?

Nej.

> 6) Andet jeg skal tænke på?

Sikkert, men jeg ved ikke hvad

Prøv at kigge her:

http://www.berendt.dk/

http://www.behrendt.dk/

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-12-02 20:52

Scripsit jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling)

> Prøv at kigge her:

> http://www.berendt.dk/
> http://www.behrendt.dk/

Det ligner en typosquatting, som Behrendt sikkert ville kunne få
stoppet ved at klage til domæneklagenævnet (hvilket muligvis også er
sket eller vil ske - berendt.dk er først registreret i september i år,
og den nyeste afgøresles fra klagenævnet er om en klage der er
modtaget i april).

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : rea721

Dato : 18-12-02 21:05

Henning Makholm wrote:

> [...]

Meget meget professionelt

Tryk på "Når du søger det optimale" og vupti....Siden blev ikke fundet

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-12-02 21:20

rea721 <leon@721.dk> wrote:

> Meget meget professionelt
>
> Tryk på "Når du søger det optimale" og vupti....Siden blev ikke fundet

Hvilket jo kan være særdeles skadeligt for Birgitte Behrendt, som har
drevet webdesign bureau siden 97.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 18-12-02 21:18

On Wed, 18 Dec 2002 19:43:54 +0100, "Lars Brink" <usenet@papayaREMOVETHISconsulting.com> wrote:

> [...]
>2000, kan klagenævnet kun behandle klagen, såfremt den part, der har opnået
>eller overtaget registreringen, samtykker heri.

Jeg har et spørgsmål angående noget lignende.

En person har registret et Dk domæne, dette domæne hedder det samme som jeg fik som alias på nettet.
Kan han ikke tvinges til at sælge til mig idet at jeg faktisk har noget at bruge det til. Det skal
lige siges at personen selv ikke bruger domænet til noget som helst, ihvertfald hvad jeg kan.

Men har jeg nogle juridiske rettigheder her eller har jeg bare at slagte mulvarpen og betale ham for
at give mig det ?.
Flemming Jacobsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-12-02 21:29

Scripsit "Thunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk>

> En person har registret et Dk domæne, dette domæne hedder det samme
> som jeg fik som alias på nettet.

Hvad mener du med "alias på nettet"? Og hvem fik du det af?

> Kan han ikke tvinges til at sælge til mig idet at jeg faktisk har
> noget at bruge det til.

Næppe.

--
Henning Makholm "What the hedgehog sang is not evidence."

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 18-12-02 22:40

On 18 Dec 2002 21:28:48 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>Scripsit "Thunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk>

>Hvad mener du med "alias på nettet"? Og hvem fik du det af?

Alias også kaldet chat navn/ICQ bruger navn osv.
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 18-12-02 22:40