Kartoffelsalat
Fra : RHR

Dato : 18-12-02 18:04

Hej Gruppe!

Først, Glædelig Jul til jer alle! Jeg skal lave kartoffelsalat til familiens
julefrokost men mangler en suveræn god opskrift, håber at der er nogen der
kan hjælpe mig?

Med Venlig Hilsen

Rikke

Fra : Nette

Dato : 18-12-02 22:38

"RHR" wrote in message news:FT1M9.7328$vR6.3104@news.get2net.dk...
> Hej Gruppe!
>
> Først, Glædelig Jul til jer alle!

Tak i lige måde da

>Jeg skal lave kartoffelsalat til familiens
> julefrokost men mangler en suveræn god opskrift, håber at der er nogen der
> kan hjælpe mig?

Jeg kan prøve, men du får nok flere variationer

Kartofler koges, pilles og skæres i skiver.

Cremefraiche smages til med mayonaise, lidt citronsaft, salt og peber.
Agurk skæres i bitte småtern, et rødløg finhakkes, purløg klippes fint og
det hele samt kartoflerne blandes i dressingen

Nemt og hurtigt.

Nette

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 19-12-02 09:32

Nette <nettesnetpost@hotmail.com> wrote:

> Cremefraiche smages til med mayonaise, lidt citronsaft, salt og peber.
> Agurk skæres i bitte småtern, et rødløg finhakkes, purløg klippes fint og
> det hele samt kartoflerne blandes i dressingen

Jeg er begyndt at basere dressingen på halvt creme fraiche og halvt
græsk/tyrkisk yoghurt. Det giver en mindre tung salat.

Jeg krydrer typisk også lidt mere, med krydderier som karry, paprika og
friske krydderurter.

- Kvan.

Fra : Rømer

Dato : 19-12-02 13:11

Prøv at tilsætte hårdkogte æg.
Del dem i kvarte - tag blommerne fra og mos dem sammen med noget af
dressingen, som du så rører dem i. De hårdkogte kvarte hvider kommes i
sammen med kartoflerne og det øvrige.

Rømer

Fra : torup bachmann

Dato : 19-12-02 18:28

"RHR" <rikkehave@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
familiens
> julefrokost men mangler en suveræn god opskrift, håber at der er nogen der

Hej Rikke
Jeg bruger altid ymer som røres med beauvais tomatpure og pølsemandens
stærke sennep, 1 spsk engelsk sauce, salt peber, saften af ½ citron og
læssevis af purløg.
Husk kartoffelsalat bliver bedst, når den har trukket et par timer i
køleskabet.
MVH Rikke

Besøg www.rikkebachmann.webbyen.dk

Fra : Henrik Vest

Dato : 19-12-02 20:48

"RHR" <rikkehave@get2net.dk> skrev
> Jeg skal lave kartoffelsalat til familiens
> julefrokost men mangler en suveræn god opskrift,

Lige sakset fra www.Bryggeriforeningens.dk ølkogebog

Brygmesterens kartoffelsalat (4 pers.)

600 g kartofler
1 løg
1 spsk. olivenolie
1 dl vineddike
2 dl mørkt hvidtøl
2 dl pilsner øl
1 spsk sukker
1 kvivsp. peber
2 lauerbærblade
2 nelliker
½ porre
½ dl fintskåren persille
2 spsk. fransk sennep

Kog kartoflerne i letsaltet vand.
Steg det finthakkede løg let i olien, tilsæt
vineddike, øl, sukker, peber, laubærblade
og nelliker.
Lad dressingen koge i fem minutter.
Skære porren i strimler og tilsæt den, hvor-
efter retten koges i yderligere 1 minut.
Rør derefter sennep i.

Skær kartoflerne i skiver og anbring dem i
et fad. Hæld dressingen over kartoflerne
(gennem en si) og lad salaten stå og trække
i 10-15 minutter. Til sidst strøs persille over.

Smagen bliver kraftigere, hvis kartoflerne er
varme, når dressingen hældesover.
Kartoffelsalaten kan godt laves dagen i forvejen.

Brygmesterens kartoffelsalat anvendes som tilbehør
eller som underlag for f.eks. sildefileter, hamburger-
ryg eller stegt lam.

velbekomme
Henrik V