Vin holdbarhed
Fra : -MartinS.-

Dato : 18-12-02 17:54

Hvor længe kan vin holde sig, hvis de opbevares optimalt (køligt og
mørkt)?

Jeg går ud fra, at de gode/dyre vine bliver bedre med aldren(?), men
hvordan forholder det sig med f.eks. rødvin til 30-60 kr. pr. flaske?

Jeg har tilfældigvis 2 vine stående som jeg aldrig har fået drukket.
Vil nogen af jer gi' et bud på, og jeg er bedst tjent med at hælde dem
ud i vasken:
Vin 1: Rødvin, Fleurie, Clos de la chapelle des bois, årg. 2000
Vin 2: Hvidvin, Western Cellars, California wine, årg. 1998

Hvordan kan man smage om en vin er for gammel?
Hvis en flaske allerede har været åbnet, hvor længe kan den så holde
sig derefter?

Beklager at det udviklede sig til en masse spørgsmål

Hilsen Martin

Fra : Prankster Kineses

Dato : 18-12-02 18:48

"-MartinS.-" <feedback56@hotmail.com> wrote in message
> Hvor længe kan vin holde sig, hvis de opbevares optimalt (køligt og
> mørkt)?
>

> Vin 1: Rødvin, Fleurie, Clos de la chapelle des bois, årg. 2000

Beaujolais bør generelt drikkes relativt unge måske 1-2 år, men da
ovenstående er en hæderlig vin bør den helt sikkert kunne drikkes i dag og
også 1-2 år frem.

> Vin 2: Hvidvin, Western Cellars, California wine, årg. 1998

Kender jeg slet ikke, men 5 år for en hvidvin er nok i overkanten undtagen
for virkelig store f.eks. Alsace og Bourgogne

Kasper

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-02 18:57

"-MartinS.-" <feedback56@hotmail.com> wrote in message
> Hvor længe kan vin holde sig, hvis de opbevares optimalt (køligt og
> mørkt)?

Fra få måneder til 100'er år!

> hvordan forholder det sig med f.eks. rødvin til 30-60 kr. pr. flaske?

Stort set er der en sammenhæng, således at meget få billige vine kan
forbedres ved lagring, hvorimod det ikke er givet at en dyr vin har
gemmepotentiale, men at det er ret sandsynligt at den har.
Man skal være opmærksom på at mange moderne vine ikke er lavet med henblik
på lagring hos slutbrugeren, men bliver solgt, når de er drikkeklare.

> [...]
> ud i vasken:
> Vin 1: Rødvin, Fleurie, Clos de la chapelle des bois, årg. 2000

Absolut intet problem - den kan sagtens ligge længere endnu. Som de fleste
Cru du Beaujoulais er den frugtøs og med nogen syre. Drik den let kølig (15
grader eller deromkring) og gerne til lyst kød og en ikke for kraftig sauce.

> Vin 2: Hvidvin, Western Cellars, California wine, årg. 1998

Kender den ikke, men gætter på at den er OK. Men bør nok ikke blive meget
ældre.

> Hvordan kan man smage om en vin er for gammel?

Det er svært at svare på. Er alkoholen blevet til eddike, er der ikke så
meget tvivl. Taler vi om røde, vil en smag af det, der ofte betegnes som
portvinssmag, indikere at vinen er på vej ned ad bakke. Men det afhænger
meget af den, der smager. F.eks. ynder mange englændere vine, der efter den
gængse smag ligger på kanten. Men kort sagt kendetegnes en for gammel vin
ved ovennævnte og ved at den får en slatten tynd smag. Samtidigt ændrer den
farve fra det blårøde over bordeaux- eller rubinrød til en orangerød for at
ende som nærmest brun.

> Hvis en flaske allerede har været åbnet, hvor længe kan den så holde
> sig derefter?

Afhænger igen af vinen. Er den i forvejen på kanten af alderdomssvækkelse
kan den 'dø' på den tid, det tager at drikke et glas. Jeg har oplevet at
drikke gamle vine, der nyåbnet er så englene synger, for 20 min. senere at
sidde med en temmelig kedelig sag.
Almindelig supermarkedsvin klarer normalt uden problemer at overleve en
enkelt dag, og ofte et par dage.
Til gengæld er det min erfaring (støttet af nogle blindsmagninger) at
diverse smarte dingenoter med spøjse gasser og vakumpumper kun gavner
sælgeren. De virker ikke.

vh
Jan

Fra : Kurt Lund

Dato : 18-12-02 23:06

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> glas. Jeg har oplevet at drikke gamle vine, der nyåbnet er så englene
> synger, for 20 min. senere at sidde med en temmelig kedelig sag.

<pralmode>
Som f.eks. den Corton fra 1929, som jeg smagte i anledning af min mors 70
års dag i 1999. Men hold da kæft, hvor var den god så længe den varede.
</pralmode>

--
Kurt Lund

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-12-02 18:07

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote in message news:atqrfe$ip9$1@sunsite.dk...

> <pralmode>
> Som f.eks. den Corton fra 1929, som jeg smagte i anledning af min mors 70
> års dag i 1999. Men hold da kæft, hvor var den god så længe den varede.
> </pralmode>

Whauw! Den er /næsten/ lige så gammel som en Rioja, jeg smagte for et bette
års tid siden ))

vh
Jan

Fra : Krabsen

Dato : 18-12-02 23:18

"-MartinS.-" <feedback56@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vin 2: Hvidvin, Western Cellars, California wine, årg. 1998
>
> Hvordan kan man smage om en vin er for gammel?

Prøv

Er den kedelig, så i sovsen med den. Er den muggen, så i kloaken. Og _er_
den muggen, er du ikke i tvivl!

mvh
Krabsen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-12-02 18:08

"Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote in message news:atqs75$p1q$1@sunsite.dk...

> Er den kedelig, så i sovsen med den. Er den muggen, så i kloaken. Og _er_
> den muggen, er du ikke i tvivl!

Muggen! Efter at have deltaget i indtagelse af adskillige tusind flasker vin
har jeg dog godt nok aldrig mødt en, der var muggen.

vh
Jan

Fra : Mikkel Clausen

Dato : 19-12-02 19:39

> Muggen! Efter at have deltaget i indtagelse af adskillige tusind flasker
vin
> har jeg dog godt nok aldrig mødt en, der var muggen.

Dertil skal føjes at det er en observeret bivirkning at nogle mennesker
bliver særdeles
mugne ved indtagelse af vin - oftest dagen derpå... (ku´ikke dy mig)

/Mikkel

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-12-02 19:45

"Mikkel Clausen" <halo99@ofir.dk> wrote in message

> Dertil skal føjes at det er en observeret bivirkning at nogle mennesker
> bliver særdeles
> mugne ved indtagelse af vin - oftest dagen derpå... (ku´ikke dy mig)

Se DET kender jeg!

vh
Jan

Fra : Krabsen

Dato : 20-12-02 13:55

Muggen - rådden - prop - kært barn har mange navne Essensen er, at man
ikke er i tvivl..

mvh

Krabsen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-12-02 13:33

"Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote in message news:atv3un$gme$1@sunsite.dk...
> Muggen - rådden - prop - kært barn har mange navne
Hvid det er prop, har det intet med hvor længe vinen står åben at gøre.

vh
Jan

Fra : Krabsen

Dato : 22-12-02 21:00

Det har jeg heller ikke sagt!

Bemærkningen var en kommentar til, om spørgerens vine var værd at åbne...

-------------------------------------
Citat:

> Hvordan kan man smage om en vin er for gammel?

Prøv

Er den kedelig, så i sovsen med den. Er den muggen, så i kloaken. Og _er_
den muggen, er du ikke i tvivl!

Citat slut

mvjh
Krabsen

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 20-12-02 16:53

"-MartinS.-" <feedback56@hotmail.com> skrev i en meddelelse > Jeg går ud
fra, at de gode/dyre vine bliver bedre med aldren(?), men
> hvordan forholder det sig med f.eks. rødvin til 30-60 kr. pr. flaske?

Langt de fleste vine i den nævnte prisklasse står sig bedst ved at blive
drukket indenfor 1 år efter købet. En undtagelse er fex. den rumænske Pinot
Noir i 30-33 kroners prislejet, som har huseret i supermarkederne i et par
år - den har bedst af at vente til den er 4-6 år.Andre undtagelser er fex.
de Valpolicella'er, der er lavet efter ripasso-metoden, de har godt af
betydelig lagring og holder gerne 20 år. Så'en en kan ofte fås på tilbus i
fex. Føtex (Masi's) til ca. 50 kr. Bemærk at nogle producenter IKKE vil
kalde den Valpolicella, men blot vino di tavola - italienske
vin-klassifikationer er facinerende og spændende, men ikke altid særlig
logiske.

> [...]
> Vin 1: Rødvin, Fleurie, Clos de la chapelle des bois, årg. 2000
> Vin 2: Hvidvin, Western Cellars, California wine, årg. 1998

Fleurie er cru-beaujolais - dvs. en vin fra et af de 9 (tror altså at det er
9) mest ansete områder i den nordlige del af Beaujolai. Det er ofte en
temmelig god og elegant vin, og den kan i årgang 2000 sagtens ligge 5-6 år -
den vil endda have gavn deraf, så hvis du kan få den til 50-60 kroner, er
det (selvom jeg ikke lige knder Clos de la Chapelle) sandsynligvis et
rigtigt røverkøb.

Det er sværere med den californske hvidvin - her skal man altså som minimum
have oplysninger om druen. Hvis druenavnet ikke fremgår, er det formodentlig
en blanding, hvor en del består af Colombard, og i så fald så vinder du
intet ved at gemme den.

> Hvordan kan man smage om en vin er for gammel?

Rødvine, der er blevet for gamle ("gået over"), får en metallisk ubehagelig
smag. Jeg tror ikke at jeg har smagt en hvidvin, der har været for
gammel....

> Hvis en flaske allerede har været åbnet, hvor længe kan den så holde
> sig derefter?

Hvis vinen er rigtig god, så drik den dog op! Ellers kan næsten alle vine
(dog ikk' dem med bobler) gemmes i køleskab 2-3 dage efter optrækningen. Men
de bli'r altså ikke bedre af det. Hm, måske med undtagelse af en krads
Barolo, fremstillet efter der klassiske metode, og så ska' den endda ikke i
køleskabet, som ellers er det bedste.

Vin er så'en set ikke svært, for - det er jo bare en smagssag, ikk'? Og det
er sjovt at prøve sig frem. *S*
Henning