Filtyper
Fra : Martin Wiboe

Dato : 18-12-02 18:11

Kære kloge hoveder i NG,

Jeg er kommet frem til et problem. Jeg er ved at lave en lille teksteditor,
som skal have sin egen filtype (.tex)
Hvordan får jeg programmet til at registrere sig som "ejer" af filtypen?
(Kan gøre det manuelt i Windoze)

Alle svar modtages med glæde
God jul,

Martin

Fra : ///JJ

Dato : 18-12-02 22:43

Fra : Ebbe

Dato : 19-12-02 15:33

"///JJ" <jesperhnnospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Måske kan VB's Install/Setup-generator lave noget automatisk?
> Ellers kan det vel ordnes med en .reg-fil :)

En .reg fil??
Hva' er det?

Ebbe

Fra : Martin Wiboe

Dato : 19-12-02 16:09

Hej Ebbe,

En .reg fil er næsten lig en .bat-fil, men den foretager ændringer i
Registrerings databasen.

Hej ///JJ,

Duh! Selvfølgelig!
Men jeg er ikke helt ops på hvordan en .reg fil opbygges, og hvordan den
kaldes fra VB. Ved du det?

Tak for svarene begge to!

Martin

Fra : ///JJ

Dato : 19-12-02 17:37

"Martin Wiboe" <martin_wiboe[removethis]@hotmail.com> wrote in message
> Men jeg er ikke helt ops på hvordan en .reg fil opbygges, og hvordan den
> kaldes fra VB. Ved du det?

Hmm - jeg må melde pas til første spørgsmål, men kan da lige nævne at du jo
bare kan lave den i Explorer (og teste den), hvorefter du hopper ind i
regedit.exe og kigger under HKEY_CLASSES_ROOT og find din filtype. Du kan så
eksportere den reg-nøgle via "Registry" menuen. Det der kommer ud af det, er
din reg-fil :)

At kalde den fra VB giver vel ikke så megen mening, da den skal køres under
installationen af programmet, eller?
Derfor skal du bede din installationsfil-generator om at eksekvere reg-filen
før, under eller efter installationen af programmets filer.

Men man kan nu godt, kig på shell-funktionen
(http://www.google.com/url?sa=U&start=1&q=http://www.experts-exchange.com/Pr
ogramming/Programming_Languages/Visual_Basic/Q_20237868.html&e=747) hvis man
vil lave en funktionen i programmet der registrerer fil-typen.

mvh
///JJ