Kan min PC'er "trække" GF4 TI-4200 ?
Fra : Torben R

Dato : 18-12-02 13:17

Hej NG.

Min gamle Pentium 2, vistnok 450 Mhz, 386 MB ram har et Voodoo II kort med
12 MB ram.

Det er ikke lige tilstrækkeligt til de nye spil.

Kan jeg få et GF4-TI4200 128 MB ram til at fungere i denne gamle pc'er ?

Eller er det et overkill ? - evt. et andet forslag til nyt grafikkort ?

På forhånd tak.
--
Torben R

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 18-12-02 13:33

On Wed, 18 Dec 2002 13:16:46 +0100, Torben R wrote:

> Hej NG.

Hej

> Min gamle Pentium 2, vistnok 450 Mhz, 386 MB ram har et Voodoo II kort
> med 12 MB ram.
>
> Det er ikke lige tilstrækkeligt til de nye spil.

Nej det må vi jo sige ja til :)

> Kan jeg få et GF4-TI4200 128 MB ram til at fungere i denne gamle pc'er
> ?

Jeg tvivler.

> Eller er det et overkill ? - evt. et andet forslag til nyt grafikkort
?

Nej, ny PC er din løsning. Godt nok har du 386MB RAM, men resten er
håbløst forældet. Dit bundkort/PSU kan sikkert heller ikke trække det
stakkels kort.

En opgradering hvor du genbruger mange af de gamle dele kan foretages
for omkring 5 kilo hvor du har noget af det nyeste uden at overdrive
det.

//Martin

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 18-12-02 13:41

"Torben R" <ilac@NOSPAMinet.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kan jeg få et GF4-TI4200 128 MB ram til at fungere i denne gamle pc'er ?
>
> Eller er det et overkill ? - evt. et andet forslag til nyt grafikkort ?

En af mine kammerater havde et defekt mobo, og mens det var til reparation,
lånte han min gamle PentiumII 400 MHz med 384MB ram, og satte sit eget
Daytona GF4 TI 4200 128MB kort i, og det kørte glimrende.

Det skal jo så siges, at de spil der er CPU tunge ikke vil kunne køre, men
han s spille Never Winther Nights, uden problemer, så det kan altså godt
spille sammen, men man kan så diskutere, hvor stor gevinsten er ved det.

Mvh Michael

Fra : Thomas

Dato : 18-12-02 14:03

> [...]
>
> Det er ikke lige tilstrækkeligt til de nye spil.
>
> Kan jeg få et GF4-TI4200 128 MB ram til at fungere i denne gamle pc'er ?

Såfrem dit mobo har en agp port, og en fornuftig PSU skulle du uden de store
problerm nok godt kunne sætte et G4 ti 4200 i din puter, MEN du får ikke det
vilde ud af det da hele dit system vil virke som en flaskehals, når der skal
overføres data til grafikkortet.
Dit system er simpelthen for langsomt til et så hurtigt kort.
du vil få samme ydelse ud af meget ældre og billigere kort.
> Eller er det et overkill ? - evt. et andet forslag til nyt grafikkort ?

Det er som sagt overkill.

jeg er ikke så meget inde i andre grafikkort, men mon ikke et Geforce 2
***** skulle kunne gøre jobbet.

ellers er der jo muligheden for at opgradere hele systemet.
det skulle kunne gøre med en vis mænge genbrug for en 4-5 kilo.

venligst

Thomas

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-12-02 14:55

Torben R wrote:
> Min gamle Pentium 2, vistnok 450 Mhz, 386 MB ram har et
> Voodoo II kort med 12 MB ram.
>
> Kan jeg få et GF4-TI4200 128 MB ram til at fungere i denne gamle
> pc'er ?

Som andre har nævnt ja, men det ville være dumt.
Jeg vil anbefale at købe et Geforce2 GTS eller lignende
og så vente med et monster grafikkort til PCen kan følge med
(min. 1GHz).

> Eller er det et overkill ?

Også i den grad...

> - evt. et andet forslag til nyt grafikkort ?

Er gjort ;)

/Mikael

Fra : Torben R

Dato : 18-12-02 15:36

Tak til alle for gode svar.

Jeg vil nok kigge efter en GF2.

Problemet var helt eksakt "Spiderman-spillet" som overhovedet ikke ville
starte, besked at
der kræves et TLN eller TNL grafikkort.....(kan ikke lige huske hvad der
stod)

Det bliver s.. et dyrt spil når det "koster" et nyt grafik kort også

Mange jule hilsner

--
Torben R

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-12-02 15:50

Torben R wrote:
> Tak til alle for gode svar.

Selv tak ;)

> Jeg vil nok kigge efter en GF2.

Se evt. dette:
<http://shor.ter.dk/253467253>

Det slår faktisk Geforce4 MX440:
<http://shor.ter.dk/995145925>

> Problemet var helt eksakt "Spiderman-spillet" som overhovedet
> ikke ville starte, besked at der kræves et TLN eller TNL
> grafikkort.....(kan ikke lige huske hvad der stod)

Det er Transform & Lighting (T&L eller TnL om man vil!).

> Det bliver s.. et dyrt spil når det "koster" et nyt grafik kort også

Jaa, men så er der mange andre spil der vil køre bedre samt
du vil kunne spille andre spil, du ikke før har kunne køre

/Mikael

Fra : Torben R

Dato : 18-12-02 16:09

> Se evt. dette:
> <http://shor.ter.dk/253467253>

G-Force 2 TI VX (helt utroligt med alle de forskellige betegnelser og
endelser) - det er
da en jungle derude. Det ser da billigt ud.

> Det er Transform & Lighting (T&L eller TnL om man vil!).

OK, tak for info. Ikke lige helt med hvad det betyder, men vil prøve at læse
om det.

> Jaa, men så er der mange andre spil der vil køre bedre samt
> du vil kunne spille andre spil, du ikke før har kunne køre

Der har du jo nok ret, sikkert også sjovt at gen-afprøve FlightSim98 + 2000
med
nyt grafikkort med alle eller næsten alle details slået til )

--
Torben R

Fra : Nicolai

Dato : 18-12-02 16:17

Jeg var nok røget op et 4200 anyway... men måske synes folk 1100,- er for meget?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-12-02 20:57

Nicolai wrote:
> Jeg var nok røget op et 4200 anyway...

Det ville jeg også anbefale, hvis der der er meget kort udsigt
til opgradering af processor mv. ellers bliver det for dyrt,
fordi når der så engang opgraderes, kan et Ti4200 fås
endnu billigere...

> men måske synes folk 1100,- er for meget?

Jeg syntes...

/Mikael

Fra : Nicolai

Dato : 18-12-02 23:01

> Det ville jeg også anbefale, hvis der der er meget kort udsigt
> til opgradering af processor mv. ellers bliver det for dyrt,
> fordi når der så engang opgraderes, kan et Ti4200 fås
> endnu billigere...

Ja ok.

> Jeg syntes...

Ja ok...

Fra : DWM

Dato : 19-12-02 01:07

> OK, tak for info. Ikke lige helt med hvad det betyder, men vil prøve at læse
> om det.

Som ikke er understøttet af Geforce 2.

/Kenneth Iversen

Fra : Cronos

Dato : 19-12-02 01:41

"DWM" <no.valid.email.address@for.you.duh> wrote in message
> "Torben R" <ilac@NOSPAMinet.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> Som ikke er understøttet af Geforce 2.

LOL!

Det var Geforce256 der først havde T&L, samtlige Geforce varianter har T&L.
http://www.tomshardware.com/graphic/19991012/

Fra : Cronos

Dato : 19-12-02 01:44

"Cronos" <CK@ofir.dk> wrote in message

> LOL!

Argh - beklager det var meget uhøftligt.

Fra : Nicolai

Dato : 19-12-02 04:13

> Argh - beklager det var meget uhøftligt.

Skulle lige til at nævne den :)

Fair nok selv at se det :)

Fra : DWM

Dato : 19-12-02 08:31

"Cronos" <CK@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Det var Geforce256 der først havde T&L, samtlige Geforce varianter har T&L.
> http://www.tomshardware.com/graphic/19991012/

Så må det være noget andet jeg tænker på :)

/Kenneth Iversen

Fra : Cronos

Dato : 19-12-02 14:08

> Så må det være noget andet jeg tænker på :)

"The keys to the GeForce3's new approach to rendering are two of the chip's
main functional units, dubbed vertex and pixel shaders."
http://www.tech-report.com/reviews/2001q2/geforce3/index.x?pg=1

Gf256, GF2, Gf4 MX har ikke vertex og pixel shaders.
Gf3, Gf3 Ti og GF4 Ti har vertex og pixel shaders.

Fra : Cronos

Dato : 18-12-02 16:32

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote in
message news:3e008b31$0$47060$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Selv tak ;)

> Se evt. dette:
> <http://shor.ter.dk/253467253>
>
> Det slår faktisk Geforce4 MX440:
> <http://shor.ter.dk/995145925>

Men kun i Aquanox benchmarken, alle andre ligger det under GF4 MX440, hvem
spiller iøvrigt Auqanox?

Et GF4 MX440 er et bedre kort end noget GF2, måske lige undtaget GF2 Ultra.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-12-02 17:15

On Wed, 18 Dec 2002 13:16:46 +0100, Torben R <ilac@NOSPAMinet.uni2.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan jeg få et GF4-TI4200 128 MB ram til at fungere i denne gamle pc'er ?
>
> Eller er det et overkill ? - evt. et andet forslag til nyt grafikkort ?

Hvis jeg var dig ville jeg købe et brugt GF2 eller GF2MX. Det kan du
sikkert få for 100-200.-

--
Thomas Hansen

Fra : Martin S.

Dato : 18-12-02 18:07

> [...]
>
> Det er ikke lige tilstrækkeligt til de nye spil.
>
> Kan jeg få et GF4-TI4200 128 MB ram til at fungere i denne gamle pc'er ?

Du kunne måske godt smække en Celeron eller PIII evt. Tualatin version -
hvis du havde en slotkonverter eller lign. Men det afhænger naturligvis lige
af hvilket mærke og model dit motherboard er.
Og så ville du jo bedre kunne udnytte en TI4200

Fra : Torben R

Dato : 19-12-02 08:20

Hej igen til alle

Hmm, det lader til at blive et GF4 TI-4200 eller GF2 TI VX.

Der er ikke CPU opdatering på vej til denne pc'er, da det er sønnens spille
pc'er og
han kan til nød bruge "fars" pc'er til de meget grafik krævende spil. Det
var lige Spiderman som var
ved at lave krise i det lille hjem, da han havde sparet og spinket for at
købe dette spil,
og så kan det ikke afvikles........

Igen tak til alle for gode inlæg.

Mvh og god jul