Holdbarhed af DLT-bånd
Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-12-02 22:39

Hej

Dem der betaler for de DLT 7000 bånd jeg bruger på arbejdet har spurgt
mig om det ikke er muligt at genbruge dem.

Hvis vi lige ser bort fra backup-politik et øjeblik og bare antager at
jeg gerne vil genbruge bånd i flæng. Hvor mange gange skal jeg så
regne med at kunne skrive til et bånd og kunne læse indholdet af det
igen bagefter?

Hvis det gør nogen forskel, så er min jukebox en Sun StorEdge L20. En
gut fra Sun anbefalede at man kun brugte nye bånd (og altså kun skrev
til båndene en gang), men det løber jo hurtigt op i mange penge. Kan
man fx genbruge båndene 5-10 gange og stadig være rimelig sikker på at
det der engang blev skrevet på dem også kan læses igen?

--
Jacob - www.bunk.cc
Quick!! Act as if nothing has happened!

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-12-02 00:10

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

>Dem der betaler for de DLT 7000 bånd jeg bruger på arbejdet har spurgt
>mig om det ikke er muligt at genbruge dem.

Det skulle jeg nok mene - det er ret almindeligt at genbruge bånd.

> [...]
>jeg gerne vil genbruge bånd i flæng. Hvor mange gange skal jeg så
>regne med at kunne skrive til et bånd og kunne læse indholdet af det

DLT specs siger 1 million passes (~ 17k uses) og 30 år archival. At
man kan læse indholdet igen sikrer man ved at køre med verify og lave
regelmæssige backuptests.

>Hvis det gør nogen forskel, så er min jukebox en Sun StorEdge L20. En
>gut fra Sun anbefalede at man kun brugte nye bånd (og altså kun skrev
>til båndene en gang), men det løber jo hurtigt op i mange penge.

Sygeligt. Hvilklet backupsoftware bruger I?

>Kan
>man fx genbruge båndene 5-10 gange og stadig være rimelig sikker på at
>det der engang blev skrevet på dem også kan læses igen?

Ja. Der står en del på Quantums side - har du set der?

http://www.quantum.com/AM/products/dlt/default.htm

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-12-02 01:18

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> writes:

> Det skulle jeg nok mene - det er ret almindeligt at genbruge bånd.

OK, godt - så vil jeg se på hvordan jeg lige smartest gør det, og hvor
længe folk har behov for at have deres skrammel liggende i arkiv

> DLT specs siger 1 million passes (~ 17k uses) og 30 år archival. At
> man kan læse indholdet igen sikrer man ved at køre med verify og lave
> regelmæssige backuptests.

Ja, så er det vist OK at jeg bruger båndene et par gange.

> Sygeligt. Hvilklet backupsoftware bruger I?

Sun Solstice - tidligere Legato Networker.

> Ja. Der står en del på Quantums side - har du set der?

Nej, der vil jeg kigge lidt videre.

--
Jacob - www.bunk.cc
Illiterate? Write today, for free help!

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 18-12-02 10:03

In <26bvvugoigab3apjbt8tqfihtvmh0i1jt4@sunsite.auc.dk> Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> writes:

> [...]

>regelmæssige backuptests.

>Sygeligt. Hvilklet backupsoftware bruger I?

>Ja. Der står en del på Quantums side - har du set der?

Det kommer såvidt jeg kan se også lidt an på hvordan man bruger
dem. Vi har kørt med en DLT7000 robot i enden af et ADSM system
(det hedder TSM aka Tivoli Storage Management). ADSM flytter
rundt med data på båndene jævnligt, så jeg har bånd, der har
været mounted over 2000 gange. Om det er båndene, der bliver slidt
eller det er drevene, der bliver slidt og derfor fejlmelder
båndene, er jo lidt svært at se, men jeg syntes der var lidt rigeligt
med fejlmeldte bånd og drevene så kun ud til at holde halvandet
år. Vi er nu ved at skifte til at have et stort disksystem i
enden af TSM og det vil i alt fald løse problemet med slidte bånd
og drev

Men tilbage til din brug af dem: Jeg vil mene at du roligt kan
regne med et par tusinde skrivninger pr bånd.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-12-02 17:51

bnielsen@daimi.au.dk (Kai Birger Nielsen) wrote:

> [...]
>år. Vi er nu ved at skifte til at have et stort disksystem i
>enden af TSM og det vil i alt fald løse problemet med slidte bånd

Nu er TSM jo også ret atypisk - og om man synes om det er vist lidt af
en religion. Personligt sover jeg bedre med en mere traditionel
backupfilosofi.

>Men tilbage til din brug af dem: Jeg vil mene at du roligt kan
>regne med et par tusinde skrivninger pr bånd.

Jep - og jeg må undres i hvilken kontekst en professionel konsulent
har udtalt som Jacob fortæller.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-12-02 12:00

bnielsen@daimi.au.dk (Kai Birger Nielsen) writes:

> Men tilbage til din brug af dem: Jeg vil mene at du roligt kan
> regne med et par tusinde skrivninger pr bånd.

Tak - det skulle være mere end rigeligt. Vi snakker om at jeg sikkert
ikke skal genbruge båndene mere end et par gange.

--
Jacob - www.bunk.cc
Reality always seems harsher in the early morning.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-12-02 00:50

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> Hvis det gør nogen forskel, så er min jukebox en Sun StorEdge L20. En
> gut fra Sun anbefalede at man kun brugte nye bånd (og altså kun skrev
> til båndene en gang), men det løber jo hurtigt op i mange penge. Kan

Hm, hvem i alverden fra SUN var det? vi skal da ha' navne på!

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til den totale løsning."

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-12-02 01:20

Hans Joergensen <haj@cracksrv.nathue.dk> writes:

> Hm, hvem i alverden fra SUN var det? vi skal da ha' navne på!

Det ved jeg desværre ikke - jeg var der ikke den dag han var på
besøg.

--
Jacob - www.bunk.cc
Got a dictionary? I want to know the meaning of life.

Fra : Henning

Dato : 18-12-02 22:07

>Dem der betaler for de DLT 7000 bånd jeg bruger på arbejdet har spurgt
>mig om det ikke er muligt at genbruge dem.

Sagtens - bare du følger et par regler
Du bruge 7 bånd om ugen, een til hver dag. Lørdag - torsdag genbruger
du hver uge, fredag gemmer du en måned, sidste fredag i hver måned
gemmer du et år!
Du renser din DLT for hver 8 (så vidt jeg husker!) timers drift,
rensebåndet bruges kun det antal gange, der er plads til at krydse af
(20 svjh?)
Når et bånd fejler i verify tester du med et nyt bånd - er det OK,
smider du det gamle bånd ud.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Henning

Dato : 18-12-02 22:07

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-12-02 22:58

Henning <newsmail@mailme.dk> writes:

> Sagtens - bare du følger et par regler

Så er vi halvvejs tilbage ved backup-politik, det er en helt anden sag.

> Du bruge 7 bånd om ugen, een til hver dag.

Nej, jeg bruger 5-6 bånd i weekenden, og et i løbet af ugen (til
incrementiel backup) som det ser ud lige nu. Igen taler vi om
backup-politik, og det var ikke det der var så interessant for mig.

> Lørdag - torsdag genbruger du hver uge, fredag gemmer du en måned,
> sidste fredag i hver måned gemmer du et år!

Backuppolitik - lige nu gemmer jeg hver dag en måned, og smider et
backupset i arkiv hver måned. Det skal det muligvis laves om på, men
det er en sag jeg må tage op med mine brugere (der er kun ganske få)
og finde ud af hvor længe de har brug for at der bliver gemt på deres
ting. Det er næppe interessant for en hardware-gruppe som denne.

> Du renser din DLT for hver 8 (så vidt jeg husker!) timers drift,
> rensebåndet bruges kun det antal gange, der er plads til at krydse af
> (20 svjh?)

Min backupsoftware holder foreløbig selv styr på hvornår den mener det
er tid til rensning, så længe den gør det godt nok er jeg glad. Jeg
har så et rensebånd siddende på den ene plads i jukeboxen.

> Når et bånd fejler i verify tester du med et nyt bånd - er det OK,
> smider du det gamle bånd ud.

Selvfølgelig!

Humlen er blot at jeg helst ikke vil bruge båndene så længe at de
begynder at fejle (hvis de ellers er OK fra nye).

--
Jacob - www.bunk.cc
If you see an onion ring -- answer it!

Fra : Flemming Riis

Dato : 19-12-02 11:20

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

> Du renser din DLT for hver 8 (så vidt jeg husker!) timers drift,
> rensebåndet bruges kun det antal gange, der er plads til at krydse af
> (20 svjh?)

DAT lå typsk på 8-12 timer afhænig af producent, men der er ikke noget fixed
på DLT, den skal renses når lampen lyser og ikke før.

De fleste rigtige backup programmer kan holde styr på det for dig