Ejendomsskat og skattestop ?
Fra : Casper

Dato : 17-12-02 22:09

Goddag

Hvorledes skal man reagere juridisk overfor kommunen som, selv efter at der
er klaget (under fortsat behandling) over ejendomsvurderingen, alligevel
opkræver ejendomsskatter som er steget over 40% i forhold til sidste år.

Regeringen har jo lovet skattestop, men hvorledes støttes juridisk ret i
sådan en sag, og hvad kan jeg gøre ?

Er kommunen berettiget til at opkræve det fulde beløb, sålænge klagen ikke
er afgjort af vurderingsankenævnet ?

Jeg er bare så træt af myndighedernes grådighed og at de betragter det hele
som et tag-selv-bord !

--
Med Venlig hilsen

Casper

Fra : Poul Christensen

Dato : 17-12-02 22:44

"Casper" <casper@mail-online.dk.removeme> skrev i en meddelelse
> [...]
juridisk ret i
> sådan en sag, og hvad kan jeg gøre ?
>
> Er kommunen berettiget til at opkræve det fulde beløb, sålænge

Du kan læse om reglerne for beregning af ejendomsværdiskatten i
2002 her:
http://www.ft.dk/Samling/20012/lovforslag_som_fremsat/L100.htm

Et mere urbant sprog ville øge lysten til at hjælpe dig.........

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Peder Porse

Dato : 17-12-02 22:49

Poul Christensen wrote:
> [...]
> http://www.ft.dk/Samling/20012/lovforslag_som_fremsat/L100.htm
>
> Et mere urbant sprog ville øge lysten til at hjælpe dig.........

Går ud fra, der med ejendomsskatten menes grundskylden...derfor har jeg
svaret den vej..er i øvrigt enig i at et urbant sprog hjælper på den
konstruktive svarelyst.

pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Casper

Dato : 17-12-02 22:55

"Poul Christensen" <poulc@ofir.dk> wrote in news:ato5u0$juu$1@sunsite.dk:

> http://www.ft.dk/Samling/20012/lovforslag_som_fremsat/L100.htm

Kan man støtte ret på lovforslaget når det ikke er vedtaget ?

--
Med Venlig hilsen

Casper

Fra : Peder Porse

Dato : 17-12-02 22:59

Casper wrote:

> Kan man støtte ret på lovforslaget når det ikke er vedtaget ?

Det er vedtaget.
pp

Fra : Poul Christensen

Dato : 17-12-02 23:00

http://www.ft.dk/Samling/20012/lovforslag_som_fremsat/L100.htm

> Kan man støtte ret på lovforslaget når det ikke er vedtaget ?

Nej.

Men i lovforslaget er der bemærkningstof som bidrager til
forståelsen af §§erne.

Den vedtagne lov findes også på Folketingets hjemmeside

Se f.eks
http://www.ft.dk/Samling/20012/lovforslag_oversigtsformat/L100.ht

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Peder Porse

Dato : 17-12-02 23:07

> [...]
> forståelsen af §§erne.
>
> Den vedtagne lov findes også på Folketingets hjemmeside

Det, du skriver om er ejendomsværdiskattestoppet..L100 fra
Folketingssamlingen der sluttede i sommer.

Det vedtagne lovforslag om ejendomsværdiskattestoppet hedder L39 fra
Folketingssamlinge 2002-2003. det blev vedtaget den 12. december.

pp

Fra : Poul Christensen

Dato : 17-12-02 23:09

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
L39 fra
> Folketingssamlinge 2002-2003. det blev vedtaget den 12.

L 39 handler netop ikke om ejendomsværdiskat men om grundskyld...

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Peder Porse

Dato : 17-12-02 23:14

Poul Christensen wrote:
> [...]
>
> L39 fra

> december.
>
> L 39 handler netop ikke om ejendomsværdiskat men om grundskyld...

Undskyld..jeg mente grundskyldsskattestoppet..
pp

Fra : Peder Porse

Dato : 17-12-02 23:16

Poul Christensen wrote:
> [...]
>
> L39 fra

> december.
>
> L 39 handler netop ikke om ejendomsværdiskat men om grundskyld...

ER vist ved at blive træt..må nok hellere holde for i dag...men det hele
startede på et spørgsmål om ejendomsskat..det er grundskyld....
pp

Fra : Poul Christensen

Dato : 17-12-02 23:19

> det hele
> startede på et spørgsmål om ejendomsskat..det er grundskyld....

I teorien ja, men ikke i den offentlige debat mv.

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 18-12-02 01:25

Poul Christensen skriblede:
> "Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
>
> I teorien ja, men ikke i den offentlige debat mv.

Når der nu "lige" er dumpet girokort ind ad døren er det nu nok
ejendomsskat og ikke -værdi- der er tale om, men det ville da være rart med
opklaring fra Casper.

David

Fra : Peder Porse

Dato : 18-12-02 07:52

David T. Metz wrote:
> [...]
>

> Når der nu "lige" er dumpet girokort ind ad døren er det nu nok
> ejendomsskat og ikke -værdi- der er tale om, men det ville da være rart med

Ja, ejendomsværdiskatten opkræves sammen med indkomstskatten og indgår i
årsopgørelsen.
pp

Fra : Casper

Dato : 20-12-02 06:45

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in

> rart med opklaring fra Casper.

Det er ejendomsskattebilettens "Skatter og afgifter af fast ejendom m.m. -
2003"

--
Med Venlig hilsen

Fra : Peder Porse

Dato : 22-12-02 11:25

Casper wrote:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in

> Det er ejendomsskattebilettens "Skatter og afgifter af fast ejendom m.m. -
> 2003"

Og det er grundskylden....hjemlen findes i den kommunale
ejendomsskattelov....
pp

Fra : Peder Porse

Dato : 17-12-02 22:48

Casper wrote:
> [...]
> er afgjort af vurderingsankenævnet ?
>
> Jeg er bare så træt af myndighedernes grådighed og at de betragter det hele

Loven om ejendomsskattestop er vedtaget så sent, at det ikke er praktisk
muligt at indregne dens bestemmelser før udsendelse af 2.
rate-opkrævningen for 2003. Der bliver i givet fald korrigeret ved
opkrævning af 2. rate.

Og JA...så længe ankeinstansen ikke har ændret ansættelsen fra
vurderingsrådets side kan kommunen ikke opkræve på andet grundlag...

Hvad skulle man ellers bruge..det er meget sjældent en klage indeholder
nogen påstand om alternativ ansættelse...og det er ikke typisk at man
overhovedet får nedsættelse på grundværdiansættelsen (kender ikke din
sag), der er snarere på ejendomsværdien, der sker ændringer.