/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
At tage bajlehjulet af
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 17-12-02 22:03

Jeg har forsøgt at få bagenden af cyklen, så jeg kan skifte bagerste
bremseskive, men uden helt.
Kan det tænkes at det sidder godt fast efter 10-14 år ? Umiddelbart kan man
se lidt rust nede omkring hvor aksen går gennem fælgen.
Skal man klaske igennem med en hammer når man har skruet den støre møtrikke
af, som holder det sammen, eller der er der en helt klar
step-by-step instruktion , inden jeg går amok med hammeren?

- Nu glæder jeg mig altså snart til sommer !


--
Venlig Hilsen
Thomas Buus
GSX-R 250
http://dfm.divvy.dk/?id=102



 
 
Thomas Jensen (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 17-12-02 22:23

eller der er der en helt klar
> step-by-step instruktion , inden jeg går amok med hammeren?
>
mit råd er, at skruemøtrikken løs men ikke af.
Bank så LET! på møtrikken med en gummihammer.
På den måde ødelægger du ikke gevindet på akslen, og så nok løsnet akslen.

Når den skal samles igen, brug et lag kobberfedt på akslen, det gør jeg, og
der er ikke problemer.

> - Nu glæder jeg mig altså snart til sommer !
>
det gør jeg sgu også!

> --
> Venlig Hilsen
> Thomas Buus
> GSX-R 250
> http://dfm.divvy.dk/?id=102


mvh

Thomas Jensen
XJ600s div ´96



armand (17-12-2002)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 17-12-02 23:22


Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en
news:ato4dv$as8$1@sunsite.dk...
> eller der er der en helt klar
> > step-by-step instruktion , inden jeg går amok med hammeren?
> >
> mit råd er, at skruemøtrikken løs men ikke af.
> Bank så LET! på møtrikken med en gummihammer.
> På den måde ødelægger du ikke gevindet på akslen, og så nok løsnet akslen.

Jup!
Og selvom man kommer til det fandenivoldske punkt hvor gevind kan få lov til
at være gevind, er det en fejl at banke for hårdt på enden: Det som
materialet deformeres på langs bliver dimensionen tilsvarende tykkere af =>
man får endnu større problemer med at få akselenden igennem hullet i
svingeren hhv. hjul-lejerne

> Når den skal samles igen, brug et lag kobberfedt på akslen, det gør jeg,
og
> der er ikke problemer.

Det er en af mine største ærgrelser/fornøjelser ved en nykøbt model: At
erfare hvor lidt at tidligere ejere har smurt samtlige gevind hhv. sørge for
at alt man har haft fat i er velsmurt ved genmontage!!

Til Buus:
Det er nok ikke 14 år siden at bagakslen har været afmonteret - Der er vel
skiftet et bagdæk ny&næ :-/

--
Armand.




Thomas Buus Andersen (18-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 18-12-02 07:55

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ato8k5$822$5@news.cybercity.dk...

> Til Buus:
> Det er nok ikke 14 år siden at bagakslen har været afmonteret - Der er vel
> skiftet et bagdæk ny&næ :-/

Nu du siger det, så sagde han godtnok der kom nyt bagdæk på for ca 3 år
siden.
Cyklen har kørt 17000km, så jeg kan ik forstille mig at det er mange sæt dæk
den har haft.

>
> --
> Armand.



--
Venlig Hilsen
Thomas Buus
GSX-R 250
http://dfm.divvy.dk/?id=102



Claus Rittig (18-12-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 18-12-02 17:30

"Thomas Buus Andersen" <t-buusREMOVE@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:dZUL9.769$vR6.346@news.get2net.dk...

> Nu du siger det, så sagde han godtnok der kom nyt bagdæk på for ca 3 år
> siden.
> Cyklen har kørt 17000km, så jeg kan ik forstille mig at det er mange sæt
dæk
> den har haft.

Du har fået alle de gode råd du har brug for. Hvis du kommer til det punkt
at du har slået så meget på akslen at enden er blevet dobbelt tykkelse, uden
at den har rokket sig en mikrometer, så sig til - derfra og til akslen er
ude, har jeg en masse erfaringer!

Rittig

PS Husk det nu: Japanske motorcykler er noget billigt lort. Typisk er INGEN
aksler smurt fra fabrikken, så de gror allesammen let fast. Især
baggaffelakslen skal man sørge for at få smurt, for den skal jo ikke af for
at skifte dæk, så den kan sidde og ruste i ro og mag længe.

Rittig



Per Milborg Pedersen (18-12-2002)
Kommentar
Fra : Per Milborg Pedersen


Dato : 18-12-02 17:27

Nu er kæden vel ikke så slidt at man i et forsøg på at stramme kæden op har
spændt akslen fast med justerskruerne?
Jeg har været udsat for det på en GS 450 jeg skulle skifte kædekit på. Fyren
havde bare spændt baghjulet helt bagud indtil det ikke kunne komme længere i
de aflange spor i nagsvingeren, med det resultat at akslen var låst fast.
Noget jeg heldigvis opdagede inden tanken om en større hammer indtraf, men
jeg nåede da at bande over det gamle lort


--
Med racende venlig hilsen

Per M. Pedersen.....M for motortosse
www.motortosse.dk

"Thomas Buus Andersen" <t-buusREMOVE@get2net.dk> wrote in message
news:HhML9.2561$lV5.3400@news.get2net.dk...
> Jeg har forsøgt at få bagenden af cyklen, så jeg kan skifte bagerste
> bremseskive, men uden helt.
> Kan det tænkes at det sidder godt fast efter 10-14 år ? Umiddelbart kan
man
> se lidt rust nede omkring hvor aksen går gennem fælgen.
> Skal man klaske igennem med en hammer når man har skruet den støre
møtrikke
> af, som holder det sammen, eller der er der en helt klar
> step-by-step instruktion , inden jeg går amok med hammeren?
>
> - Nu glæder jeg mig altså snart til sommer !
>
>
> --
> Venlig Hilsen
> Thomas Buus
> GSX-R 250
> http://dfm.divvy.dk/?id=102
>
>



Jes Vestervang (18-12-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 18-12-02 16:58

Per Milborg Pedersen wrote:

> Med racende venlig hilsen
>
> Per M. Pedersen.....M for motortosse
> www.motortosse.dk
>
Kan du ikke lige tosse et svar på den email, jeg sendte dig for noget tid
siden?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Thomas Buus Andersen (06-01-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 06-01-03 18:10


Nå nu fik jeg det endelig af, men det var nødvendigt at bruge en hammer .
Det sad GODT fast ! Bør man ikke smørre det hele ind i lejefedt eller
kobberfedt inden det samles igen?

/Thomas
GSX-R 250



armand (06-01-2003)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 06-01-03 19:25


Thomas Buus Andersen <t-buusREMOVE@get2net.dk> skrev i en
news:0MiS9.66$Ur2.3986@news.get2net.dk...
>
> Nå nu fik jeg det endelig af, men det var nødvendigt at bruge en hammer .
> Det sad GODT fast ! Bør man ikke smørre det hele ind i lejefedt eller
> kobberfedt inden det samles igen?

Jo!
Medmindre at du har gokket gevindet, således at du skal have fat i en ny
(som så bliver den der skal smøres)!

--
Armand.



Thomas Buus Andersen (06-01-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 06-01-03 20:34

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:avck0p$4r2$1@news.cybercity.dk...

>
> Jo!
> Medmindre at du har gokket gevindet, således at du skal have fat i en ny
> (som så bliver den der skal smøres)!

Jeg løsnede møtrikken, og slog på denne istedet for direkte på aksen, og
møtrikken kan da stadig drejes helt ind til bunden af gevindet, så det er
vel fino det hele !

> --
> Armand.



--
Venlig Hilsen
Thomas Buus
GSX-R 250
http://dfm.divvy.dk/?id=102



SØREN F. NIELSEN (06-01-2003)
Kommentar
Fra : SØREN F. NIELSEN


Dato : 06-01-03 21:51

Hej Thomas

Jeg giver altid mine skrue Kobberfedt så slipper jeg for at bruge hammer

Mvh. Søren
"Thomas Buus Andersen" <t-buusREMOVE@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:0MiS9.66$Ur2.3986@news.get2net.dk...
>
> Nå nu fik jeg det endelig af, men det var nødvendigt at bruge en hammer .
> Det sad GODT fast ! Bør man ikke smørre det hele ind i lejefedt eller
> kobberfedt inden det samles igen?
>
> /Thomas
> GSX-R 250
>
>



Thomas Buus Andersen (06-01-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 06-01-03 22:16

"SØREN F. NIELSEN " <sfnielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:B_lS9.110$Ur2.5485@news.get2net.dk...
> Hej Thomas
>
> Jeg giver altid mine skrue Kobberfedt så slipper jeg for at bruge hammer

Det har jeg også gjort med alt hvad jeg har haft taget af maskinen her
igennem efterår og vinter.
Men japserne der har kørt på den inden, har ikke gjort så meget ud af
vedligeholdelsen, eller også
tror jeg er halvluften under transporten fra Japan er med til at danne rust
på cyklerne ret hurtigt. Og hvis den så
er sat i laden straks efter ankomst for hurtigt videre salg, som så først
blev 4½ år senere. Så skal der jo dannes lidt rust.
Men det har heldigvis ikke været mere end det kunne ordnes uden større
problemer ! Så det er lækker' !



--
Venlig Hilsen
Thomas Buus
GSX-R 250
http://dfm.divvy.dk/?id=102



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408645
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste