RADEON 9700 Pro
Fra : Nuxx

Dato : 17-12-02 21:45

Har netop investeret i ny comp.

Har et problem med grafikkortet/skærmen. I nogle opløsninger er der
vanrette, svage, lyse striber som bevæger sig op/ned. Kan nogen forklare mig
hvorfor jeg oplever dette og hvordan jeg kan få det væk. (skærmen er en
Samsung Syncmaster 959 NF)

Derudover tror jeg jeg har et driverproblem. F.eks. GTAIII kan jeg ikke køre
problemfrit i mere end 1024x768x32. Da jeg har en P2800 skulle jeg mene at
jeg burde kunne køre det i højere opløsning men det er måske bare mig.
Såvidt jeg kan se kører jeg med en driverversion der hedder Catalyst 02.4...

Hvor kan jeg hente de nyeste drivers... Har prøvet på producentens
hjemmeside (Både ATI og Gigabyte)...?

Mange tak for hjælpen.

Mads

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-12-02 01:00

Nuxx wrote:
> [...]
> Kan nogen forklare mig hvorfor jeg oplever dette og hvordan
> jeg kan få det væk.
> (skærmen er en Samsung Syncmaster 959 NF)

Har du prøvet med nyeste driver til både grafikkort og skærm?
Stille refreshraten på skærmen?

> Derudover tror jeg jeg har et driverproblem.
> F.eks. GTAIII kan jeg ikke køre problemfrit i mere end
> 1024x768x32.

Garanteret samme problem som før.

> Da jeg har en P2800 skulle jeg mene at jeg burde kunne køre
> det i højere opløsning men det er måske bare mig.

Hmm, en Penitum2 på 800MHz!
Okay okay, jeg fatter godt du har en Pentium4 2.8GHz, men
det er ikke det du skriver.

> Såvidt jeg kan se kører jeg med en driverversion der hedder
> Catalyst 02.4...

2.5 (7.80) kan hentes her:
<http://mirror.ati.com/support/drivers/powered.html>

> Hvor kan jeg hente de nyeste drivers...

Som før skrevet, men muligvis findes der beta drivere her:
<http://www.tweakup.dk/HTML/download/ati.htm>

> Har prøvet på producentens hjemmeside (Både ATI og
> Gigabyte)...?

Ikke godt nok, husk at det er "Powered by ATI", når det ikke
er dem der har fabrikeret kortet.

Jeg fandt en nyere BIOS til kortet på GigaBytes side:
<http://tw.giga-byte.com/support/swagp_bios_ati.htm#r9700pro>

/Mikael

Fra : Rene Pedersen

Dato : 18-12-02 14:06

> I nogle opløsninger er der
> vanrette, svage, lyse striber som bevæger sig op/ned. Kan nogen forklare
mig
> hvorfor jeg oplever dette og hvordan jeg kan få det væk.

Jeg har samme problem - dog med en 17" Sony G200 skærm. Problemet skyldes
elektromagnestisk støj (EMI). Du burde kunne omgå problemet ved at bruge den
medfølgende DVI-til-DSUB15 adaptor, men så får du en mærkbart ringere
billedkvalitet. Andre har haft gode erfaringer med at skifte computerens
strømforsyning.

Jeg har selv lige flyttet lidt rundt på mine kabler (både indeni og udenfor
computeren), og det ser ud til at have hjulpet på problemet

Der findes en glimrende diskussionforum for ATI brugere:

http://www.rage3d.com/board/forumdisplay.php?forumid=27

Søg efter lidt der for at se hvad andre er nået frem til. Der er MANGE der
klager over netop dette problem.

Best regards
Rene Pedersen