Tegnsæt
Fra : Niels Andersen

Dato : 17-12-02 21:02

Jeg sidder med en Linux-maskine, hvor jeg ikke plejer at have problemer med
tegnsæt. Når jeg fx. skriver æ, ø og å i emacs, så kommer de frem på
skærmen som forventet. Gemmer jeg teksten passer det med ISO-8559.

Når jeg kompilerer med "javac" skal jeg bruge "-encoding iso-8859-1", ellers
går der ged i det, når det bliver vist af min applet.
Det vil jeg gerne lave til default. Kan klares med en lille wrapper, men der
må være noget smartere. :)

Jeg leger også med netbeans. Når jeg skriver de danske tegn deri ser det
helt forkert ud på skærmen. Og det er ikke bare et visuelt problem, det er
ikke iso-8859 der ligger i filen.
Faktisk kan jeg åbne en fil med korrekte iso-8859 tegn, og når jeg så gemmer
igen, så er alle de danske tegn fucked up. Altså uden at jeg har pillet ved
dem.
Det ændrer intet, at jeg beder netbeans om at kompilere med "-encoding
iso-8859-1".

En sidste relateret ting: Som tidligere modtager min applet noget plaintext
data over netværk, via java.net.URL. Dette plaintext er i iso-8859-1
format, og danske tegn vises ikke korrekt på skærmen.
Når jeg skriver de danske tegn med emacs og kompilerer med "-encoding
iso-8859-1" vises teksten korrekt på skærmen. Men præcist den samme tekst
vises altså ikke korrekt.

Hvad gør man så?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-12-02 16:32

Niels Andersen wrote in <EoLL9.3834$Hl6.341169@news010.worldonline.dk>:
> En sidste relateret ting: Som tidligere modtager min applet noget
> plaintext data over netværk, via java.net.URL. Dette plaintext er i
> iso-8859-1 format, og danske tegn vises ikke korrekt på skærmen.

Jeg har nu fundet ud af at angive tegnsæt via InputStreamReader, så danske
bogstaver fra netværket fungerer nu. Og hvis jeg skriver æøå i sorcen med
emacs, og kompilerer med "-encoding iso-8859-1", så vises de korrekt.

Men hvis jeg åbner filen med netbeans og gemmer den igen, så er de danske
bogstaver "ødelagt". Jeg kan heller ikke selv skrive danske bogstaver i
appletten, der sker det samme som i netbeans. De bliver bare til små
firkanter.

--
Mvh.

Niels Andersen