Betaling af skat i VS
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 17-12-02 20:19

Hej,

Jeg vil i 2002 anvende virksomhedsordningen og har et spørgsmål
vedr. betaling af skat.

Mit overordnede mål er, at min personlige indkomst (fra lønarbejde)
_ikke_ påvirkes af virksomhedens resultat. Jeg vil derfor opspare hele
overskuddet til senere. Af overskuddet skal betales virksomhedsskat på
30%.

Antag der er et overskud på 100kr, der skal så betales 30kr i skat og
der overføres 70kr i opsparet overskud.

Spørgsmålet er så følgende: Kan de 30kr betales af firmaet uden at
påvirke den personlige indkomst eller skal de først "overføres" som
personlig indkomst og siden betales som alm. A-skat?

Hvis det sidste er tilfældet, kan man lade de 30kr stå i firmaet (som
egenkapital) og betale de 30kr af egen lomme?

Jeg har kigget på Virksomhedsskatteloven §10 til jeg blev ør i
hovedet, men kan ikke se det direkte står beskrevet der.

mvh
Jeppe

Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-12-02 23:05

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har kigget på Virksomhedsskatteloven §10 til jeg blev ør i
> hovedet, men kan ikke se det direkte står beskrevet der.

Jeg mener ikke, at virksomsskatteordningen kan anvendes her. Har du
lønarbejde (er på lønningslisten hos en arbejdsgiver), så har du
formodentlig afleveret dit hovedtrækkort dér for skattetræk med din træk%
minus fradrag etc.

Følgelig har du kun B-kortet tilbage til skattetræk uden yderligere fradrag,
og hvor du som din egen arbejdsgiver (med SEnr.) skal tilbageholde,
indberette og indbetale A-skat efter gældende regler.

Uanset virksomhedsordning eller ej, så vil du i et personligt drevet firma
som B-beskattet blive forskudsregistreret lige som A-beskattet. Grundlaget
for en sådan forskudsregistrering vil i første omgang ske på grundlag af et
forud estimeret overskud af egen virksomhed, og efterfølgende år med
udgangspunkt i tidligere skatteår.

Virksomhedsskatteordningen er, som du skriver, blot en måde at rulle en
snebold foran sig, der naturligvis i indtjeningsår med uregelmsæssig
indtjening kan være nok så formålstjenlig.

Som en revisor en gang gjorde mig opmærksom på, skattetænkning (inden for
rammerne af skattelovgivningen er endnu ikke forbudt i dette land, selvom
skattemyndighederne/ligningsmyndighederne mange steder ikke synes et være
helt klare over det.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 17-12-02 23:15

"Jeppe N. Madsen" wrote:

> [...]
> påvirke den personlige indkomst eller skal de først "overføres" som
> personlig indkomst og siden betales som alm. A-skat?

Nej, uanset om du betaler fra firmaets konto eller privatkonto, vil
der ved opgørelse af VS-regnskabet blive godskrevet 30% af opsparet
overskud til hævekontoen, dvs du kan hæve beløbet uden beskatning af
det hævede beløb, eller også modregner det det beløb du *har* hævet
til personlige skatter.

Derimod er din bemærkning om "egenkapital" i VS-ordningen noget
diffust, da beløbet naturligvis står på bankkontoen, men du får
ikke kapitalafkast af beløbet, da det netop er et "privat" beløb,
der er udlånt til VS.
Vil du "indsætte" det i VS, skal det overføres til indskudskonto,
men så indgår det i hæverækkefølgen ved hævning (personskat af
evt. opsparet overskud)

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 19-12-02 07:35

Den Tue, 17 Dec 2002 skrev Erik G. Christensen:

> Nej, uanset om du betaler fra firmaets konto eller privatkonto, vil
> der ved opgørelse af VS-regnskabet blive godskrevet 30% af opsparet
> overskud til hævekontoen,

Og dermed tillagt den personlige indkomst? Mit problem er ikke så
meget skattetænkning, men mere su-tænkning

Ja, det kom jeg frem til efterfølgende

mvh
Jeppe

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 19-12-02 09:46

"Jeppe N. Madsen" wrote:

> Og dermed tillagt den personlige indkomst? Mit problem er ikke så
> meget skattetænkning, men mere su-tænkning

Nej, du blander tingende sammen

Ex. Netto indkomst i VS Kkr 100, Opsparet overskud Kkr 100
Forudsat mindst indestående Kkr 100 i VS ->

ingen personlig indkomst herfra.

Men du får lov at hæve Kkr 30 fra VS til at betale VS skat med.

Fra : John Ekblom

Dato : 21-12-02 13:01

Hej Jeppe,

Jeg er normalt ikke den der anbefaler revisor hjælp uden god grund, men
virksomhedsordningen er efter min opfattelse MEGET kompliceret (væsentlig
sværere end alm. selskabsskat) og jeg har ikke hørt om nogen der har kunne
lave dette ordentligt uden revisorhjælp (eller en tilsvarende uddannelse).
Tilsvarende holdning har Told&Skat og du vil med garanti få bøvl med dem,
hvis du forsøger dig selv.
Derfor bør du kontakte en revisor hvis du vil anvende denne.

Endvidere mener jeg at der er en tommelfingerregel om minimum indtægt i
firmaet på ca. DKK 200.000,- for få lov at anvende virksomhedsordningen. Er
din virksomheds indtægt væsentligt under denne grænse tror jeg ikke du får
lov at anvende ordningen.

Comet Computer ApS
John Ekblom

Tlf.: 70 25 12 13
www.cometcomputer.dk

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 21-12-02 13:22

"John Ekblom" skrev:

> [...]
Er
> din virksomheds indtægt væsentligt under denne grænse tror jeg ikke du får

Der er ingen (tommelfinger)regel om hvor meget overskuddet skal være for at
man kan gøre brug af VS.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-12-02 14:38

John Ekblom wrote:

> Derfor bør du kontakte en revisor hvis du vil anvende denne.

God ide, men få en fast pris først..
Og generelt er statsautoriserede revisorer de dårligste til at bruge
ordningen, da de altid vil lave selskab.
Reg. revisorer er ca 50/50, nogle er rigtig gode, men ikke alle.
Landboforeningerne er ubestridt de bedste, så forhør dig lokalt.
Du kan få adresser, hvis du mailer, herunder tilbud.

> [...]
> din virksomheds indtægt væsentligt under denne grænse tror jeg ikke du får

Nej, der kan være rigtig mange grunde til anvende ordningen.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-12-02 14:43

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNPost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og generelt er statsautoriserede revisorer de dårligste til at bruge
> ordningen, da de altid vil lave selskab.

Jeg kan nu ikke lade være med at smile lidt over din påstand.

Jeg har spurgt min revisor...Ernst & Young .... om de har klienter under VS.

Det blev der prompte svaret ja til og samtid at det krævede endog megen
løbende træning/læsning/"undervisning" at følge med. Det skulle efter
sigende, kræve gode ressourcer på alle leder.

Jeg vil da også spørge min kommende revisor....Deloitte & Touche ... om de
har samme mening/indstilling/erfaring til VS.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-12-02 15:24

"Bjørn Jørvad" wrote:
> [...]
> løbende træning/læsning/"undervisning" at følge med. Det skulle efter
> sigende, kræve gode ressourcer på alle leder.

Vi, i lbf, har et faktotum, navn kan du få på mail, men halvdelen af
tvivlsspørgsmål i første instans bliver afgjort ved et svar fra ham.
Ikke at jeg altid er enig, men ingen skattemand M/K er uenig med ham.

> Jeg vil da også spørge min kommende revisor....Deloitte & Touche ... om de
> har samme mening/indstilling/erfaring til VS.

Ja, du får svar som du spørger

Ingen vil vel undervurdere sig selv.

Men prøv at tjekke, hvem der stiller spørgsmål til skatteudvalget, når
der er VS-ændringer,
og hvem der fører sager om samme ved landsskatteretten og videre.

Og så er der en vis basis i personlige erfaringer, fra modtagne
regnskaber.
Og afgivede regnskaber, men der har jeg vist tidligere nævnt vor dårlige
pædagiske evner til at fortælle om forskellende.
Men de er mere personlige, så de tæller ikke her..

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-12-02 15:33

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNPost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, du får svar som du spørger

Jeg kan vel ikke spørge anderledes ... end som klient vel..?..

> Ingen vil vel undervurdere sig selv.

Nøehh .. I (revisorer) lever vel alle af at sælge jeres ekspertice...på den
ene eller anden måde..?...

> Men prøv at tjekke, hvem der stiller spørgsmål til skatteudvalget, når
> der er VS-ændringer,

Hvordan gør jeg det..?

> og hvem der fører sager om samme ved landsskatteretten og videre.

Hvor finder jeg oplysniger om det..?

> [...]
> Og afgivede regnskaber, men der har jeg vist tidligere nævnt vor dårlige
> pædagiske evner til at fortælle om forskellende.

Jow.

> Men de er mere personlige, så de tæller ikke her..

Tjaee ... det kommer jo an på om du føler, det vil gavne at fortælle om det
i Nyhedsgruppe...

PS: Du kender også min personlige indstilling til revisorer. Det meste
revisorarbejde er baseret på nogle ualmindelig uigennemsigtige love, lavet
af og for økonomer. I kan jo ikke engang selv finde ud af lovene ind
imellem...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-12-02 16:03

"Bjørn Jørvad" wrote:
> "Erik G. Christensen" <egc@FJERNPost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> KLIP

> Jeg kan vel ikke spørge anderledes ... end som klient vel..?..

Næ, og svaret ?

> Nøehh .. I (revisorer) lever vel alle af at sælge jeres ekspertice...på den
> ene eller anden måde..?...

Ja, og en del gør det uden at tænke over, hvad der er bedst for kunden,
og det gør du altid ?
henviser til en konkurrent ?

> Hvordan gør jeg det..?

Tja, her en slapperlørdag, men som vi gør, når der er noget opover,
sker ca hvert andet år, kender vi lovforslaget, og går så på
http://folketinget.dk og finder skatteministeriet,
fremsatte lovforslag -> høringsvar,
og vil du have praktisk eksempel, er den seneste større ændring vist fra
1998, så min tidsangivelse var forkert, alder mv

> Hvor finder jeg oplysniger om det..?

Det er mere vanskeligt at dokumentere,
da der i offentliggjorte afgørelser, på
http://www.lsr.dk/kendelser/
som jeg ikke kan tilgå i min Netscape 6.2,
ikke er direkte referencer til rådgivers tilhørsforhold,
men kan vist give dig kontakter, hvis der er konkrete ønsker.
Ok, svagt argument, men det vil jeg nok gøre noget ved fremover,
så rådgivers baggrund er med der..

> [...]
> revisorarbejde er baseret på nogle ualmindelig uigennemsigtige love, lavet
> af og for økonomer. I kan jo ikke engang selv finde ud af lovene ind

Hm, har du fuldstændig viden om fremtiden,
for så vil jeg da gerne vide hvad renten bliver om tre år

Men ellers har du ret,
min indgang er i første indstands at beskrive på en forståelig måde,
hvilke muligheder og risici, en given handling medfører,
og det kan være fra få 100 kkr i forhold til T*S,
og til flere mill i forhold til kreditorer,
men alt afhængig af den konkrete situation.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-12-02 16:17

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNPost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næ, og svaret ?

.... må alene jeg forholde mig til...

> Ja, og en del gør det uden at tænke over, hvad der er bedst for kunden,
> og det gør du altid ?

Du og jeg skal såmen ikke sætte vort lys unden en skæppe .... det skal andre
nok gøre for os..

> henviser til en konkurrent ?

Det gør jeg da tit. Jeg vil gerne løse min kundes problem.

Som en korriosum ... jeg har ingen konkurrenter...men gode
branchekolleger..

Vi handler da også indbyrdes sammen....

> [...]
> og vil du have praktisk eksempel, er den seneste større ændring vist fra
> 1998, så min tidsangivelse var forkert, alder mv

.... ellers er dit svar ganske udmærket...

> Det er mere vanskeligt at dokumentere,
> da der i offentliggjorte afgørelser, på
> http://www.lsr.dk/kendelser/
> som jeg ikke kan tilgå i min Netscape 6.2,
> ikke er direkte referencer til rådgivers tilhørsforhold,

....men trodsalt et acceptabelt svar...

> men kan vist give dig kontakter, hvis der er konkrete ønsker.

Mange tak for tilbudet, men ingen ønsker i den retning pt....

> Ok, svagt argument, men det vil jeg nok gøre noget ved fremover,
> så rådgivers baggrund er med der..

Perfekt.

> Hm, har du fuldstændig viden om fremtiden,

Heldigvis ikke, så var jeg jo Gud selv....

> for så vil jeg da gerne vide hvad renten bliver om tre år

Det ville jeg da også gerne .... specielt med hensyn til opsparing også
kaldet investering alis spekulation...

Mon ikke den vil holde sig under 5% ..... jeg tror det .... og dette nok
også i 5 år...

> Men ellers har du ret,
> min indgang er i første indstands at beskrive på en forståelig måde,
> hvilke muligheder og risici, en given handling medfører,

O.k. ... med baggrund i nogle kompelt uigennemsigtige love som du
naturligvis ikke skal klandres for.

> og det kan være fra få 100 kkr i forhold til T*S,
> og til flere mill i forhold til kreditorer,
> men alt afhængig af den konkrete situation.

Naturligvis .... men mest vel i forhold til skattelovgivningen...?..

Rent investeringsmæssigt/opsparingsmæssigt eller for den sags skyld
spekulationsmæssigt, henviser du vel til et pengeinstituts
Investeringsafdeling..?..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-12-02 16:39

"Bjørn Jørvad" wrote:
> "Erik G. Christensen" <egc@FJERNPost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> KLIP
>
> Mon ikke den vil holde sig under 5% ..... jeg tror det .... og dette nok
> også i 5 år...

Hm, og du har en vurdering af, hvis det ikke sker, fx 8% ?
Hvad gør du så ?

Ikke at jeg tror det, men du skal tage stilling til det..

> O.k. ... med baggrund i nogle kompelt uigennemsigtige love som du
> naturligvis ikke skal klandres for.

Næ, så svært er det heller ikke, men du er sælger, og jeg fortolker,
og der er nu en bred vej, bare den følges.

> Naturligvis .... men mest vel i forhold til skattelovgivningen...?..

Næ, der er kreditorlovgivning i kraft, T*S har grundlæggende
ubegrænsede muligheder, har pt en drøftelse om ophør af ægteskab,
proforma, blot for at imødegå det fælles hæftelseskrav fra T*S

> Rent investeringsmæssigt/opsparingsmæssigt eller for den sags skyld
> spekulationsmæssigt, henviser du vel til et pengeinstituts
> Investeringsafdeling..?..

Uha, da, nej, vil du gå lige lukt i løvens hule ?
Hvad tror du du, pengeinstitutter lever af ?

Og det skal de ikke af mine gode kunder..

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-12-02 17:44

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNPost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hm, og du har en vurdering af, hvis det ikke sker, fx 8% ?

Ja da..

> Hvad gør du så ?

..... omlægger mine investeringer...

..... da jeg har ingen gæld/lånte midler...bortset fra min ejendom .... og
det ser jo ikke tosset ud...pt.....

Den eneste som kan tillade sig at tage astronimiske renter i denne
lavrentetid ..... er T&S ..... en effektiv årlig rente på mere end 12 % ...
fy fassan..siger jeg...

> Ikke at jeg tror det, men du skal tage stilling til det..

Det gør jeg sandelig hele tiden...

> Næ, så svært er det heller ikke, men du er sælger, og jeg fortolker,
> og der er nu en bred vej, bare den følges.

Jow ... men skattelovgivningen behøver nu ikke være så kompliceret.

Tag nu momsafregningen ... dens forenkling er da et (lille) skridt i den
rigtige retning..

> Næ, der er kreditorlovgivning i kraft, T*S har grundlæggende
> ubegrænsede muligheder, har pt en drøftelse om ophør af ægteskab,
> proforma, blot for at imødegå det fælles hæftelseskrav fra T*S

Det er jo sørgeligt, nogen skal omgås lovene for ikke at blive
flået...!..

> Uha, da, nej, vil du gå lige lukt i løvens hule ?

Tjaee ... den hule befinder jeg mig så i....

> Hvad tror du du, pengeinstitutter lever af ?
>
> Og det skal de ikke af mine gode kunder..

Jeg er overbevist om at Sydinvests arbitrageafdeling ved en del mere om
investeringer og holder sig dramatisk mere orienteret om den daglige
situation end nogen revisor....

Kan du yde mig samme service...: http://www.sydinvest.dk ...?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-12-02 17:51

"Bjørn Jørvad" wrote:
> Jeg er overbevist om at Sydinvests arbitrageafdeling ved en del mere om
> investeringer og holder sig dramatisk mere orienteret om den daglige
> [...]

Næ, men kun at de første 300 - 500 kkr placeres i obligationer,
sikkert,
og det har du så ?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-12-02 17:58

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNPost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næ, men kun at de første 300 - 500 kkr placeres i obligationer,
> sikkert,
> og det har du så ?

Skal det være høj- eller lavrenteobligationer og i så fald, hvorfra..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn