Fireblade. Kun 60.000 kilometer?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 17-12-02 17:44

Min kørelærer (ja, jeg er ved at tage kørekort til bil) har en fireblade
2000. Han påstår at den kun holder til omkring 60.000 kilometer, så skal
hele motoren renoveres for mange penge. Kan det passe?
Han påstår det er fordi der er 'vredet' så mange heste ud af den 900 motor
at den ikke holder længere. Hvad siger I?

Kan man ikke generelt sige at MC der kan trække mange omdr. holder i kortere
tid end MC der ikke kan trække så mange?

Mvh Thomas

Fra : Asger Steffensen

Dato : 17-12-02 18:00

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han påstår det er fordi der er 'vredet' så mange heste ud af den 900 motor
> at den ikke holder længere. Hvad siger I?
Det tror jeg ikke på som en altid gældende regel.
Jeg tror sagtens man kan slå en FireBlade ihjel på 60 kkm (eller langt under
det, for den sags skyld).
Men hvis den er serviceret ordentligt, er blevet varmet op før den får høvl,
etc. vil den kunne holde meget længere.
Men det afhænger af mange ting.

> Kan man ikke generelt sige at MC der kan trække mange omdr. holder i
kortere
> tid end MC der ikke kan trække så mange?
Man kan i hvert fald sige at _alt_andet_lige_ er det sandsynligt at en MC
der har forholdsvis lav literydelse holde længere end en MC med forholdsvis
høj literydelse.

Asger
ZX-10 (der, da den var ny, havde forholdsvis høj literydelse)

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 17-12-02 18:07

Hmmm det er skisme et dyrt indkøb hvis den kun holder 60.000 km... Den
koster jo immervæk 225.000 kr idag, skal man åbne den efter kun 60k, så tror
jeg desværre ikke at hondas renome´ havde været så godt som det er....????
Så det tror jeg ikke på...

--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155

Fra : Janner

Dato : 17-12-02 18:30

> [...]
>
> Kan man ikke generelt sige at MC der kan trække mange omdr. holder i
kortere
> tid end MC der ikke kan trække så mange?

Alt kan jo splittes ad .... selv en skoda 105 *GG*

Hygge

Jan
http://dfm.divvy.dk/?id=137

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-12-02 10:00

> Min kørelærer påstår en Fireblade holder til omkring 60.000 kilometer.
> Kan man ikke generelt sige at MC der kan trække mange omdr. holder i
kortere
> tid end MC der ikke kan trække så mange?

Hej Thomas

Du har fat på noget her. Selvfølgelig holder en luftkølet Ducati som kun
tager 9000 rpm meget længere end en Fireblade som tager 12000....

Nej sådan er det desværre ikke. Det der slider er ikke så meget hvor mange
omdrejninger en motor tager, men noget med stempelhastigheder og tolerancer.
Det er mest stempelhastighederne der afgør at en 900SS ikke kan tage flere
rpm. At køre med høj stempelhastighed trækker fra i holdbarheden og en CBR
900 har meget kortere slaglængde og derfor langsommere stempelhastighed med
samme rpm. Det at en CBR er vandkølet og har vandkølet oliekøler lægger
meget til holdbarheden. Tommelfingerreglen de engelske huggere går efter er
at en vel-serviceret og ikke alt for skamkørt Fireblade motor holder
100.000 - 150.000 MILES før den er klar til en hovedrenovering! Sådanne
kilometer kan en luftkølet Ducati ikke holde til, selv ikke med de mest
fanatiske Ducati briller. De engelske huggere har set MANGE Fireblade
motorer. Nogen gange ser det ud som om hver anden MC i UK er en Fireblade,
men jeg ser vel også med Honda øjne når jeg er derovre. Min CBR 600 har gået
96.600 og jeg har aldrig skulle efterfylde olie mellem de 12.000km lange
olieskifteintervaller. Kan en 900SS præstere det samme (e.v.t. fra ny)?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 17-12-02 22:55

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:EqML9.2564$lV5.3486@news.get2net.dk...
> kortere
>
> Hej Thomas
>
> Du har fat på noget her. Selvfølgelig holder en luftkølet Ducati som kun
> tager 9000 rpm meget længere end en Fireblade som tager 12000....

Hvorfor en Ducati? Hvad med en anden vandkølet MC der tager 9000 eller
derunder?

Mvh Thomas

Fra : Mads Lund

Dato : 18-12-02 09:05

> Min kørelærer (ja, jeg er ved at tage kørekort til bil) har en fireblade
> 2000. Han påstår at den kun holder til omkring 60.000 kilometer, så skal
> hele motoren renoveres for mange penge. Kan det passe?

Næ det kan det ikke

> Han påstår det er fordi der er 'vredet' så mange heste ud af den 900 motor
> at den ikke holder længere. Hvad siger I?

Hmm, vredet mange heste ud. Det er vist en sandhed med modifikationer. Der
findes talrige eksempler på motorer med højere ydelse og større liter effekt
som holder ganske udemærket.

Det med holdbarheden og slidtagen er lidt mere teknisk. Og som udgangspunkt
har det ikke udelukkende noget med effekt og omdrejningstal. De væsentlige
parametre man arbejder med er vægt og belastning. Og generelt forsøget man
at reducere vægten, hvorved belastningen på de enkelte komponenter stiger og
holdbarheden reduceres. Men samtidig arbejder man med materialer og designs
som kan få regnestykket til at vippe den anden vej.

Men kort fortalt så er der ingen moderne mc motorer som ved korrekt
behandling bliver slidt op på 60.000 km (pånær deciderede ræsermotorer). Og
er godt estimat på en fireblade motor anno 2000 med nicasilcylindre er at
150.000 ikke bør være noget problem. Det er muligt at ventilerne trænger til
udskiftning på det tidspunkt, samt at stemplerne skal skiftes, men så tager
den garanteret også 100.000 til.
Som eksempel kan du jo fortælle ham at jeg åbnede min zx9r motor (som std
yder det samme som hans fireblade) efter 35.000 alm km + 12.000 km med turbo
(og nogle flere hk) og slidtagemæssigt var der intet at udsætte på den
motor.

> Kan man ikke generelt sige at MC der kan trække mange omdr. holder i
kortere
> tid end MC der ikke kan trække så mange?

Næ det kan man ikke. Men der er dog ofte en sammenhæng med hvilken type
chauffør der ejer de forskellige typer maskine. Og der har vi fat i en
ganske afgørende faktor for holdbarheden.

Til sammenligning er det estimerede serviece interval for hovedrenovering af
min YZ426 (426ccm 55hk, 35 kg motor) ca 60 timer. Men her er ydelse og vægt
også trukket ganske til ekstremerne. Olieskift skal foretages hver 2. time

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Thomas Hjort

Dato : 21-12-02 01:29

> [...]
>
> Kan man ikke generelt sige at MC der kan trække mange omdr. holder i
kortere
> tid end MC der ikke kan trække så mange?

Kørelærer der blev glad.

Man skal sjældent tro at kørelærere har en bjælde forstand på mekanik. Efter
jeg havde fortalt min kørelærer som har en fireblade på kørelærerplader at
den holder (hvad jeg har hørt, her (!)) 100.000 - 150.000 miles blev han
helt opløftet og glad :)

Imens jeg øvede overhalinger på motorvej og kørsel på landevej med langt og
kort fortalte jeg ham om hvad jeg havde hørt her. Og selvom hr.... ud i det
polytekniske ikke nødvendigvis er et sandhedsvidne blev han dog noget
overasket over hvad jeg sagde. Vi diskutterede så de 12.000 - 13.000 omdr.
som vi rundede ned til 12.000 for nemheds skyld og fandt frem til at at at
hver cylinder var oppe og nede 200 gange i sekundet og det må da siges at
være en slat, og ufatteligt at det ikke tærre mere på slidværket end som
så...
Men alt i alt så tror jeg han tog hjem til sin opstaldede fireblade og
kikkede den i øjnene med mere forhåbning end hvad han umiddelbart havde
regnet med :)

Mvh Thomas

Fra : bo-gsx-R

Dato : 21-12-02 23:33

> og fandt frem til at at at
> hver CYLINDER var oppe og nede 200 gange i
> sekundet

øh hvordan gør de det? ryster den mc ikke voldsomt
når de der cylinderer farer op og ned 200 gange i sek.??

bo-gsxR ( som tror at du mener stemplerne :)

Fra : Thomas Hjort

Dato : 21-12-02 23:57

"bo-gsx-R" <gsx-r@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> øh hvordan gør de det? ryster den mc ikke voldsomt
> når de der cylinderer farer op og ned 200 gange i sek.??
>

> bo-gsxR ( som tror at du mener stemplerne :)

Ja, det var det jeg mente :)

Mvh Thomas