Leverpostej
Fra : Anne-Christine Chris~

Dato : 17-12-02 11:57

Hejsa

Jeg skal til den nært forestående julefrokost medbringe leverpostej +
tilbehør. Jeg kunne købe en god postej, men har nu tænkt mig selv at lave
den, jeg har dog aldrig prøvet det før.

Jeg ved at der på nettet sikkert er et hav af opskrifter, men jeg kunne nu
godt tænke mig en opskrift som er afprøvet først - på forhånd tak.

Ha' en god dag
Stinne

Fra : Gjøl

Dato : 17-12-02 21:39

Anne-Christine Christensen wrote:
> [...]
> tilbehør. Jeg kunne købe en god postej, men har nu tænkt mig selv at
> lave den, jeg har dog aldrig prøvet det før.

1 Kg lever
750 gr Spæk
3 æg
3 dl suppe
5 dl piskefløde
80 gr smør + mel
salt, peber
allehånde, nelliker
1 hakket skalotteløg

Lever og spæk hakkes 1 gang groft og 1 gang mellemfint, røres op med 3 æg og
en opbagning af smør og mel, spædet med fløde og suppe, smages til med salt,
peber, allehånde og nellike samt løg.
Bages over vandbad i ovn, serveres lun eller kold.

Fra : Niklas

Dato : 18-12-02 01:09

"Anne-Christine Christensen" <ac@staalservice.dk> skrev i en meddelelse news:3dff02e0$0$35885$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg ved at der på nettet sikkert er et hav af opskrifter, men jeg kunne nu
> godt tænke mig en opskrift som er afprøvet først - på forhånd tak.

Kære Stinne

Jeg har en opskrift liggende som er en aftapning af min for længst afdøde morfars hukommelse.
Han var i starten af sidste århundrede dels hotelejer og senere slagter med butik i Kjellerup og Ikast.

Jeg ved at mange kørte 50 - 100 km (dengang) for at få _hans_ leverpostej.

Jeg bager den ca. 5 gange om året.
Alle i vores omgangskreds nyder den.
Jeg vil ikke skrive hele opskriften her for den er en smule hemmelig.

Men jeg vil give dig et link til en leverpostej på nettet som kommer meget nær det perfekte.
og så vil jeg supplere op så du kan lave en postej der kommer meget tæt på den jeg laver.

http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/p0210110.html

Hvis du så tillægger de opskrift at putte en smule stdt. allehånde i.
Læg en skive spæk (fra supevisken) i bunden af hver form.
Brug kun 50 - 75 % af suppen i den endelige postej. Erstat evt. en smule af suppen med 18-38 % fløde.
Lad være med at bruge en elpisker til at færdigrøre postejen inden bagning.
det bliver den nemlig for fin af i konsistens. Brug i stedet en stor grov grydeske.
Bag den længere tid end opskriften foreskriver. 60 - 70 minutter.
Put baconstrimler på toppen af hver postej.
Evt. champignoner i postejen.
Du må aldrig udelade ansjoserne og den stdt. allehånde.
Leverpostej uden ansjoser og allehånde er en skændsel.

Venlig Hilsen

Niklas