Er det lovligt at fjerne filer ?
Fra : Kenneth

Dato : 16-12-02 23:37

Er dette lovligt hvis kunden er gjort bekendt med det og har skrevet under
på salgs og handelsbetingelser ?

"Ved salg, vedligeholdelse og konstuktion af hjemmesider, forbeholder
Firmaet sig ret til at fjerne alle sider fra den respektive server såfremt
betaling ikke finder sted rettidigt. Sider fjernes uden varsel og ansvar"

/Egesby

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-02 23:42

Scripsit "Kenneth" <kel@first-data.dk>

> Er dette lovligt hvis kunden er gjort bekendt med det og har skrevet under
> på salgs og handelsbetingelser ?

Ja, hvorfor skulle det dog ikke være det?

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : kel

Dato : 17-12-02 14:23

De har jo som udgangspunkt betalt for en vare( opbygbning af hjemmeside),
men det er vedligeholdelsen de ikke har betalt for.
Må man så fjerne HELE den oprindelige side ?

Kenneth

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-02 16:24

kel skrev:

>De har jo som udgangspunkt betalt for en vare( opbygbning af hjemmeside),
>men det er vedligeholdelsen de ikke har betalt for.
>Må man så fjerne HELE den oprindelige side ?

Hvis man indgår en aftale med en anden, så gælder de betingelser
der er aftalt som udgangspunkt.

Den foreslåede aftale bryder ingen lov og er ikke i konflikt med
ufravigelige rettigheder.

--
Bertel

Fra : LR

Dato : 17-12-02 20:16

> Hvis man indgår en aftale med en anden, så gælder de betingelser
> der er aftalt som udgangspunkt.

Det er dog ikke noget nyt, at erhvervslivet ofte laver ulovlige aftaler med
kunderne.

Lasse

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-12-02 15:37

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis man indgår en aftale med en anden, så gælder de betingelser
> der er aftalt som udgangspunkt.
>
> Den foreslåede aftale bryder ingen lov og er ikke i konflikt med
> ufravigelige rettigheder.

Hvis vi nu konstruere et eksempel i den fysiske verden:

Du køber 120 flasker rødvin (250.-kr/stk) der gerne skulle lagres til den
bliver "rigtig" god, du aftaler at de skal opbevares i vinhandlerens
konditionerede vinkælder for en årlig pris af 150kr ( for hele partiet). Du
glemmer at betale de 150.- og vinhandleren hælder de 120 flasker (30.000).
Jeg tror faktisk at en leje aftale hvor den "ret" er indskrever vil bleve
kendt ugyldig jvfr aftalelovens par. 36.

Så det er imo ikke helt så enkelt.

/carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-02 15:53

Carsten Holck skrev:

>Hvis vi nu konstruere et eksempel i den fysiske verden:

Der findes jo ikke noget der hedder backup.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-01-03 07:16

kel wrote:

> De har jo som udgangspunkt betalt for en vare( opbygbning af hjemmeside),
> men det er vedligeholdelsen de ikke har betalt for.
> Må man så fjerne HELE den oprindelige side ?

Det vil jo normalt være en kopi, du har liggende på serveren. Originalen
beholder du naturligvis selv. Hvis du har en aftale med en tredjepart,
som skal konstruere siden, så bør denne aftale også beskrive, hvordan
varen bliver leveret. En aftale om at tredjeparten selv uploader siden
til serveren er nok ikke den mest hensigtsmæssige.