Windows NT server for begyndere
Fra : Søren \"Pengman\" Pe~

Dato : 16-12-02 21:31

Hey gruppen

Jeg vil gerne til at forsøge mig med at lege lidt med noget serverpjat og
har nogle spørgsmål:
Jeg regner med at ville køre windows NT 4.0 server (1. spørgsmål er hvor jeg
sakl få det fra? Og hvad er forskellen immellem server og workstation
udgaverne af NT) da maskinen er meget begrænset i regnekraft (Pentium
120)...
Deruderover ønsker jeg at den skal fungere som mailserver (for skægs skyld),
hvad kræver det? Software?
Desuden skal jeg have fundet ud af hvordan jeg får stillet den op i
netværket (bag en router) således at den (serveren) får fast offentlig IP...
En bekendt nævnte at det måske var nødvendigt at opstille selve serveren som
router... men det har jeg ikke rigtig kunnet finde noget information om -
kanske jeg søger efter noget forkert? (igen - hvs der er nogen de rkender
noget software der kan gøre dette ville det være en stor hjælp)

Det skal nævnes at jeg ahr overvejet en linux/unix server men er gået bort
fra det da systemet udelukkende er til for mit indre legebarns skyld og der
derfor hverken behøver være (nævneværdigt) hurtigt eller stabilt.. hellere
noget der er relativt nemt at gå til... (og fjerne hvis jeg ødelægger et
eller andet ;) )...

Håber I kan hjælpe mig med alle eller nogen af mine spørgsmål

På forhånd tak
Søren "Pengman" Pedersen...

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-12-02 07:37

> [...]
> sakl få det fra? Og hvad er forskellen immellem server og workstation
> udgaverne af NT) da maskinen er meget begrænset i regnekraft (Pentium

Da NT 4.0 server blev langseret var en 120mhz pentium -top-of-the-line
. Jeg ved faktisk ikke om NT server stadig sælges, men ellers så kig
efter en brugt. Microsofts licensbetingelser for videresalg er vist lidt
kryptiske, men hvis det er en fuld ikke registreret version burde du
ikke løbe i problemer .. (Afaik

> Deruderover ønsker jeg at den skal fungere som mailserver (for skægs
skyld),
> hvad kræver det? Software?

Der er noget gammelt ms med - men for at køre noget der er
internetkopmpatibelt skal der mere sw på. MS Exchange koster en
bondegård så glem det til privat brug...

> Det skal nævnes at jeg ahr overvejet en linux/unix server men er gået
bort
> fra det da systemet udelukkende er til for mit indre legebarns skyld

Det synes jeg du skal overveje igen - Indlæringskurven er måske lidt
stejlere, men du kan alt det du vil uden at skulle have tegnebogen op ad
lommem. MS server produkter er ikke prissat så det giver mening for
private (og mindre firmaer ... Det hvor jeg er ansat har vi stadig mail
liggende i byen hos en isp. Prisen for det er mindre end 1/10 af en
exchange licens (per år) og så har vi også mulighed for at bruge isp'ens
webmail)

/A...

Fra : Søren \"Pengman\" Pe~

Dato : 17-12-02 21:00

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:atmtah$pmq$6@sunsite.dk...

> Der er noget gammelt ms med - men for at køre noget der er
> internetkopmpatibelt skal der mere sw på. MS Exchange koster en
> bondegård så glem det til privat brug...

Der må da findes noget andet end microsoft til den opgave? Jeg har fundet et
program fra argosoft (www.argosoft.com) som skulle virke, men skal der andet
til end software? Jeg tænker på om der kræves at man har et domæne (kan man
have en emal der hedder noget i stil med mitnavn@111.222.123.124 altså en
der slutter på et ipnr...) eller at man skal registeres et eller andet sted

Har du (eller andre) erfaring med at dele ADSL linier således at (mindst) en
af maskinerne får fast IP??

Er dette overhovedet den rigtige newgruppe - det er jo egentlig ikke et
harwarespørgsmål.. men jeg kunne ikke lige finde nogen om
server-software....

Ellers tak for hjælpen
Sørn

Fra : Per Thomsen

Dato : 18-12-02 14:49

Prøv http://www.dh.dk/winproxy/

> Har du (eller andre) erfaring med at dele ADSL linier således at (mindst)
en
> af maskinerne får fast IP??

Ovenstående limk løser samme 'problem'. Vi har benyttet programmet her i
huset i over 6 år, fungerer upåklageligt.
Proxy-delen benytter du til at koble op på internettet.
Mailserveren kan sættes op til at hente mail fra et ubegrænset antal POP3
adresser.

Per

Fra : Per Thomsen

Dato : 18-12-02 14:50

Glemte at tilføje, at den nyeste version kan sættes op til at køre som en
service.

Per

Fra : Peter Tirsgaard

Dato : 18-12-02 15:54

Hej Søren

Der er selvfølgelig også muligheden for at downloade 120 dages trial
versioner hos MS, og hvis du kun skal bruge dem til at lære teknikker og
software at kende er 120 dage mellem reinstallationer vel også OK.

Prøv følgende link og se om der ikke skulle være noget du ka' bruge
http://www.microsoft.com/servers/downloads/default.asp

Med venlig hilsen

Peter Tirsgaard

Fra : Per Thomsen

Dato : 19-12-02 11:28

> [...]
> software at kende er 120 dage mellem reinstallationer vel også OK.
>
> Prøv følgende link og se om der ikke skulle være noget du ka' bruge

Det skal lige pointeres, at det ikke er M$'s udgave jeg henviste til, men du
kan hente en fuldt funktionsdygtig udgave.
(dog kun i to bruger version)

Per

Fra : Per Thomsen

Dato : 19-12-02 11:48

> [...]
du
> kan hente en fuldt funktionsdygtig udgave.

http://www.dh.dk/winproxy/ er et Tjekkisk udviklet program, det kan ligge på
en 3 1/2" diskette, og er utroligt hurtigt.

Per

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-12-02 10:00

"Søren \"Pengman\" Pedersen" <pengmeister@hotmail.com> crashed Echelon
writing news:IJqL9.2202$Hl6.192976@news010.worldonline.dk:

> Jeg regner med at ville køre windows NT 4.0 server (1. spørgsmål er
> hvor jeg sakl få det fra?

Ring til en forhandler og bed om W2K og et NT4.0 medie.

MS Licenser er "bagudkompatible".

--
Bjarke Andersen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-12-02 16:16

> Ring til en forhandler og bed om W2K og et NT4.0 medie.
> MS Licenser er "bagudkompatible".

Uden at kunne priserne i hovedet men mon ikke så en win2k server er
noget dyrere end en nt4.0 server ? Jeg har dog ikke købt nogle nt 4.0
server licenser længe, men den almindelig workstation kan stadig købes.

(jeg regner med at han ønsker de "rigtige" server versioner selvom han
sikkert kan få det meste til at køre på en alm. workstation (på nær
exchange)

/A

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-12-02 09:22

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> crashed Echelon writing

> Uden at kunne priserne i hovedet men mon ikke så en win2k server er
> noget dyrere end en nt4.0 server ? Jeg har dog ikke købt nogle nt 4.0
> server licenser længe, men den almindelig workstation kan stadig købes.

Prisen er det samme, da den licens du køber er den nyeste licens, men
mediet du får er til det du beder om.

> (jeg regner med at han ønsker de "rigtige" server versioner selvom han
> sikkert kan få det meste til at køre på en alm. workstation (på nær
> exchange)

Jeg snakker også om de "rigtige" server versioner.

--
Bjarke Andersen