Så er cyklen vinterklar, men...
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 16-12-02 21:06

har jeg gjort nok ???

Den har fået ny olie og filter
Den har fået justeret kæde samt smurt denne
Den er blevet grundig vasket og gjort ren
Batteriet er taget af og skal sjat-lades et par gange her i vinter...
Og så står den i en tør ventileret, men kold lade med dækken over...
--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://dfm.divvy.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Claus Kenberg

Dato : 16-12-02 21:58

"Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> wrote in message
> har jeg gjort nok ???

[SNIP]

Hej

Nu er jeg jo ikke ekspert, men jeg ville mene at benzintanken nok skal have
lidt opmærksomhed for at undgå kondens (vand i benzin, rust osv).
Mange mener at man skal afmontere denne, og smøre den indvendigt med en
smule olie (rusches rundt indeni). Jeg har dog altid fyldt den sidste tank
helt op, hvor jeg tilsætter karburatorsprit. Det har funket fint, for mig.
Det ville nok heller ikke skade lige at smøre vitale, blottede, dele ind i
lidt WD40 el.lign. Her mener jeg f.eks. forgaffelben, bagvinger, diverse
bolte, m.m.

Ellers er der jo ikke meget andet at gøre end at vente til foråret

Mvh
Claus Kenberg *<|

Fra : wheeler

Dato : 16-12-02 22:25

"Claus Kenberg" <claus@kenberg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bolte, m.m.
>
> Ellers er der jo ikke meget andet at gøre end at vente til foråret

Jo da ;-/
For når du alligevel har dåsen med WD40 fremme, så tar det ikke mange
splitsekunder at hive tændrørerne af og give cylindervægene et lille
pift....

For nærmere beskrivelse: http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html

Wheeler

--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : armand

Dato : 17-12-02 00:11

wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en

> For når du alligevel har dåsen med WD40 fremme, så tar det ikke mange
> splitsekunder at hive tændrørerne af og give cylindervægene et lille
> pift....

Spild af tid!
Jag spraydåsens slange ind igennem de stutse der er til synkronisering af
karbunaderne og sprøjt kortvarigt imens at motoren tørnes uden tænding (=
minus sikring eller tændkabler)

Til Peter:
Du har fat i det basale; men kæden kunne nu godt have fortjent en vask med
børste/pensel + petroleum, samt afdrypning inden gensmøringen!
Mine kæder på 900'er Ninja'en plejede altid at "gå" det forår hvor kæden
havde passeret 20.000km, hvilket indikerer at især kæder med masser af km på
bagen, ruster op indvendigt under opstaldningen (p.g.a. indtrængende
vaskevand, som eller ville blive slynget af eller dampe af p.g.a.
kædeopvarmningen under drift!?)

--
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 17-12-02 14:06

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> karbunaderne og sprøjt kortvarigt imens at motoren tørnes uden tænding (=

Vil WD40 i samme omfang nå hen til cylinderne - de er jo monteret på
indsugningsmanifolden? og går ikke direkte ind i indsugningsporten?...på
RD'deren er der selvklart ikke den samme slags cynkroniseringsstudse, som
dem på en flercylinderet 4T'er.

Der sidder godt nok to studse (monterer på bundkarene), men de bruges alene
til at måle svømmerhøjden, mens karbunaderne sidder på -> ingen "gennemgang"
til cylinder via disse :-/

Wheeler

--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : armand

Dato : 17-12-02 16:49

> Vil WD40 i samme omfang nå hen til cylinderne -

Rette pift er den mængde der når igennem cylinderen og forbi
udstødningeventilen!
Betænk at det er under tørning af motoren hvorfor det er motorens egen
pumpevirkning der transporterer spraytågen igennem systemet!
Fordelen er helt klar at også ventil sæder og -stammer bliver berørt af
olietågen, hvilket ikke sker ved en olieklat igennem tændrørshullet, hhv.
spray igennem samme sted men uden bevægelse af motoren!

> ...............på RD'deren er der selvklart ikke den samme
> slags cynkroniseringsstudse, som dem på en flercylinderet 4T'er

Er RD'erens cylinder ikke forkromet??

> [...]
alene
> til at måle svømmerhøjden, mens karbunaderne sidder på -> ingen

Snakken gik jo heller ikke specifikt på RD-opstaldning :-/

--
Armand.

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 17-12-02 23:50

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Er RD'erens cylinder ikke forkromet??

Nix, støbejernsforing i alu.... Der er jo brug for en del
overstørrelser...

Jens
RD

Fra : Martin

Dato : 17-12-02 07:18

> Jo da ;-/
> For når du alligevel har dåsen med WD40 fremme, så tar det ikke mange
> splitsekunder at hive tændrørerne af og give cylindervægene et lille
> pift....

det kommer da helt an på "hvaffor" en knallert man har.
måske hvis man har en bmw eller en guzzi.
men de 4cyl 4t sport cykler jeg har set. kan det godt
komme til at tage mere end et splitsekund, men midre man
er gynekolog.... :-]

Martin

Fra : wheeler

Dato : 19-12-02 22:46

"Martin" <Maximus@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> men de 4cyl 4t sport cykler jeg har set. kan det godt
> komme til at tage mere end et splitsekund, men midre man

Der er også derfor, man skal HIVE tændrørene af - kender ikke modellen i
detaljer - men ja, motoren er sikkert pakket hermetisk ind. Men kan man
virkelig ikke kom til forfra med en top og en kort fastnøgle?

Wheeler

--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65